Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hemmettiä tää on? Paniikkikohtaus tms?

Vierailija
21.05.2017 |

Mua ahdistaa aivan sairaasti hoitaa asioita entisen miehen kanssa. Tuntuu etten saa henkeä, kurkkua kuristaa, kädet alkaa tärisemään, oksettaa ja oikeasti tärisen jo ajatuksesta hänestä. En tiedä millainen on paniikkikohtaus mutta mietin, että onko tämä sitä? Vai mitä teidän mielestä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

paniikkikohtaus tulee pelosta ja sille ei yleensä ole syytä.... jännityksestä johtuva ei ole paniikkikohtaus.

Vierailija
4/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ahdistuskohtaus tai pitkittynyttä ahdistuneisuutta, ei ole kovin kaukana paniikista, että oikeilla jäljillä luultavasti olet. Itse kärsin molemmista. Paniikkikohtauksen erottaa yleensä siitä että se ei kestä tuntia pidempään.

Ylemmälle kommentoijalle sanon että myös jännitys voi laukaista paniikkikohtauksen esim. esiintymistilanteessa. Mikä tahansa voi olla laukaisija, joskus ne syyt tunnistaa ja joskus ei.

Vierailija
5/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ahdistuskohtaus. Paniikkikohtaus on kyseessä sitten, kun se pelko irtoaa jo siitä "oikeasta" lähteestään, ja alkaa kuvitella kuolevansa ja katon tippuvan niskaan tms. muuta epärealistista. Molemmat ihan yhtä inhottavia, paniikki ehkä asteen inhampi, kun se pelko/ahdistus ei enää ole jotenkin järkeiltävissä.

En ole tohtori, mutta kärsin itse molemmista ja itse erottelen ne näin. Minua voi siis ahdistaa jonkin asian hoitaminen niin, että saan kuvailemasi kaltaisia oireita. Kun saan paniikkikohtauksen, pelkään kuolevani ym. inhottavia asioita. Paniikkikohtaus voi minulle tulla, jos olen pitkään ahdistunut tai joskus kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman näkyvää syytä.

Tsemppiä.

Vierailija
6/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäys: minulla ahdistuskohtaus loppuu kun ahdistuksen aiheuttaja poistuu (saa vaikka hoidettua sen jonkin asian), mutta paniikkikohtaus on epämääräisempi ja voi jatkua vaikka "kaikki onkin hyvin". Paniikista on itselläni myös pidempi aika toipua ja koko loppupäivä on sen takia jotenkin voimaton olo.

Vierailija
7/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ahdistuskohtaus siis ilmeisesti, ennen ei ole ollut mitään tällaista. En esimerkiksi töissä ollessani enää vastaa puhelimeen ex-miehelle, enkä iltaisin suostu keskustelemaan, koska olen niin hermostunut sitten etten saa nukuttua. Rukoilen että pääsisin koko miehestä eroon viimein.

Vierailija
8/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tarvittaessa keskusteluapua. Ihan pari kertaakin osaavan ammattilaisen kanssa voi jo tehdä ihmeitä, jos saat neuvoja miten ahdistusta voi pyrkiä lieventämään omalla toiminnalla. Netistä löytyy myös paljon vinkkejä mm. rentoutumisharjoituksiin ja ohjeisiin mitä voi tehdä silloin kun ahdistus alkaa iskeä päälle. Yksi esimerkki on asioiden laskeminen, että huomio kiinnittyy muualle - etsit ympäristöstäsi esim. yhden kulmikkaan asian/esineen, kaksi punaista asiaa/esinettä, kolme pyöreää, neljä sinistä jne. Voit etsiä tiettyjä muotoja tai värejä :)

Vierailija
9/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa - oletkin itse jo huomannut ottaa etäisyyttä, hyvä että et varsinkaan iltaisin enää ota vastaan puheluja. Jos tuntuu että tarve vaatii niin kannattaa ihan vaikka sulkea puhelin kokonaan illalla, niin et edes näe onko soitettu. Voi auttaa jo paljon. Koita myös keksiä jotain mielekästä tekemistä ennen nukkumaanmenoa, lue vaikka hyvää kirjaa tai käy pienellä kävelyllä. Neuvoisin välttämään tietokonetta tms. laitetta juuri ennen nukkumaanmenoa. Ahdistuneena riittävä levon saanti onkin tärkeää. Ja heti nukkumaan jos alkaa hiukankaan väsyttää, vaikka kello olisi vasta kuusi illalla.

Vierailija
10/11 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka meni päivystykseen, koska luuli olevansa saamassa sydänkohtauksen, mutta kyseessä olikin lääkärin mukaan tyypillinen paniikkikohtaus. Se kai yleensäkin oireilee selkeän fyysisesti ja siten, että ihminen kokee, ettei sillä ole mitään erityistä (kehon ulkopuolista) syytä.

Paniikkihäiriöisten kuvauksista olen päätellyt, että esim. minulla ei ole koskaan ollut paniikkikohtausta. Se on ilmeisesti melko helposti tunnistettavissa, ainakin ensimmäisten kertojen jälkeen.

Vierailija
11/11 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies on sulle tehnyt kun reagoit noin voimakkaasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi