Kiusattu etuajassa kesälomalle - koulu ei pysty takaamaan turvallisuutta
Mulla ei järki riitä, miten hiton pahoja voi nykyajan yläkoululaiset olla jos koulu ei kykene turvaamaan yhden oppilaan koulupäiviä?
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2370852
Ja mitä tälle tilanteelle voi tehdä? Miksei kiusaajia laitettu lomalle?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ulkomailla (en viitsi maata mainita) on ihan samaa..
Mun tytön luokalla on yksi tyttö, joka on jo kiusaamisellaan aiheuttanut 2 tytön koulunvaihtamisen. Toki mukana on näitä hännystelijöitä eli ei ihan yksin ole kiusaamassa, mutta on se pääpiru.
Ja taas oli luokan vanhempain-ilta, jossa keskusteltiin tuosta kiusaamisesta. Ja jo kolmas tyttö on valmis vaihtamaan koulua. Ikinä ei ole ääneen sanottu luoka kokouksissa tuota pääpirua, eikä vanhemmille mitään erityispuhuttelua, kun ei kuulemma saa syyllistä hakea, vaan koko luokan pitää yhdessä ratkaista asiaa. Siellä sitten istutaan mekin, hyvinkasvatetun tytön vanhemmat ja kuunnellaan sitä paskanjauhantaa.... Ja odotetaan, koska seuraava tyttö vaihtaa koulua..
Pistäisivät sen yhden, kaikkien tietämän tytön johonkin laitokseen. Koko luokka vois hyvin. Ei olis sitä pahista, jota osa nyssyköistä seuraa kiusaamisessa eli ketään ei kiusattais.
Koulukiusaaminen on rikos. Se on pahoinpitelyä. Ei muissakaan rikoksissa syyllinen jää rankaisematta. Miksi siis koulukiusaamisessa? Homma ei ole moniselitteinen. Yleensä on aina se 1 tai muutama pääpiru ja näitä munattomia seuraajia, jotka asiaa harrastaa. Porukalla käydään sitten yhden kimppuun.
Kunnon rankaisu kiusaajille. Tai johonkin laitokseen. Jollain tapaa vajaitahan nuo kiusaajat on, mutta se ei oikeuta toisten elämän tuhoamiseen.😡
Jä mua ei ole ikinä kiusattu. Mä olen liian vahvaluonteinen siihen. Mun tyttöä yritti tuo luokan piru useampaan kertaan ottaa uhriksi, mutta onneksi tyttäreni on liian vahvaluontoinen ja lisäksi liian monen tykkäämä. Mun tytär yrittää olla noiden kiusattujen kaverina ja puolustaa, mutta rankkaa on kaikille luokassa, että siellä on noita oikeesti pahoja tyyppejä.
Heittäkää ne helevettiin normaalien ihmisten joukosta! 😡
Kiitos.
Ihan samaa Suomessa. Mun kiusattu tytär haluttiin väkisin sijoittaa, kun emme suostuneet viranomaisten pyynnöstä muuttamaan tyttöä muualle(!). Kiusaaja, jolla oli paljon rötöksiä takanaan, poliisi mm. soitellut meillekin niistä, sai sossuilta 16-vuotiaana oman rivitaloasunnon, ns. nuorisoasunnon. Etn*stä epäarvoisuutta oli tässäkin tapauksessa, tyttäreni oli vain veronmaksajien tytär, kantis. Kun taas kiusaaja...
Rasistinen käytös on myös kiusaamista.
- ohisÄlä viitsi siinä länkyttää tyhjää faktoista, kun tuon esille sen mitä ihmiset ihmettelevät, miksi kiusaajille ei tehdä mitään. He ovat viranomaisten erityissuojeluksessa, jos suoj*väritys. Pakkohan tästäkin on päästä keskustelemaan.
Tyttäreni oli siis tuon kiusaajan kaveri, ja viis veisasi toisen r*dusta. Kaveruus päättyi turpiinvetämiseen ja kiusaamiseen.
Ja lapsellani on edelleen paljon kavereita erimaalaisista. Tuolla kiusaajalla ei taida enää olla muita kavereita kuin siskonsa.
Mun poika oli koulussa, josta sanottiin, että siellä on kiusaamista ja osa ei mennyt siihen kouluun siksi, yläaste. Mutta kun poika oli koulussa, selvisi totuus: Kiusaamistapauksiin puututtiin, niitä ei salattu ja rehtori ja mm. pojan luokanvalvoja olivat tosi tiukkoja ja kertoivat avoimesti tapahtuneita. Luokanvalvoja oli iso mies, jota toteltiin. Olenkin sitä mieltä, että aina, kun rehtori tai opettajat sanovat, ettei koulussa ole kiusaamista, se tarkoittaa suomennettuna, ettei kiusaamiseen puututa ja se koetetaan salata kaikin keinoin. Miten he voivat edes tietää seuraavista vuosista, kun mainostavat kouluaan? He eivät tiedä, millaista ainesta sieltä on tulossa.
Haluaisin kuulla rehtorin selityksen, miksi kiusatun pitää olla pois koulusta eikä niiden väärintekijöiden?
Näillä kiusaajilla oli muuten todella tyypillinen "me ollaan kärsitty, ei me olla tehty mitään, ette V**** kyseenalaista mitää mitä me kerrotaa, v***n ääliöt mitä te tänne tuutte v**** kyselee, v**** me ollaa lapsia ni v**** miettisitte mitä aikuiset kirjotatte!!!!!" - asenne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan rehellinen kysymys jokaiselle vanhemmalle, jolla on lapsia: uskoisitteko ennemmin ventovierasta lasta joka sanoo että sinun lapsesi kiusaa, vai omaa lastasi jonka mielestä toinen lapsi kiusaa? Siis jos ei ole mitään yksiselitteisiä todisteita?
Meillä on koko vuoden kestänyt tilanne jossa saan jatkuvasti omalta lapselta kuulla kiusaamisesta, jotan kaveria, häntä tai nökee vain koulun pihalla tapahtuvan. Hän on itse ollut jälki-istunnossa kun löi toista lasta. Kotona kertoi lyöneensä koska häneltä oltiin viety tavaroita eikä niitä suostuttu antamaan takaisin eli suuttui.
Totta kai halusin selvittää asian koska nämä jotka olivat ennen lyömistä kiusannut minun lastani eivät olleet jälki-istunnossa. Koulu ei kertonut mitään. Ei suostunut mitenkään puhumaan aiheesta. Ja lähestyi tätä nimenomaan niin että puhuuko oma lapseni totta vai ei.
On tapahtunut paljon muutakin mutta on jo hyvin selvää ettei koulua kiinnosta pätkääkään, jälki-istuntoja ja puhutteluja on mutta minä olen pelkästään oman lapseni puheiden varassa.
En omalle lapselle tietenkään sano jos epäilen jotain tapahtumaa vaan keskustelemme pitkään ja kyllä tuo osaa jo myöntää jos vika oli hänessä. Aivan s*atanan hankalaa onkia tietoja esille. Vanhempi lapsi osaa jo valehdella ja peitellä totuutta paremmin kuin tokaluokkalainen joten katsotaan mitä tulevaisuudessa käy kun kiusaaminen puolin ja toisin kuitenkin koulussa jatkuu.
Tällä hetkellä paras mihin pystyn puhumisen lisäksi on kieltää lastani olemasta tekemisissä tiettyjen lapsen kanssa. Joko he ovat kiusannut tai omani on.
Minuakin on kiusaaja maalannut hänen kiusaajakseen. En tosin itse ollut koskaan (tätä tapausta lukuunottamatta) kiusattu, vaan tämä kiusaaja kiusasi ystävääni. Pyysin häntä ystävällisesti lopettamaan (ja nimenomaan ystävällisesti, tilanteessa ei ollut minkäänlaista äänen korottamista tms), jonka jälkeen hän marssi suoraan opettajan luo ja teki minusta kantelun omalle luokanvalvojalleen. Aika iso härdelli siitä seurasi ja jouduin puhutteluun yms, mutta onneksi tilanteella oli paljon silminnäkijöitä ja kiusaajalla jo valmiiksi sen verran kyseinen maine, että minä olin se, jota uskottiin. Ei sillä, että siitäkään olisi sille kiusaajalle koitunut mitään sanktiota...
Mutta se on totta, että kiusaamissyytökset on nykyään tosi helppo tapa väärinkäyttää ja saada se kiusattu itse vaikeuksiin. Vaikka koulussa ei asiaan puututtaisi, niin parilla julkisella syytöksellä on toooodella helppo saada tuhottua nuoren maine.
Rikosoikeudellinen vastuu pitäisi laskea 13 vuoteen ja kiusaamisen tulisi olla aina rikos! Opettajille täytyy saada takaisin auktoriteetti puuttua! Nyt loppuu tämä kiusaajien pään silittely! Päättäjät hoi!
Mitä sä itse ajattelet, miltä siitä sun lapsesta tuntuu jos itse joutuu kiusaamisen kohteeksi ja oma vanhempi kyseenalaistaa tämän?