Miksi lounas (yleensä 10€) on halvempaa kuin valmisruoka?
Jos yrität täyttää mahasi valmisruoalla, ei 10€ riitä mihinkään. Mutta kympillä saa kyllä lounaan mistä vaan, jossa voit mättää niin paljon kuin mahaan mahtuu.
Missä vika? Eikai nyt hitto teollisesti tuotettu valmisruoka jota ei lämmitetä yms. ja jonka tarjoiluun ei tarvita tiloja vaan kaupan hylly, voi olla kilohinnaltaan näin pirun kallista?
Mistä se hinta tulee?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko oikein mättäät lounaalla? Jos itse syön paljon, yli tuhat kcal, tulee ihan uniseksi pitkäksi aikaa. Pitäisi venyttää lounastaukoa, 90min ainakin.
Perusmikroateria (3-4€) on 300-550kcal, keitto 250 tai alle. Maksalaatikko 700, muistaakseni, ja se taitaa maksaa 1,5€.
Jos taas maksat kympin ja kuitenkin syöt vain 500-600 kaloriaa, niin se on aika kallista, olkoon vaikka kuinka monipuolista.
Itse olen työpaikoissani tehnyt seuraavan huomion.
Ne, jotka syövät kunnollisen ja monipuolisen lounaan lounasravintolassa yms, ovat keskimäärin normaalipainoisia ja hyväkuntoisia. Ymmärtävät hyvän ja monipuolisen ruuan tärkeyden. Eihän sitä silti tarvitse mitään "rekkamiehen annoksia" syödä.Päärynävartaloiset ja keskivartalolihavat puputtavat eineksiään kahvihuoneessa.
Jos et syö rekkamiehen annoksia, niin koko argumentti lounasravintolan halpuudesta katoaa taivaan tuuliin. "Monipuolisuus" yksinään nyt ei vaan riitä selittämään vähintään kolmekertaisen hinnan, tai jopa kymmenkertaisen. Mikroruoka maksaa halvimmillaan 1,5€, alle euronkin, jos pystyy syömään Lidlin eli Atrian maksalaatikkoa, itse en pysty mutta saarioisen kyllä.
Eineksiä ne lounaspaikkojen ruuatkin on.
Olisipa kiva käydä lounaalla buffassa, mutta 30 minuutin ruokatauon sekä buffan hinnan (10 euroa) vuoksi sula mahdottomuus. Ei näillä palkoilla voi heittää tunnin tienestiä joka päivä lounaaseen! Kyllä ne eväät on pakko vääntää kotona. Kiitos meidän ihanan hallituksen, joka yhä yrittää näistäkin palkoista kiristää :).
Lounaaksi syön yleensä rasvattoman viilin (18 senttiä Lidlistä), reissumiehen puolikkaan (5 senttiä) kurkulla ja jos oikein haluan elää leveästi niin myös tomaatilla, sekä yhden hedelmän. Onneksi työnantaja tarjoaa kahvit jälkiruoaksi.
Hyvin pärjään noilla syömisillä kello 17 asti, jolloin syömme kotona perheen kanssa päivällisen.
Kaffepulla kirjoitti:
Itse tykkään käydä aasialaisissa buffissa. Sushia voi vetään niin paljon kuin napa vetää ja lisäksi ihanaa thai-kanaa, tofua, vihanneksia eri tavoilla valmistettuna, possua, nautaa erilaisilla kastikkeilla... jos tekee mieli mättää niin vielä kevätrullia ja friteerattuja palleroita. Nuudeleita ja riisiä. Yleensä kierin ulos... ja kaikki tämä vain 9 euroa!
Eipä tämän jälkeen huvita paljon kotona kokkailla!
Satsaan myös todella mielelläni 10€ hyvään ruokaan. Oksettaa jo pelkkä ajatus syödä päivästä toiseen einesruokia.
Lounasravintola ei todellakaan tarkoita pelkästään teollisuusalueen raksamiesruokalaa. Monet hyvät ravintolat tarjoavat lounasta päivällä.
Lisäksi lounaetu. Itselle ei jää tuo 10€ maksettavaksi. #lounassetelit
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Ei todellakaan.
Itse syön töissä yleensä n. 3 euron valmisruuan ja vatsa tulee tarpeeksi täyteen kun syö kunnon aamupalankin. Jos ei riitä niin pientä välipalaa sitten kahvitauolla. Minulla on tietyt n. 5 ateriaa joita yleensä ostan (saarioisten härkäruukku, cheddarmunakas, kaalilaatikko, makaroonilaatikko, kaalikääryleet).
Vierailija kirjoitti:
<br />
Satsaan myös todella mielelläni 10€ hyvään ruokaan. Oksettaa jo pelkkä ajatus syödä päivästä toiseen einesruokia.<br />
Lounasravintola ei todellakaan tarkoita pelkästään teollisuusalueen raksamiesruokalaa. Monet hyvät ravintolat tarjoavat lounasta päivällä.<br />
Lisäksi lounaetu. Itselle ei jää tuo 10€ maksettavaksi. #lounassetelit[/quote kirjoitti:Hyvähän siellä on huudella ja liputtaa hyvän ruoan puolesta etenkin kun sitä ei joudu itse maksamaan! Voi pyhä sylvi näitä yksinkertaisia sieluja täällä aaveellä :D :D :D .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<br />
Satsaan myös todella mielelläni 10€ hyvään ruokaan. Oksettaa jo pelkkä ajatus syödä päivästä toiseen einesruokia.<br />
Lounasravintola ei todellakaan tarkoita pelkästään teollisuusalueen raksamiesruokalaa. Monet hyvät ravintolat tarjoavat lounasta päivällä.<br />
Lisäksi lounaetu. Itselle ei jää tuo 10€ maksettavaksi. #lounassetelit[/quote kirjoitti:Hyvähän siellä on huudella ja liputtaa hyvän ruoan puolesta etenkin kun sitä ei joudu itse maksamaan! Voi pyhä sylvi näitä yksinkertaisia sieluja täällä aaveellä :D :D :D .
Lounasetu ei tarkoita, että koko lounaan saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan on.
Tiedätkö, että on muitakin paikkoja kuin amicat?
Tiedätkö edes, että mitä kaikkea on lounasaikaan tarjolla eri ravintoloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nyt taas? Ainakin helsinkiläisissä Alepoissa joku muusi ja lihapullat-eines maksaa alle 3e. Ja kaupan salaattitiskiltä ostin salaatin, keräsin muhkean kasan siihen tandoorikanaa ja katkarapuja + ne vihreät , maksoi 5,50. Roiskeläppäpitsatkin taitaa maksaa vain jonkun yhden euron. Ap on nyt ihan kujalla...
Taidat itse olla kujalla, kun et näe tuota kokonaisuutta mitä on täälläkin jo kerrottu muutamaan otteeseen.
Tässähän aloituksen mukaan vertaillaan eineksiä ja ulkona syötyä lounasta. Kyllä kympillä saa jonkun einesruoan ja salaatin ihan kevyesti.
Et muuten saa. Tai ainakin lähelle sitä kymppiä mennään.
Osta kaupasta seuraavat:
1. Alkukeitto (monessa lounasbuffassa tämä mahdollisuus)
2. Iso salaatti. Vihersalaattia, raastetta jne jne
3. Pääruoka. Muutamaa eri ruokalajia (buffa) tai sitten esimerkiksi ylikypsää possua, rosmariiniperunat, papuja ja kastike
4. Pieni jälkiruoka. Esim. pala suklaakakkua tai marjarahkaa
5. Kahvi
Mä en jaksaisi syödä kuin puolet noista. Jos kotona syö työpäivän päätteeksi monipuolisen päivällisen (ja muutenkin syö monipuolisesti), niin ei se ole mikään ongelma syödä silloin tällöin se einesmaksalaatikko lounaaksi. Jos nyt pelkästään hintaa vertaillaan niin eines voittaa käytännössä. Einesten tarkoitus on täyttä vatsa, tuskin kukaan alkaa koota monipuolista ateriaa niistä kuten esimerkissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Itse tykkään käydä aasialaisissa buffissa. Sushia voi vetään niin paljon kuin napa vetää ja lisäksi ihanaa thai-kanaa, tofua, vihanneksia eri tavoilla valmistettuna, possua, nautaa erilaisilla kastikkeilla... jos tekee mieli mättää niin vielä kevätrullia ja friteerattuja palleroita. Nuudeleita ja riisiä. Yleensä kierin ulos... ja kaikki tämä vain 9 euroa!
Satsaan myös todella mielelläni 10€ hyvään ruokaan. Oksettaa jo pelkkä ajatus syödä päivästä toiseen einesruokia.
Lounasravintola ei todellakaan tarkoita pelkästään teollisuusalueen raksamiesruokalaa. Monet hyvät ravintolat tarjoavat lounasta päivällä.
Lisäksi lounaetu. Itselle ei jää tuo 10€ maksettavaksi. #lounassetelit
Sun ei ole mikään pakko valita evääksi einesruokia! Teet vaikka kotona ruokaisan salaatin ja hyvää leipää sen kanssa. Tai syöt edellisen päivän tähteitä. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan on.
Tiedätkö edes, että mitä kaikkea on lounasaikaan tarjolla eri ravintoloissa?
Tiedän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan on.
Tiedätkö edes, että mitä kaikkea on lounasaikaan tarjolla eri ravintoloissa?Tiedän
Hienoa argumentointia.
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä ap:n kanssa. Eines-ateria maksaa (ilman mitään salaatteja) helposti 3-4 euroa ja jos salaatti päälle niin kyllä se helposti lähes kympin tekee. Mieluummin menen kunnon lounasravintolaan ja samalla rahalla saa huomattavasti laadukkaamman, maistuvamman ja täyttävämmän aterian.
Meillä tohon alle kympin lounaaseen sisältyy vielä jälkkäri ja kahvi. Ne kun ostaa tohon eines+einessalaatti -ateriaan vielä päälle niin huh huh.
Itse syön lounaan usein Villa Pentryssä. Tekevät siellä kaiken ruuan itse.
Omaa maksettavaa jää noin 7€, mikä on minusta tosi vähän noin monipuolisesta ateriasta.
Päivällinen meillä on klo 19, jolloin myös syödään pieni alkupala, kunnon pääruoka ja pieni jälkkäri.
Mä en tajua ulkona lounastavia. Siis kuukaudessahan maksat 200 euroa siitä, että saat jotakin istunutta soosia buffasta ja vedät sen kiireesti lounasajan hälyssä kitusiisi, ettei mene liikaa aikaa.
Mä kuljettelen eväitä, edellisen päivän jämiä. Eihän ne mitään haute cuisinea ole, mutta en mä töissäoloaikana osaa sellaista edes kaivata. Koko ajan pyörii työjutut päässä eikä ruoka - olipa se minkätasoista tahansa - maistu tai tunnu miltään.
Taloudellisesti ja henkisestikin siis fiksua syödä edullisia eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Lisäksi lounaetu. Itselle ei jää tuo 10€ maksettavaksi. #lounassetelitSun ei ole mikään pakko valita evääksi einesruokia! Teet vaikka kotona ruokaisan salaatin ja hyvää leipää sen kanssa. Tai syöt edellisen päivän tähteitä. Ei ole vaikeaa.
Ei ole vaikeaa. Laitan mielelläni ruokaa.
Syön silti ulkona lounas aikaan, koska...
1. Monipuolisuus. Tarjolla hyvät salaatit, keitot, pääruuat. Voit ottaa kaikkia vähän tai keskittyä enemmän johonkin. Kaupungin lounasvalikoimissa ties mitä. Etnistä, peruslounasbuffaa yms yms
2. Hintaa jää ateriaedun kanssa reilu 6€
3. Katkaisee työpäivän. Ajatukset hetkeksi muualle.
4. Sosiaalisuus. Työkavereiden kanssa lounasvaihtoehtojen tutkinta ja valinta. Mennä syömään johonkin, syödä yhdessä ja keskustella ruuan laadusta ja lounaan onnistumisesta.
5. Aika. Ei tarvitse kotona tehdä tai miettiä sitä mitä syö huomenna lounaaksi. Voi keskittyä kotona vain perheen ruokaan ja yhteiseen ruokahetkeen.
Kuopiossa koko työporukka syö Mairella ravintolassa. Sielläkin kaikki itse valmistettua. Ihan hämmästelen, kun luen, että kaikki eivät syö lounasravintolassa. Ainakin kaikki tuttavani syövät, toiset toki ihan työpaikoilla kuten sairaalassa tai tehtaan ruokalassa.
🇺🇦🇮🇱