Kannattaako tyttären lopettaa lukio?
On nyt kohta käynyt ensimmäisen vuoden. Keskiarvo on tippunut yhdellä yläasteesta. Yläasteella keskiarvo oli vielä 8,3, mutta nyt se on 7,4. Pelkillä lukuaineilla vain 7,3. Ei ole koskaan pitänyt lukemisesta ja sanoo että lukiossa on paljon vaikeampaa kuin yläasteella ja stressaa kauheasti. Ja hänen kaverinsakin selvästi masentavat häntä. Oon kuullut heidän ollessaan meidän luona että tytön kaverit on sanonu alle 8 olevat numerot on ihan paskoja ja että on tyhmä jos saa alle sen. Kuulin myös että tyttöni valehteli heille omista numeroistaan. Selvästi siis häpeää numeroitaan. Tytär on joskus sanonut haluavansa psykologiksi, mutta huolestuin kun katsoin sisäänpääsyprosentteja, vain 3% pääsee sisälle
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (40)
Onko tyttöjä lukenut tarpeeksi??? Kannattaa käydä lukio ja on aikaa miettiä mitä sitten. Sano että ottaa tosissaan lukion ja tekee läksyt.
Ei pidä lukemisesta ja haluaa psykologiksi? Miten se aatteli päästä psykologiksi, jos lukeminen ei nappaa? Kognitiivisen psykologian äänikirjat :D siinä liikeidea jollekin
Lukiossa ei enää pärjää ilman lukemista. Sielä on pakko oikeasti tehdä töitä vapaa ajalla myös jos tahtoo pärjätä.
Jos lukio on vaikea, niin yliopisto vielä moninkerroin.
Äh, selvennän vielä. Tyttö ei pidä lukemisesta, mutta hän kyllä lukee kokeisiin. Hän sanoo että on välillä vain vaikea keskittyä ja aika hidas lukemaan. Ei kuitenkaan varmaan mitään häiriötä.
Todennäköisesti ei osaa lukutekniikoita, eli ei osaa omaksua ja oppia lukemaansa. Voisitteko keskustella eri tekniikoista tai hakea vaikka täsmäapua koulusta. Kyllä numerot saa pidettyä yli kasin, jos osaa opiskella. Nämä ovat niitä asioita, joissa vanhempien tulee valmentaa lapsiaan ja voi olla yksi syy siihen, miksi akateemisten vanhempien lapset jatkavat helpommin yliopistoon.
Mieli muuttuu mm. tuosta psykologian lukemisesta vielä useita kertoja. Eikä kannata lukioita lopettaa. Nyt voi sitä stressiäkin vähentää siten, että kirjoitukset voi sijoittaa vuoden puolentoista ajalle. Tiedän useita, jotka ovat lukiota käyneet 3, 5 tai 4 vuotta - eikä ole mikään häpeä. Pääasia on se tutkinto: ylioppilas. Kannattaa käydä lukio - se lyhentää matkaa erittäin paljon kaikkeen korkeakoulutukseen, AMK, yliopisto. Nyt vain rohkaiset ja kannustat! Toi on ihan hyvä keskiarvo. Useimmilla keskiarvo tippuu 9:ltä lukion alkuun - lukio on ilman muuta haastavampi kuin yläkoulu.
Kannustimena hyvä on esim. kielikurssi, jos teillä on varaa. Ruotsinkieliselle alueelle kesätöihin, tai vaikka ruotsinkieliselle perheelle lastenhoitoavuksi. Kielikylpyä. Kielitaito kehittyy todella huimasti, kun sitä kieltä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Äh, selvennän vielä. Tyttö ei pidä lukemisesta, mutta hän kyllä lukee kokeisiin. Hän sanoo että on välillä vain vaikea keskittyä ja aika hidas lukemaan. Ei kuitenkaan varmaan mitään häiriötä.
No yliopistossa ei tuolla mentaliteetilla kyllä tuu pärjäämään eikä varmaan pääse edes sisäänkään. Siellä pitäisi myös soveltaa tietoja. Ei taida tytöltä onnistua.
Pomoni lopetti aikoinaan lukion kesken ykkösellä parin hylätyn kurssin jälkeen ja meni sitten ammattikouluun ja sen jälkeen AMK:hon. Nyt se tienaa 7000€ kuussa, vaikkei kielten opiskelu sujunutkaan.
Itse tein saman lukion kautta ja jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut mennä amiksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei pidä lukemisesta? Mikä nimeämätön tunne on tämän ei pidä - tunteen taustalla? Epäonnistumisen pelko? Oletteko yrittäneet purkaa asiaa? Itsereflektoinnin osaaminen on tärkeä taito psykologille...
Ei missään nimessä kannata lopettaa kesken, kun vuoden on jo käynyt. Maamme presidenttikin oli lukiossa kutosen oppilas. Eikä kaikki mene lukiosta yliopistoon, on monia mahdollisuuksia kuten ammattikorkeakoulu tai jokin oppilaitos. Tärkeintä on, että pääsee ylioppilaaksi, arvosanoista viis.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ei osaa lukutekniikoita, eli ei osaa omaksua ja oppia lukemaansa. Voisitteko keskustella eri tekniikoista tai hakea vaikka täsmäapua koulusta. Kyllä numerot saa pidettyä yli kasin, jos osaa opiskella. Nämä ovat niitä asioita, joissa vanhempien tulee valmentaa lapsiaan ja voi olla yksi syy siihen, miksi akateemisten vanhempien lapset jatkavat helpommin yliopistoon.
Opiskelutekniikka on muuten todella todella tärkeä. Yläkoulussa vielä pärjää kuuntelemalla ja tekemällä ne läksyt jotenkuten.
Googlatkaa opiskelutekniikoita - tämä on todella oleellista.
Näistäkin on kursseja tietysti: https://www.valmennuskeskus.fi/valmennuskurssit/opiskelutekniikka/kurss…
http://peda.net/veraja/ranua/opo/optuki/tekniikat --> onko mm. visuaalinen, auditiivinen vai kinesteettinen oppija.
Itse opin visuaalisesti ja auditiivisesti - kuvilla (käsitekartat, väreillä merkkaaminen, muistilaput - eri värejä; kuvat; äänitin kielten kappaleita - luin siis itse, äänitin ja kuuntelin) .... TV:stä ja netistä tekstitys pois ja enkun/ruotsinkielisen ohjelman kuullun ymmärtäminen.
Kikkoja ja keinoja on paljon! Hauskojakin.
Kaikilla putoaa numerot lukiossa. Kannusta häntä. Oma tyttöni on samanlainen. Ei mikään lukijatyyppi, mutta haluaa lukioon. On onneksi kielipäätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei pidä lukemisesta? Mikä nimeämätön tunne on tämän ei pidä - tunteen taustalla? Epäonnistumisen pelko? Oletteko yrittäneet purkaa asiaa? Itsereflektoinnin osaaminen on tärkeä taito psykologille...
Hänen oppimistyylinsä voi olla auditiivinen (kuulon perustuva) - näistä on tee-se-itse testejä netissä. Kannattaa myös tätä pohtia ja vaikka testailla.
Erityisopetuksen puolella on paljon hyviä oppimisvinkkejä myös http://www.erilaistenoppijoidenliitto.fi/?page_id=386
http://www.porttivapauteen.fi/vapautuvat/opas_oppimisvaikeuksiin/oppimi…
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä lukemisesta ja haluaa psykologiksi? Miten se aatteli päästä psykologiksi, jos lukeminen ei nappaa? Kognitiivisen psykologian äänikirjat :D siinä liikeidea jollekin
En minäkään "pidä" lukemisesta. Olen silti valmistunut dippa-insinööriksi. Pitää joskus tehdä asioita mistä ei tykkää, jottaa saa sen mistä tykkää. Harva ihminen innostuu opinto-kirjojen luvusta, vaan niiden läpi pitää vaan puurtaa.
En minäkään ollut lukiossa kovin hyvä oppilas, koska siellä opiskeltiin paljon minua kiinnostamattomia reaaliaineita. Lukion jälkeisissä opinnoissa olen taas menestynyt tosi hyvin. Viimeksi suoritin yamk-tutkinnon ja valmistuin ryhmäni ensimmäisenä. Kaikki arvosanani olivat 4 tai 5 asteikolla 1-5.
Omat numerot on yksityisasia ja jos tietoa painostetaan niin saa valehdella.
Opeta tytöllesi mikä on yksityisasioita. Se suojelee häntä.
Tänä päivänä ei ole hyvä avautua kellekkään koska se kostautuu.
Lukiota ei kannata lopettaa. On hyvä yleissivistävä koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukio on vaikea, niin yliopisto vielä moninkerroin.
Yliopistossa pääsee paljon helpommalla kuin lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa ei enää pärjää ilman lukemista. Sielä on pakko oikeasti tehdä töitä vapaa ajalla myös jos tahtoo pärjätä.
Hmm, mä olen sitten varmaan joku nero. En lukenut lukiossa kotona yhtään mitään. En lukenut edes kirjoituksiin. 4 ällää ja pari ämmää tuli silti, k-a 8,6.
Ihan ok keskiarvo vielä. Ei kannata lukiota lopettaa, jos ei ole mitään oikeasti mielenkiintoista alaa jota haluaisi amiksessa opiskella.