Opetin lapseni vetelemään turpiin kiusaajia.
Minun lapsiani kiusataan kerrostalon pihalla. On revitty väkisin hissiin, pidetty kurkusta kiinni seinää vasten ja viety lippis.
Pilkataan esikoulusta.
Toinen on 5-vuotias toinen 6-vuotias.
Eivät uskaltaneet mennä ulos kiusaajien vuoksi. Opetin, että pitävät samaa puolta. Turpiin vaan, niin että tuntuu. Aluksi olivat sitä mieltä, ettei niin voi tehdä, mutta nyt on jo koululaisia juossut itkukurkussa kotiin.
Minun lapsia ei kiusata.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin, mistä nuo lapset oppivat väkivaltaisiksi. t. erityisluokanopettaja
Taitaa olla ihan ihmiseen dna:han koodattu ominaisuus.
Sun lastasi ei sitten oo pahoinpidelty. Mun lapselle samanikäiset tekivät niin rumia väkivalltaisia temppuja etten tiennyt sellaisia olevankaan, vaikka olen aikuinen.
Aikuisten pitäisi huolehtia, että kiusaaminen loppuu. Mutta koska 1) aina ei ole aikuista paikalla 2) osa ei välitä 3) keinot ovat tehottomia, on aina hyvä jos kykenee puolustamaan itseään. Vastapuoli voi olla kuitenkin isompi, vahvempi tai monilukuisempi, joten lyöminen tai painiminen ei voi senkään takia olla mikään yleisratkaisu kaikkeen kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsiani kiusataan kerrostalon pihalla. On revitty väkisin hissiin, pidetty kurkusta kiinni seinää vasten ja viety lippis.
Pilkataan esikoulusta.
Eivät uskaltaneet mennä ulos kiusaajien vuoksi. Opetin, että pitävät samaa puolta. Turpiin vaan, niin että tuntuu. Aluksi olivat sitä mieltä, ettei niin voi tehdä, mutta nyt on jo koululaisia juossut itkukurkussa kotiin.
Minun lapsia ei kiusata.
varmaan lapsistasi tulee narkomaaneja ja alkoholisteja kuten sinustakin
Mun kaverien kiusaajat (liikka luokalla) eivät todellakaan olleet mistään alkoholisti perheistä. Ns. Hyvien perheiden pentuja. Ei se empatia rikkaille kakaroillekaan itsestään kehity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamala tämä ketju. Ja sitten päiväkodissa yritämme opettaa lapsille, että ei saa lyödä, pitää aikuisille tulla sanomaan jos joku kiusaa/härnää/ärsyttää/lyö/potkii tms.
Lyöminen harvemmin on edes itsepuolustusta, riippuu vähän tilanteesta, mutta ei nyt itselläkään ensimmäisenä tule mieleen että lyönpä kymmenen kertaa naamaan jos joku esim. potkaisee minua. Eri asia jos joku käy päälle silmittömästi hakkaamaan, niin siinä voikin jo puolustautua, yksittäinen potku/lyönti ei vaadi kummempaa puolustautumista, koska se on vain yksi lyönti/potku ja loppuu joka tapauksessa kun on yhdesti lyöty/potkaistu.
Lisäksi lapsi ei välttämättä erota tilannetta milloin joku tekee vahingossa jotakin, onko kiva sitten että lapsesi hakkaa jonkun sairaalakuntoon siksi, että joku vahingossa tönäisi lastasi tai vahingossa huitaisi häntä?
Pelottava ketju.Vahingossa huitaisi? Mitäs se sellainen on?
Juoksi nyrkkiin
Eli lapsenne ovat aikuisina niitä jotka tappelevat kadulla ja saavat siitä syytteet niskoilleen. Hienoa opetusta annatte, jatkakaa samaan malliin!
PS: lyöminen ei edes useimmiten ole itsepuolustusta, ihan muut keinot on tehokkaampia. Tiedän, olen ollut väkivallan kanssa paljon tekemisissä, enkä ole koskaan puolustanut itseäni lyömällä.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsenne ovat aikuisina niitä jotka tappelevat kadulla ja saavat siitä syytteet niskoilleen. Hienoa opetusta annatte, jatkakaa samaan malliin!
PS: lyöminen ei edes useimmiten ole itsepuolustusta, ihan muut keinot on tehokkaampia. Tiedän, olen ollut väkivallan kanssa paljon tekemisissä, enkä ole koskaan puolustanut itseäni lyömällä.
Mitkä muut keinot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamala tämä ketju. Ja sitten päiväkodissa yritämme opettaa lapsille, että ei saa lyödä, pitää aikuisille tulla sanomaan jos joku kiusaa/härnää/ärsyttää/lyö/potkii tms.
Lyöminen harvemmin on edes itsepuolustusta, riippuu vähän tilanteesta, mutta ei nyt itselläkään ensimmäisenä tule mieleen että lyönpä kymmenen kertaa naamaan jos joku esim. potkaisee minua. Eri asia jos joku käy päälle silmittömästi hakkaamaan, niin siinä voikin jo puolustautua, yksittäinen potku/lyönti ei vaadi kummempaa puolustautumista, koska se on vain yksi lyönti/potku ja loppuu joka tapauksessa kun on yhdesti lyöty/potkaistu.
Lisäksi lapsi ei välttämättä erota tilannetta milloin joku tekee vahingossa jotakin, onko kiva sitten että lapsesi hakkaa jonkun sairaalakuntoon siksi, että joku vahingossa tönäisi lastasi tai vahingossa huitaisi häntä?
Pelottava ketju.Vahingossa huitaisi? Mitäs se sellainen on?
Lapsi vaikka selittää jotain innoissaan ja huitoo käsillään eikä huomaa että kaveri tulee takaa. Olen itsekkin joskus vahingossa huitonut/töninyt lapsia, kun olen kääntynyt tai heilauttanut kättä enkä ole huomannut että lapsi on juuri tullut siihen kohdille tai sattuu juuri samaan aikaan ryntäämään siihen.
Aika paljonkin tuota sattuu että vahingossa huitaistaan, varsinkin päiväkodissa missä lapsiryhmät on isoja ja tilat eivät sitten kuitenkaan ole erityisen tilavia. Samasta syystä meillä on keppileikit kielletty, kun kuitenkin huitovat niillä olan yli eivätkä muista katsoa, että onkohan joku kaveri juuri selän takana.
Mutta okei, jos joku lyö niin saa lyödä takaisin. Saadaan me aikuisetkin lyödä lapsia jos lapset lyö meitä? Entä jos yksivuotias lyö 6 vuotiasta, saako 6 vuotias lyödä takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä muut keinot?
No vaikka mitkä muut keinot, googleta vaikka jos et muka tiedä. Oletko nähnyt poliisin/vartijan/hoitajien jne. lyövän asiakasta takaisin jos asiakas lyö? Et varmasti ole, koska on muita paljon parempia keinoja taltuttaa tilanne.
Joukolla päällekäyminen on sitten eri asia tai selvä ylivoima, mutta aina itsepuolustustilanteissa on tarkoitus pyrkiä tilanteesta pois, jos satuttaa hyökkääjää, niin tekee sen nopeasti ja juoksee sitten karkuun. Lapset kertoo aikuisille, aikuiset kertoo poliisille.
eihän siinä ole mitään järkeä että aikuinen menee sinne vinkumaan että älkää kiusatko. Sittenhän ne kiusaajat rupeevat vielä enemmän kiusaamaan kun on mennyt kertomaan vanhemmille. Jos minä lapsia saan ni samalla tavalla opetan. Että jos joku lyö ni lyöt kahta kauheemmin suoraan nenään
Ap on aika säälittävä tapaus, kun ei halua lapsilleen turvallista elämää. Ihan vaan omaa laiskuuttaan.
Itse puhun ensin kiusaajien kanssa ja sitten vielä heidän vanhempiensa kanssa. Kiusaaminen loppuu siihen. Heti.
Tähän asti kaikki kiusaajan alut ovat olleet keskiluokkaisista ydinperheistä. Heidän vanhemmat ovat kyllä laittaneet pilttinsä kuriin kun ovat saaneet tietää mitä he puuhaavat.
Uskotteko tälläisen selvän provon? Ei tuollaiset kiusattavat lapset uskalla alkaa turpaan vetämään kiusaajia vaikka äiti tai isä olisi vähän opettanut. Se on luonteesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
eihän siinä ole mitään järkeä että aikuinen menee sinne vinkumaan että älkää kiusatko. Sittenhän ne kiusaajat rupeevat vielä enemmän kiusaamaan kun on mennyt kertomaan vanhemmille. Jos minä lapsia saan ni samalla tavalla opetan. Että jos joku lyö ni lyöt kahta kauheemmin suoraan nenään
Noin käy vain todella harvoin oikeassa maailmassa.
Opeta vaan 6v lapsesi lyömään 10v kiusaajaa. Sitten voit teho-osastolla pyydellä lapseltasi anteeksi vinkkejäsi. Todenäköisyys että juuri sinun lapsesi olisi uusi Bruce Lee on aika pieni. Huomattavasti todennäköisempää on että isompi kiusaaja pahoinpitelee lapsesi vielä pahemmin.
Huomattavasti järkevämpää on käydä asia kiusaajan vanhempien kanssa. Jos se ei auta, niin viranomaisten kanssa. Jos sekään ei auta, niin sitten on aika huono tuuri.
Kiusaamisesta tulee yleensä ongelma vain silloin kun vanhemmat eivät halua puuttua siihen. Se on turhan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin käy vain todella harvoin oikeassa maailmassa.
Opeta vaan 6v lapsesi lyömään 10v kiusaajaa. Sitten voit teho-osastolla pyydellä lapseltasi anteeksi vinkkejäsi. Todenäköisyys että juuri sinun lapsesi olisi uusi Bruce Lee on aika pieni. Huomattavasti todennäköisempää on että isompi kiusaaja pahoinpitelee lapsesi vielä pahemmin.
Huomattavasti järkevämpää on käydä asia kiusaajan vanhempien kanssa. Jos se ei auta, niin viranomaisten kanssa. Jos sekään ei auta, niin sitten on aika huono tuuri.
Kiusaamisesta tulee yleensä ongelma vain silloin kun vanhemmat eivät halua puuttua siihen. Se on turhan yleistä.
Huomaatko, että esittämässäsi skenaariossa kaikki vastuu on kiusatulla, jopa lopputulemaan ”sitten on aika huono tuuri” saakka?
Käsittämätöntä. Ikävä tosiasia on, että vain kiusaajan nollaus (joillekin riittää fyysinen, toisille henkinen nöyryytys...sitten on varmaan toisenlaisiakin, mutta heidän otaksun olevan riittävän älykkäitä kanavoidakseen energiansa tuottavampiin asioihin) lopettaa kiusaamisen.
Ikävää, niin hirveän kauhean kamalan ikävää, mutta totta. Aikuisten maailmassa tuon pelisilmän (koska/miten sanoa ja toimia) opettelemattomuus johtaa kahta kauaksikantoisempiin seuraamuksiin.
Nimenomaan aikuisten liiallinen interventio (en nyt puhu tilanteen valvonnasta, siitä kyllä tulee pitää ote) pahimmillaan torppaa lapsen kasvun tässä asiassa. Ja yleisemmin: nössölle voi tehdä hyvää paini/vapaaottelu, kovikselle paini/vapaaottelu itseään vahvempien kanssa, ja oikein ilkeälle ja älykkäälle yliopistotason ongelmanratkaisu mahdollisimman nuorena. Nöyryys...
Minun äitini opetti samalla tavalla. Ja koskaan ei kiusattu. Yritettiin ehkä, mutta kun kerran tempaisi kiusaajalta senkan nenästä niin kaikki muutkin tajusivat jättää rauhaan.
Mitäs sitten tapahtuu kun kiusaaja onkin vahvempi ja poikas tulee naama verellä kotiin
Enkelipiispa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkataan esikoulusta.
Minun lapsia ei kiusata.Vanhempana menisin kiusaajien vanhempien puheille ja vaatisin että kakarat / kiusaajat olisi läsnä. Jos ei vanhemmat välitä, oittaiain poliisit ja tekisin ilmoituksen.
varmaan lapsistasi tulee narkomaaneja ja alkoholisteja kuten sinustakin
Oikeata toimintaa. Pikkupoikien maailmassa kunnioitetaan vain voimaa.
Mä tiedän. Kirjastoperheen tyttö paljasti lapselleni että heitä hakataan kotona jatkuvasti.