Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetin lapseni vetelemään turpiin kiusaajia.

Vierailija
20.05.2017 |

Minun lapsiani kiusataan kerrostalon pihalla. On revitty väkisin hissiin, pidetty kurkusta kiinni seinää vasten ja viety lippis.
Pilkataan esikoulusta.
Toinen on 5-vuotias toinen 6-vuotias.
Eivät uskaltaneet mennä ulos kiusaajien vuoksi. Opetin, että pitävät samaa puolta. Turpiin vaan, niin että tuntuu. Aluksi olivat sitä mieltä, ettei niin voi tehdä, mutta nyt on jo koululaisia juossut itkukurkussa kotiin.
Minun lapsia ei kiusata.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Eilen hettiin postista pikkumiehelle nippon sportin hanskat ja nyt opetellaan tekniikkaa pistareihin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa kohta sinun ei edes tarvitse hoitaa lapsiasi itse, kun he joutuvat lastenkotiin.

Vierailija
44/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin ylempiluokkalaisten toimesta seiskalla ja kasilla. Kukaan ei ikinä käynyt käsiksi, mutta kiusaus oli päivittäistä pilkkahuutelua, minkä takia koulunkäynti tuntui kuin olisi mennyt sotaan joka päivä. Luulin päässeeni asian yli kunnes aikuisena iski aikamoinen masennus ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Eli nyt harmittaa, etten silloin vetäissyt yhtä niistä kusipäistä turpaan ja kunnolla, sillä se olisi ainakin tehnyt itselle selväksi, etten anna joidenkin ääliöiden määritellä omaa ihmisarvoani. Sen sijaan kohteliaana poikana yritin olla enemmänkin näkymätön.

Vaikea sanoa ala-asteelaisten tappeluista mitään, mutta en nyt ainakaan suoralta kädeltä tyrmäisi nyrkkienkään käyttöä.

Vierailija
45/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamala tämä ketju. Ja sitten päiväkodissa yritämme opettaa lapsille, että ei saa lyödä, pitää aikuisille tulla sanomaan jos joku kiusaa/härnää/ärsyttää/lyö/potkii tms.

Lyöminen harvemmin on edes itsepuolustusta, riippuu vähän tilanteesta, mutta ei nyt itselläkään ensimmäisenä tule mieleen että lyönpä kymmenen kertaa naamaan jos joku esim. potkaisee minua. Eri asia jos joku käy päälle silmittömästi hakkaamaan, niin siinä voikin jo puolustautua, yksittäinen potku/lyönti ei vaadi kummempaa puolustautumista, koska se on vain yksi lyönti/potku ja loppuu joka tapauksessa kun on yhdesti lyöty/potkaistu.

Lisäksi lapsi ei välttämättä erota tilannetta milloin joku tekee vahingossa jotakin, onko kiva sitten että lapsesi hakkaa jonkun sairaalakuntoon siksi, että joku vahingossa tönäisi lastasi tai vahingossa huitaisi häntä?

Pelottava ketju.

Vierailija
46/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin kun olin toisella luokalla. Lähes joka päivä menin pahoilla mielin kotiin.

Kunnes kerran isäni neuvosta nousin vastaan ja aloin lyömään takaisin. Kivusta välittämättä hakkasin kiusaajaani nyrkillä naamaan: löin ja löin ja huomasin pelon hänen silmissään -muistan sen yhä lähes 40 vuoden jälkeen! Ja muistan mikä vallan ja voiman tunne siitä tuli. Hakkasin sen pikku paskiaisen ja sain olla siitä lähtien rauhassa.

Väkivalta ON ratkaisu.

Minulla on samankaltainen kokemus: jouduin muuton vuoksi vaihtamaan koulua pienenä tokaluokkalaisena ja sain heti kättelyssä luokan pojat kimppuuni. Heidän tarkoituksensa oli satuttaa, koska yrittivät vetää minut kiipeilytelineestä maahan. Potkaisin yhtä kiusaajaa naamaan niin että veri lensi nenästä. Siihen loppui mokutuksen yrittäminenkään meikäläisen kohdalla ja sain olla rauhassa koko lopun kouluikäni.

Ikinä en ole katunut sitä, että puolustin itseäni. Kotona opetettiin, että takaisin saa lyödä, ja saman aion opettaa omalle lapselleni.

Vierailija
47/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulumaailma on heikko, mutta lapseni eivät ole. Tappellaan jos tapeltevaa.

Juttuja on voinut lukea, kuinka kiusatut tekevät itsemurhia. Voin luvata, niin ei tule meidän perheessä tapahtumaan. Jos lapset nöyrtyy, ei tämä äiti nöyrry. Otan osaa taisteluun.

Kyllä minäkin tappelin, ei se kiusaaminen kuule siihen loppunut, oli vain kiusaajille jännä leikki, ärsytetään kunnes saavat minut käymään kimppuunsa.

Aika ruusuiset kuvitelmat sinulla, että turpaanvetämällä kiusaajat lopettaisi kiusaamisen, todennäköisesti lapsesi vain joutuu itse vaikeuksiin, tai ehkä alkaa jopa itse kiusaamaan toista, kun on oppinut, että turpaan vetäminen ei ole väärin.

Kyllä se kuule vaan loppuu, et vaan käyttänyt tarpeeksi voimaa. Vanhemmat opettivat aikanaan että lyödä ei saa ja ala-asteen loppupuolisko meni fyysisestä ylivoimastani huolimatta syrjittynä ja nälvittynä, kun eihän niitä nyt saanut ladata lättyyn kun eivät minuun koskeneet. Yläasteelle mennessä olin jo itse päättänyt että paska saa riittää ja että päänaukojiakin voi ladata turpaan. Kiusaaminen loppui lopulta aika vähällä vahingolla kiusaajakokelaille; yksi aivotärähdys, yksi musta silmä, pari murtunutta sormea ja yksi murtunut käsivarsi.

Vierailija
48/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opetat vetämään turpaan käytännössä? Miten se lapsi yhtäkkiä osais lyödä toista? Kun ei kotonakaan ole mitään väkivaltaa käytetty. On siinä aikamoinen kynnys kuitenkin mennä sille asteelle, että kävis käsiksi kiusaajaan. Varainkin kun on jo valmiiksi alisteisessa asemassa siinä tilanteessa. Mä okin ainakin ihan lamaantunut, en oli pystynyt ketään vetämään turpaan. Halusin vain kävellä pois. Niin olen omille lapsille sanonut, että jos joku käy oikeasti käsiksi, niin itseään pitää puolustaa. Tuupata pois. Mutta jos joku lällättelee ja huutelee tai nimittelee, niin en kyllä ole neuvonut vetämään turpaan. Voihan sitä opettaa vastaamaan samalla mitalla takaisin haukkumisiin.

Vierailija
49/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä takaisin antaminen ainakin poikien maailmassa, että pikkuisen sattuu on usein pienimmän vaivan tie saada kiusaaminen loppumaan. Jos sitä alkaa itkeä ja aikuiset selvittää, saa selvittää ja selvittää loputtomiin. Olen itse kasvatusalalla ja olen kyllä ohjeistanut poikaani, että jos joku kiusaa, niin tönäisee, kaataa ja istuu päälle yms. on ihan ok. Mies sanoi samaa, että pikkupoikien maailmassa pitää osata vetää rajat itse.

Saman opetti jo aikanaan oma isäni isoveljelleni, joka oli tosi kiltti ja rauhallinen. Yksi poika kiusasi jatkuvasti ja isän kanssa harjoittelivat, miten seuraavalla kertaa kippaa kiusaajan maahan ja työntää pään lumihankeen. Veli kysyi sata kertaa lupaa vielä kotona ja mietti, että jos opettaja on sitten vihainen. Isä sanoi, että olkoon, nyt se on vaan tehtävä. Veli teki sen ja se auttoi. Olivat sen jälkeen kavereita koko kouluajan.

Vierailija
50/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kamala tämä ketju. Ja sitten päiväkodissa yritämme opettaa lapsille, että ei saa lyödä, pitää aikuisille tulla sanomaan jos joku kiusaa/härnää/ärsyttää/lyö/potkii tms.

.

Huomaa, että "akat mestaroi" päiväkotipuolella. Miehet sanoisi kaikki, että takaisin vaan. Toisaalta ymmärrän, ettei julkinen laitos voi kehottaa lyömään toisia. Joskus itse opettajana tekisi mieli sanoa, että "lyö takaisin" tai "tönäisi takaisin", kun ei se muuten lopu...

Vierailija
51/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luusereita ne kiusaajat ovat. Ei tajua mistään mitään. Koulumenestys on huonoa. Huonoista perheistä.

No ei kuule välttämättä huonoista oloista..ylimielisimmät kakarat joita on tullut vastaan ovat juuri niistä "hyvistä" perheistä. Kun ei meidän Elämän valo nyt mitään tee, on niin kiltti ja ihana. Todellinen piru kun ei ole aikuisia paikalla.

Vierailija
52/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttuja on voinut lukea, kuinka kiusatut tekevät itsemurhia. Voin luvata, niin ei tule meidän perheessä tapahtumaan. Jos lapset nöyrtyy, ei tämä äiti nöyrry. Otan osaa taisteluun.

Kyllä minäkin tappelin, ei se kiusaaminen kuule siihen loppunut, oli vain kiusaajille jännä leikki, ärsytetään kunnes saavat minut käymään kimppuunsa.

Aika ruusuiset kuvitelmat sinulla, että turpaanvetämällä kiusaajat lopettaisi kiusaamisen, todennäköisesti lapsesi vain joutuu itse vaikeuksiin, tai ehkä alkaa jopa itse kiusaamaan toista, kun on oppinut, että turpaan vetäminen ei ole väärin.

Kyllä se kuule vaan loppuu, et vaan käyttänyt tarpeeksi voimaa. Vanhemmat opettivat aikanaan että lyödä ei saa ja ala-asteen loppupuolisko meni fyysisestä ylivoimastani huolimatta syrjittynä ja nälvittynä, kun eihän niitä nyt saanut ladata lättyyn kun eivät minuun koskeneet. Yläasteelle mennessä olin jo itse päättänyt että paska saa riittää ja että päänaukojiakin voi ladata turpaan. Kiusaaminen loppui lopulta aika vähällä vahingolla kiusaajakokelaille; yksi aivotärähdys, yksi musta silmä, pari murtunutta sormea ja yksi murtunut käsivarsi.

Ehhehe... joku reppana uhoaa täällä. Noin olisit asian halunnut päättyvän.

Vierailija
53/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, kiusaajille yleensä hankalat vanhemmat. Aikanaan kiusaajan äiti teki ls-ilmoituksen, kun mies vähän tuuppasi teiniä.

Ls-taas sanottiin ettei meidän kannata kostaa.

Kaduttaa etten tehnyt ls- ilmoitusta takaisin.

Mä tein vähän vastaavassa tilanteessa. Oli vielä r-kortti vastapuolella käytössä. Sossut iski mun lapseen, vastapuolen kuriton kakara ei saanut mitään sanktioita. Nyt se vastapuolen "pikkuinen" istuu linnassa ja mun lapsella menee hyvin. Kiusaajat häviää aina.

Vierailija
54/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan joku sitä mieltä, että kiusaajia kuuluu sääliä? USKOMATONTA.

Kiusaajat ovat lapsia myös.

Ai kuristavat päähänpotkijat lapsia? Sori mutta eivät ole mun laskuissa.

Vierailija
55/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo ratkaisu että väkivaltaan vastataan väkivallalla.

Tottakai väkivaltaan väkivallalla ja sanalliseen sanallisesti. Jälkeenpäin kosto myös sopii, esim jotain mönjää reppuun tai leikataan takkia. Kyllä kiusaajille luu kurkkuun pitää saada.

Vierailija
56/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyöminen harvemmin on edes itsepuolustusta, riippuu vähän tilanteesta, mutta ei nyt itselläkään ensimmäisenä tule mieleen että lyönpä kymmenen kertaa naamaan jos joku esim. potkaisee minua. Eri asia jos joku käy päälle silmittömästi hakkaamaan, niin siinä voikin jo puolustautua, yksittäinen potku/lyönti ei vaadi kummempaa puolustautumista, koska se on vain yksi lyönti/potku ja loppuu joka tapauksessa kun on yhdesti lyöty/potkaistu.

Lisäksi lapsi ei välttämättä erota tilannetta milloin joku tekee vahingossa jotakin, onko kiva sitten että lapsesi hakkaa jonkun sairaalakuntoon siksi, että joku vahingossa tönäisi lastasi tai vahingossa huitaisi häntä?

Pelottava ketju.

Vahingossa huitaisi? Mitäs se sellainen on?

Vierailija
57/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä takaisin antaminen ainakin poikien maailmassa, että pikkuisen sattuu on usein pienimmän vaivan tie saada kiusaaminen loppumaan. Jos sitä alkaa itkeä ja aikuiset selvittää, saa selvittää ja selvittää loputtomiin. Olen itse kasvatusalalla ja olen kyllä ohjeistanut poikaani, että jos joku kiusaa, niin tönäisee, kaataa ja istuu päälle yms. on ihan ok. Mies sanoi samaa, että pikkupoikien maailmassa pitää osata vetää rajat itse.

Saman opetti jo aikanaan oma isäni isoveljelleni, joka oli tosi kiltti ja rauhallinen. Yksi poika kiusasi jatkuvasti ja isän kanssa harjoittelivat, miten seuraavalla kertaa kippaa kiusaajan maahan ja työntää pään lumihankeen. Veli kysyi sata kertaa lupaa vielä kotona ja mietti, että jos opettaja on sitten vihainen. Isä sanoi, että olkoon, nyt se on vaan tehtävä. Veli teki sen ja se auttoi. Olivat sen jälkeen kavereita koko kouluajan.

Poikien maailmassa? Poikia on myös erilaisia. Se ei vain tule kaikilta luonnostaan se toisen lyöminen, pökkiminen, painiminen. Pitäiskö mun nyt laittaa poika johonkin itsepuolustuslajiin, että osais hakata mahdolliset kiusaajat. Saisivat sitten pojat keskenään selvittää hierarkiansa. Joku siellä on kuitenkin aina pohjimmaisena ja joku huipulla.

Vierailija
58/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottava ketju.

Vahingossa huitaisi? Mitäs se sellainen on?

Joissain peleissä voi osua käsi naamaan tai muuta sellaista, se ei tietenkään ole tahallista.

Vierailija
59/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten opetat vetämään turpaan käytännössä? Miten se lapsi yhtäkkiä osais lyödä toista? Kun ei kotonakaan ole mitään väkivaltaa käytetty. On siinä aikamoinen kynnys kuitenkin mennä sille asteelle, että kävis käsiksi kiusaajaan. Varainkin kun on jo valmiiksi alisteisessa asemassa siinä tilanteessa. Mä okin ainakin ihan lamaantunut, en oli pystynyt ketään vetämään turpaan. Halusin vain kävellä pois. Niin olen omille lapsille sanonut, että jos joku käy oikeasti käsiksi, niin itseään pitää puolustaa. Tuupata pois. Mutta jos joku lällättelee ja huutelee tai nimittelee, niin en kyllä ole neuvonut vetämään turpaan. Voihan sitä opettaa vastaamaan samalla mitalla takaisin haukkumisiin.

Toi on muuten totta, että väkivaltaan tottumattoman on vaikea lyödä takaisin, vaikka olisi mitkä karatekoulut käyty ja tekniikat hallussa. Kun ei niissä kuitenkaan ilkeyttä tai pahuutta opeteta. 

Vierailija
60/100 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehhehe... joku reppana uhoaa täällä. Noin olisit asian halunnut päättyvän.

Tässä näemme hyvän esimerkin siitä mitä tapahtuu kun on huono kotikasvatus eikä ketään antamassa miehen mallia, syntyy tällaisia anonyyminä lällätteleviä nynneröitä :D