Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden lapsen äiti on luonut adressin, jotta päiväkodin työntekijä ei vaihtaisi päiväkotia.

Vierailija
20.05.2017 |

Adressi on kaikkien nähtävillä, samoin siitä kertova Facebook-päivitys, joten asia lienee julkinen. En tosin ymmärrä sitä. Facebookissa äiti kertoo, että koska hän ja miehensä matkustelevat niin paljon, niin päiväkodin pitäisi tarjota lapsille pysyvyyttä. Nyt päiväkodin tuttu työntekijä vaihtaa toiseen päiväkotiin, joten lapset joutuvat tutustumaan uuteen ihmiseen.

Facebookissa äitiä on kritisoitu siitä, ettei päiväkodin tehtävä ole tarjota pysyvyyttä paljon matkustelevien lasten vanhempien - vanhempien tulisi tarjota se perusturva.

Päiväkodilta odotetaan ihmeitä. Luovutetaan kasvatusvastuu sinne ja itse voidaan elää ihan miten huvittaa?

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luovutettu kasvatusvastuuta päiväkodille. Itse ovat sen ottaneet Opetushallituksen ja eduskunnan turvin, kun ovat alkaneet puhua varhaiskasvatuksesta.

Vanhemmat varhaiskasvattavat. Päiväkoti voi olla mukana siinä omalla panoksellaan jos vanhemmat näin valitsevat.

No mutta jos päiväkoti kerran omasta mielestään kasvattaa, niin millaista kasvatusta se oikein on, kun kasvattajat lähtevät kesken kaiken lätkimään? Ei ainakaan pitkäjänteistä.

Miten niin kesken kaiken? Vai kuvitteletko, että lapsella pitäisi pysyä samat työntekijät koko päiväkotiuransa ajan?

En kuvittele mitään. Minä vain oletan, että jos ihminen sanoo kasvattavansa lasta ja että kasvatus on vastuullinen tehtävä, niin silloin siitä kasvatusvastuusta ei luovuta ja lähdetä haihattelemaan minne mieli vie.

Toinen vaihtoehto on se, että kyseessä on ihan vain työ, jota tehdään rahasta. Silloin voi puhua hoidon laadusta jne., mutta lirkutuksen kasvatuksesta ja sen vastuullisesta voi ystävällisesti jättää pois.

Nyt kunnissa pitäisi osata valita, ja myös lainsäätäjän pitäisi osata valita. Kummasta on kyse. Vastuullisesta tehtävästä, johon sitoudutaan, vai työpaikoista, jossa ollaan tietty tuntimäärä ja sen jälkeen yksityiselämä on yksityiselämää.

Minä olen sitoutunut tekemään kasvatustyötä ja se sitoumus kulkee kyllä mukanani uuteen työpaikkaan, jos päätän vaihtaa yksikköä. Olen sitoutunut nimenomaan kasvatustyöhön, johon kuuluu kulloisenkin ryhmän kasvatusvastuu. Siihen ei kuitenkaan kuulu sitoutuminen juuri sinun lastesi kasvattamiseen koko heidän lapsuutensa ajan. Vai oletatko, että päiväkodin työntekijä muuttaa mukana, jos perheesi muuttaa, koska hän on sitoutunut kasvattamaan lapsiasi? Ja totta kai työ on työtä ja yksityiselämä yksityiselämää, enkä ole vapaa-ajallani velvollinen ottamaan kasvatusvastuuta sinun lapsistasi, vaikka se työajallani minulle kuuluukin.

No ei se "kasvattaminen" sitten niin tärkeää olekaan, jos siinä ei sitouduta ihmiseen, vaan omaan uraan.

Mielestäni olisi parempi jättää se puhe kasvattamisesta vähemmälle, ja antaa vanhemmille se arvostus mikä heille kasvattajina kuuluu. Päiväkotityöntekijän työ on vain työtä, josta maksetaan palkkaa. Vaikka työ sisältää tuokioita, joissa lapset oppivat ja kehittyvät, ei pitäisi silti puhua kasvattamisesta ja toisessa hengenvedossa väittää, että vanhemmat ovat ulkoistaneet kasvatusvastuunsa.

En ymmärrä tuota viehtymystä kasvatus-termin käyttöön ja puhetta varhaiskasvatuksesta. Kasvattaminen on ideologisesti latautunutta. Se on selvä, että pieni lapsi tarvitsee hoivaa ja opastusta, mutta kasvattaminen on jo ylhäältäpäin vaikuttamista, tietyn position ottamista kohteeseen. Vanhemmilta sen vielä ymmärtää, sillä ilman heitä lasta ei olisi, he ovat hänet alulle laittaneet. Mutta julkinen toimija, kuten päivähoito, ei voi ottaa tuollaista positiota legitiimisti. Yhteiskunta ei omista lasta.

Niin no, jos päivähoidosta poistetaan kasvatuksellisuus, niin hoitajat voisivat laittaa tv:stä muumit pyörimään koko päiväksi ja istuttaa pennut niitä katsomaan. Välissä ruokaa nassujen eteen ja kyselyt, tarvitseeko käydä vessassa.

Mutta sinä nyt vain tahallaan sekoitat keskenään kotikasvatuksen ja ammattilaiskasvatuksen.

Niin, tai tappelutilanteissa pyyhitään kyllä nenästä valuva veri, koska se on hoitotyötä, mutta ei sanallakaan puututa siihen, kun toinen mottaa toista nyrkillä naamaan, koska se olisi kasvatusta.

Vierailija
62/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuisin ihan s*tanasti jos olisin tuo työntekijä. Vaatisin rouva adressia ottamaan tekeleensä ja facepäivityksensä pois ja mikäli tätä ei tehtäisi, menisin kirjaamaan rikosilmoitusta yksityiselämän häirinnästä. Asiahan ei tuolle rouvalle kuulu yhtään mitenkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti työntekijä ei vaihda omasta tahdostaan, tai näin tuo mamma väittää. Tietääkö hän kuitenkaan mitä on siirron takana? Ehkä hoitajalla on alun alkaenkin ollut määräaikainen sopimus ko päiväkotiin. Ei niitä hoitajia päikystä toiseen huvikseen siirrellä.

Onko hän kysynyt luvan nimen julkaisuun? Tuskinpa. Vaikka hoitaja ei itse haluaisi vaihtaa päikkyä, en usko että hän myöskään haluaa tälläistä.

Mamma on nyt vain hyvä ja tarjoaa lapsilleen itse sitä elintärkeää pysyvyyttä. Jos se on kirjattu varhaiskasvatuslakiin, olisiko asia niin tärkeä, että pysyvyys olisi myös vanhempien tehtävä?

Vierailija
64/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja lähtee itse, esim. vaihtaa toiseen työpaikkaan, lähtee sisäilmaongelmien tai muiden omien syidensä takia, niin ei voi valittaa vanhemmat.

Jos hoitaja lähtee vastentahtoisesti ihan vaan siksi että päiväkodinjohtaja päättää huvin vuoksi pistää hänet poistoon, niin sitten ymmärrän adressin. 

Vierailija
65/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja lähtee itse, esim. vaihtaa toiseen työpaikkaan, lähtee sisäilmaongelmien tai muiden omien syidensä takia, niin ei voi valittaa vanhemmat.

Jos hoitaja lähtee vastentahtoisesti ihan vaan siksi että päiväkodinjohtaja päättää huvin vuoksi pistää hänet poistoon, niin sitten ymmärrän adressin. 

Eivät vanhemmat voi päättää, ketä päiväkodissa työskentelee. He eivät voi vaatia, että kenenkään pitäisi saada jäädä, tai että kenenkään pitäisi lähteä (jos nyt ei puhuta tapauksista, joissa työntekijä on syyllistynyt rikokseen). Hyviä työntekijöitä ei pistetä "huvin vuoksi poistoon", vaan siirtoihin/työsopimuksen jatkamatta jättämisiin on aina olemassa joku peruste.

Vierailija
66/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on tahtoa , on myös halua.

Matti Nykänenkö se siellä?

Vierailija
67/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää lapsille on viisi joka vuosi vaihtuvaa erittäin hyvää hoitajaa kuin yksi ja sama huono vuodesta toiseen.

Vanhempien tehtävä on tarjota pysyvyyttä. Päiväkodissa vaihtuu aikuiset ja lapset ihan luonnollisestikin koko ajan.

Vierailija
68/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VMP.

En jaksanut kahlata koko tylsää jaaritusta läpi. Itse en ainakaan tykkäisi jos olisin tuo nimeltä mainittu työntekijä. Suuttuisin jopa.

Vaikeaa taitaa olla tuonkin mamman elämä kun tällaisesta pitää oikein adressi vääntää. Saa tehdä vielä monen monta adressia kullanmurujensa"väärinkohtelusta".

Vierailija
69/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tullaan adressi poistamaan, kun modelle joku ilmiantaa. Ei ole asiallista tuota henkilöä kohtaan. Päiväkodin johtajan kanssa äidin olisi pitänyt keskustella, ja jos äiti haluaa tuoda asian julkisuuteen ei saa missään nimessä mainita työntekijöiden nimiä yksityisyyden suojan vuoksi.

Työntekijöiden vaihtuvuus on toki ongelma päivähoidon laadussa, olisi tietenkin kaikein parasta, että työntekijät pysyisivät samoina. Itse olen lapsiin ja nuoriin suuntautunut lähihoitaja ja tein 6 vuotta eripituisia sijaisuuksissa eri päiväkodeissa. Kyllä toki sydäntä kylmäsi kun lähti jostain paikasta, missä oli ehtinyt kiintyä lapsiin puolin ja toisin.

Asiaa lähdetään ratkaisemaan ihan väärästä päästä, jos itse ruohonjuuritason työntekijöitä aletaan syyllistää. He tekevät arvokasta ja tärkeää työtä pienellä palkalla. Jokainen työntekijä saa itse päättää missä työskentelee. Syynä työpaikan vaihtoon voi olla määräaikaisuuden päättyminen, huono viihtyminen nykyisessä paikassa, pitkä työmatka jne.

Kuntien säästöpolitiikka on lisännyt työntekijöiden vaihtuvuutta, sekä pula osaavista ammattilaisista. Lastentarhanopettajista, varsinkin esiopetuspätevyyden omaavista on huutava pula ainakin pk-seudulla. Päiväkodissa, missä olin viimeksi töissä, lastentarhanopettaja siirrettiin kesken lukuvuoden toiseen päiväkotiin, koska sinne tarvittiin esiopetuksen pätevä lto.  Lastenhoitajia on enemmän tarjolla, mutta koska sijaisuudet pätkitään niin lyhyiksi, eikä tiedä onko joulun jälkeen enään jatkoa, olen itsekin siirtynyt toiseen paikkaan kesken lukuvuoden.

Vierailija
70/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on tahtoa , on myös halua.

Matti Nykänenkö se siellä?

Ei vaan Martina A.

Vierailija
71/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas!

Oma lapseni on ollut kahdessa päiväkodissa ja molemmissa on joka vuosi hoitajat vaihtuneet. Kunnan päiväkodeissa ihan tavallista. Jotkut hoitajat saattavat joutua sijaistamaan toisessa päiväkodissa.

Luulisi "pedagogin" tietävä! Ihan älytön koko adressi

Jos ryhmän kaikki hoitajat vaihtuvat joka vuosi, on silloin tilanne kaikkea muuta kuin hyväksyttävä. Se, että näin tapahtuu ei tarkoita sitä, etteikö asia pitäisi korjata. 

Hoitajat kiertävät myös päiväkodin ryhmissä, mutta ei silloinkaan kaikkia vaihdeta yhtä aikaa juuri siksi, ettei lapsen kaikki tutut hoitajat katoa kerralla. Sillä ON merkitystä.

Vierailija
72/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää mainita työntekijä nimeltä. Ehkä jopa rikkoo jotain lakia. Uskomatonta että joku voi toimia noin epäasiallisesti, ottamatta selvää miten tällainen asia kuuluisi hoitaa.

Siinäpä mietittävää rouva pedagogille.

Vierailija
73/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö tuo äiti miksi työntekijä on lähdössä siitä päiväkodista? Onko kysynyt haluaako tämä hoitaja asioitaan julkisesti käsiteltävän? Tietääkö tuo äiti asiasta mitään muuta, kun oman kantansa? Olis kauheeta jos joku julkisesti alkaisi mun (työ)asioita kirjoittelemaan jonnekkin, vaikka nettiin.

Vierailija
74/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tämän tajuan. Jos kohdalle osuu viimein hyvä lastentarhan henkilökunta niin niistä ei haluaisi luopua.

Jos taustalla on vielä ikäviä kokemuksia niin sitä haluaisi surastaan ripustautua niihn hyviin hoitajiin. Se voi olla iso kriisi jos hyvä hoitaja lähtee.

Meille odui etsimisen jälkeen niin hyvät henkilöt, että tuntui kauhealta kun se aika loppui.

Vierailija
75/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä joku mammuli meinaa harhoissaan, että hänen ihanat lapsensa ovat maailman napa.

Vierailija
76/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse raivostuisin jos minut olisi nimeltä mainittu tuollaisessa kirjoituksessa. Siitä kävisi ilmi selkeästi missä olen töissä eikä se ole asia, jonka haluaisin jakaa netissä.

Miksi tätä ei voinut tehdä yleisellä tasolla mainitsematta mitään tiettyä ryhmää ja hoitajaa? No siksi kun tuota äitiä ei varmaan yhtään kiinnosta miten muilla asia hoituu vaan ainoastaan omien kullanmurujensa asiat. Sellaisesta ei tehdä adressia vaan korkeintaan laitetaan sähköpostia pk:n johtajalle ym. Jos sitäkään. Noloa sekin on. Ei kaikkien mammeleiden pyyntöjä voida huomioida, se on sula mahdottomuus.

Vierailija
77/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos tämä hoitaja vaihtaa työpaikkaa, koska saa esim paremman työpaikan/koulutustaan vastaavan paikan? Työmatka lyhenee? Muuten haluaa vaihtaa? Että mä olisin vihainen myös jos joku mun työpaikan julkaisisi netissä. Se ei kuulu kaikille. Ja muutenkin olisi tuollainen huomio aika inhottavaa. Työkaverit miten tuollaiseen suhtautuu, heidän työnsä ei ole yhtä arvokasta, vai???

Vierailija
78/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VMP.

En jaksanut kahlata koko tylsää jaaritusta läpi. Itse en ainakaan tykkäisi jos olisin tuo nimeltä mainittu työntekijä. Suuttuisin jopa.

Vaikeaa taitaa olla tuonkin mamman elämä kun tällaisesta pitää oikein adressi vääntää. Saa tehdä vielä monen monta adressia kullanmurujensa"väärinkohtelusta".

Millainenkohan adressi siitä tulee kun opettaja ei anna koulussa lapselle kymppiä todistukseen;

" Hyvä opettaja Pikkarainen... te rikotte meidän lapsiemme oikeuksia oppilaina sekä ihmisinä. Ette ainoastaan ole haitaksi lastemme koulumenestykselle, vaan vaarannatte ajattelemattomuuttanne maamme talouden ja tulevaisuuden estämällä erinomaisten geeniemme tuottamia nerokkaita hedelmiä luomasta akateemista uraa. Toiminnallanne, opettaja Pikkarainen, saattaa olla laajavaikutteisia seurauksia, jos lapsemme eivät koe saavansa oikeudenmukaista kohtelua numeroarvioinnissa. Ette tietenkään voi tavallisena ihmisenä ymmärtää lastemme pinnan alla kytevää juuri puhkemaisillaan olevaa lahjakkuutta...Annamme teille vielä mahdollisuuden harkita numeroa, ennkuin otamme yhteyttä... Tämä tapaus saattaa jopa rikkoa oppivelvollis..."

Vierailija
79/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ainakin on mielestäni hölmöä, että nykyään päiväkodeissa saatetaan heitellä hoitajia jopa kesken päivän täysin eri yksiköihin ja osastoille, koska paikataan poissaoloja.

Arki ja suunnitelmat menevät uusiksi joskus jopa päivittäin.

Miten se on hölmöä? Jos toisessa ryhmässä on vajausta vaikka sairastumisen vuoksi, niin miten se pitäisi paikata? 

Riittävästi sijaisia, ihan mahdollista nykytyöttömyyden aikana siten paikata.

Kuinka paljon ehdotat päivähoitomaksuja nostettavaksi, jotta riittävästi sijaisia on varaa palkata?

Vierailija
80/137 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tämän tajuan. Jos kohdalle osuu viimein hyvä lastentarhan henkilökunta niin niistä ei haluaisi luopua.

Jos taustalla on vielä ikäviä kokemuksia niin sitä haluaisi surastaan ripustautua niihn hyviin hoitajiin. Se voi olla iso kriisi jos hyvä hoitaja lähtee.

Meille odui etsimisen jälkeen niin hyvät henkilöt, että tuntui kauhealta kun se aika loppui.

Tietenkin on ikävää jos hyvä hoitaja lähtee ja tottakai pyrkimys pitäisi olla, että vaihtuvuus on mahdollisimman pieni. Tää mamma ois voinut vaikka pystyttää adressin siitä, että vaihtuvuutta on vähennettävä ja pkn työntekijöiden työsuhteita muutettava/parannettava. Sen sijaan, että ajattelee niitä omia maailmannapojaan, ja kirjottaa adressin kohdistuen yhteen työntekijään. Sitäkin mietin, millainen tietämys tuolla mammalla on työelämästä ylipäätään, jos kuvittelee että yksittäisen äidin adressilla voidaan muuttaa työsuhteita tuosta noin vaan. Eiköhän tuolla pkn johtaja ja työntekijät joko naura tälle tai päivittele mamman typeryyttä.

Olen itse pkssa töissä ja tiedän kyllä näistä epäkohdista, mutta tällä sitä ei muuteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan