Kahden lapsen äiti on luonut adressin, jotta päiväkodin työntekijä ei vaihtaisi päiväkotia.
Adressi on kaikkien nähtävillä, samoin siitä kertova Facebook-päivitys, joten asia lienee julkinen. En tosin ymmärrä sitä. Facebookissa äiti kertoo, että koska hän ja miehensä matkustelevat niin paljon, niin päiväkodin pitäisi tarjota lapsille pysyvyyttä. Nyt päiväkodin tuttu työntekijä vaihtaa toiseen päiväkotiin, joten lapset joutuvat tutustumaan uuteen ihmiseen.
Facebookissa äitiä on kritisoitu siitä, ettei päiväkodin tehtävä ole tarjota pysyvyyttä paljon matkustelevien lasten vanhempien - vanhempien tulisi tarjota se perusturva.
Päiväkodilta odotetaan ihmeitä. Luovutetaan kasvatusvastuu sinne ja itse voidaan elää ihan miten huvittaa?
Kommentit (137)
Ja tunnistettavalla nimellä puhuu..? En itse kyllä ilahtuisi tämän äidin tempauksesta. Eiköhän se ole jokaisen työntekijän itse päätettävissään haluaako jatkaa, ja siihen ei vanhemmilla ole mitään sanomista. Olettaen toki että tässä vapaaehtoinen lähtö kyseessä.
Ostaisitte orjia jos haluatte päättää toisten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luovutettu kasvatusvastuuta päiväkodille. Itse ovat sen ottaneet Opetushallituksen ja eduskunnan turvin, kun ovat alkaneet puhua varhaiskasvatuksesta.
Vanhemmat varhaiskasvattavat. Päiväkoti voi olla mukana siinä omalla panoksellaan jos vanhemmat näin valitsevat.
No mutta jos päiväkoti kerran omasta mielestään kasvattaa, niin millaista kasvatusta se oikein on, kun kasvattajat lähtevät kesken kaiken lätkimään? Ei ainakaan pitkäjänteistä.
Meillä päiväkodissa on lähdetty mm. seuraavista syistä:
- lähtö opiskelemaan
- muutto toiselle paikkakunnalle
- äitiysloma
- alanvaihto
- vaihto lähempänä kotia olevaan päiväkotiin
- burnout
Kaikki aivan hyviä syitä, eikä kukaan ole muuten vain lähtenyt lätkimään. Kaikki nämä syyt menevät tietenkin lasten edelle. Toisten lapset ovat päiväkodissa ehkä 1-5 vuotta. Työntekijät kymmeniä vuosia. Kai nyt oma mielenterveys, oma perhe ja muut ajavat toisten ihmisten lasten edelle!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luovutettu kasvatusvastuuta päiväkodille. Itse ovat sen ottaneet Opetushallituksen ja eduskunnan turvin, kun ovat alkaneet puhua varhaiskasvatuksesta.
Vanhemmat varhaiskasvattavat. Päiväkoti voi olla mukana siinä omalla panoksellaan jos vanhemmat näin valitsevat.
No mutta jos päiväkoti kerran omasta mielestään kasvattaa, niin millaista kasvatusta se oikein on, kun kasvattajat lähtevät kesken kaiken lätkimään? Ei ainakaan pitkäjänteistä.
Miten niin kesken kaiken? Vai kuvitteletko, että lapsella pitäisi pysyä samat työntekijät koko päiväkotiuransa ajan?
En kuvittele mitään. Minä vain oletan, että jos ihminen sanoo kasvattavansa lasta ja että kasvatus on vastuullinen tehtävä, niin silloin siitä kasvatusvastuusta ei luovuta ja lähdetä haihattelemaan minne mieli vie.
Toinen vaihtoehto on se, että kyseessä on ihan vain työ, jota tehdään rahasta. Silloin voi puhua hoidon laadusta jne., mutta lirkutuksen kasvatuksesta ja sen vastuullisesta voi ystävällisesti jättää pois.
Nyt kunnissa pitäisi osata valita, ja myös lainsäätäjän pitäisi osata valita. Kummasta on kyse. Vastuullisesta tehtävästä, johon sitoudutaan, vai työpaikoista, jossa ollaan tietty tuntimäärä ja sen jälkeen yksityiselämä on yksityiselämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päiväkodissa on lähdetty mm. seuraavista syistä:
- lähtö opiskelemaan
- muutto toiselle paikkakunnalle
- äitiysloma
- alanvaihto
- vaihto lähempänä kotia olevaan päiväkotiin
- burnout
Kaikki aivan hyviä syitä, eikä kukaan ole muuten vain lähtenyt lätkimään. Kaikki nämä syyt menevät tietenkin lasten edelle. Toisten lapset ovat päiväkodissa ehkä 1-5 vuotta. Työntekijät kymmeniä vuosia. Kai nyt oma mielenterveys, oma perhe ja muut ajavat toisten ihmisten lasten edelle!?
Miksi oma perhe menisi edelle, kun kerran varhaiskasvatus on lapsen oikeus, ja sitä saa vain päivähoidosta? Voihan omatkin lapset laittaa varhaiskasvatukseen, siellähän sitä kasvatetaan. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita hoitajia voidaan laittaa "kiertoon" täysin mielivaltaisesti eri yksiköihin?
Vaikka siis hoitaja viihtyisi ja olisi hyvä työssään tietyssä päiväkodissa, niin jos pitää lähteä niin lähdettävä on.
Eikä läheskään aina ole edes kyse mielivallasta, vaan työntekijän halusta siirtyä toiseen yksikköön, esim. lähemmäs kotiaan. Tai määräaikaisena ollut työntekijä saa vakipaikan toisesta yksiköstä. Tai määräaikaisen työntekijän sijaistettava palaa töihin.
Näin. Mutta totta myös tuokin ettei välttämättä yksittäinen työntekijä voi vaikuttaa minne yksikköön hänet siirretään.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisitte orjia jos haluatte päättää toisten elämästä.
No kohtahan niitä saa ottaa, ihan laillisesti hallituksen siunauksella , mikäli maailman hölmöin työllisyyspolitiikka toteutuu....?
Olipas pitkä teksti.. missä puhui siitä, että matkustelee? Sorry nyt avuttomuuteni, mutta findillä ei löytynyt.
Ymmärrän, että hyvän ja pidetyn työntekijän lähtö harmittaa, mutta vähän menee överiksi. Ote adressista:
"Koemme, että siirtämällä J.R. toiseen päiväkotiin, te rikotte meidän lapsiemme oikeuksia kuntalaisina, varhaiskasvatuksen asiakkaina sekä ihmisinä ja vaarannatte ajattelemattomuuttanne lastemme henkisen kasvun sekä kyvyn luoda pysyviä ja kestäviä ihmissuhteita. Tämä tapaus saattaa jopa rikkoa Varhaiskasvatuslakia."
Jep jep. Onhan tämä vakava ihmisoikeusrikos meidän pikku palleroita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kesken kaiken? Vai kuvitteletko, että lapsella pitäisi pysyä samat työntekijät koko päiväkotiuransa ajan?
En kuvittele mitään. Minä vain oletan, että jos ihminen sanoo kasvattavansa lasta ja että kasvatus on vastuullinen tehtävä, niin silloin siitä kasvatusvastuusta ei luovuta ja lähdetä haihattelemaan minne mieli vie.
Toinen vaihtoehto on se, että kyseessä on ihan vain työ, jota tehdään rahasta. Silloin voi puhua hoidon laadusta jne., mutta lirkutuksen kasvatuksesta ja sen vastuullisesta voi ystävällisesti jättää pois.
Nyt kunnissa pitäisi osata valita, ja myös lainsäätäjän pitäisi osata valita. Kummasta on kyse. Vastuullisesta tehtävästä, johon sitoudutaan, vai työpaikoista, jossa ollaan tietty tuntimäärä ja sen jälkeen yksityiselämä on yksityiselämää.
Minä olen sitoutunut tekemään kasvatustyötä ja se sitoumus kulkee kyllä mukanani uuteen työpaikkaan, jos päätän vaihtaa yksikköä. Olen sitoutunut nimenomaan kasvatustyöhön, johon kuuluu kulloisenkin ryhmän kasvatusvastuu. Siihen ei kuitenkaan kuulu sitoutuminen juuri sinun lastesi kasvattamiseen koko heidän lapsuutensa ajan. Vai oletatko, että päiväkodin työntekijä muuttaa mukana, jos perheesi muuttaa, koska hän on sitoutunut kasvattamaan lapsiasi? Ja totta kai työ on työtä ja yksityiselämä yksityiselämää, enkä ole vapaa-ajallani velvollinen ottamaan kasvatusvastuuta sinun lapsistasi, vaikka se työajallani minulle kuuluukin.
Okei katsoin tuon äidin alkuperäisen kirjoituksen, sillä on 5 tykkäystä ja 1 ainoa jako. Eli mistään kohusta ei ole kyse. Lienee tärkeämpiäkin asioita joita voimme puida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita hoitajia voidaan laittaa "kiertoon" täysin mielivaltaisesti eri yksiköihin?
Vaikka siis hoitaja viihtyisi ja olisi hyvä työssään tietyssä päiväkodissa, niin jos pitää lähteä niin lähdettävä on.
Eikä läheskään aina ole edes kyse mielivallasta, vaan työntekijän halusta siirtyä toiseen yksikköön, esim. lähemmäs kotiaan. Tai määräaikaisena ollut työntekijä saa vakipaikan toisesta yksiköstä. Tai määräaikaisen työntekijän sijaistettava palaa töihin.
Näin. Mutta totta myös tuokin ettei välttämättä yksittäinen työntekijä voi vaikuttaa minne yksikköön hänet siirretään.
Ei tietenkään. Kunnallisissa päiväkodeissa työsuhde on aina kuntaan, ei tiettyyn päiväkotiin ja yksityisissä ketjuissa myös työsopimuksessa on useimmiten pykälä, jossa mainitaan, että tarvittaessa voidaan siirtää työskentelemään myös toisessa yksikössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se ainakin on mielestäni hölmöä, että nykyään päiväkodeissa saatetaan heitellä hoitajia jopa kesken päivän täysin eri yksiköihin ja osastoille, koska paikataan poissaoloja.
Arki ja suunnitelmat menevät uusiksi joskus jopa päivittäin.
Miten se on hölmöä? Jos toisessa ryhmässä on vajausta vaikka sairastumisen vuoksi, niin miten se pitäisi paikata?
Riittävästi sijaisia, ihan mahdollista nykytyöttömyyden aikana siten paikata.
"Ihan mahdollista palkata. .." mikä sen tekee mahdolliseksi, kun ei ole rahaa sijaisen palkkaan? Sille saikulla olijalle maksetaan palkka kotiin ja pitäisi toinenkin palkka kaivaa jostain. Mistä se raha tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se ainakin on mielestäni hölmöä, että nykyään päiväkodeissa saatetaan heitellä hoitajia jopa kesken päivän täysin eri yksiköihin ja osastoille, koska paikataan poissaoloja.
Miten se on hölmöä? Jos toisessa ryhmässä on vajausta vaikka sairastumisen vuoksi, niin miten se pitäisi paikata?
Niin, koska ihan kuka tahansa työtönhän kykenee korvaamaan koulutuksen saaneen hoitajan. Ja maksaa vielä itse palkan itselleen, niin ettei tarvi edes miettiä mistä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitemmän päälle vakihoitajien kierrättäminen paikkaamassa eri osastoilla ei ole järkevää eikä tarkoituksenmukaista kenenkään kannalta.
Arkirutiinit ovat tärkeitä lapsille ja hoitajille stressaavaa kun ei tiedä päivän kulusta tai se muuttuukin täysin toiseksi ja toisen ryhmän rutiineihin yllättäen sopeutumiseen.
Eli sijaisia tulee olla riittävästi sairaustapauksien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitoutunut tekemään kasvatustyötä ja se sitoumus kulkee kyllä mukanani uuteen työpaikkaan, jos päätän vaihtaa yksikköä. Olen sitoutunut nimenomaan kasvatustyöhön, johon kuuluu kulloisenkin ryhmän kasvatusvastuu. Siihen ei kuitenkaan kuulu sitoutuminen juuri sinun lastesi kasvattamiseen koko heidän lapsuutensa ajan. Vai oletatko, että päiväkodin työntekijä muuttaa mukana, jos perheesi muuttaa, koska hän on sitoutunut kasvattamaan lapsiasi? Ja totta kai työ on työtä ja yksityiselämä yksityiselämää, enkä ole vapaa-ajallani velvollinen ottamaan kasvatusvastuuta sinun lapsistasi, vaikka se työajallani minulle kuuluukin.
No ei se "kasvattaminen" sitten niin tärkeää olekaan, jos siinä ei sitouduta ihmiseen, vaan omaan uraan.
Mielestäni olisi parempi jättää se puhe kasvattamisesta vähemmälle, ja antaa vanhemmille se arvostus mikä heille kasvattajina kuuluu. Päiväkotityöntekijän työ on vain työtä, josta maksetaan palkkaa. Vaikka työ sisältää tuokioita, joissa lapset oppivat ja kehittyvät, ei pitäisi silti puhua kasvattamisesta ja toisessa hengenvedossa väittää, että vanhemmat ovat ulkoistaneet kasvatusvastuunsa.
En ymmärrä tuota viehtymystä kasvatus-termin käyttöön ja puhetta varhaiskasvatuksesta. Kasvattaminen on ideologisesti latautunutta. Se on selvä, että pieni lapsi tarvitsee hoivaa ja opastusta, mutta kasvattaminen on jo ylhäältäpäin vaikuttamista, tietyn position ottamista kohteeseen. Vanhemmilta sen vielä ymmärtää, sillä ilman heitä lasta ei olisi, he ovat hänet alulle laittaneet. Mutta julkinen toimija, kuten päivähoito, ei voi ottaa tuollaista positiota legitiimisti. Yhteiskunta ei omista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska ihan kuka tahansa työtönhän kykenee korvaamaan koulutuksen saaneen hoitajan. Ja maksaa vielä itse palkan itselleen, niin ettei tarvi edes miettiä mistä rahat.
Ammattitaitoisia hoitajia löytyy kyllä kortistosta. Ei tarvitse ottaa ketä tahansa tosiaankaan.
Ei hyvää päivää taas!
Oma lapseni on ollut kahdessa päiväkodissa ja molemmissa on joka vuosi hoitajat vaihtuneet. Kunnan päiväkodeissa ihan tavallista. Jotkut hoitajat saattavat joutua sijaistamaan toisessa päiväkodissa.
Luulisi "pedagogin" tietävä! Ihan älytön koko adressi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se "kasvattaminen" sitten niin tärkeää olekaan, jos siinä ei sitouduta ihmiseen, vaan omaan uraan.
Mielestäni olisi parempi jättää se puhe kasvattamisesta vähemmälle, ja antaa vanhemmille se arvostus mikä heille kasvattajina kuuluu. Päiväkotityöntekijän työ on vain työtä, josta maksetaan palkkaa. Vaikka työ sisältää tuokioita, joissa lapset oppivat ja kehittyvät, ei pitäisi silti puhua kasvattamisesta ja toisessa hengenvedossa väittää, että vanhemmat ovat ulkoistaneet kasvatusvastuunsa.
En ymmärrä tuota viehtymystä kasvatus-termin käyttöön ja puhetta varhaiskasvatuksesta. Kasvattaminen on ideologisesti latautunutta. Se on selvä, että pieni lapsi tarvitsee hoivaa ja opastusta, mutta kasvattaminen on jo ylhäältäpäin vaikuttamista, tietyn position ottamista kohteeseen. Vanhemmilta sen vielä ymmärtää, sillä ilman heitä lasta ei olisi, he ovat hänet alulle laittaneet. Mutta julkinen toimija, kuten päivähoito, ei voi ottaa tuollaista positiota legitiimisti. Yhteiskunta ei omista lasta.
Yhteiskunta ei omista lasta.
Mutta Italiassa saa sakot ellei vie lastaan rokotettavaksi. Laki hyväksytty juuri.