Suostuuko teidän miehet syömään muuta kuin lihaa?
Olen niin kyllästynyt meidän 5- henkisen perheen ruokalaskuihin.
Minä ja lapset syömme monipuolisesti ja kaikenlaista ruokaa. Mutta mies... Ei kirveelläkään suostuisi syömään muuta kuin lihaa. Menee jääkaapille, ottaa nakkipaketin ja syö sen pelkältään. Tai ottaa pelkän leikkelepaketin ja syö siitä puolet "makupalana" eli ei vaivaudu tekemään voileipää, jonka päälle laittaisi leikkelettä, juustoa, kurkkua, voita jne. Sattaa myös syödä iltapalaksi paketillinen kanan wingsejä eli paistaa koko pellillisen wingsejä ja syö itse kaiken - eikä mitään muuta (ehkä olut kyytipojaksi).
Liharuokien pitää olla täyslihaa, yleensä filettä. Broilerin sisäfilettä, naudan sisäfilettä, hirven sisäfilettä. Jauheliha on kuulemma paskaa ja jos on pakko niin sitten suostuu syömään 7- rasvaprosentin naudan jauhelihaa tortillan välissä. Eilen teki tortillaa ja tortillan välissä oli jauhelihaa ja pekonia - ei mitään muuta.
Mies tekee toimistotyötä, on normaalipainoinen. Ei pitäisi olla kovin kova energiankulutus.
Meidän ruokalaskut on aivan järkyttävät tuon lihan mättämisen vuoksi. Olen puhunut kauniisti, uhkaillut, itkenyt, mutta ei. Olen kuulemma nalkuttava akka, kun en lopeta. Mikä siinä on nalkuttamista, jos pyydän, että yhden naudanlihapihvin lisukkeena voi syödä perunaa ja salaattia? Miksi mies vetelee neljä lihafilettä lounaaksi pelkältään?
Onko muilla tällaista? En kyllä jaksaisi alkaa erottelemaan mun ja lasten ruokia jääkaappiin omille hyllyillekään ja käskeä miestä ostamaan omat ruokansa. Meillä maksetaan koko perheen ruuat yhteiseltä taloustililtä. Toki mies hyötyy tästä, mutta mä mieluummin näkisin perheen yhtenä kokonaisuutena enkä haluaisi erotella ruokakuluja.
Kommentit (72)
Välillä on lihatonta ja jopa vegaanista ruokaa. Ollaan ihan hyvässä yhteisymmärryksessä pyritty vähentämään lihansyöntiä, mutta ei olla aikeissa lopettaa sitä kokonaan. Leikkeleitä ei nykyään kovin usein osteta.
Mieheni on pesco vegetaristi, eli vastaus on kyllä.
Ei onneksi.
Olen kasvissyöjä ja teen kaikki talouden ruoat, koska minulla on sopivammat työajat. Mies sanoo, että olen paras hänen tietämänsä kokki ja syö hyvällä ruokahalulla ihan mitä tahansa hänen eteensä pistää. Sanoo, että hän olisi mielellään ollut kasvissyöjä eettisstä syistä ennenkin, mutta oli liian laiska ja osaamaton kokki ajatellakseen todella kasvisvaihtoehtoja ja on mennyt aina helpoimman ja totutun kautta. Joskus ostan -50%-lihaa tai kalaa miehelle, jos sitä sattuu kaupassa näkymään, mutta käytännössä mieskin on lähes kasvissyöjä eikä ole ikinä valittanut siitä. Hän myös rakastaa erilaisia salaatteja ja kokeellisia kokkauksiani vaikkapa aasialaisen keittiön suhteen.
Pari kertaa olen tehnyt nakkikastiketta ja savulohitäytteistä uuniperunaa, kuulemma oli hyviä nekin, vaikka sokkona itse maistamatta tein.
Yhden tutun mies ei suostu edes maistamaan kasvisruokaa "periaatteesta", mitä se sitten tarkoittaakaan. Ei varmaan toimisi meillä, tai saisi tuolla asenteella ainakin tehdä aina omat ruokansa. Voisin sietää jonkun perustellun syyn, mutta en puhdasta nirsoutta tai asenneongelmaa. Samoin tuo jatkuva epäterveellisesti ja lähes pelkkä einesten syönti on kyllä aikuiselta ihmiseltä aika epäviehättävää.
^ siis ei onneksi mene noin meillä.
Meillä kotona eletään kasvisruualla.
Mies ei kylläkään kasvissyöjä ole, mutta kotiin ei liharuokia tuo, kerran pari kuussa saattaa syödä ulkona kavereiden kanssa lihapitsan tms.
Ei, eikä juo muuta kuin lihalientä.
En syö juurikaan lihaa ja punaista lihaa tai kanaa erityisen vähän.
M46
Gluteiinitonta olutta kyytipojaksi? Enkä miehesi energiat on vain niin nollissa ettei hän kykene laittamaan ruokaa. Valmistakaa ensikerralla tortillat itse ja siihen kunnon salsa hyvää juustoa ja salaattia ja vain hieman jotain laadukasta lihaa jos on ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kysymys:
- mies ei käy kaupassa?
- milloin tämä tapa on alkanut?
- vai onko ollut alusta asti samanlainen?
Mies käy kaupassa ihan siinä missä minäkin. Joskus mies käy yksin kaupassa, joskus minä yksin, joskus käydään yhdessä. Mulle kelpaa vegeruokakin, mies kantaa filettä. Jos olemme yhdessä kaupassa niin mies menee lihatiskille ja alkaa mättämään lihaa ostoskärryyn. En voi alkaa tappelemaan kaupassa lihan ostamisesta, kaunis puhe ei mene perille.
Ja possu ei kelpaa miehelle. Sekin kuulemma paskaa.
Nuorempana miehelle kelpasi kaikki. Mies nyt 40v ja tämä lihan ylensyönti on jatkunut nyt ehkä noin 3 vuotta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Siis syö vaan filettä, mutta siltí myös nakit ja wingsit......
Nakit ja wingsit ovat miehelle "välipalaa", "iltapalaa", "pikku naposteltavaa". Samoin jääkaapin ohi kulkiessa voi suupalana vetäistä puolet leikkelepaketista. Meetwurstia ostin joku aika sitten, kun ajattelin että se olisi edes halpaa. Mies haukkui,että älä tuollaista paskaa osta.
Ne fileet hän vetelee lounaalla tai päivällisellä. Ei naurata.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kysymys:
- mies ei käy kaupassa?
- milloin tämä tapa on alkanut?
- vai onko ollut alusta asti samanlainen?
Mies käy kaupassa ihan siinä missä minäkin. Joskus mies käy yksin kaupassa, joskus minä yksin, joskus käydään yhdessä. Mulle kelpaa vegeruokakin, mies kantaa filettä. Jos olemme yhdessä kaupassa niin mies menee lihatiskille ja alkaa mättämään lihaa ostoskärryyn. En voi alkaa tappelemaan kaupassa lihan ostamisesta, kaunis puhe ei mene perille.
Ja possu ei kelpaa miehelle. Sekin kuulemma paskaa.
Nuorempana miehelle kelpasi kaikki. Mies nyt 40v ja tämä lihan ylensyönti on jatkunut nyt ehkä noin 3 vuotta.
AP
Totta helvetissä se syö yli tarpeensa, kun vetää rasvatonta lihaa. Näkyy muuten vyötärölläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis syö vaan filettä, mutta siltí myös nakit ja wingsit......
Nakit ja wingsit ovat miehelle "välipalaa", "iltapalaa", "pikku naposteltavaa". Samoin jääkaapin ohi kulkiessa voi suupalana vetäistä puolet leikkelepaketista. Meetwurstia ostin joku aika sitten, kun ajattelin että se olisi edes halpaa. Mies haukkui,että älä tuollaista paskaa osta.
Ne fileet hän vetelee lounaalla tai päivällisellä. Ei naurata.
AP
Mistä sinä tiedä mitä miehesi syö lounaaksi?
Meillä mies syö samaa kuin minäkin, koska hän ei pidä kokkaamisesta ja minä taas tykkään. Olen kasvissyöjä 90% ajasta, mutta syön kalaa/äyriäisiä silloin tällöin, ehkä 2x kuussa. Mieskin siis syö pääasiassa kasvisruokaa. Hän on työn vuoksi viikottain reissussa pari päivää, joten siellä sitten vetää pihviä jos mieli tekee. Aika harvoin tuo valittaa mun tekeleistä.
Kysymykseesi vastaus: mieheni ei syö lainkaan punaista lihaa eikä kanaa. Hänen aloitteestaan sekä hänellä että minulla on ollut sama ruokavalio kymmenen vuoden ajan. Lapsille laitan mahdollisuuksien mukaan luomuliharuokaa muutaman kerran viikossa. Muuten syödään kaikki samaa.
Ei juo riittävästi vettä, ei saa kuituja ruokavaliostaan olisi ensimmäiset veikkaukset, miksi mättää lihaa. Kokee tarvitsevansa jotain ravintoa ja tyydyttää tarvetta väärin lihalla kun pitäisi saada nesteitä ja kuitua josta on vajausta. ??
Eikö pelkän lihan mässyttämisestä tulisi ennemmin tai myöhemmin keripukki?
Mies oli 7vuotta vege. Kunto meni raskaassa ruumiillisessa työssä niin heikoksi, että lääkäri suositteli lihaa lisäksi. Nyt käytössä lihoista enimmäkseen kana ja kala.
Meillä suunnitellaan kauppalista yhdessä. Kaupassakäyntikin tehdään yhdessä. Meillä tuollainen syöpöttely ei onnistuisi, koska mies tajuaisi itse, kuinka kallista liha on. Me kyllä syödään muutenkin kasvispainotteisesti, jolloin liha on sellaista viikonloppu/juhlaruokaa.
Jaamme muutenkin kaiken melko tasan. Koska mies tarvitsee minua enemmän ruokaa, hänelle ostetaan enemmän välipaloja. Eli mies ei syö nälkäänsä puolta vuokaa lämmintä ruokaa.
Paljonkos se ap toi talouteen sitä rahaa? Miksi ostat nakkeja lapsiperheelle?
opetat hänet syömään sikanauta jauhelihaa. sikanauta on ihan hyvän makuista.