Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada 12 v poika lopettamaan yöllinen videonpelaaminen?

Vierailija
19.05.2017 |

Olen käskenyt poikaa laittamaan yöllä laitteet kiinni ja komentanut nukkumaan. Ei vaan tottele. Sanoo aina, että "ihan just". Pelit vaan jatkuu jopa koulupäivinä klo 3-4 aamulla. Olen myös sanonut pojalle, että jos lopettaa yöllä pelaamisen niin saa viikkorahaa 5€ enemmän kuin nykyään. Mutta ei ole toiminut. Mikä neuvoksi?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitteet pois!

Vierailija
2/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaise netti yöksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat pelikoneet pois! Näin meillä tehtiin jos ei sanaa uskonut. Tietokoneesta saa virrat pois nappia painamalla. ja virtajohdon voi ottaa pois myös. Huutoa voi seurata mutta kyllä maailmaan ääntä mahtuu eikä lapsi jaksa montaa minuuttia raivota. Menee viesti perille kerta heitolla. Sen jälkeen ei tarvitse kuin muistuttaa miten viimeksi kävi jos ei totellut. Uskalla olla vanhempi. Keskustele sen jälkeen kun lapsi on rauhoittunut. Ymmärtää kyllä.

Vierailija
4/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä voi olla oikea kysymys, eihän?

Vierailija
5/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen siitä, millä poika pelaa, niin netti kiinni / laite takavarikkoon / molemmat.

Vierailija
6/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon netin voi jakaa vaikka omasta kännykästä. Irrota johto illalla ja vie piiloon.

Vierailija
7/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuoneissa ei pitäisi olla tietokoneita ja telkkareita ollenkaan. Pelihuoneet, tietokonehuoneet ja työhuoneet erikseen. Mieli rauhoittuu ja alkaa uni maistua.

Sinisävyinen tapetti, ei missään tapauksessa valkoisia seiniä makkariin.

Vierailija
8/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa on, kun ei olisi koskaan antanut pelata yöllä. Nyt on hankala taas kiristää siimaa. Toki voisit sanoa yllättävät sanat: Ei saa pelata. Piste!

Kamalaa, että tuon ikäinen nukkuu arkisin vain muutaman tunnin yössä.

Vierailija
9/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on pakko olla provo! Kuinka joku vanhempi voi olla noin tossu??

Vierailija
10/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti kiinni tai pelien / laitteen takavarikointi yöksi. Siinä ei mukinat auta.

Vierailija
11/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma...

Ottaisitko laitteet pois? Tai edes ohjaimet ja piuhat? Kännykkä vaikka sun yöpöydälle.

Nyt ollaan uusavuttomuuden ytimessä.

Vierailija
12/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16 vkin laittaa pelit säppiin kello 22.00. Eikä omassa huoneessa pelikoneita, puhelinkin siirtyy arkena 22.00 yläkerran hallin pöydälle. Vekkarit omassa huoneissa.

Pe-la (lomilla) saavat sitten pelata ja töllätä ruutujaan vaikka läpi vuorokauden.

Vierailija
13/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa on, kun ei olisi koskaan antanut pelata yöllä. Nyt on hankala taas kiristää siimaa. Toki voisit sanoa yllättävät sanat: Ei saa pelata. Piste!

Kamalaa, että tuon ikäinen nukkuu arkisin vain muutaman tunnin yössä.

Nuorena jaksaa kyllä vähilläkin unilla. Kannattaa muistaa, että peleillä on myös sosiaalinen ulottuvuus. Pahimmillaan poika saattaa tipahtaa ulos kaveriporukasta, kun vanhemmat tiukkistelevat liikaa.

Vierailija
14/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan jutella ensin asiasta, onko syy yöpelaamiseen kenties se että päivällä ei kerkeä? Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä. (suurin osa ammattilaisia jo ennen 20 ikävuotta.) Minun neuvoni on älä jäpitä pelaamisesta, tue sitä harrastuksena kuin tukisit esim jääkiekkoa, painota koulunkäynnin tärkeyttä vaikka tavoitteena olisikin ammattipelaaminen. Etteköhän te yhteisymmärrykseen pääse.

Niin huvittavalta kun elektroninen urheilu keski-ikäisille ihmisille kuullostaa, pyydän että perehtykää asiaan ennen kuin kommentoitte.

Vierailija
15/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tosiaan tuo, että jos otat netin pois, niin lapsi laittaa kännykästä netin tietokoneelle/pelikonsolille, ja peli jatkuu...

Vielä yksi vakava keskustelu hänen kanssaan, ja sitten otat pelit pois. Mun mielestä tossa tilanteessa pitää jo rajottaa pelinkäyttöä. Laitteet pois.

Vierailija
16/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just niin nykyaikaa, että lapset koukussa peleihin ja pelaisivat vaikka läpi yön... Ymmärrän poikaasi, mutta nyt teet lopun tuosta yöpelaamisesta. Tsemppiä sinne!

Vierailija
17/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei tartu päähän mikään kun nukutaan tunnilla, mikäli menee kouluun.  Jos vanhemmat lähtee töihin voi olla että jää nukkumaan ja se on sitten tasaraha eli tulevaisuutta ei ole.

Vierailija
18/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan jutella ensin asiasta, onko syy yöpelaamiseen kenties se että päivällä ei kerkeä? Voit hyvinkin pilata lahjakkaan nuoren tulevaisuuden käyttämällä edellämainittuja temppuja. ps jos olet yhtään ajan hermoilla niin tiedät että videopeleissä kilpaileminen on jo miljoonabisnestä ja ammattilaiset tienaa elantonsa sillä. (suurin osa ammattilaisia jo ennen 20 ikävuotta.) Minun neuvoni on älä jäpitä pelaamisesta, tue sitä harrastuksena kuin tukisit esim jääkiekkoa, painota koulunkäynnin tärkeyttä vaikka tavoitteena olisikin ammattipelaaminen. Etteköhän te yhteisymmärrykseen pääse.

Niin huvittavalta kun elektroninen urheilu keski-ikäisille ihmisille kuullostaa, pyydän että perehtykää asiaan ennen kuin kommentoitte.

Onpas kovin terveellistä istua lapsen tietokoneella monta tuntia päivässä ja varsinkin yöllä. Tuossa iässä pitäisi nimenomaan harrastaa liikuntaa ja saada riittävästi unta.

Vierailija
19/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nuorena sellainen, että roikuin yömyöhään netissä kun olin aika yksinäinen. Siitä syystä olin koulussa tosi väsynyt aina enkä jaksanut keskittyä esimerkiksi läksyihin. Oli se varmaan jotain nettiriippuvuutta. Olisin toivonut vanhempien puuttumista, mutta ei niitä se kiinnostanut. Netissä roikkuminen loppui lukiossa kun tuli muutakin tekemistä.

Vierailija
20/53 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika koukuttui tietokonepeleihin niin, että mitkään sanomiset eivät auttaneet. Nyt tietokoneessa on aikalukko (F-secure Safe), joka rajaa, että koneella voi tehdä mitään vain klo 17-20. Pojalla on Aspergerin syndrooma ja on hyvin sinnikäs jumittaja, mutta mitä olen seuraillut ihan ns. tavislastenkin elämää, niin tuota samaa se on muillakin. Niillä peleillä on tosi mahtivoimat, ja kritisoin näkemystä, että lapsilla ja nuorilla ei muka voisi olla peliriippuvuutta. Kyllä voi. Eikä kyse aina ole siitä, että lapsi haluaisi olla ilkeä, vanhempi on harvinaisen uusavuton tms., vaan muilla elämänalueilla voi mennä ihan hyvin. Ei kai kukaan väitä, että joku alkoholistikaan välttämättä on harvinaisen paha ihminen, joka haluaa vaan pahaa muille, siinä on kyse riippuvuudesta, joka vie ihmistä tahdosta riippumatta. Eli kaikki tällaiset "olettepa huonoja vanhempia ja onpa teillä outo lapsi"-löpinät saa ohittaa. Mutta se peliongelma pitää hoitaa ja kokemuksesta sanon, että aikalukko on hyvä. Ei tarvitse yrittää neuvotella toivottomassa tilanteessa, vahdata itse kelloa tms. Meillä poika putosi aikarajoituksen takia pelikavereiden kelkasta (onhan tuo kolme tuntia päivässä niiiiin vähän... huh huh!) ja se harmittaa, mutta kyllä tuossa pelaamisessa menee sekä fyysinen että henkinen terveys, jos kovin monta tuntia päivässä pelaa. Ajoittain poika on edelleen ihan maansa myynyt ja hokee vaan, milloin saa pelata niin kuin ikäisensä, mutta välillä on ihan iloinen ja tehdään yhdessä kaikenlaista. Siihen ei ennen ollut juuri aikaa, koska pelaaminen vei lähes kaiken vapaa-ajan. Niin, lapseni on nyt seiskaluokkalainen, jos joku mietti ikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan