Vierailija

Minkälaisia valmiuksia lastentarhaopettajat /lähihoitajat saavat koulutuksen aikana v*ttuilevan lapsen kohtaamiseen ja tukemiseen? Voiko odottaa että huolimatta lapsen v*ttuilusta hänet otettaisiin huomioon eikä näyttäisi siltä että lapsi ei ole tervetullut tarhaan. Tulee äitinä paha mieli siitä kun työn tekivät näkevät lapsessa vain negatiivisia asioita eivätkä huomaa ja tuo esille positiivisia ja hyviä juttuja

• ylös 1
  • alas 2

Kommentit (12)

Vierailija

No se on kyllä tyly totuus että huonokäytöksistä ei siedetä missään. Ei aikuista eikä lasta. Että jos kasvattaessasi painotat tätä ilmaisunvapautta hyvien tapojen kustannuksella, tuomitset lapsesi hylkiöksi. Ihan itse. Asioilla tuppaa olemaan seurauksia. Maailma on kova opettaja, se lyö molemmille poskille, kun vanhemmat voisivat asiat opettaa rakkaudella. Vielä ei ole myöhäistä kun lapsesi on alle kouluikäinen. Katse peiliin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No se on kyllä tyly totuus että huonokäytöksistä ei siedetä missään. Ei aikuista eikä lasta. Että jos kasvattaessasi painotat tätä ilmaisunvapautta hyvien tapojen kustannuksella, tuomitset lapsesi hylkiöksi. Ihan itse. Asioilla tuppaa olemaan seurauksia. Maailma on kova opettaja, se lyö molemmille poskille, kun vanhemmat voisivat asiat opettaa rakkaudella. Vielä ei ole myöhäistä kun lapsesi on alle kouluikäinen. Katse peiliin!

?Kysyin nyt koulutuksen saaneen mielipidettä. Haistattavan lapsen kohdalla ei ole kysymys pelkästään käytöksen opettelusta.Kysyinkin millaista tukea voi päiväkodin suunnalta odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

V*ttuilevista tarhaikäisistä kasvaa v*ttuilevia koululaisia ja v*ttuilevia teinejä, joita on muuten todella raskasta opettaa kun joka asiassa pitää vääntää vastaan (alkaen siitä, että toivottaa hyvää huomenta ja kyselee kuulumisia, jonka jälkeen kehoittaa ottamaan vaikka läksyt esille) ja haistattaa ihan periaatteesta, kun heidän mukaansa "jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä"... eikä v*ttuilu ole luonteenpiirre, kuten yksi pieni koululainen minulle asian ilmaisi. 

Kumma ettei aikaisemmin ollut kuin muutamia v*ttuilevia lapsia ja niitä pidettiin silloinkin vain huonokäytöksisinä. Nykyisin niitä mahtuu lapsiryhmään aina puolitusinaa. Eikä ylivilkkaus (ADHD) ole mikään syy v*ttuiluun saati tunne-elämänhäiriöt, kyllä nekin yleensä osaavat käytöstavat. Ja kyllä tiedostan, että osa lapsista on haastavampia ja omaa erinäisiä liitännäisiä, mutta toistaiseksi en ole törmännyt diagnoosiin "haistattava käytös".

Koulutuksessa ei minulla ainakaan puhuttu erikseen v*ttuilevista lapsista. Samalla lailla itse ainakin kohtaan ja tuen ja kannustan heitäkin. Enemmän tosin aikaa käytetään siihen, että keskustellaan kaksin miltä toisesta tuntuu jatkuva v*ttuilu ja keksitään keinoja miten v*ttuilua saataisiin vähemmälle. Raskaita kyllä ovat ja suotavaa olisi, että koti olisi mukana opettamassa käytöstapoja.

Vierailija

Kasvatusvastuu on vanhemmilla. Eikä päiväkodin voi olettaa erikseen tukevan haistattelua. Eiköhän sielläkin lähinnä pyritä pääsemään aroon haistattelusta.

Vierailija

No eiköhän mene niin että siedetään kun on pakko mutta tuskin tuommoiseen mitään lämmintä suhdetta syntyy...

Ellet nyt kykene lyömään tiskiin Tourette-diagnoosia tms.

Vierailija

Onko tällainen v*ttuileva lapsi enemmän taakka kuin haaste isossa lapsi ryhmässä?

Vierailija

Jos lapsesta saa aina vain negatiivista palautetta, kannattaa siitä sanoa.

Mutta noin työntekijän näkökulmasta, se haistatteleva ja kiroileva lapsi on oikeasti todella raskas. Varsinkin siinä vaiheessa, kun ei vielä tiedetä, mikä on juuri sen lapsen kanssa toimiva toimintatapa. Sen ei tietenkään pidä näkyä lapsen kohtelussa ja hänen kohtaamisessaan. Sellainen lapsi kuitenkin kaipaa selkeää puuttumista ja yksilöllistä ohjausta. Voi olla, että tuollainen lapsi tarvitsisi erityislastentarhanopettajan tukea ja arviointia.

Vierailija

Olen kasvatusalan ammattilainen. (Eka vastaaja). Lapsen sopimaton käytös ei häviä mihinkään ellei asialle tehdä jotain. Nykymenolle ei vaan jaksa hymistellä. Oikeasti jos vanhemmat eivät opeta lapselleen asiallisia käytöstapoja, he varastavat lapsensa tulevaisuuden.
Ja kyllä, pyrimme huomioimaan positiivisesti jokaisen lapsen. Sen känkkäränkänkin. Eri asia sitten, onko nykypäiväkodissa riittävästi koulutettua henkilökuntaa lapsiryhmissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tällainen v*ttuileva lapsi enemmän taakka kuin haaste isossa lapsi ryhmässä?

Mitäpä itse veikkaat?

Vierailija

Aloituksen tekijä lienee tällainen vittuilun ammattilainen hänhän suoraan vittuilee äidille joka kysyi ystävällisesti lastentarhaopettajien koulutuksesta. Koulutuksella ei ole merkitystä jos ei oikeasti aidosti ja puhtaasti halua tukea ja auttaa lasta.

Vierailija

Olet nyt saanut tuoda näkemyksesi esille ap. Teit sen jo aiinä toisessa ketjussa moneen kertaan ja monessa viestissä. Lisäksi teit ihan oma v....ttuiluketjun. Äänesi on nyt kuultu. Mielipiteesi tiedetään.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.