Käytiin elokuvissa mieheni kanssa ja sali tuli täyteen - eräs mies ei suostunut siirtymään naisensa kanssa
Olivat valinneet paikat niin että toisen vieressä oli yksi tyhjä paikka. Eivät suostuneet siirtymään :D Henkilökunta tuli selvittämään asian ja näin pariskunta saatiin siirrettyä. Pariskunnan mies alkoi kiroilla kun henkilökunta oli lähtenyt. He olivat kuvitelleet voivansa istua maksamillaan paikoilla ja me mieheni kanssa olisimme istuneet kaksi penkkiä välissämme. Huhhuh.
Mistä tällaisia ihmisiä oikein tulee? Miksi menevät leffaan jos on noin vaikeaa?
Kommentit (162)
Itselle kerran kävi tilanne missä nainen tuli pyytämään, että hän saisi istua paikalleni kun hänen seurueensa oli siinä sopivasti kasassa. Olisin joutunut siirtymään huonompaan paikkaan - edessä jotain koripallon pelaajia etc. joten ilmoitin että olen paikkani maksanut ja sen tarkkaan omilla kriteereillä valinnut enkä nyt siirry mihinkään - hieman oli nainen nyrpeänä, mutta minkäs teet.
Se että henkilökunta ajaa pois maksavat asiakkaat heidän itse varaamilta paikoilta, tuntuu hieman oudolta - itse en kyllä olisi siirtynyt mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, miksi ihmeessä joku ei vaihtaisi tällaisessa tilanteessa, jotta kaverit tms pääsevät vierekkäin? Itse olen monestikin eri tilanteissa, leffa, konsertti, lentokone jne sumplinut paikkoja niin, että pariskunnat tai kaverit tai perheet voivat istua yhdessä. Jos nyt paikat ovat suunnilleen yhtä hyviä, huonompaan en vaihda.
Jos vaikkapa viereisellä paikalla istuessa istuu edessä joku pitkä tyyppi, joka blokkaa osan näkyvyydestä. Kaikissa teattereissa ei ole riittävän jyrkät penkit.
No tämä nyt oli jo aika huvittava syy :D Mitä jos varaamasi paikan edessä istuisi se pitkä tyyppi joka blokkaa sun näkökentän? Ei siellä kukaan ennalta tiedä kuka istuu edessä ja kuka takana, ellei nyt sitten ole jonkun tutun kanssa tehnyt varausta näille paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Elokuvateatterityöläinen kirjoitti:
Koko juttu on Porvoosta. Paikan saa varata kaikissa Suomen elokuvateattereissa mistä päin katsomoa tahansa. Siksi ne varausjärjestelmät netissä on. Ketään paikkansa etukäteen varannutta vaadita siirtymään mihinkään. Voisin kuvitella, että joskus saatettaisiin kysyä sopisiko se, mutta itse en ole moisesta kuullut.
Miettikäähän nyt oikeasti. Täpötäyteen elokuvateatteriin kirmaisi juuri ennen näytöstä henkilökunnan edustaja neuvottelemaan oikeilla paikoilla istuvien asiakkaiden kanssa siitä voisiko kaksi muuta päästä vierekkäin. Sallikaa mun nauraa.
Kysyn sinultakin, uskotko todella että elokuvateatterilla olisi varaa menettää asiakkaitaan sen takia, että jotkut varaavat paikkoja niin, että jättävät yksinäisen penkin väliinsä? Eli jos leffaan olisi tulossa pariskunta tai ystävykset, jotka haluavat istua luonnollisesti vierekkäin, niin heille sanotaan vaan, että sori, kaikki vierekkäiset paikat on varattu ja vain yksinäisiä paikkoja löytyy. Ottakaa tai jättäkää. Joo ei se ihan niin mene. Miettikää kuinka suuri menetys se on, jos useampi parivaljakko jättää tämän takia menemättä.
Olen elokuvateatterissa töissä ja kerron sinulle nyt tässä, että lippuja voi ostaa vain vapaille paikoille. Olen pahoillani, mutta näin järjestelmä toimii.
Tajuatko yhtään kuinka paljon joka ainoa näytös myöhästyisi jos näin ei olisi? Isoon saliin mahtuu yli 300 ihmistä, kulkuväylät ovat pienet ja liikkuminen hankalaa. Missään tapauksessa henkilökunnan edustaja ei milloinkaan punge itseään täpötäydessä salissa penkkiriviin vaatimaan paikkansa varanneita siirtymään. Näin ei tehdä. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kerrassaan kiusallista ottaa ukolta poskeen leffassa, jos välissä on tuntemattomia.
-ap
Voithan ottaa siltä vieressä istuvalta. En minä ainakaan pistäisi hanttiin, jos olisin se vieressä istuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipunmyyjä toimi ihan oikein.
Oletetaan, että saliin on varattuna jokaiselta riviltä niin, että on vain yksinäisiä paikkoja jäljellä. Kuvitteletteko tosissanne, että leffateatterilla olisi varaa pitää nuo penkit tyhjillään, jos lipunmyyntikassalle tulee viime hetkellä useampi pariskunta tai kaksi ystävystä ostamaan liput vierekkäisille paikoille? Eli kun vierekkäisiä paikkoja ei ole, lipunmyyjä sanoisi, että juu, valitettavasti vierekkäisiä paikkoja ei enää ole, joten menkää yksinäisille paikoille tai se on ADIOS ja tervetuloa uudelleen? Aika rikas elokuvateatteri saisi olla kyseessä, jos olisi varaa menettää asiakkaita vain koska asiakkaat ovat jättäneet yksinäisiä tyhjiä penkkejä väliinsä.
No noilla pakkosiirroilla menettää ihan samalla tavalla asiakkaita. Ne siirretyt (ja mahdollisesti jokunen muukin sivusta seuraava) ei tule uudelleen enää. Miksi tulisivat jos sopimuksista ei pidetä kiinni. Rahat kelpaa, mutta asiakaspalvelu ei suju. Ei se viimetingassa tulija ole sen arvokkaampi asiakas kuin se joka tulee ajoissa ja hoitaa oman osuutensa kuten pitääkin.
Sinäkö et ilahtuisi, jos joku siirtyisi omalta paikaltaan, jotta sinä pääsisit kumppanisi/ystäväsi viereen tilanteessa, jossa teidät on syystä tai toisesta laitettu erikseen istumaan?
Mikähän hevletti siinä on, että nämä muita siirtymään vaativat narsistit kokevat pyynnöstä kieltäytymisen epäkohteliaana?
Minä koen TÖRKEÄNÄ sen, että etukäteen hankkimaani paikkaa tulee vaatimaan itselleen joku urpo, joka ei ole vaivautunut hoitamaan asiaa ajallaan vaan luottaa siihen, että sopivan paikan voi ottaa joltakulta muulta. Täsmälleen samat tyypit kiilaavat jonoissa "koska kiire" ja valittelevat muiden itsekkyyttä jos eivät pääse ohituskaistalle.
En ole ikinä suostunut näihin pyyntöihin ja aina olen saanut istua varaamallani paikalla. Yhteen pyyntöön vastaan vielä tylyn kohteliaasti "ei käy", mutta jos aletaan neuvottelemaan käsken suksia vtittuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että saliin on varattuna jokaiselta riviltä niin, että on vain yksinäisiä paikkoja jäljellä. Kuvitteletteko tosissanne, että leffateatterilla olisi varaa pitää nuo penkit tyhjillään, jos lipunmyyntikassalle tulee viime hetkellä useampi pariskunta tai kaksi ystävystä ostamaan liput vierekkäisille paikoille? Eli kun vierekkäisiä paikkoja ei ole, lipunmyyjä sanoisi, että juu, valitettavasti vierekkäisiä paikkoja ei enää ole, joten menkää yksinäisille paikoille tai se on ADIOS ja tervetuloa uudelleen? Aika rikas elokuvateatteri saisi olla kyseessä, jos olisi varaa menettää asiakkaita vain koska asiakkaat ovat jättäneet yksinäisiä tyhjiä penkkejä väliinsä.
No noilla pakkosiirroilla menettää ihan samalla tavalla asiakkaita. Ne siirretyt (ja mahdollisesti jokunen muukin sivusta seuraava) ei tule uudelleen enää. Miksi tulisivat jos sopimuksista ei pidetä kiinni. Rahat kelpaa, mutta asiakaspalvelu ei suju. Ei se viimetingassa tulija ole sen arvokkaampi asiakas kuin se joka tulee ajoissa ja hoitaa oman osuutensa kuten pitääkin.
Sinäkö et ilahtuisi, jos joku siirtyisi omalta paikaltaan, jotta sinä pääsisit kumppanisi/ystäväsi viereen tilanteessa, jossa teidät on syystä tai toisesta laitettu erikseen istumaan?
Syystä tai toisesta.....? Niinku ainoastaan siitä syystä että ette ole varanneet lippua ajoissa :D Dream on. Ei ketään siirretä sun takia.
Jos tulevat asiallisesti kysymään voinko vaihtaa paikkaa ja näen, että heillä on tosiaan varaus siihen paikkaan, johon pyytävät minua siirtymään, niin voin siirtyä ellei siirtyminen heikennä näkyvyyttäni. Sen sijaan jos heillä ei ole varattuna paikkaa siihen, johon pyytävät minua siirtymään, niin en tietenkään siirry, koska joku voi tulla käskemään minua pois paikaltaan ja sitten minun pitää lähteä ajamaan tuo jo päästämäni henkilö paikaltani tai vaihtoehtoisesti lähteä etsimään vapaata paikkaa.
Samasta syystä menen junassa aina omalle paikalleni, vaikka koko muu vaunu olisi tyhjä ja paikallani istuu joku. Joku pitää tuota vittuiluna, mutta on melkeinen härdelli päällä jos ihmiset alkavat menemään omille paikoilleen vasta sitten kun juna täyttyy, eikä mene niille heti.
Jos tiedän, että juna on todennäköisesti riittävän tyhjä koko matkan, niin silloin voin mennä tyhjälle paikalle lähelle omaa paikkaani.
Myös minä käyn leffassa monta kertaa kuussa enkä ole koskaan nähnyt ketään käskettävän siirtymään henkilökunnan toimesta.
Itse en missään olosuhteissa siirry jos ei talo pala. Valitsen aina paikkani tarkasti, yleensä sellaisesta paikasta missä todennäköisyys sille että joku kaappi istuu eteen on pieni. Miksi siirtyilisin kenenkään vuoksi? Minä olen kalliit liput maksanut ja omistan sen paikan juuri sen näytöksen ajan.
Liput tulevat yleensä myyntiin hyvissä ajoin ja ne ovat vapaasti kenen tahansa varattavissa. Oppikaa ennakoimaan ja varatkaa ne lippunne ajoissa. Niin minäkin teen.
Siis, esim. baletissa ei aina saa kuin hajapaikkoja, jos on suosittu näytös ja tällöin otamme hajapaikat. Olemme istuneet jopa rivien päässä toisistamme ystävän kanssa tämän vuoksi. Totta kai jokainen ottaa sen paikan, jonka on maksanut, jos näin itse haluaa. Toki olisin itte siirtynyt puolisoni kanssa, mutta jos toinen ei halua siirtyä, hän pitäköön maksamansa paikan. Leffateatterissa on muuten eri tasoisia paikkoja. Huomasin kerran, kun kävin yksin leffassa ja otin vaan jonkun omasta mielestäni ihan hyvän niin se valonkajastus menikin niin, että valaisi mua osittain eli sielläkin on taoseroja paikoissa kuten baletissakin. Siksi moni pyrkiikin varaamaan ajoissa, että saa hyvän paikan. Missään, missä on paikkaliput, en koskaan ole pyytänyt ketään siirtymään. Leffassa käydään aika harvoin, mut esim. se baletti, konsertit ym. Sitähän me ei tiedetä, onko pariskunta varannut paikan niin että on ollut yksi paikka siinä vaikka hein vasemmalla puolella vai niin että on ollut viisi paikka, joista sittemmin on täyttynyt neljä.
Itte en ihan ymmärrä, miksi elokuvissa, teatterissa, baletissa, konsertissa on pakko istua vierekkäin - mukavampaahan se on - jos ei ole vierekkäisiä paikkoja, koska eipä siellä juuri jutella. Tää varatulta paikalta siirtyminen koskee ilmeisesti vain leffoja, koska mulle siis täysin outo juttu. Koskaan ei ole näin käynyt muissa paikkavaraustilaisuuksissa. Minusta fiksuinta olis ollut kysyä ja kun vastattiin kieltävästi niin istua vapaille paikoille ja katsoa elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, miksi ihmeessä joku ei vaihtaisi tällaisessa tilanteessa, jotta kaverit tms pääsevät vierekkäin? Itse olen monestikin eri tilanteissa, leffa, konsertti, lentokone jne sumplinut paikkoja niin, että pariskunnat tai kaverit tai perheet voivat istua yhdessä. Jos nyt paikat ovat suunnilleen yhtä hyviä, huonompaan en vaihda.
Jos vaikkapa viereisellä paikalla istuessa istuu edessä joku pitkä tyyppi, joka blokkaa osan näkyvyydestä. Kaikissa teattereissa ei ole riittävän jyrkät penkit.
Niin, no kuten sanoin huonompaan en vaihda. Eiköhän tuossakin voinut vielä valita kumpaan suuntaan tiivistävät, joten jos jossain on pitkä tyyppi edessä, valitsee sen toisen suunnan?
No miksi mennään yhdessä leffaan ja istutaan vierekkäin? Yhteiset karkit, kädestä kiinni pitäminen, toinen toisilleen hymyily, ihan hiirenhiljainen kuiskutus, kun on vähän kovempiääninen kohtaus meneillään jne. Sehän se just on se yhteinen kokemus!
Terv. jo iät ja ajat naimisissa oleva, joka edelleen arvostaa toisen vieressä "nyhjäämistä"
Vierailija kirjoitti:
No miksi mennään yhdessä leffaan ja istutaan vierekkäin? Yhteiset karkit, kädestä kiinni pitäminen, toinen toisilleen hymyily, ihan hiirenhiljainen kuiskutus, kun on vähän kovempiääninen kohtaus meneillään jne. Sehän se just on se yhteinen kokemus!
Terv. jo iät ja ajat naimisissa oleva, joka edelleen arvostaa toisen vieressä "nyhjäämistä"
No sitten pitää olla ajoissa asialla ja varata vierekkäiset paikat. Kellään muulla kun ei ole velvoitetta järkätä teille sitä yhteistä kokemusta. Eikä kenenkään tarvi vaihtaa teidän yhteisen kokemuksenne takia paikkaa minkä on maksanut. Hänellä on oikeus omaan kokemukseensa just sillä paikalla minkä on itselleen ostanut. Sun kokemus ei mene muiden ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ette voineet miehen kanssa istua vapailla paikoilla? Siihen penkkiin istutaan mikä vapaana eikä hätistellä ihmisiä pois.
Itse asiassa meille sanottiin jo lipunmyyntikassalla että tottakai päästään istumaan vierekkäin jos siellä on yksinäinen penkki vapaana ja siitä kolmas myös. Sanoivat että kaksi henkilöä kyllä siirtyvät yhden penkin.
Ap
Ja koska sinä olet maailman napa, niin tottakai kaikkien pitää hypätä sinun tahtiin. Melkoisia itsekkäitä k...päitä sitä löytyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos en saa varattua paikkoja vierekkäin, niin en mene juuri kyseisen näytökseen. Jotenkin outo tapa, että ensin varataan random-paikat salista ja sitten muut joutuvat vaihtelemaan paikkojaan, jotta sinä saat sopivat paikat.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että Only in Finland (viestiä ei nyt näy, joten en voi lainata), mutta olen täysin samoilla linjoilla.
En ikimaailmassa voisi kuvitella tällaista tapahtuvan sivistyneissä maissa, kuten Japanissa tai Italiassa. Näissä maissa olen matkustellut ja pistänyt merkille sen, että ihmiset kunnioittavat toisiaan ja näin ollen ovat itsekin iloisia ja hyväkäytöksisiä. Tajuavat, että kaikki siinä voittavat, kun antaa hyvän kiertää :)
Minäkin olen matkustellut useasti Japanissa ja tiedän tasan että jos siellä kävisi näin että pariskunnalla ei ole paikat viereikkäin, niin he istuisivat silti suu supussa erillisille paikoilleen eivätkä varmasti kehtaisi vaatia jotain muita siirtymään pois tieltä.
Lisänä huomauttaisin että vaikka kohteliaisuus on Japanissa silmiinpistävää, niin se on usein vain pintaa. Heidän on pakko hymyillä kuin Hangon keksit, vaikka oikeasti he samalla toivoisivat sinun painuvan hornan tuuttiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että Only in Finland (viestiä ei nyt näy, joten en voi lainata), mutta olen täysin samoilla linjoilla.
En ikimaailmassa voisi kuvitella tällaista tapahtuvan sivistyneissä maissa, kuten Japanissa tai Italiassa. Näissä maissa olen matkustellut ja pistänyt merkille sen, että ihmiset kunnioittavat toisiaan ja näin ollen ovat itsekin iloisia ja hyväkäytöksisiä. Tajuavat, että kaikki siinä voittavat, kun antaa hyvän kiertää :)
Minäkin olen matkustellut useasti Japanissa ja tiedän tasan että jos siellä kävisi näin että pariskunnalla ei ole paikat viereikkäin, niin he istuisivat silti suu supussa erillisille paikoilleen eivätkä varmasti kehtaisi vaatia jotain muita siirtymään pois tieltä.
Lisänä huomauttaisin että vaikka kohteliaisuus on Japanissa silmiinpistävää, niin se on usein vain pintaa. Heidän on pakko hymyillä kuin Hangon keksit, vaikka oikeasti he samalla toivoisivat sinun painuvan hornan tuuttiin :D
Meinasin just tulla kirjoittamaan, että tämä on näitä juttuja, mitä voi tapahtua just vaan Suomessa ja Japanissa. Kaikissa vähänkin sosiaalisemmissa kulttuureissa on itsestään selvää, että toimitaan niin kuin on käytännöllisintä kaikkien kannalta eikä kenellekään tulisi mielenkään harmistua koko asiasta.
Joku voisi ystävällisesti linkata finnkinon sivuilta kohdan, jossa kielletään yhden tyhjän paikan jättäminen. Koskaan en ole vastaavaan törmännyt
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi istua toisiksi reunimmaisessa paikassa jos reunimmainenkin on vapaana?
Jos neljälle paikalle varataan kaksi paikkaa, niin aika moni suomalainen haluaa jättää sen hajuraon molemmin puolin. Ainakin itse, jotta ei tarvi lukea av:ltä miten joku läski tursus maksamalleni paikalle.