suihkun lattiakaivo tukossa, miten se avataan?
Tilanne on pahentunut. Se ritilä pitäis saada auki.
Millä välineellä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Hae jostain rautakaupasta (tai esim. Tokmannilta, Puuilosta tms.) "viemäriraetta". Litran pullo maksaa 5-10 €. Lasillinen raetta lattiakaivon päälle ja litra-pari kiehuvaa vettä rakeen päälle. Tarvittaessa uusi käsittely. Ihme on, ellei aukea. Rae on viemärille vaaratonta.
Sulattaako se hiustupot?
Kyllä sulattaa kaiken. Ja vesi voi olla siitä kuumavesipuolelta laskettua vettä niin kuumana kuin tulee. Ei tarvitse olla kiehuvaa. Pari desiä viemäriraetta eri viemäöriaukkoihin silloin tällöin pitää röörit auki. helpoin tapa eikä tarvitse aukoa paikkoja. Mutta kylppärissä ole kumpparit jalassa ja hanskat käsissä koska on niin voimakas aine että polttaa ihon. Sulje ovi kylppäriin puoleksi tunniksi ja sitten mene pesemään lattia kaivon ynmpäriltä hyvästi. Tuo pieni kuuma vesimäärä rakeitten päällä sulattaa mönjät pois.
Miksi tehdä noin vaikeasti kun sama homma on valmis kymmenessä minuutissa ilman vaarallisia myrkkyjä?
Vierailija kirjoitti:
Millä välineellä?
Tarvitset siihen viemärinkansi avaimen joita löytyy ainakin motonetistä. Jos ei hyllystä niin kysy myyjältä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut kerrostalossa, soita huoltomiehelle
Taidat olla aika uusavuton tapaus? :-D
Vierailija kirjoitti:
Minä ujutin reiästä rautalankakoukun ja takaisin ylös ja sitten vedin. Siihen on myös koukkumainen työkalu.
Kaada sitten viemäriin kloritea ja anna vaikuttaa vaikka puolikin tuntia. Sitten huuhtele ja pese, varaa esim kumihanskat ja vanha tiskiharja tähän.
Ennen kuin laitat takaisin kiinni, hae kaupasta latyiakaivosuodatin, ihan ruokajaupan siivoushyllystä, esim Sini. Laita kaivon suulle ja sitten ritilä päälle.
Jos on pikkuisen iso, reunan voi saksilla poikkaista niin mahtuu. Tämä kerää sitten tulevaisuudessa hiukset ja nöyhtät, niin ei pääse näin pahaksi kaivosi enää.
Ei siinä mitään rakeita tarvi kun kansi on auki niin kädellä kaapii töhnän pois. Maku asia käyttääkö kumikäsinettä :)
Myös tuo lattiakaivosuodatin on ihan turha. Paitsi jos viemäri on hunosti tehty lattiakivon jälkeen ja tahtoo mennä tukkoon.
Lattiakaivosuodattimessa ei ole sen takia järkeä että ihan yhtä kova homma vaihtaa tuota suodatinta kuin tönkiä lattiakaivosta töhnä pois.
Puutarhaletkulla putkien rassaus toimii!!
Vierailija kirjoitti:
Millä välineellä?
1.se kannattais putsata viikottain tai edes kerran kuussa.
2. hanki sinne suodatin kerämään irtokarvoja ja vaihda se kerran-pari kuussa.
Sen ritilän saa auki vaikka sukkapuikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Hae jostain rautakaupasta (tai esim. Tokmannilta, Puuilosta tms.) "viemäriraetta". Litran pullo maksaa 5-10 €. Lasillinen raetta lattiakaivon päälle ja litra-pari kiehuvaa vettä rakeen päälle. Tarvittaessa uusi käsittely. Ihme on, ellei aukea. Rae on viemärille vaaratonta.
Sulattaako se hiustupot?
Kyllä sulattaa kaiken. Ja vesi voi olla siitä kuumavesipuolelta laskettua vettä niin kuumana kuin tulee. Ei tarvitse olla kiehuvaa. Pari desiä viemäriraetta eri viemäöriaukkoihin silloin tällöin pitää röörit auki. helpoin tapa eikä tarvitse aukoa paikkoja. Mutta kylppärissä ole kumpparit jalassa ja hanskat käsissä koska on niin voimakas aine että polttaa ihon. Sulje ovi kylppäriin puoleksi tunniksi ja sitten mene pesemään lattia kaivon ynmpäriltä hyvästi. Tuo pieni kuuma vesimäärä rakeitten päällä sulattaa mönjät pois.
Miksi tehdä noin vaikeasti kun sama homma on valmis kymmenessä minuutissa ilman vaarallisia myrkkyjä?
Olen naisihminen ja miesvainajani opetti minut avaamaan tuolla viemärirakeella viemärit, koska se on helpointa.
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Sulattaako se hiustupot?
Kyllä. Esimerkiksi "Niagara" nimistä ainetta saa kaupoista ja se liuottaa kaiken orgaanisen materiaalin. Toki isoimmat moskat kannattaa ensin poistaa ihan käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Sulattaako se hiustupot?
Toki isoimmat roskat voi poistaa ihan käsin, mutta nuo aineet puhdistavat viemärin pidemmältä.
Kansi lähtee nostamalla pois, vaikka ruuvimeisselillä.
Likakaivo pitäisi pestä 1-2 vk välein ja puh.aineena yleispuhdistusaine. Jos tukkeutunut etikkaa yön yli, joka hajottaa lian.
Ja kannattaa ostaa likakaivoon sihti, joka kerää hiukset.
Ja likakaivon puhdistus on asukkaan vastuulla.
Mulla on pitkä tukka puoleen selkään. Mä otan irtohiukset siitä päältä, nostan sen muovisen ritilän kerran viikossa ja huuhtaisen sen. Ja sitten vanhalla hammasharjalla putsaan sieltä mistä ylettää. Kuitenkin vaikka näin teen niin kerran viemäri ei vetänyt yhtään. Jouduin soittamaan huoltomiehelle (naiselle tässä tapauksessa). Tuli ja otti siitä sellaisen mustan muovisen tulpan pois sen viemärin päältä ja sieltä alta paljastui valehtematta kahden nyrkin kokoinen tuppo mun hiuksia ja saippuatöhnää+pesukoneen poistoletkun mukanaantuomat möhnät. Eli jos on pitkä tukka niin voi sinne itse viemäriin kertyä myös paskaa. Hiukset olivat ottaneet kiinni sinne viemäriputken kolosiin ja väleihin.
Nyt otan itse sen mustan kumitulpan pari kertaa vuodessa pois ja ainahan sieltä tulee sellainen köntti tukkaa. Ihmettelen että mulla on yhtään hiusta päässä kun näkee sen määrän viemärissä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärkipihdit jos ei muuten aukea. Kaikki kannet ei irtoa haarukalla tai veitsellä. Jollain koukulla tai narulla jos ei ole kärkipihtejä.
Mistä saa kärkipihtejä?
Kärkipihtikaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Kiehuvaa vettä muoviputkille?
No eihän ne nyt siitä sula. Mutta ei kiehuva vesi tosin hiustuppojakaan sulata.
Olisiko joku perustelukin tähän vai vain mutu tuntumaa? Mitä kävi turistille joka putosi kuumaan lähteeseen ja miksi?
Ai perustelu siihen, ettei viemäriputket sula kiehuvasta vedestä? No se, että niiden sulamispiste on paljon yli 100 astetta. Viemäriputkia ei ole valmistettu turisteista.
Hiustuppoja tarkoitettiin vitsiniekka, ei ollut mainintaa että olisi viemäriputkea turistilla mukana. Mitä orgaaniselle aineelle tapahtuu kiehuvassa vedessä?
No ei sula hiustupotkaan kiehuvassa vedessä. Kokeilepa vaikka keittää kattilassa. Turististakin kyllä kuumassa lähteessä lihat lähtee mutta luut ja hiukset jää. Hiukset on sarveisainetta, joka ei keittämällä hajoa. Sitä paitsi vaikka kiehuvaa vettä viemääriin kaataisit, ei se siinä kauan kiehuvana pysy vaan jäähtyy hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peku kirjoitti:
Kiehuvaa vettä muoviputkille?
No eihän ne nyt siitä sula. Mutta ei kiehuva vesi tosin hiustuppojakaan sulata.
Olisiko joku perustelukin tähän vai vain mutu tuntumaa? Mitä kävi turistille joka putosi kuumaan lähteeseen ja miksi?
Ai perustelu siihen, ettei viemäriputket sula kiehuvasta vedestä? No se, että niiden sulamispiste on paljon yli 100 astetta. Viemäriputkia ei ole valmistettu turisteista.
Hiustuppoja tarkoitettiin vitsiniekka, ei ollut mainintaa että olisi viemäriputkea turistilla mukana. Mitä orgaaniselle aineelle tapahtuu kiehuvassa vedessä?
No ei sula hiustupotkaan kiehuvassa vedessä. Kokeilepa vaikka keittää kattilassa. Turististakin kyllä kuumassa lähteessä lihat lähtee mutta luut ja hiukset jää. Hiukset on sarveisainetta, joka ei keittämällä hajoa. Sitä paitsi vaikka kiehuvaa vettä viemääriin kaataisit, ei se siinä kauan kiehuvana pysy vaan jäähtyy hyvin nopeasti.
No mitä siinä sitten tapahtuu kun villapaidan laittaa liian kuumaan veteen? Mutu-tuntumasi mukaan ei mitään koska villa eli karva on pelkkää sarveis-ainetta eikä siihen vaikut kuuma vesi mitenkään. Olet pihalla kuin lumi-ukko teorioinesi.
Vierailija kirjoitti:
...
Nyt otan itse sen mustan kumitulpan pari kertaa vuodessa pois ja ainahan sieltä tulee sellainen köntti tukkaa. Ihmettelen että mulla on yhtään hiusta päässä kun näkee sen määrän viemärissä :)
http://www.sinituote.fi/lattiakaivosuodatin
Vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella ja samalla tsekata lavuaarin hajulukko,koska sekin varmaan hiuksia täynnä.
Samalla kun laitan lattiakaivoon putkireiskaa niin lorautan myös lavuaarin putkeen, sitten odotan vaikutusajan verran ja huuhtelen kuumalla vedellä. Eikä ole tukossa hajulukko.
Jatkossa kannattaa käyttää lattiakaivosuodatinta (sellainen verkko, joka asetetaan kannen alle ja vaihdetaan kerran kuussa). Itse olen ihan omilla hiuksillani ja laiskuudellani saanut viemärin aika kunnioitettavasti tukkoon, mutta tuon suodattimen jälkeen ei ole ollut tukossa kertaakaan. Se verkko on tosi helppo napata pois ja vaihtaa, eikä tarvi sorkkia sitä itse kaivoa.
Vierailija kirjoitti:
En oo eläissäni aukassut tuollaista enkä aukaise. Niagaraa vaan jos näyttää ettei vedä. Voisin kyl maksaa jollekin et tekis tuon aukaisun mun puolesta, rahaa on mutta ei viitseliäisyyttä tuollaisiin ikävämpiin hommiin.
Toivottavasti asut laitoksessa, jossa joku muu siivoaa puolestasi. Muuten voit aiheuttaa pahan vesivahingon, josta toki maksat.
Uponor viemäriputki kestää hetkellisesti 100 astetta lämpöä. Jatkuvassa lämmössä 80 astetta.
Lattiakaivot todennäköisesti saman.
Vähänkään vanhemmat talot on suurinpiirtein kaikki uponorin putkella.