Olen erityisherkkä, kysymyksiä?
Kommentit (53)
Tuleeko sulle koskaan sitä fiilistä, ettei työelämässä ole sulle mitään paikkaa? Itse kamppaillut elämäni asian kanssa. En kestä karskean luonteen omaavia ihmisiä :/
Vierailija kirjoitti:
Luulin aina olevani kaamea bitch, kun reagoin meluun ja hajuihin, monien muiden mielestä tuoksuihin.
Olenkin erityisherkkä. Ihanaa!
t. Bitch :D
Vain täystoope haukkuu itse itseään nartuksi :D
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkän virallinen lääketieteellinen termi on käsittääkseni dramaqueen bitch.
Ei vaan dramaregina cane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin aina olevani kaamea bitch, kun reagoin meluun ja hajuihin, monien muiden mielestä tuoksuihin.
Et ymmärtänyt. Pahoittelen.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkän virallinen lääketieteellinen termi on käsittääkseni dramaqueen bitch.
Ehkä narttujen seuroissa tuo on yleinen termi kuvaamaan jatkuvasta draamahakuisuudesta kärsivää ihmistä, joka on omasta mielestään vielä kaupan päälle narttu :D Erityisherkän diagnoosi on taas sitten eri juttu.
Olen neljäkymmentä vuotta nyt jyrännyt oman yliherkkyyteni yli ja elänyt jatkuvassa yli menemisen tilassa ja nyt keho on yksinkertaisesti sanomassa sopimusta irti. Tämä on sikäli hulvatonta että koskaan en ole sietänyt näin hyvin kehon ylirasitusta henkisesti, mutta kroppa ei vaa enää pysty. Ja hulvattomuus tulee siitä miten hölmöjä nää vaivat on joita on nyt päällä tällä hetkellä kolme yhtä aikaa. Stressaa vähänkin ja maha on sekaisin. Stressaa vähänkin ja saat petäpukaman. Refluksitauti hakee koko ajan tilaisuutta vyöryä päälle. Tekisi mieli vain nauraa ihan hulluna että buahaha. Sori, en voi ottaa tätä duunia vastaan koska perse 😃. Siis oikeasti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt. Pahoittelen.
Älyllinen tasosi oli?
Ei kovin korkea mitä ilmeisemmin, tai sitten vitsit on sen laatuisia, että vain sinä ne tajuat. Narttuus ei nimittäin liity mitenkään tähän aihepiiriin mitä tässä on käsitelty.
Aistiherkkyys ja erityisherkkyys on kaks eri asiaa.
Lapsellani on aistiherkkyyttä ja hermostossa näkyi jo sikiötutkimuksen puolella häikkää.
Ei kyllä aisti hermopäätteillään toisten tunnetiloja sen kummemmin. Aistii vain tietyt ärsykkeet eri aistein vahvempina.
Tunteet ei varsinaisesti ole tällainen hermopäätteinen aisti.
Kun noita oireita tavaa minäkin olen yliherkkä. Itse kuvittelin olevani vain vittuuntunut lähes kaikkeen ja kaikkiin ja muut pitää mua naisena joka syö rautaa ja paskoo kettinkiä.
Voin tehdä itselleni diagnoosin yliherkkä ja ryhtyä vielä vittumaisemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Eristyisherkkyys = huono itsetunto ja itsekeskeinen persoonallisuus
Erityisherkkänä otan toisten olemisen liiaksikin huomioon. Hyvä itsetunto minulla myös on.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyys käsittääkseni on ihan neurologinen (?) tms. poikeama ja nämä, jotka ovat oikeasti erityisherkkiä tietyllä tavalla varmasti ovat joko kärsineet siitä tai yhä jossakin määrin kärsivät. Juuri siis sitä, että reagoidaan herkemmin, kuin muut ja esim. sosiaaliset tilanteet väsyttävät, koska kaikki "aistit ovat virittyneinä jatkuvasti."
Taidat sekoittaa aistiyliherkkyyteen, joka on oikea autismikirjon häiriö. Sosiaalisten tilanteiden väsyttävyys taas on introverttiyttä - luonteenpiirre, johon toki usein voi liittyä myös herkkyyttä.
Erityisherkkyys ei ole diagnoosi, eikä erillinen luonteenpiirre. Se on vain voimakasta herkkyyttä (ja neuroottisuutta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmenee?
Kovaääninen puhe sattuu korviin ja muutenkin melu on aivan kamalaa. Valoisuus sattuu silmiin. Pilvinenkin sää on inhottavaa, tykkään hämärästä. Aistin todella herkästi lämpötilan vaihtelut ja kärsin myös herkästi matkapahoinvoinnista. Aistin ihmisten tunnetilat. Huomaan heti jos joku on ahdistunut tai vihainen. Ihmisten seura kuormittaa koska aistin liikaa. Olen todella empaattinen ja väsyn helposti. Ulkona tuntuu että ihmiset katsovat. Tässä muutama asia.
Ap
Tuohan kuulostaa aivan minulta. Ettet olisi vain introvertti, jolla yleinen ahdistuneisuushäiriö? Oletko horoskoopiltasi kalat? Kalat ovat herkkiä.
Oletko työelämässä?