Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen erityisherkkä, kysymyksiä?

Vierailija
18.05.2017 |

?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanot olevasi erityisherkkä, etkä vaan herkkä?

Vierailija
2/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ilmenee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys nyt sattuu olemaan oikea ja kansainväinen termi.

Ap

Vierailija
4/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se ilmenee?

Kovaääninen puhe sattuu korviin ja muutenkin melu on aivan kamalaa. Valoisuus sattuu silmiin. Pilvinenkin sää on inhottavaa, tykkään hämärästä. Aistin todella herkästi lämpötilan vaihtelut ja kärsin myös herkästi matkapahoinvoinnista. Aistin ihmisten tunnetilat. Huomaan heti jos joku on ahdistunut tai vihainen. Ihmisten seura kuormittaa koska aistin liikaa. Olen todella empaattinen ja väsyn helposti. Ulkona tuntuu että ihmiset katsovat. Tässä muutama asia.

Ap

Vierailija
5/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistä tiedät että herkkyytesi on erityistä eikä vain herkkyyttä?

Vierailija
6/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se ilmenee?

Kovaääninen puhe sattuu korviin ja muutenkin melu on aivan kamalaa. Valoisuus sattuu silmiin. Pilvinenkin sää on inhottavaa, tykkään hämärästä. Aistin todella herkästi lämpötilan vaihtelut ja kärsin myös herkästi matkapahoinvoinnista. Aistin ihmisten tunnetilat. Huomaan heti jos joku on ahdistunut tai vihainen. Ihmisten seura kuormittaa koska aistin liikaa. Olen todella empaattinen ja väsyn helposti. Ulkona tuntuu että ihmiset katsovat. Tässä muutama asia.

Ap

Eikö nämä asiat päde kuitenkin suurimpaan osaan ihmisistä? Herkkiin ihmisiin?

Vierailija
7/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on MBTI-luonnetyyppisi? Kiinnostaa, koska itsellänikin on herkkyyttä enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
8/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä on hyvä ohjelma ruudussa. Erityisherkkyys on että ottaa myös raskaasti jotain asioita mitä toiset ei pidä minään.... herkkä on esimerkiksi jonkun halaus on erittäin tärkeä ja samalla antamatta erittäin paha asia. Olen itse myös erityisherkkä ja otan erittäin raskaasti joitain asioita.... sellaisia mille kellään ei ole hajuakaan... 

Vierailija
9/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISFP-T

-myös HSP, ei ap

Vierailija
10/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys nyt sattuu olemaan oikea ja kansainväinen termi.

Ap

Kiva termi joo, mutta tietääkseni vailla tieteellistä pohjaa.

Vierailija
11/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen vanhempi olet tai olisit? Miten erityisherkkyys vaikuttaa siihen, miten suoriutuu vanhemmuudesta?

Vierailija
12/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet siitä, että erityisherkkyys koetaan tekosyynä itsekeskeiselle oman käytöksen jatkuvalle puntaroinnille? E

Vierailija
13/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristyisherkkyys = huono itsetunto ja itsekeskeinen persoonallisuus

Vierailija
14/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten parisuhde luonnistuu?

Vierailija
15/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teoria on se, että sanaa "herkkä" ei haluta enää käyttää, koska mielleyhtymä on negatiivinen. Se on nyt sitten yritetty korvata tällä erityisherkkyyden termillä, mutta huonoin tuloksin - siitäkin sanasta tulee jo mieleen vain valittava, vaikea ihminen. :D

Ja mulla ei sitten ole henkilökohtaisesti mitään herkkyyttä vastaan, olen herkkä itsekin. Kunhan olen vain havainnoinut näiden keskustelujen ilmapiiriä...

Vierailija
16/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tästä on hyvä ohjelma ruudussa. Erityisherkkyys on että ottaa myös raskaasti jotain asioita mitä toiset ei pidä minään.... herkkä on esimerkiksi jonkun halaus on erittäin tärkeä ja samalla antamatta erittäin paha asia. Olen itse myös erityisherkkä ja otan erittäin raskaasti joitain asioita.... sellaisia mille kellään ei ole hajuakaan... 

Tällaiset kommentit aina ihmetyttävät, onko teillä erityisherkillä jokin sisäinen laserkatse millä tiedätte miten kanssaihmiset reagoi samoihin asioihin, kuka jää kelailemaan mitä ja miten käsittelevät asioita? Nyt tulee newsflash - jokainen ihminen ei tee näistä asioista sitä suurta numeroa mitä te erityisherkät teette. Jokainen voi vielä toistaiseksi pitää omat tuntemuksensa sisällään muiden niistä tietämättä, joten vertailulla kuka tuntee eniten ja syvemmin ei ole minkäänlaista pohjaa. 

Vierailija
17/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaanhan tällä on tieteellistä pohjaa, kun jo vastasyntyneillä voidaan tehdä ero ärsykkeistä palautumisessa. Ja siitä ja vain siitä on kyse erityisherkkyydessä. Minä esim. en kuvittele olevani mikään ihmiskuiskaaja ja ilmapiirien aistija, rasitun vain muita enemmän mitä erilaisimmista ärsykkeistä. Kenellekään ei ole tästä koskaan puhunut että se siitä huomionhausta.

Vierailija
18/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTAUKSIA?

Vierailija
19/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet siitä, että erityisherkkyys koetaan tekosyynä itsekeskeiselle oman käytöksen jatkuvalle puntaroinnille? E

Kuka muka näkee asian näin sinun lisäksesi? Se on sinun mielipiteesi.

Vierailija
20/53 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selittäisit termin hermeneuttinen mahdollisimman selkokielisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän