Pitäisikö miesten alkaa maksaa lastenhoidosta ja kotitöistä?
Voi olla että ääni kellossa muuttuisi. Eivät miehetkään ilmaista työtä tee. Miehet kun arvostavat vain taloudellisesti tuottavaa työtä, miksi ei tehdä kodista taloudellisesti tuottavaa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa jo palstamammojen kotona makaamisen.
Ei se lastenhoito kolmevuotiaaksi lopu.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi, että miten se on kotona makaamista, jos hoitaa omia ja toisen henkilön lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan palkasta käy se pari kolme sataa kuussa. Eikä yhteiskunnan mulle sen enenpää tarvitse maksaakkaan, enhän mä heidän kotia ja lasten asioita hoida. Mutta siinä olisi ideaa, että töissä käyvä osapuoli maksaisi kotona olevalle korvausta. Se, minkä verran, riippuu siitä, hoitaako töissäkäyvä kotona koskaan kotitöitä ja lapsia, ja jos hoitaa niin minkä verran. Pari tuntia viikossa ei merkkaa mitään.
Riittääkö viisi tonnia kuussa? Mies maksaa tietysti myös elämisen, asunnon, perheen kaksi autoa ja lomat.
Se on naisen homma ja niiden on turha kitistä mitään asiasta. Jos abortin tekemisen on laiminlyönyt, niin mielestäni silloin vastaa itse seurauksista.
Tehkää ihmeessä maksullisuutenne selväksi miehelle jo siellä ensitrefeillänne.
Meidän kodissamme ainakin rahalle on paljon muutakin, kivempaa yhteistä käyttöä. Niinpä olemme sovittaneet kotityöt ja lastenhoidot niin, että jäämme suunnilleen yhtä paljon velkaa toisillemme.
Touhutussakalla ei tarvitse paljon yläpää pelata. Jos kodissa tehtävissä töistä perittäisiin rahaa olisivat naiset heti maksupuolella. Katsokaa vaikka miesten perinteisesti tekemiä töitä taloudessa ja niiden markkinahintoja.
Mutta sen takia tussukka kotona onkin lasten kanssa. Kyvyiltään saman kaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö viisi tonnia kuussa? Mies maksaa tietysti myös elämisen, asunnon, perheen kaksi autoa ja lomat.
Jos naiselle maksetaan asianmukaista korvausta yhteisestä päätöksestä hankittujen ja kotihoidettujen lasten aiheuttamasta tulonmenetyksestä, niin ihan hyvin se nainen voi toki maksaa osuutensa perheen menoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan palkasta käy se pari kolme sataa kuussa. Eikä yhteiskunnan mulle sen enenpää tarvitse maksaakkaan, enhän mä heidän kotia ja lasten asioita hoida. Mutta siinä olisi ideaa, että töissä käyvä osapuoli maksaisi kotona olevalle korvausta. Se, minkä verran, riippuu siitä, hoitaako töissäkäyvä kotona koskaan kotitöitä ja lapsia, ja jos hoitaa niin minkä verran. Pari tuntia viikossa ei merkkaa mitään.
Oliko tämä kiristämissuunnitelma selkeänä jo ennen lapsen saantia? Teitkö tämän miehelle etukäteen selväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä kiristämissuunnitelma selkeänä jo ennen lapsen saantia? Teitkö tämän miehelle etukäteen selväksi?
Voiko aikuiselle ihmiselle olla epäselvää, että jonkun ne lapset täytyy hoitaa, ja sille jollekin täytyy siitä ihan myös maksaa - oli se sitten ulkopuolinen tai oma puoliso?
Ja jos ei nappaa niin aina voi jäädä kotiin ja hoitaa itse. Silloin ei tarvitse maksaa mitään.
Maksaako nainen sitten aina vuorollaan miehelle jokaisesta roskapussin viemisestä ja lapsen pukemisesta ja pepunpyyhinnästä? Laitetaanko siinä viivoja paperille ja illalla aina lasketaan, kumpi on tehnyt enemmän?
Se joka on kotona, hoitaa kodin. Lasten hoitaminen kuuluu molemmille, kotona olijalle päivisin, töissä olijalle vapaa-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää ihmeessä maksullisuutenne selväksi miehelle jo siellä ensitrefeillänne.
Miksi se on oikein, että nainen hoitaa yhteisiä lapsia ja menettää palkkatulonsa, kun taas mies saa kaiken palkan itselleen eikä tarvitse edes lapsiaan hoitaa?
En mä kyllä ymmärrä mistä mulle pitäisi vielä miehen maksaa kun nyt jo elättää perheen ja minä olen kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko aikuiselle ihmiselle olla epäselvää, että jonkun ne lapset täytyy hoitaa, ja sille jollekin täytyy siitä ihan myös maksaa - oli se sitten ulkopuolinen tai oma puoliso?
Ja jos ei nappaa niin aina voi jäädä kotiin ja hoitaa itse. Silloin ei tarvitse maksaa mitään.
Jos sinulle käy niin voimien päälle se omien lastesi hoitaminen, mene ihmeessä töihin ja laita lapset hoitoon. Omien lasten hoitamisesta ei makseta itselle, perheen ulkopuoliselle kylläkin. Vai meinaatko, että yksinhuoltajat hoitovapaalla antavat itselleen rahaa oman lapsensa hoidosta?
Siinä on tarpeeksi maksua kun ensin laitoin 3200h rouvan unelmakämppän rakentamiseen maksan sen päälle talouden menoista 80%. Lisäksi teen kotitöistä 40% ja päälle toki ne äijätyöt.
Vastineeksi saan kiukuttelua "kun ei koskaan käydä missään". Ja pillua hyvällä säkää kerran kuussa, yleensä harvemmin.
Odottakoon että nuorempi muuttaa omilleen. Saapi etsiä jonkun muun aasin maksajaksi. Tosin ei se menetettyjä 25-30 vuotta tuo takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako nainen sitten aina vuorollaan miehelle jokaisesta roskapussin viemisestä ja lapsen pukemisesta ja pepunpyyhinnästä? Laitetaanko siinä viivoja paperille ja illalla aina lasketaan, kumpi on tehnyt enemmän?
Se joka on kotona, hoitaa kodin. Lasten hoitaminen kuuluu molemmille, kotona olijalle päivisin, töissä olijalle vapaa-aikana.
Se joka on kotona hoitaa kodin, kyllä. Jos on kuitenkin yhdessä sovittu lasten hankkimisesta ja sellaisesta työnjaosta, että toinen työskentelee perheen eteen kotona ja toinen kodin ulkopuolella, niin työnjaon tulokset täytyy myös jakaa tasapuolisesti.
Fiksuinta on tietysti etukäteen sopia näistä asioista.
Kun kotiäiti menee töihin, kasvavat myös miehen kulut. Hoidosta pitää maksaa, ruokaan menee enemmän rahaa, kun kaikkea ei ehdi tehdä itse. Siivouksestakin pitää maksaa siivoojalle, jos miestä ei huvita tehdä viikkosiivousta viikonloppuna. Sen lisäksi yleensä lapset sairastavat, kun aloittavat hoidon, joten päälle tulee lääkärikulut. Sairasta lastakin pitää toisen hoitaa kotona. Kotiäidin puoliso pääsee yleensä helpolla, ei tarvi muuta kuin käydä töissä.
Äitiysloma kestää vain muutaman kuukauden, mene töihin.