Vierailija

Haluaisin ottaa lapset ja sessen vaeltamaan mukaan.. Nyt ovat käyneet vain päiväretkillä. Millaisia reissuja olette tehneet alkuun tämän ikäisten kanssa? Yksi/kaksi yötä?
Ja jos tulee mieleen vinkkejä matkaan niin antaa tulla.. Onko koira hyvin rauhoittunut nukkumaan?
Haluaisin tehdä eka reissusta mukavat muistot että saataisiin tästä kiva harrastus.. Että haluavat lähteä uudestaankin.. Varmaan tärkeintä pitää matka lyhyenä ja taukopaikat ja yöpymispaikka pitäisi olla lasten mieleen..

• ylös 5
  • alas 0

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Ei ole kokemusta molemmista yhtäaikaa, mutta 7-8 v on aika pieni vielä vaeltamaan. Toki lyhyitä viikonloppuretkiä voi hyvin tehdä kunhan matkat ovat muutamia kilometrejä. Rauhoittuminen riippuu aivan koirasta. Jos koirasi on rauhallista ja seurallista sorttia muutenkin, niin eiköhän se telttailukin onnistu. Jos taas häslää ympäriinsä, niin ei se teltassa sen makeampaa ole.

Vierailija

Ja muista pitää koira kytkettynä.

”Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.” (Metsästyslaki 51 §) ja

”Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.” (Metsästyslaki 53 §)

Yleinen järjestyslaki antaa tarkentavia määräyksiä koirien kiinnipidosta taajama-alueilla, mutta muutoin kiinnipitovelvollisuus perustuu metsästyslakiin.

Koiranomistajilla on monesti se harhaluulo, että metsässä ja maaseudulla koiria voi pitää kytkemättöminä ilman valvontaa. Metsästyslain mukaan koiraa ei kuitenkaan saa pitää irti toisen alueella ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ensin kannattaa kysyä lasten mielipidettä. Lapsia ei pidä pakottaa mukaan, jos eivät halua. Teltassa myös kesällä on kylmä nukkua, joten varusteisiin pitää panostaa. Eivätkä pienet vielä jaksa pitkiä matkoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

”Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.” (Metsästyslaki 51 §) ja

”Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.” (Metsästyslaki 53 §)

Yleinen järjestyslaki antaa tarkentavia määräyksiä koirien kiinnipidosta taajama-alueilla, mutta muutoin kiinnipitovelvollisuus perustuu metsästyslakiin.

Koiranomistajilla on monesti se harhaluulo, että metsässä ja maaseudulla koiria voi pitää kytkemättöminä ilman valvontaa. Metsästyslain mukaan koiraa ei kuitenkaan saa pitää irti toisen alueella ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa.

Tämä ei oikeastaan vastannut mitenkään aiheeseeni mutta kiitos todella paljon tästä. Olen tietoinen koiran kiinnipitovelvollisuudestani ja lupaan sinulle että se ei ole minun koirani joka lintupoloisten pesimistä häiritsee.

Miksi haluat tuoda nämä lakipykälät esiin keskutelussa jossa ei mitenkään viitattu mihinkään aikeisiin pitää koiraa vapaana metsässä? Kuulostaa niin negatiiviselta..

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Tee päiväretki alkuun?

Tiedän lapsen, joka neljä ja puolivuotiaana on kiertänyt pienen karhun kierroksen yhden päivän aikana. Kuusivuotias isoveli ja vanhemmat mukana. Eikä kuulemma ollut pahakaan. Lapsi innolla taivalsi, välillä asianmukaiset tauot. (Keskeistä ei ole se matka, vaan se vauhti.)  Ja varasuunnitelmat pitää olla, jos lapsi ei jaksakaan. Intoa kannattaa suojella ja säästellä sopivasti.

Maija

p.s. Itseltä tuo kohde on käymättä, mutta olen ymmärtänyt, että se ei välttämättä ole helppo keski-ikäisellekään ihmiselle, jos sohvaperunana on elämäänsä viettänyt viime ajat. Ja jos totta puhun, niin valokuvat sieltä oli melko hurjan oloisia. Jyrkkiä näköalatasanteita koskiin, riippusiltoja jne. Mut oletus kait on, että tuon ikäinen ne osaa kulkea. (itse mietin, uskaltaisinko aikuisena ihmisenäkään, vai alkaisiko minua huimata korkeus tms.)

Vierailija

Minun kokemukseni mukaan lapset tykkää teltassa nukkumisesta. Me olemme käyneet lähikalliolla nukkumassa yhden yön kesässä (asumme maalla). Vauvakesänä kuljetimme tavarat kottikärryllä paikan päälle, kun vauva tarvitsee yhtäkin yötä varten melko paljon kamaa. :)

Maija

p.s. Koirakin on ollut mukana. Hyttysaikaan koira on melkein pakko ottaa telttaan sisälle, koska muuten raukka tulee hyttysten syömäksi yön aikana. Koiran kynnet pitää olla lyhyet, muuten telttakankaaseen saattaa tulla reikä.

Vierailija

Miten 7- ja 8-vuotiaat on liian pieniä retkeilemään? Minun lapseni on 2v ja kulkee kyllä ulkona metsässä jo 2 tuntia putkeen niin, että en ole perässä pysyä.

Hänen kanssaan voisi hyvin tehdä retken, jossa aamupäivällä juostaan reittiä 2 tuntia eteenpäin, väliin vähän käpyjä ja murkkuja ihmetellen. Sitten ruokailu ja päiväunet. Sitten taas 2 tuntia kevyttä hölkkää ja sitten leiriytyminen yöksi. Pääsee siinä jo jonnekin.

Tosin ajattelin retkeilyn ensin aloittaa hänen kanssaan kesämökin takametsässä telttayöpymisillä. Mutta 7- ja 8-vuotiaathan tekee partiossakin ihan retkiä jo ilman äitiä. Metsään vaan!

Vierailija

Suomen ladulla on Yövy yö ulkona-yö 17.6. Menkää sinne mukaan?

Entäs partiotoiminta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tee päiväretki alkuun?

Tiedän lapsen, joka neljä ja puolivuotiaana on kiertänyt pienen karhun kierroksen yhden päivän aikana. Kuusivuotias isoveli ja vanhemmat mukana. Eikä kuulemma ollut pahakaan. Lapsi innolla taivalsi, välillä asianmukaiset tauot. (Keskeistä ei ole se matka, vaan se vauhti.)  Ja varasuunnitelmat pitää olla, jos lapsi ei jaksakaan. Intoa kannattaa suojella ja säästellä sopivasti.

Maija

p.s. Itseltä tuo kohde on käymättä, mutta olen ymmärtänyt, että se ei välttämättä ole helppo keski-ikäisellekään ihmiselle, jos sohvaperunana on elämäänsä viettänyt viime ajat. Ja jos totta puhun, niin valokuvat sieltä oli melko hurjan oloisia. Jyrkkiä näköalatasanteita koskiin, riippusiltoja jne. Mut oletus kait on, että tuon ikäinen ne osaa kulkea. (itse mietin, uskaltaisinko aikuisena ihmisenäkään, vai alkaisiko minua huimata korkeus tms.)

Päiväretkiä ollaan tehty aika paljonkin. Kohtuullisilla matkoilla. Lapsilla on ihan hyvä kunto mutta haluisin tästä sellaisen ekan yöreissun josta niille jäisi oikein hyvä maku suuhun.. Toi oli niin hyvin sanottu; intoa kannattaa suojella ja säästellä:)

Lappiin/Kuusamoon ja muualle kunnon vaelluspaikkoihin on niin pitkä matka Etelä-Suomesta ettei viitsi yhden yön takia sinne lähteä. Pitää löytää reitti lähempää..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan lapset tykkää teltassa nukkumisesta. Me olemme käyneet lähikalliolla nukkumassa yhden yön kesässä (asumme maalla). Vauvakesänä kuljetimme tavarat kottikärryllä paikan päälle, kun vauva tarvitsee yhtäkin yötä varten melko paljon kamaa. :)

Maija

p.s. Koirakin on ollut mukana. Hyttysaikaan koira on melkein pakko ottaa telttaan sisälle, koska muuten raukka tulee hyttysten syömäksi yön aikana. Koiran kynnet pitää olla lyhyet, muuten telttakankaaseen saattaa tulla reikä.

Meilläkin lapset ovat tottuneet teltassa nukkumaan kotipihalla. Niiltä se sujuu mutta koiralle voi olla ylläri.. Pitää alkaa totuttamaan.. Toivottavasti ei ole ihan katastrofi:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä ei oikeastaan vastannut mitenkään aiheeseeni mutta kiitos todella paljon tästä. Olen tietoinen koiran kiinnipitovelvollisuudestani ja lupaan sinulle että se ei ole minun koirani joka lintupoloisten pesimistä häiritsee.

Miksi haluat tuoda nämä lakipykälät esiin keskutelussa jossa ei mitenkään viitattu mihinkään aikeisiin pitää koiraa vapaana metsässä? Kuulostaa niin negatiiviselta..

En ole tuo lakikommentoija, mutta voin sanoa että kokemus opettaa näin metsästäjänä. Lainvastaisesti Irrallaan oleviin koiriin tulee törmättyä aina silloin tällöin, johtuneeko kaupunkilaisten tietämättömyydestä vai puhtaasta välinpitämättömyydestä.

Ja mitä tulee lapsiin niin tee se eka yöreissu silloin kun ei ole pahemmin hyttysiä eikä muita inisijöitä. Kokemuksen vastaanotto positiivisessa mielessä voi olla silloin onnistuneempi.

Vierailija

Mites olisi, jos pakkaatte teltan ja menette esim Jurmoon yöksi? Tai muuhun saarikohteeseen? Kävelyä olisi vähän vähemmän ainakin teltan ym kanssa ja kohde voisi innostaa? Myöskään kaikkea ruokaa ei tarvi kantaa mukana eikä tehdä keittimellä vaan syö jonkun aterian paikallisessa ravintolassa. Oisko se pehmeä startti?

Ystäväperhe mukaan? Kun on omanikäisiä kavereita, on hauskaa missä vaan.

Leiripaikka olisi hyvä varata niin, että kesällä pääsee uimaan. Ajattelisin minä.

Tuon ikäisinä me serkkuni kanssa yövyttiin teltassa mummon pihalla maalla. Sekin oli ihan kyllin jännää ja aamulla pääsi mummon puuroa syömään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomen ladulla on Yövy yö ulkona-yö 17.6. Menkää sinne mukaan?

Entäs partiotoiminta?

Me ollaan kyllä menossa sinne isolle partioleirille Hankoon kesällä. 4 päivää. Mutta vaeltamisella haen nimenomaa luonnonrauhaa ilman suuria ihmismassoja..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pyysit vinkkejä, Tulkinta on yksin sinun.

gu

Karhunkierros on 80 kilometriä! Melkonen muksu saa olla jos yhdernpäivän aikana menee 80 kilsaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lakikommentoija, mutta voin sanoa että kokemus opettaa näin metsästäjänä. Lainvastaisesti Irrallaan oleviin koiriin tulee törmättyä aina silloin tällöin, johtuneeko kaupunkilaisten tietämättömyydestä vai puhtaasta välinpitämättömyydestä.

Ja mitä tulee lapsiin niin tee se eka yöreissu silloin kun ei ole pahemmin hyttysiä eikä muita inisijöitä. Kokemuksen vastaanotto positiivisessa mielessä voi olla silloin onnistuneempi.

Toi hyttyspointti on kyllä hyvä. Pitääkin ajatella hyttysiä vähän enemmän..

Ja toi koirankytkemisjuttu on ihan tuttu. Ei olla kaupunkilaisia. Eikä meidän riistaviettinen sesse kyllä toimisi vapaana mitenkään.. Talvella kun vie metsään niin saa valita ison metsän...

Vierailija

Karhunkierros on 80 kilometriä! Melkonen muksu saa olla jos yhdernpäivän aikana menee 80 kilsaa.

Aiemmissa kommenteissa puhuttiin hox! pienestä karhunkierroksesta, joka on 12 km pitkä reitti!!!

Vierailija

Itse aloitin 8-vuotiaan kanssa telttailun vaatimattomissa leirintäalueoloissa leirin yhteydessä. Lapsesta se oli ihan ok, itsellä oli huono yö, koska vaikka oli heinäkuu, yöllä oli 10 astetta lämmintä, ja lapsi ei meinannut pysyä makuupussissaan. Teillä varmaan on myös laadukas ja tilava teltta, ja kunnon makuupussit ja makuualustat, ja hyttysverkot, toisin kuin oli minulla. Kaikki tulenteko ja grillailu oli lapsesta hauskaa, hän autteli vähän teltan kanssa.
Ehkä punkkirokotuksia suosittelisin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.