Miksi nykyään ihan nobodyt avaa todella henkilökohtaisia asioitaan omassa blogissaan? Ketä kiinnostaa?
Surffailen sairaslomallani netissä ja huomasin jonkun vanhan kirjoituksen jonkun täysin tuntemattoman bloggaajan sivuilla. Kertoo omasta avioerostaan, jota on kuulemma "keskustelupalstoillakin" ruodittu. Miksi kukaan ruotisi jonkun tuntemattoman ihmisen avioeroa? Häh?
Löysin tällaisia kirjoituksia useita. Joku naikkonen Keravalta kertoo yksityiskohtaisesti parisuhteestaan ja keskenmenostaan. Joku tyttö Mäntsälästä kertoo hilseongelmistaan. Joku ylipainoinen täti kertoo laihdutusyrityksistään. Ok, ymmärrän, jos joku haluaa kirjoittaa raskaista tai henkilökohtaisista aiheista - MUTTA EN SITÄ, ETTÄ OMALLA NIMELLÄÄN!
Kaikkien näiden tyttöjen ja naisten osoitteet, puhelinnumerot ja sata muuta tietoa löytyy googlaamalla. Löytyy Facebook-, Instagrama- ja Twitter-tilit. Fonectasta löytyy osoitetiedot. Google osaa kertoa mitä kouluja on käyty ja mitä on harrastettu.
Eikö nämä ihmiset tajua, ettei näitä tietoja voi ikinä poistaa netistä? Mihin hävisi nimimerkin tai sala/taiteilijanimen käyttö??
Terveisiä sille naiselle, jolla on kuusi lasta! Tajuatko, että tiedän, että neljännellä lapsellasi on nyt täitä, tiedän, mitä koulua se käy, tiedän, mitä se harrastaa ja missä, tiedän, minkälainen päiväpeitto sillä on sängyssään, tiedän, että sen synnytys oli hankala ja silloin epäiltiin CP-vammaa? Tiedän kaikista muistakin lapsistasi enemmän kuin kertoisin omistani naapurilleni.
Kommentit (7)
Onhan ne tunnetutkin bloggaajat olleet joskus ihan nobodyjä. Ei kai kukaan ole ekasta blogikirjoituksestaan asti tunnettu, jollei sitten ollut jo julkkis jostain muusta yhteydestä.
Säälittäväähän se on kuka on niin matalamoraalinen, että ryhtyy koko kansalle omaksi tosi-televisiokseen.
Juu. Eräs nainen kertoo blogissaan ihan kaiken, esimerkiksi laittoi osoitteensa blogiin ja kuvan talostaan. Viikkoa myöhemmin kertoi että ovat lähdössä ulkomaille ja talo jää tyhjilleen. Lastensa harrastukset, keskiarvot nimet ja ulkonäön tiedän, tiedän missä käyvät koulussa ja harrastuksissa. Että sellaista.
On minullakin blogi jota pidän omalla naamalla (en tosin koko nimelläni). Netissä olen huolehtinut, ettei fb-profiili näy vaikka koko nimen tietäisikin, osoitetiedot olen muuttanut salaisiksi kuten myös puhelinnumeron. En ole blogissa kertonut edes sitä, missä kaupungissa asun tai missä käyn töissä. Muuten jaan melko henkilökohtaisia asioita kyllä. Blogiani katsellaan n. 1000 kertaa kuukaudessa. Pieni blogi, pieni yleisö, mutta aina sitä joku lukee. Ilkeitäkin kommentteja tulee välillä. Siksi olen päättänyt vähän varoa mitä jaan, ja mitä tietoa minusta löytyy jos keksii googlettaa.
Vierailija kirjoitti:
Sua on ainakin kiinnostanut :)
Lähinnä hämmästyttää, miten sinisilmäisiä ihmisiä on olemassa. Kuten sanoin, olen sairaslomalla ja surffailen netissä aikani kuluksi.
Minua on tänään myös "kiinnostanut" kuinka paljon kaksiot maksavat Belizessä, voiko viiniä tilata Suomeen ilman tulleja, kuka johtaa Giro d'Italiaa (pyöräkilpailu), mikä oli viime vuonna suosituin pojannimi, paljonko maksaisi tilata Iittalan verkkokaupasta kaikki ne astiat, joita haluaisin meille (14589€). Eli ei, ei todellakaan kiinnosta nuo blogit. Kunhan klikkailen ja selailen aikani kuluksi.
ap
Aika lailla näyttää kiinnostavan. ;)