Gluteenittomalla ruokavaliolla pidetty vauva kuoli.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saatanan sakia pitää vanhemman olla, että alkaa tommosia riisilitkuja ja qvinoaa juottamaan pikkuvauvalle, ja ei tule mieleen viedä lasta lääkäriin, vaikka seitsenkuinen painaa saman kuin moni vastasyntynyt?! Jos on niin itua ja hihhulia, niin miksi ei imettänyt lasta, olisi ehkä hengissä vielä, tai antanut jotain luomukorviketta. Ja ylipäätään vienyt lääkäriin! Oon niin vihainen ja surullinen, kun tää ei ole edes ainoa tapaus lähimainkaan laatuaan, ja monesti näissä on just jotain hurahtaneita vanhemmat, että ei oman vakaumuksen vuoksi hankita lapselle apua. Toivottavasti eivät enää ikinä hanki lapsia! 😡
No ajatelkaas, kun omalle vauvalle lääkäri määräsi soijamaitoa. Se oli siis ainoa ravinto ennen kiinteitä.
Lehtijutun esimerkki on niille, jotka pitävät allergioita keksittyinä. Noin lapset kuoli aikana milloin allergioita "ei ollut olemassa".
Nämä vanhemmat nimenomaan olivat keksineet allergiat itse. Sinun lapsesi on tutkittu ja olet kuunnellut lääkäriä etkä lähtenyt itse arvailemaan mitä vauva voi juoda ja näin antanut jostain missä ei ole lainkaan vauvan tarvitsemia ravinteita.
Tarkoitat varmaan soijapohjaista korviketta johon oli myös lisätty ne ravinteet?
Ai saakeli. Gluteeni ei taas liity asiaan mitenkään.
Yhtä fiksu otsikoija mitä oyssin lastenpolilla suolistospessu. Väitti että on täysin normia että lapsi on kurannu 7kk-reilun vuoden ikäiseksi. Kuulemma taaperoripuli. No, pesin mattoja väh. 3krt/vko, vaihdoin parhaimmillaan 7 vaatekertaa päivässä ja joka aamu lakanat kun joka paikka oli täynnä sitä ihtiään. Lapsi myös huusi yöt kipua.
Ratkaisu löyty ensin 2kk maidoton ja gluteeniton ruokavalio, sen jälkeen maidon palautus. Gluteeniton edelleen käytössä, koska huomasin että sillä on omaakin voitiin vaikutusta, ei turvota, vatsavaivat ja vessaistuminen vähentynyt ja kipuihin ollut myös apua (hermo- ja nivel-).
Vehnä viljoista testattu että lapsi ei kestä sitä isoina määrinä ainakaan (tod.näk. yliherkkyys, koska pystyy syömään tuotteita jossa allergikoille sopimattomia siirappeja ym. Vehnätärkkelystä vältetään.), Muut on vielä kokeilematta.
Nykyisin tuotos normaalia ja yöllinen sirkus loppunut sekä muutenkin paljon iloisempi lapsi :)
Aivopesevän median yritys mustamaalata karppaajia sun muita. Lähde: THL ja erityisesti professori Lintuholm
Minkä ihmeen takia tämä ei imettänyt itse? Ne erikoisruokavalioita käyttävät ketä tunnen ovat olleet hyvin tarkkoja siitä että imettänyt vähintään vuoden ikään ja kiinteitä ei tarvitse aloittaa niin aikaisin vaan se äidinmaito on parasta lapselle.
Ei vattu kuinka paljon ottaa päähän tämä tapaus! Lapsi on joutunut kärsimään ja kuolemaan vanhempiensa takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siiris kirjoitti:
Mun lapset eivät ole syöneet maitotuotteita eivätkä viljatuotteita, gluteenia noin viiteen vuoteen ja sitäkin ennen hyvin vähäisesti. He eivät myöskään ole saaneet soijaa eivätkä mitään kaurasysteemejä. Meillä on ollut todella tiukka paleoruokavalio nämä vuodet. Lapset eivät ole koskaan olleet sairaita, ovat normaalipainoisia ja hyviä urheilussa, todella hyviä koulussa. Hiukset, iho ja hampaat hyvässä kunnossa. He ovat jo varhaisteinejä
Maailmassa on paljon lapsia jotka eivät saa koskaan gluteenia tai maitotuotteita ja silti elävät pitkään ja terveellisesti. Tästä jutusta puuttuu itse asia josta syystä vauva on kuollut...
Niin siis tämä lapsi kuoli aliravitsemukseen, koska ei saanut äidinmaitoa tai mitään vastikettakaan. Se kyllä tuosta uutisesta kävi ihan selväksi. Mutta siis ihan mielenkiinnosta, kuinka nämä lukuisat maailman lapset, jotka eivät koskaan saa gluteenia tai maitotuotteita, selviävät hengissä ilman äidinmaitoa imeväisikäisinä? Mitä heidän vanhempansa heille antaa?
Onko tämä kysymys tehty ihan täysin järjissään? Äidinmaito ei ole lehmänmaitoa eikä siinä ole gluteenia. Gluteeni ja lehmänmaito eivät ole ole osa ruokavaliota joka puolella maailmaa. Minäkin syön paleon mukaan ja ihan normaalia ruokaa se on joka ostetaan ruokakaupasta. Siitä puuttuu vain tiettyjä ruoka-aineita jotka eivät todellakaan ole ihmisen terveyden kannalta tarpeellisia. Käsittääkseni paleolapset ovat terveitä eivätkä kärsi puutoksista. Taitaa olla meillä Suomessa hieman takapajula-meininkiä vielä näissä ruoka-asioissa. Sokeriakin pidettiin tällä palstalla terveydelle välttämättömänä vielä joulun aikoihin. Vasta kun ruotsalainen sometähti kirjoitti asiasta niin uskottiin. Kaipa tähänkin väliin tarvitaan joku RUOTSALAINEN kertomaan että on ihan ok elää ilman gluteenia ja lehmänmaitoa. Muualla se onkin nykyään ihan normaalia. Eri asia ovat hihhulit jotka uskovat että ihminen elää jo pelkällä auringonvalolla.
Henkilö jolle kommentoin, sanoi että maailmassa on paljon lapsia, jotka eivät koskaan saa gluteenia tai maitoa ja voivat silti hyvin. Tästä syystä kysyin, että mitä nämä lapset äidinmaidon asemesta saavat imeväisikäisinä, koska jos he eivät saa maitoa, he eivät voi saada äidinmaitoakaan.
Tottakai tiedän, että äidinmaito ei ole lehmän maitoa. En ole lehmän maidosta edes puhunut mitään. Etkö sinä sitten kaiketi tiennyt, että lehmä ei suinkaan ole ainoa maitoa tuottava nisäkäs ja että myös ihmisen maito on maitoa, vaikkei lehmänmaitoa olekaan?
Sitä en tiedä, miksi tähän koko asiaan tuo gluteeni edes on sotkettu mukaan. Minua kiinnosti nyt tämä maidoton ravinto imeväisikäisen kohdalla, sillä olen ollut siinä uskossa, että imeväisikäinen tarvitsee jotain maitoa elääkseen kuitenkin.
Jos siihen itse gluteenittomuuteen kuolis maailmassa ei varmaan ois yhtään keliaakikkoa. Mun tytär on ollut gluteeniton koko elämänsä ja hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siiris kirjoitti:
Mun lapset eivät ole syöneet maitotuotteita eivätkä viljatuotteita, gluteenia noin viiteen vuoteen ja sitäkin ennen hyvin vähäisesti. He eivät myöskään ole saaneet soijaa eivätkä mitään kaurasysteemejä. Meillä on ollut todella tiukka paleoruokavalio nämä vuodet. Lapset eivät ole koskaan olleet sairaita, ovat normaalipainoisia ja hyviä urheilussa, todella hyviä koulussa. Hiukset, iho ja hampaat hyvässä kunnossa. He ovat jo varhaisteinejä
Maailmassa on paljon lapsia jotka eivät saa koskaan gluteenia tai maitotuotteita ja silti elävät pitkään ja terveellisesti. Tästä jutusta puuttuu itse asia josta syystä vauva on kuollut...
Niin siis tämä lapsi kuoli aliravitsemukseen, koska ei saanut äidinmaitoa tai mitään vastikettakaan. Se kyllä tuosta uutisesta kävi ihan selväksi. Mutta siis ihan mielenkiinnosta, kuinka nämä lukuisat maailman lapset, jotka eivät koskaan saa gluteenia tai maitotuotteita, selviävät hengissä ilman äidinmaitoa imeväisikäisinä? Mitä heidän vanhempansa heille antaa?
Onko tämä kysymys tehty ihan täysin järjissään? Äidinmaito ei ole lehmänmaitoa eikä siinä ole gluteenia. Gluteeni ja lehmänmaito eivät ole ole osa ruokavaliota joka puolella maailmaa. Minäkin syön paleon mukaan ja ihan normaalia ruokaa se on joka ostetaan ruokakaupasta. Siitä puuttuu vain tiettyjä ruoka-aineita jotka eivät todellakaan ole ihmisen terveyden kannalta tarpeellisia. Käsittääkseni paleolapset ovat terveitä eivätkä kärsi puutoksista. Taitaa olla meillä Suomessa hieman takapajula-meininkiä vielä näissä ruoka-asioissa. Sokeriakin pidettiin tällä palstalla terveydelle välttämättömänä vielä joulun aikoihin. Vasta kun ruotsalainen sometähti kirjoitti asiasta niin uskottiin. Kaipa tähänkin väliin tarvitaan joku RUOTSALAINEN kertomaan että on ihan ok elää ilman gluteenia ja lehmänmaitoa. Muualla se onkin nykyään ihan normaalia. Eri asia ovat hihhulit jotka uskovat että ihminen elää jo pelkällä auringonvalolla.
Henkilö jolle kommentoin, sanoi että maailmassa on paljon lapsia, jotka eivät koskaan saa gluteenia tai maitoa ja voivat silti hyvin. Tästä syystä kysyin, että mitä nämä lapset äidinmaidon asemesta saavat imeväisikäisinä, koska jos he eivät saa maitoa, he eivät voi saada äidinmaitoakaan.
Tottakai tiedän, että äidinmaito ei ole lehmän maitoa. En ole lehmän maidosta edes puhunut mitään. Etkö sinä sitten kaiketi tiennyt, että lehmä ei suinkaan ole ainoa maitoa tuottava nisäkäs ja että myös ihmisen maito on maitoa, vaikkei lehmänmaitoa olekaan?
Sitä en tiedä, miksi tähän koko asiaan tuo gluteeni edes on sotkettu mukaan. Minua kiinnosti nyt tämä maidoton ravinto imeväisikäisen kohdalla, sillä olen ollut siinä uskossa, että imeväisikäinen tarvitsee jotain maitoa elääkseen kuitenkin.
Maidosta saatavia rasvahappoja ja tärkeimpänä oligosakkaridit, jotka ravitsevat vauvan kehittyvää suolistobakteerikantaa. Lisänä äidinmaidon välityksellä siirtyy mm. immuunipuolustukseen (opittuun) vaikuttavia tekijöitä ja ehkä jotain sellaista, jota emme vielä tiedä.
siiris kirjoitti:
Huh!
Miksi noin radikaali ruokavalio?
Minulla on kolme lasta joista vanhin on teini-ikäinen ja kuopus menossa kouluun.
Meillä syödään perusruokaa plus eineksiä ja karkkiakin, välillä aika paljonkin.
Meilläkään ei lapset ole olleet sairaana juuri koskaan, kuopuksella ollut joitakin korvatulehduksia ja pari nuhakuumetta ollut muilla.
Tosin en edes muista koska viimeksi olisivat olleet sairauden takia pois koulusta.
Kaikki lapset ovat hoikkia ja urheilee paljon. Esikoinen ja kuopus ovat lajeissaan vieläpä taitavia.
Ei reikiä hampaissa eikä mitään iho-ongelmia ole heilläkään.
Eli ei se ruokavaliosta aina ole kiinni.
Mielestäni kaikki ääripäät ovat outoja. Miksei ole kultaista keskitietä?
Mitä mieltä lapsenne ovat noin tiukasta ruokavaliosta? Eikö koskaan saa karkkia tai pääse mäkkiin? Edes salaa?
Vierailija kirjoitti:
siiris kirjoitti:
Huh!
Minulla on kolme lasta joista vanhin on teini-ikäinen ja kuopus menossa kouluun.
Meilläkään ei lapset ole olleet sairaana juuri koskaan, kuopuksella ollut joitakin korvatulehduksia ja pari nuhakuumetta ollut muilla.
Tosin en edes muista koska viimeksi olisivat olleet sairauden takia pois koulusta.
Kaikki lapset ovat hoikkia ja urheilee paljon. Esikoinen ja kuopus ovat lajeissaan vieläpä taitavia.
Mitä mieltä lapsenne ovat noin tiukasta ruokavaliosta? Eikö koskaan saa karkkia tai pääse mäkkiin? Edes salaa?
Mikäli olisi kultainen keskitie, olisi kaikki ihmiset samasta muotista. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole samasta muotista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siiris kirjoitti:
Se kommentoija varmaan ajatteli isompia lapsia. Maitoallerginen vauva voi juoda äidinmaitoa kunhan äiti välttää maitoproteiinia joka voisi sitä kautta kulkeutua vauvalle.
Se että välttää maitotuotteita ei suoraanmole sama asia kuin allergia koska maitoproteiinia lisätään moniin esim leivoksiin eikä sitä allergiaton välttämättä huomaa.
On myös olemassa korviketta joissa ei ole maitoproteiinia jos äiti ei lasta voi imettää eli kysymykseen voisi vastata että ei ole lasta joka ei olisi saanut korviketta jos ei voi maitoa itsessään juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siiris kirjoitti:
Huh!
Mitä mieltä lapsenne ovat noin tiukasta ruokavaliosta? Eikö koskaan saa karkkia tai pääse mäkkiin? Edes salaa?Mikäli olisi kultainen keskitie, olisi kaikki ihmiset samasta muotista. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole samasta muotista.
Tiedän erään äidin joka sekoitti herbalifen pirtelöitä vauvalleen äidinmaidonkorvikkeeseen.
Miksi täytyy olla ääripää? Vaikka ihmiset ovatkin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia tämä ei imettänyt itse? Ne erikoisruokavalioita käyttävät ketä tunnen ovat olleet hyvin tarkkoja siitä että imettänyt vähintään vuoden ikään ja kiinteitä ei tarvitse aloittaa niin aikaisin vaan se äidinmaito on parasta lapselle.
Ei vattu kuinka paljon ottaa päähän tämä tapaus! Lapsi on joutunut kärsimään ja kuolemaan vanhempiensa takia!
Uutisessa sanottiin, että vanhemmat olivat omin nokkinensa diagnosoineet vauvalle maitoallergian, joten olettaisin että tästä syystä äiti ei itse imettänyt.
Minusta tuo vauvan isän puolustus oli kuvottava. Äijä kehtaa sanoa, että he eivät vieneet vauvaa lääkäriin, koska eivät muka huomanneet mitään erityistä vauvassa. Siis nämä vanhemmat uskovat, että heidän lapsensa on ALLERGINEN elintärkeälle ravinnolleen, eli maidolle, mutta silti eivät huomaa muka mitään erityistä. Ilmeisesti heidän mielestään allergisuus elintärkeälle ravinnolle ei ole vielä mitään niin erityistä, että moisen takia kannattaisi lääkärin puoleen kääntyä... Täysin järjetön logiikka. Mun maalaisjärjen mukaan jo pienikin epäilys siitä, että vauva olisi allerginen äidinmaidolle, olisi sen verran erityistä, että minä kipittäisin vauvan kanssa lääkäriin ensitilassa!
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vattu kuinka paljon ottaa päähän tämä tapaus! Lapsi on joutunut kärsimään ja kuolemaan vanhempiensa takia!Uutisessa sanottiin, että vanhemmat olivat omin nokkinensa diagnosoineet vauvalle maitoallergian, joten olettaisin että tästä syystä äiti ei itse imettänyt.
Minusta tuo vauvan isän puolustus oli kuvottava. Äijä kehtaa sanoa, että he eivät vieneet vauvaa lääkäriin, koska eivät muka huomanneet mitään erityistä vauvassa. Siis nämä vanhemmat uskovat, että heidän lapsensa on ALLERGINEN elintärkeälle ravinnolleen, eli maidolle, mutta silti eivät huomaa muka mitään erityistä. Ilmeisesti heidän mielestään allergisuus elintärkeälle ravinnolle ei ole vielä mitään niin erityistä, että moisen takia kannattaisi lääkärin puoleen kääntyä... Täysin järjetön logiikka. Mun maalaisjärjen mukaan jo pienikin epäilys siitä, että vauva olisi allerginen äidinmaidolle, olisi sen verran erityistä, että minä kipittäisin vauvan kanssa lääkäriin ensitilassa!
Ei kai lapsi edes voi olla allerginen äidinmaidolle vaan aineille joita äiti syö ja saa sitä kautta? Eli jos äitiään ei käytä maitotuotteita ei lapsi silloin ole niille edes altistunut?
Se vauva kuoli nälkään, ei gluteiiniin eikä gluteiinin puutteeseen.