Raskausdiabetes vaikka ruokavalio hyvä?
Sain tänään raskausdiabetesdiagnoosin (rv 16). Kyseessä neljäs lapsi, aikaisemmissa raskauksissa ei radia, ikää mulla jo 41 v. Molemmilla vanhemmilla 2. tyypin diabetes eli sukurasitetta on.
Diagnoosi hämmästyttää/pelottaa eniten sen takia, että syön jo nyt mielestäni hyvin terveellisesti. Tarkoitus olisi hoitaa diabetesta ruokavaliolla, mutta jos se on jo kohdallaan, niin käyköhän sitten niin että joudun lääkitykselle...? En syö vehnää tai punaista lihaa, vähän riisiä/perunaa, hyvin paljon kasviksia, suositusten mukaan kalaa, monipuolisesti palkokasveja, vähäisesti maitotuotteita, hedelmiä pari päivässä, ruisleipää vähän. Syön myös säännöllisesti n. 3 h välein, ainoastaan iltapalan ja aamiaisen väliin saattaa jäädä suositeltua 10 h pidempi tauko. Paino ei ole vielä raskauden aikana noussut vaan päinvastoin laskenut muutaman kilon (syynä se, että lopetin työpaikkaruokalassa käymisen).
Onko kenelläkään kokemusta radista tässä tilanteessa? Miten radia voi enää paremmin hallita, jos ruokavalio jo nyt suositusten mukainen? Ahdistavaa.
Kommentit (23)
https://www.diabetes.fi/hiilihydraattitaulukko
Siitä voit hieman tutkia :) hyvä muistaa, että pastat ja riisit yms on ilmoitettu aina kypsänä. Eli jos mittaat raakana 1dl, se ei päde, koska ne lasketaan aina kypsästä :) Mitä enemmän hiilihydraattia, sitä korkeammat sokerit. Kannattaa tutustua, voi tulla yllätyksiä ;) esim. 1 sämpylässä on jo n. 30g hh! Hiilareita on myös suht paljon ananaksessa, herneissä ja maississa.. mutta sieltä voi tutkia :)
T: 6
Mulla on kolme lasta. Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa sokerirasitus oli päin perhettä. Söin radi ruokavalion mukaan siitä eteen päin, pissassa oli edelleen aina sokeria ja verensokeria kytättiin antaumuksella, kummassakaan raskaudessa en joutunut onneksi lääkitykselle, vaikka lähellä jo käytiin tokan raskauden aikana. Molemmat vauvat olivat järkäleitä syntyessään, liki viisi kiloisia. Itse keräsin painoa näiden raskauksien aikana... no.. paljon..
Toisen ja kolmannen raskauden välissä mulla oli 10 vuotta ja sinä aikana löysin vhh ruokavalion. Kolmannen raskauden ajan söin koko ajan alakarpisti. Hiilarit 60g päivässä, rasvaa söin rajoituksetta (pääpaino eläinrasvassa, vältellen siemenöljyjä), proteiinia kyttäsin ettei mene liian korkeaksi. Kolme ateriaa päivässä. Ja kas. Ei sokeria pissassa kertaakaan, sokerirasitustesti oli ok ja vauvakin oli maltillisen kokoinen n. 3,5kg, enkä itsekään kerännyt juuri ylimääräisiä kiloja.
Joo, halusin vinkata kun tämmöinen ohje voi vielä auttaa pitämään radin aisoissa. :) Itse noudatan sitä, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. En kokenut tarpeelliseksi selvittää mihin suositus perustuu, tuskin niitä huvikseen annetaan. :)