Pääseekö ADHD lentokapteeniksi?
Eikö siitä ole vain hyötyä jos tarvii tehdä nopeita väistöliikkeitä ilmassa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan lentokoneessa muitakin töitä, joissa adhd ei ole este.
Matkustajuus ei ole työ.
Lentoemäntä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Ei saa olla neurologisia sairauksia.
Saapas nähdä minkälaisia manööverejä on luvassa kun ADHD poistuu tautiluokituksista, poistunut on asperger, nyt menossa ADD ja seuraavaksi varmaan ADHD. Ilmeisesti ovat jo niin yleisiä että katsotaan vain ominaisuuksiksi.
No vakavasti puhuen ei adhd pääse lentäjäksi vaikka poistettaisiin mistä luokituksista. Ei siinä hakuprosessissa etsitä paperilla mahdollisimman tervettä henkilöä (pelkästään), vaan tietynlaisia ominaisuuksia omaavaa henkilöä.
Tarkistuslista, nyt tarkistuslista. Uus tankkiauto noilla tuolla. Kiva. Katos laukut tuli. Missäs me oltiin tässä tarkistuslistalla. Oota laitan tän vähän paremmin. Kato, terve! Nyt alkaa sataa, niinhän se tais ollakin siinä säätiedotuksessa. Joo-o. Muistinkohan mä ottaa sen uuden dödön laukkuun. Nyt voitais käydä läpi tää tarkistuslista.
Oota otan lääkket niin pystyn puolen tunnin päästä käymään läpi tän tarkastuslistan. Ai slotti meni jo?
En tiedä ADHD:stä, mutta ainakin yksi IRONMAIDEN on päässyt lentokapteeniksi.
Eikä pääse myöskään merikapteeniksi. Yksi tuttava halusi ja halusi ja halusi merikapteeniksi. Ei mennyt millään kaaliin, että koska sulla on tuo diagnoosi ja siihen vielä semmoiset lääkkeet, jotka yhdessä JA erikseen estää ko. koulutukseen hakemasta. Sai sitten myös ihan saman vastauksen jostain Merenkulku Hallituksesta tai jstn, mistä se yritti jotain poikkeuslupaa saada. Ei se nyt vaan käy.
Sen sijaan olen ihan varma että matruuseja on jos jonkinlaisella kirjanyhdistelmällä töissä. Se on sitten lähinnä poosun ja förstin hommana yrittää pitää ne asioissa ja tekemässä omia töitään.
Yhden "adhd:n" lennolla olen ollut. Kone täynnä lapsiperheitä ja tämä kapteeni keksi sitten näyttää, mihin muuveihin kone taipuu lasten iloksi. Kuulutti oikein että haluaako lapset Linnanmäkitunnelmaa. Joo, lapset halusivat, minä pusersin naama vihreänä istuimen käsinojia.
Ei varmaan nykyään ole sallittua, että kapteeni tekee huvikseen ylösvetoja ja tiukkoja käännöksiä.
Tuolla lennolla olisin niin kovasti halunnut olla!
Tän tyyppisiä kapteeneja olisi kiva olla olemassa(vain mun mielestä) :)
Pääsee. Tosin lääkitys voi.rajoittaa. useilla varmaan onkin se.
Vierailija kirjoitti:
Lentokateeniksi pyrkii kaikki mäkihyppääjistä hiihtäjiin joten ei siellä mikään korkea raja voi olla.
Eikai se pyrkiminen ole tae siitä että pääsee. Saahan sitä yrittää.
Kauheaa järkyttää mieltänne, mutta varmasti lentokapteeniksi on jo päässytkin ihmisiä, jotka olisivat lapsuudessaan ja mahdollisesti vielä työelämässäkin täyttäneet adhd:n kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistuslista, nyt tarkistuslista. Uus tankkiauto noilla tuolla. Kiva. Katos laukut tuli. Missäs me oltiin tässä tarkistuslistalla. Oota laitan tän vähän paremmin. Kato, terve! Nyt alkaa sataa, niinhän se tais ollakin siinä säätiedotuksessa. Joo-o. Muistinkohan mä ottaa sen uuden dödön laukkuun. Nyt voitais käydä läpi tää tarkistuslista.
Moni adhd on opetellut selviämään arjesta tarkistuslistojen avulla. Ja sellainenkin asia on olemassa kuin hyperkonsentraatio. Tosin taitaa tuo lentäminen olla niin pitkälti automatisoitua, etten tiedä mihin se huomio voisi keskittyä, mittaridataan ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Finnairilla on niin tarkat testit ettei sinne livahdeta. Emmekö halua lentäjiksi tasapainoisia vakaita ihmisiä. Matematiikan numeroa tai miten kirjoittanut painotetaan ja nk pitkä matematiikka ja englannin kieli on myös tärkeä.
Suurin osa liikennelentäjistä itseasiassa on kirjoittanut vain lyhyen matikan ja suurempi osa vihaa opiskelua.
Kukaan ei oikein tykkää pakollisista koulutuspäivistä, joita on työn ohella. Osa tekee sivutoimisena jotain it-hommaa, kun leipätyössä aivokapasiteettia ei tarvitse paljoa käyttää. Niiden näyttöjen tuijottelu pinnoilla on yht jännää, kuin keittokinkun paistumisen valvonta. Siksi ei välttämättä sovi ADHD:le. ADHD ei välttämättä selviä psykoista.
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, mites ajattelit ADHD:n pärjäävän siellä? Painelee nappeja ja ravaa edestakaisin kun ei millään malta olla paikallaan, just joo...
Vastoin yleistä stereotypiaa kaikki ADHD:t eivät suinkaan ole hyperaktiivisia. Osalla oireet ilmenevät esim. hajamielisyytenä, vaikeutena aloittaa asioita, ärsykkeistä häiriintymisenä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, mites ajattelit ADHD:n pärjäävän siellä? Painelee nappeja ja ravaa edestakaisin kun ei millään malta olla paikallaan, just joo...
Vastoin yleistä stereotypiaa kaikki ADHD:t eivät suinkaan ole hyperaktiivisia. Osalla oireet ilmenevät esim. hajamielisyytenä, vaikeutena aloittaa asioita, ärsykkeistä häiriintymisenä jne.
Eikös se ole silloin ADD, kun tuo ylivilkkaus puuttuu? ADHD:n yksi alamuodoista siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole silloin ADD, kun tuo ylivilkkaus puuttuu? ADHD:n yksi alamuodoista siis.
Ei ole, tuo on vanhentunut luokitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Ei saa olla neurologisia sairauksia.
Saapas nähdä minkälaisia manööverejä on luvassa kun ADHD poistuu tautiluokituksista, poistunut on asperger, nyt menossa ADD ja seuraavaksi varmaan ADHD. Ilmeisesti ovat jo niin yleisiä että katsotaan vain ominaisuuksiksi.
Eikös asperger yhdistetty vain autisminkirjon häiriöön? Toivottavasti ei nyt oikeasti poistu, kyseessä on sairaus joka vaikuttaa monen jokapäiväiseen elämään. Esimerkiksi minun. Mites lääkityksen saa jos se ei olekaan enää sairaus? Itse en voi elää ilman lääkkeitä, yritetty on. Lukitsin itseni pihalle asunnosta 3krt parin kuukauden sisään ja sähläsin töissä niin paljon että pomo huolestui ja kysyi onko minulla kaikki hyvin.
Yleinen stereotypia mutta ei pätevä.