Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inspiroiduin tosta "puuppa" ketjusta. Hirveimmät sanat mitä lapsien kanssa käytetään?

Vierailija
17.05.2017 |

Itselleni tulee mieleen kun kaverin äiti sanoi meille joskus mökillä, että muistakaa tytöt pestä jupukat. Jupukka oli siis pimppi. Ai kauhee.
Toinen mikä tulee mieleen on kun yksi tuttava sanoin lapsiensa pyllyjä pypelöiksi. Mulla tulee pypelöistä mieleen rypäleet ja ne yhdistettynä pyllyyn = peräpukamat :D

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan kun äidit puhuvat lapsilleen itsestään 3. persoonassa. "Äiti tulee kohta." Miksei voi vaan sanoa "minä" niin kuin muillekin ihmisille? On ihan tutkimuksissa todettua, että tuo hidastaa lapsen kielellistä kehitystä.

Pieni lapsi ehkä hahmottaa paremmin mitä tarkoitetaan. Isoille esim 3v voisi jo puhua minä, sinä yms.

:)

Vierailija
22/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legendaarinen pyypyy, muistaako joku mitä ne muut sanat olivat?

Olin juuri tulossa kirjoittamaan saman! =D Harmi, kun en itsekään muista niitä muita..

Kelli oli pissa, kaakaa kakka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun itse olin pieni, äiti käytti lihasta sanaa lili ja pimpistä pärppä. Häpesin jo silloin kyseisiä sanoja kun ei niitä kukaan muu käyttänyt.

Vierailija
24/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masu

Massu

Simmut

Pipi

Pisu

Poppa

Nassu

Nenu

Pyllykkä

Vierailija
25/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri tulossa kirjoittamaan saman! =D Harmi, kun en itsekään muista niitä muita..

No ainaki se kelli :D eli p**sa :'D

Sit siellä alko tappelu, et kellithän tarkottaa palleja tms.

Niitä on ripoteltu tähän ketjuun http://www.vauva.fi/keskustelu/2768222/miten-saada-lapsi-lopaettamaan-j…

poimintoja: kelli, pyypyy, kaakaa, piekki

Vierailija
26/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveistä hirveintä on lässyttävät aikuiset ja vielä hirveämpää on se, jos aikuinen lässyttää toiselle aikuiselle.

En ole ikinä ymmärtänyt miksi lapsille pitäisi lässyttää!

Vierailija
27/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaunuttelut ja selittelyt jne. Ja se kun käytetään sanaa tankata esim tankata läheisyyttä

Vierailija
28/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poppa! Se on minunkin inhokkini. Yksi sukulainen lässytti lapselleni käyttäen tuota sanaa. Lapsi oli tuolloin 2-3 v eikä ymmärtänyt mitä sillä tarkoitettiin. Ei kai kun itse käytämme aina oikeita sanoja. Lapset kyllä osaavat käyttää sanaa kuuma tai polttava - ei mitään ongelmia, joten miksi heille pitäisi opettaa tuollainen typerä lässytyssana.

Vierailija
29/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainaki se kelli :D eli p**sa :'D

Sit siellä alko tappelu, et kellithän tarkottaa palleja tms.

Niitä on ripoteltu tähän ketjuun http://www.vauva.fi/keskustelu/2768222/miten-saada-lapsi-lopaettamaan-j…

poimintoja: kelli, pyypyy, kaakaa, piekki

Tää oli ihan hulvaton ketju! Nauroin vatsa vääränä.

Vierailija
30/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä noita nassuja ja simmuja ja puhun lapsille ihan minä muodossa, mutta kun lapset olivat vauvoja niin mulla oli jokaiselle semmonen hellittelyrimpsu, jossa lässytin sitten senkin edestä tyyliin "mun pieni tutuputurapsutapsuliini..." mikä kuulosti varmaan ihan kamalalle. Mutta nyt isompina lapset haluavat aina välillä kuulla nämä rimpsut ja se on heistä ihana muisto hassuttelusta.

Niin mietin vaan, että tutkitustikin pieni lellittely ja lässyttely on vauvan aivoille hirmu hyödyllistä (jokin osa aktivoituu joka ei aktivoidu normaalissa puheessa). Se on tietty eri asia kuin jokapäiväinen lässytyskieli.

Ja oma inhokkisanani on pymppy. Hyi h...tti!

Vierailija
31/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tuo pymppy tarkoittaa? Kamala on kyllä, tarkoitti mitä vaan.

Vierailija
32/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tuo pymppy tarkoittaa? Kamala on kyllä, tarkoitti mitä vaan.

:D Pyllyä. Toiset menee nimittäin "kakkapympyn pesulle"!

Vierailija
33/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etupylly, takapylly, vauvareikä, touhupeppu.

Mikä se jonkun lapsipsykiatrin lanseeraama nimi oli penikselle, muistaako kukaan? Joku siemensauva tms.

Mitä ihmettä??? Tuleeko näistä vauvarei'illä ja siemensauvoilla (kas kun ei taikasauvoilla) kasvaneista ihan normaaleja ihmisiä?

Vierailija
34/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuma -sanaa kun käytetän aikuispuheessa kuvaamaan muutakin kuin lämpötilaa.

Kuulevatko lapset mukamas jatkuvasti aikuisten kutsuvan toisiaan kuumiksi, ja sitä kautta menisivät ihan sekaisin siitä, mitä sana tarkoittaa?

Ehkä sitten sinun lähipiirissäsi näin on.

Vierailija
35/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on pipot kireellä. 😂

Eipä ole alkanut yksikään mun lapsista lässyttämään, vaikka kaikenlaisia höpsöjä sanoja on tullut käytettyä. Päinvastoin, rikkaasta sanavarastosta on tullut aina kehuja.

Sanon usein 7-vuotiaalle tytölleni, kun suihkuttelen häntä, että "ensin pimppa ja sitten pymppä". Nauraa aina, kun se kuulostaa hassulta.

Monesti myös pidetään hauskaa vääntelemällä sanoja tai keksimällä ihan uusia. Yksi lemppareista on umpikaado/avokaado (tämä kyllä luettiin Tatusta ja Patusta).

Kaikki tuollainen sanoilla hassuttelu kehittää lapsen aivoja varmasti enemmän kuin tiukkapipoinen kirjakielen puhuminen.

Vierailija
36/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän äiti sano aikanaan 3 vuotiaalle, nyt jo aikuiselle siskontytölleni, otatko leivän päälle makkarasiivun. ilmaisi asian näin "otakko leivälles makkatiivun. MAKKATIIVUN!!". että mua teininä ärsytti :D :D miksei ees makkavatiivu, piti vielä pudottaa yks tavu pois, että kuulosti vieläkin imelämmältä, makka :D alkoi taas ärsyttämään, näin vuosien jälkeen :D

Vierailija
37/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ranu? Jotain syötävää? Ranskalainen peruna? Ranuja on mielestäni aivan kauhea ilmaus.

Vierailija
38/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ranu? Jotain syötävää? Ranskalainen peruna? Ranuja on mielestäni aivan kauhea ilmaus.

Joo, ranskaisia tarkoittaa. Mun mies puhui niistä ranuina jo ennen lapsia. Omassa kaveripiirissä ranskikset tai ranet oli tutumpia ilmauksia. Jäykkää kirjakieltä ei meidän lähipiirissä käytä kukaan.

Vierailija
39/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaunuttelut ja selittelyt jne. Ja se kun käytetään sanaa tankata esim tankata läheisyyttä

Tissittely

Vierailija
40/65 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös puuppa ole pieru. Ihan Viivi ja Wagner sarjakuvassa se sika aina puuppailee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan