Inspiroiduin tosta "puuppa" ketjusta. Hirveimmät sanat mitä lapsien kanssa käytetään?
Itselleni tulee mieleen kun kaverin äiti sanoi meille joskus mökillä, että muistakaa tytöt pestä jupukat. Jupukka oli siis pimppi. Ai kauhee.
Toinen mikä tulee mieleen on kun yksi tuttava sanoin lapsiensa pyllyjä pypelöiksi. Mulla tulee pypelöistä mieleen rypäleet ja ne yhdistettynä pyllyyn = peräpukamat :D
Kommentit (65)
Onko lapsellasi joku vamma, jonka vuoksi joudut pesemään hänet kouluikäisenä? Jos ei ole, niin tuo on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Poppa eli siis kuuma. Vauvalle sanotaan poppaa poppaa! Miksi ei voi vaan sanoa, että varo se on kuumaa.
Isoäitini käytti tuollaisia outoja lässytyssanoja kun olin pieni,olen aina luullut että hän on itse keksinyt ne 😅 Siis poppa=kuuma,häppä=maito..
Oikeastihan pienille vauvoille ja lapsille kannattaa lässyttää, lorutella ja riimitellä höpsöjäkin sanoja. Nousevat ja laskevat äänenpainot ovat myös tärkeitä. Lapsi jaksaa siten pitää mielenkiintoaan yllä ja seurata puhetta pidempään ja keskittyneemmin. Eli se todellakin rikastaa kielellistä kehitystä. Tasapaksua, aikuismaista puhetta lapsi ei jaksa seurata.
Vierailija kirjoitti:
meidän äiti sano aikanaan 3 vuotiaalle, nyt jo aikuiselle siskontytölleni, otatko leivän päälle makkarasiivun. ilmaisi asian näin "otakko leivälles makkatiivun. MAKKATIIVUN!!". että mua teininä ärsytti :D :D miksei ees makkavatiivu, piti vielä pudottaa yks tavu pois, että kuulosti vieläkin imelämmältä, makka :D alkoi taas ärsyttämään, näin vuosien jälkeen :D
Minä veikkaisin että kyse on siitä, että lapsen käyttämä hassu sana on tarttunut aikuisillekin. Ihan tavallinen ilmiö, eikä vaarallista tai vakavaa, sisäpiirin vitsi, jota ei aina vain muista pitää sisäpiirissä. Veljen perheessä syötiin kukkulii (jogurttia) ja meillä jossain vaiheessa piipälää (sämpylää).
3. persoonassa puhuminen, loruttelu, sanojen vääntely ja kääntely kaikin puolin elävä puhe edistää kielen kehitystä ja rikastuttaa kieltä.
Henkilökohtaiset inhokkini ovat pipi ja pöpö. Onhan ne käteviä yleiskäsitteitä mutta jotenkin ei vaan sovi mulle - jos sattuu niin sattuu ja mikrobit on mikrobeja.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsellasi joku vamma, jonka vuoksi joudut pesemään hänet kouluikäisenä? Jos ei ole, niin tuo on outoa.
Tämä oli varmaan mulle. Lapsellani ei ole vammaa ja on alkuvuoden lapsi ja eskarlainen vielä. Osaa vallan mainiosti pestä itsensä, mutta kun koko perhe käydään saunassa, niin autan lapsia peseytymisessä, koska olen heidän äitinsä. Taitaa sulla olla joku "vamma", jos seitsemän vuotiaan LAPSEN peseminen on susta outoa? Tai ainakin tuollaisten kommenttien heittäminen kertoo jonkinlaisesta sivistyksen puutteesta.
Rupsu vauvan pieruista. "Tuliko rupsu."
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, kun lapsen tekemisistä puhutaan muodossa "meillä". "Meillä aloitellaan kiinteitä", "meillä kävellään jo", "meillä ei viihdytä kylvyssä".
Kuulostaa kuin koko perhe pottailisi,olisi tissillä, päikyssä tai milloin mitäkin. Noista tissittelyistä ja pottailuista en edes aloita...
Kyllähän se aika yhteinen projekti usein on. Tissittely, pottailu, kiinteiden aloittaminen ja moni muu. Todellisuutta kuvaavampaa se minusta on kuin että Kerttuli on alkanut käydä potalla tai syödä kiinteitä, jos todellisuudessa vanhempi kantaa sen asiasta mitään ymmärtämättömän pikkutaaperon vessaan tai lappaa lusikalla muussia naamaan lentokonetta leikkien.
Tajuan kyllä sen ällötyksen mikä tuosta kumpuaa, ja siksi vältän ilmaisuja itse. Mutta voin vilpittömästi sanoa että kyllä minusta tuntuu että MEILLÄ käytetään vielä yövaippoja ja MEILLÄ on päästy päivävaipoista eroon, koska kyllä nämä vaikuttaa minun elämään siinä missä lastenkin, eikä ole "lasten oma asia".
Vierailija kirjoitti:
ei nyt varsinaisesti sana, mutta tahallinen, muka-suloinen lässytys yli-ikäisiltä lapsilta, jotka kuvittelevat olevan vielä vauvoja. "kato, kitta!!" aaaaaaaaaaaargggggggh!
Mun lapsi on oppinut tällaisen puhetyylin tarhakaveriltaan, jonka äiti lässyttää nelivuotiaalla kuin pikkuvauvalle. Jumalattoman raivostuttavaa. Pyydän joka kerta puhumaan tavallisesti enkä kuuntele/vastaa ennen kuin saan lapsen puhumaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, kun lapsen tekemisistä puhutaan muodossa "meillä". "Meillä aloitellaan kiinteitä", "meillä kävellään jo", "meillä ei viihdytä kylvyssä".
Kuulostaa kuin koko perhe pottailisi,olisi tissillä, päikyssä tai milloin mitäkin. Noista tissittelyistä ja pottailuista en edes aloita...
Toisaalta ymmärrän, sillä monet noista vaativat vanhemmiltakin paljon osallistumista. Esim kiinteiden aloitus on tietoinen päätös ja siinä pitää nähdä eri lailla vaivaa kuin imettämisessä, potalla käymistä harjoitellessa saa itsekin istuskella hyvät tovit sen potan ääressä jne.
Mut saa ärsyyntymään nää tavalliset lässytyssanat poppa, pipi ja häppä. Mulla on lapsia ja kuumasta on puhuttu kuumana, kivuista on puhuttu sen mukaan mihin sattuu ja maito on maitoa.
Pikku pylly! tarkoittaa kuulemma siis samaa kuin etupylly?!? Aaargh
Häppä=maito?????
Meilläpäin meinaa kyllä ihan muuta, jos lähdetään ottamaan vähän häppää...
Napa=Masunappi (liekko johdettu sitten bellybuttonista)
Vierailija kirjoitti:
Häppä=maito?????
Meilläpäin meinaa kyllä ihan muuta, jos lähdetään ottamaan vähän häppää...
Näin myös meillä (Tre)
Oon laittanu ennenkin johonkin ketjuun, mutta "orkku" oravasta...
Joka kerta yhtä hirveän/hilpeän kuuloista, kun anoppi kailottaa "Lapset tulkaa äkkiä kattoon, orkku tullee, orkku TULLEE!".