Onko rasistista käytöstä jos haluan suomalaisen hammaslääkärin
peruin aikani kun selvisi että hammaslääkäri somali.
Nimestä ei tiennyt edes onko mies vai nainen. En halua.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen tunteita ei voi hallita käskemällä. Tunteilla voi olla hyvin monimutkainen rakennusperuste. Eli sinänsä kyllä ymmärrettävää, jos kokee tarvetta valita oman hoitajansa. Mutta ei ole oikein tuputtaa toisille ihmisille samaa valintaa.
Miksi niitä sitten koko ajan yritetään hallita esim. erilaisia ennakkoasenteita väkisin tuputtamalla ja muunlaiset asenteet kieltämällä? Miksei pelolle saa antaa valtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama onko rasistista tai ei. Kysyin puhelimessa hammaslääkärin nimen ja olisin vaihtanut lääkärin jos olisi ollut etninen nimi.
Pelkään muutenkin hammaslääkärissä ja jo suomalaisen hammaslääkärin kanssa joskus kommunikaatio vaikeata. Nuo lääkärit kun ei turhia puhele. Aina pitää muistaa itse kysyä asioita.
Koska kärsit mielenterveysongelmista ja kuvittelet suruusharhoissasi, että tekemisillään jollain keskustelupalstalla olisi jotain tekemistä maailman ja sen tapahtumien kanssa.Kannattaa hankkia apua ennenkuin alat räyhätä ihmisille muuallakin kuin näillä palstoilla. Tuttavani mielenterveysongelmat näkyivät ensi alkuun tuollaisina eristäytymisenä todellisista asioista ja harhaisia kuvitelmina.
Koska kärsit mielenterveysongelmista?? Sulle sanoisin, että muista nyt hakea ne lääkkeet!!
Minulla oli musta afrikkalainen lääkäri kun olin todella pieni. Se oli ehkä 80-lukua vielä. En muista siitä mitään, mutta ilmeisesti lääkäri oli OK tai sitten ei. En tiedä tarkemmin.
Kuitenkin jo silloin oli ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä ja tämä ilmeisesti osasi suomea täydellisesti.
Sen lisäksi minulla oli erikoislääkäri entisestä NL:n satelliittimaasta (en halua mainita mistä), joka osasi suomea täydellisesti ja oli todella hienotunteinen ja kokonaisvaltaisesti asiat huomioiva ainakin minun silmissäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minä haluan lääkäreideni äidinkielen olevan suomi, koska muussa tapauksessa väärinkäsityksen riski on liian suuri. Minulle on jo kerran käynyt niin, että apteekissa ilmoitettiin ulkomaalaisen lääkärin määränneen lääkkeen, jota en voi käyttää. Minulla on aurallinen migreeni ja oli määrätty yhdistelmäpilleri käytössä jo olleen minipillerin sijaan. Ilmeisesti ongelmaksi muodostui lause "kärsin migreenistä", jonka afrikkalaistaustainen lääkäri oli jotenkin tulkinnut niin, ettei migreeniä ole. Migreenidiagnoosi löytyi myös potilastiedoista monesta kohtaa. Venäläislääkäri on määrännyt antibiootin, jolle olen allerginen, kun nimenomaan sanoin monta kertaa "EI Selexidiä". Kun ei ole kyllä ja ei hallussa palvelukielellä tuon tason koulutuksella, niin en sitten vaan luota.
En huoli edes suomenruotsalaista. Oma englantini ja ruotsini ovat huonot, ja vieraskielinen kielenkäyttäjä ei eläissään pääse samalle tasolle äidinkieltään puhuvan kanssa, vaikka kuinka kuvittelisi olevansa hyvä. Esim. kipuoireita pitää kuvailla varsin yksityiskohtaisesti: polttava, pistelevä, säteilevä, jomottava jne. Jos noiden ero ei ole "vaistomainen", kuten se äidinkieleltään suomalaiselle lääkärille on, niin ei siitä diagnosoinnista tule mitään.
Haluan siis suomea äidinkielen tasolla puhuvan lääkärin -> vierasperäinen nimi laskee tätä todennäköisyyttä niin paljon, että vaihdan aikaa. En osaa selittää asioitani englanniksi tai kaikkia oireitani käyttämättä "vaikeita" sanoja.
Kysytkö jokaiselta puhuuko hän äidinkielenään suomea, vai miten toimit? Nimi kun ei välttämättä kerro mitään.
Kommentoija 39 jatkaa vielä, että yleislääkärillä ymmärrän sen, että asiakas haluaa täydellisesti äidinkieltään puhuvan lääkärin. Hammaslääkärissä se lääkäri osaa ottaa selvää, mikä vaivaa, vaikka potilas olisi kuuromykkä.
Samaten huvitti tuo venäläisestä gynekologista valittanut. Oliko kyse todella siitä venäläisyydestä vai ehkä jostain muusta? En minä ainakaan ymmärrä kierukanlaitosta mitään, joten en osaisi edes epäillä lääkärin ammattitaitoa ilman jotain välitöntä komplikaatiota.
Kysyisin ihan suoraan, millainen on henkilön kielitaito. En suostu missään nimessä huonosti suomea puhuvan henkilön hoidettavaksi. Miehelläni oli kerran mikälie nepalilainen lääkäri, jolle piti rautalangasta vääntää, että nilkkansa murtanut tarvitsee sen kuukauden verran sairauslomaa. Mahtoiko edes ymmärtää, mitä sairausloma tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija 39 jatkaa vielä, että yleislääkärillä ymmärrän sen, että asiakas haluaa täydellisesti äidinkieltään puhuvan lääkärin. Hammaslääkärissä se lääkäri osaa ottaa selvää, mikä vaivaa, vaikka potilas olisi kuuromykkä.
Samaten huvitti tuo venäläisestä gynekologista valittanut. Oliko kyse todella siitä venäläisyydestä vai ehkä jostain muusta? En minä ainakaan ymmärrä kierukanlaitosta mitään, joten en osaisi edes epäillä lääkärin ammattitaitoa ilman jotain välitöntä komplikaatiota.
Olen ollut slovenialaisella hammaslääkärillä, joka ei osannut kommunikoida hammashoitajansa kanssa millään kielellä. Ja kyllä hänellekin olisi pitänyt osata jotenkin viestiä, että puudutusaine ei tehoa vielä. Ja niin edelleen.
No siis puhuiko hammaslääkäri sujuvaa suomea?
Ihonvärin mukaan ei hammaslääkärin ammattitaitoa voi arvioida.
Sukulaisellani on sen sijaan aika karmea kokemus ei-suomalaisesta hammaslääkäristä, joka ei osannut kunnolla suomea. (Poisti väärän hampaan.)
Vierailija kirjoitti:
On rasistista. Mikä mielestäsi on rasismia jos tämä ei?
Olen Ruotsissa asuva suomalainen lääkäri jolla on suomainen nen-päätteinen nimi. Tuntuisi tosi pahalta kuulla että joku potilaani olisi tehnyt kuten sinä.
On ne tehnytkin. Oma maavalinta sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri tekee aika paljon muutakin kuin paikkaa näkyviä reikiä että ihan hyvä on kyllä osata keskustella potilaan kanssa :D Onhan noita kuullut että on poistettu vääriä hampaita sun muuta. Aika monessa maassa ei painoteta aseptiikkaakaan joten ihan senkin puolesta. Välttelisin ns. kehitysmaista tulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyyttä tuo on. Voisit aivan hyvin kokeilla ensin. Ei sinne mitään kirjekurssilaisia oteta. Jos sinulla on erityinen tarve tulla kuulluksi, kerro asiasi etukäteen hoitajan kuullen.
Toisaalta jokainen saa hoitonsa valita itse. Minäkin luopio käyn Tallinnan matkoilla hoidattamassa hampaani. Ei haittaa vaikka on virolainen lääkäri, ei ole ollut mitään moitittavaa.
Se hoitaja voi olla vielä kielitaidottomampi.
Tiedättekös te rasistipellet edes, että tänne tuleva lääkäri joutuu erikoistumisalasta riippumatta suorittamaan vastaavuustutkinnot, joilla tarkistetaan, että tiedot ja taidot ovat samalla tasolla kuin suomalaislääkäreillä?
Samalla tarkistetaan, onko kielitaito riittävä.
Tuo on vähintään vuoden kestävä rumba.
Ihan turhaa tulla mussuttamaan, etetteivätkö täällä työtään tekevät ulkomaalaistaustaiset lääkärit ole päteviä.
Kielitaitokin on riittävä. Jos te ette halua kuunnella ulkomaalaistaustaisen aksenttia tai ette älyä kysyä lisäkysymyksiä, se ei ole lääkärin vika.
Lisäksi: ap ei voi tietää, oliko somalihammaslääkärillä kielitaitoa. Hän vain ennakko-oletti nimen perusteella, että ei ole, eikä ilmeisesti ammattitaitoakaan.
Tuota kutsutaan rasismiksi, täysin ja puhtaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyyttä tuo on. Voisit aivan hyvin kokeilla ensin. Ei sinne mitään kirjekurssilaisia oteta. Jos sinulla on erityinen tarve tulla kuulluksi, kerro asiasi etukäteen hoitajan kuullen.
Toisaalta jokainen saa hoitonsa valita itse. Minäkin luopio käyn Tallinnan matkoilla hoidattamassa hampaani. Ei haittaa vaikka on virolainen lääkäri, ei ole ollut mitään moitittavaa.
Tiedättekös te rasistipellet edes, että tänne tuleva lääkäri joutuu erikoistumisalasta riippumatta suorittamaan vastaavuustutkinnot, joilla tarkistetaan, että tiedot ja taidot ovat samalla tasolla kuin suomalaislääkäreillä?
Ihan turhaa tulla mussuttamaan, etetteivätkö täällä työtään tekevät ulkomaalaistaustaiset lääkärit ole päteviä.
Kielitaitokin on riittävä. Jos te ette halua kuunnella ulkomaalaistaustaisen aksenttia tai ette älyä kysyä lisäkysymyksiä, se ei ole lääkärin vika.
Lisäksi: ap ei voi tietää, oliko somalihammaslääkärillä kielitaitoa. Hän vain ennakko-oletti nimen perusteella, että ei ole, eikä ilmeisesti ammattitaitoakaan.
Sopii tulla tänne Helsinkiin näiden kielitestin läpäisseiden vastaanotoille.
Valviraan voi laittaa palautetta jos on saanut huonoa palvelua huonon kielitaidon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en osaa kommentoida, mutta ainakin Porissa on ollut päivystyksessä keikkalääkäreitä, jotka ovat tarvinneet hoitajan tulkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän olen jo täällä.
Toistan, koska sinulle ei näy asia selviävän kertaväännöllä: ap ei tiedä, oliko lääkäri hyvällä vai huonolla kielitaidolla varustettu. Somaleita on tullut Suomeen jo neljännesvuosisadan ajan, todennäköisesti lääkäri on opiskellutkin täällä ja puhuu yhtä hyvää suomea kuin sinä ja minä. Kuka tietää.
Ap OLETTI. Kuten sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en osaa kommentoida, mutta ainakin Porissa on ollut päivystyksessä keikkalääkäreitä, jotka ovat tarvinneet hoitajan tulkkaamaan.
EU:n sisältä tuleville on eri säädökset. Heiltä ei vaadita samanlaisia kielitaitokokeita, kielitaitovaatimukset on toki.
Nyt oli kyse somalista, jonka (jos nyt siis on ylipäätään opiskellut muualla eikä Suomessa), ja heiltä vaaditaan hyvä kielitaito.
http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/ammattioikeudet/hakemusohjeet/eu_…
Itseäni ei haittaisi mistä on kotoisin, mutta liian usein välissä on kielimuuri eikä kumpikaan tunnu ymmärtävän toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän olen jo täällä.
Toistan, koska sinulle ei näy asia selviävän kertaväännöllä: ap ei tiedä, oliko lääkäri hyvällä vai huonolla kielitaidolla varustettu. Somaleita on tullut Suomeen jo neljännesvuosisadan ajan, todennäköisesti lääkäri on opiskellutkin täällä ja puhuu yhtä hyvää suomea kuin sinä ja minä. Kuka tietää.
Ap OLETTI. Kuten sinäkin.
En olettanut. Tiedän kokemuksesta.
Satun itse olemaan tulkki ja osaan kymmentä kieltä. Väitän että olen todella hyvä kuulemaan sen puheen sieltä aksentin takaa, mutta jos toinen ei osaa kieltä niin ei osaa.
Itse en mene lainkaan lääkärille jolla on afrikkalainen/virolainen/venäläien/itäblokkitausta. Ei ole osaamista eikä käytöstapoja eikä kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te ulkomaalaisten lääkäreiden vastustajat teette, jos joudutte ulkomailla asioimaan lääkärissä?
AP:lle: Tuohan on ilmiselvää rasismia puhtaimmillaan. Et pysty pelkän nimen perusteella sanomaan, onko hammaslääkärisi suomenkielen taitoinen ja missä hän on koulutuksensa saanut.
Kai ymmärrät, että kansalaisuudella on iso merkitys. Harvaa tuskin haittaa jos lääkäri on alunperin esim. Jenkki tai Englannista. Kehitysmaat ovat sitten asia erikseen ja niihin nyt en matkustaisi muutenkaan.
Tässä nähdään miten käsittämättömän surkea suomalainen systeemi on. Ulkomailla valitset lääkärin ja menet sinne. Ei ulinaa eikä voihketta, ja mikä tärkeintä, huonot lääkärit EIVÄT saa asiakkaita ja poistuvat näin työmarkkinoilta muihin hommiin, koska suojatyöpaikkoja ei ole.