Onko rasistista käytöstä jos haluan suomalaisen hammaslääkärin
peruin aikani kun selvisi että hammaslääkäri somali.
Nimestä ei tiennyt edes onko mies vai nainen. En halua.
Kommentit (66)
Kävin kerran arabi hammaslääkärillä ja hän veti hampaani irti. Ei kuulemma pystynyt paikkaamaan. Nyt puuttuu yksi hammas.
Suomessa ei saa suomenkielellä palvelua. 2 kertaa käynyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että ko. lääkäri ei ole esim. 1-vuotiaana suomeen muuttanut, ja puhuu/ymmärtää täydellistä suomea? Mielestäni tämä on juuri sitä rakenteellista rasismia. En itsekkään suostuisi mustan potilaaksi.
Ei kannata hakeutua ehdoin tahdoin vaikeisiin suhteisiin kun niitä vaikeuksia tulee muutoinkin. F-koodi vain kuvaa tämän hetkistä tilannettasi. Haluan sanoa jokaiselle joka lukee tätä ketjua ja kokee häpeää, itseinhoa, toivottomuutta ja pelkoa siitä ettei kukaan hyväksy: sinulla ei ole mitään syytä hävetä. Menneisyytesi ei määritä sinua, eikä tee sinua arvottomaksi. Toivoa on sielläkin missä tuntuu ettei mitään toivoa ole. Kokemuksen ja myöhemmin hankitun teoriatiedon perusteella sanon, että aina on toivoa. Pitää vain hakea itselleen apua, tehdä töitä oman hyvinvoinnin eteen, oppia rakastamaan itseään ja etsiä ympärille hyväksyviä ihmisiä. Sinäkin voit parantua.
Minä olin viimeksi virolaisella lääkärillä. Tähän astiset on kaikki olleet tsi töykeitä, neuvostohenkisiä. Tää oli sitten taas vastaavasti niin nöyrä, että sopotti vaan , että "mitä haluaisit, mitä haöausit". Öö, mulla on filosofian maistern paperit, en ole lääkäri. Hänenhän se olis pitänyt tietää.
Yhtään hyvää kokemusta ei ulkomaalaislääkäreistä ole. Kielitaito ja käytös on ne suurimmat ongelmat.
Meilläpäin on paljon nuoria venäläisiä naisia terveyskeskuslääkäreinä.
Mitä ihmettä te ulkomaalaisten lääkäreiden vastustajat teette, jos joudutte ulkomailla asioimaan lääkärissä?
AP:lle: Tuohan on ilmiselvää rasismia puhtaimmillaan. Et pysty pelkän nimen perusteella sanomaan, onko hammaslääkärisi suomenkielen taitoinen ja missä hän on koulutuksensa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi jotkut ajattelee että heidän pitää saada tehdä sata aloitusta samasta aiheesta samana päivänä. Ketä kiinnostaa. Rasistipellet voisivat etsiä vertaistukea niiltä omilta sivustoiltaan.
Mulle on ihan sama onko rasistista tai ei. Kysyin puhelimessa hammaslääkärin nimen ja olisin vaihtanut lääkärin jos olisi ollut etninen nimi.
Pelkään muutenkin hammaslääkärissä ja jo suomalaisen hammaslääkärin kanssa joskus kommunikaatio vaikeata. Nuo lääkärit kun ei turhia puhele. Aina pitää muistaa itse kysyä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te ulkomaalaisten lääkäreiden vastustajat teette, jos joudutte ulkomailla asioimaan lääkärissä?
AP:lle: Tuohan on ilmiselvää rasismia puhtaimmillaan. Et pysty pelkän nimen perusteella sanomaan, onko hammaslääkärisi suomenkielen taitoinen ja missä hän on koulutuksensa saanut.
Olen käynyt usein ulkomailla lääkärissä. Viimeksi Shanghaissa lääkärillä, joka oli opiskellut Ranskassa. Ystävällinen, ripeä ja pätevä. Ei se ole ongelma. Jostain syystä vaan nää Suomeen rantautuneet ei vaikuta niiltä alansa huipuilta...
Vierailija kirjoitti:
Tyhjät ja merkityksettömät päivät seuraavat toinen toistaan. Kaikki mihin ryhdyit epäonnistui ja nyt ei ole enää muuta kuin nämä säälittävät aloitukset. Kaikkihan on lopulta muiden syytä, eikö vain?
Kunnallisella venäläinen hammaslääkäri sanoi mun tytölle ettei saa syödä näkkileipää, kun paikat irtoo. Paasasi karkin syömisestä. Vaikka sanoin ettei syödä kun kerran vkossa.
Meni hammaslääkäri vaihtoon. Kumma kyllä sen jälkeen se paikkakin on pysynyt hampaassa.
Onneksi on valinnanvaraa, ainakin täällä Helsingissä.
Tietämättömyyttä tuo on. Voisit aivan hyvin kokeilla ensin. Ei sinne mitään kirjekurssilaisia oteta. Jos sinulla on erityinen tarve tulla kuulluksi, kerro asiasi etukäteen hoitajan kuullen.
Toisaalta jokainen saa hoitonsa valita itse. Minäkin luopio käyn Tallinnan matkoilla hoidattamassa hampaani. Ei haittaa vaikka on virolainen lääkäri, ei ole ollut mitään moitittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyyttä tuo on. Voisit aivan hyvin kokeilla ensin. Ei sinne mitään kirjekurssilaisia oteta. Jos sinulla on erityinen tarve tulla kuulluksi, kerro asiasi etukäteen hoitajan kuullen.
Toisaalta jokainen saa hoitonsa valita itse. Minäkin luopio käyn Tallinnan matkoilla hoidattamassa hampaani. Ei haittaa vaikka on virolainen lääkäri, ei ole ollut mitään moitittavaa.
Se hoitaja voi olla vielä kielitaidottomampi.
No entäs jos se käyttää puudutukseen pelkästään koraanin lauseita niinkuin halal -teurastuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama onko rasistista tai ei. Kysyin puhelimessa hammaslääkärin nimen ja olisin vaihtanut lääkärin jos olisi ollut etninen nimi.
Pelkään muutenkin hammaslääkärissä ja jo suomalaisen hammaslääkärin kanssa joskus kommunikaatio vaikeata. Nuo lääkärit kun ei turhia puhele. Aina pitää muistaa itse kysyä asioita.
Koska kärsit mielenterveysongelmista ja kuvittelet suruusharhoissasi, että tekemisillään jollain keskustelupalstalla olisi jotain tekemistä maailman ja sen tapahtumien kanssa.Kannattaa hankkia apua ennenkuin alat räyhätä ihmisille muuallakin kuin näillä palstoilla. Tuttavani mielenterveysongelmat näkyivät ensi alkuun tuollaisina eristäytymisenä todellisista asioista ja harhaisia kuvitelmina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hoitaja voi olla vielä kielitaidottomampi.
Jos pelko on tuota luokkaa niin on varmaankin parempi olla menemättä.
Jos huomaa käynnin aluksi ettei työparista kumpikaan osaa suomea, voi hyvin kääntyä ovella ja tehdä valituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kärsit mielenterveysongelmista ja kuvittelet suruusharhoissasi, että tekemisillään jollain keskustelupalstalla olisi jotain tekemistä maailman ja sen tapahtumien kanssa.Kannattaa hankkia apua ennenkuin alat räyhätä ihmisille muuallakin kuin näillä palstoilla. Tuttavani mielenterveysongelmat näkyivät ensi alkuun tuollaisina eristäytymisenä todellisista asioista ja harhaisia kuvitelmina.
Anna toisen olla. Jos hän sanoo, että hän pelkää muutenkin hammaslääkärissä, se on ihan riittävä syy valita hammaslääkärinsä. Jos potilaalla on jokin pelkotila, tuollainen syyllistävä, dominoiva ja painostava asenne ei todellakaan auta sitä, vaan voi jopa pahentaa tilannetta.
Ei ole rasistista. Minulle asensi kerran kierukan venäläinen gynekologi ja sen kokemuksen jälkeen olen halunnut asioida vain äidinkielenään suomea puhuvien terveydenhoitoalan ammattilaisten kanssa. Haluan varmistaa, että itse ymmärrän ja toisaalta että tulen ymmärretyksi!
Ihmisen tunteita ei voi hallita käskemällä. Tunteilla voi olla hyvin monimutkainen rakennusperuste. Eli sinänsä kyllä ymmärrettävää, jos kokee tarvetta valita oman hoitajansa. Mutta ei ole oikein tuputtaa toisille ihmisille samaa valintaa.
Rasistisuus riippuu motiiveistasi. Minusta ei ole rasistista, jos haluaa että lääkäri ymmärtää hyvin suomea ja on saanut suomalaisen hammaslääkärikoulutuksen. Jos taas ei halua somalialaista hammaslääkäriä vain ja pelkästään somalialaisuuden tähden, niin sitten se on rasistista.
Itselläkin huonoja kokemuksia siitä kun tk-lääkäri oli ulkomaalainen, ei hän ymmärtänyt melkein mitään puheestani enkä saanut apua vaivaani, koska ei määrännyt tarvittavia tutkimuksia (ilmeisesti koska ei ymmärtänyt mitä yritin sanoa). Vaihdoin lääkäriä, sain tutkimukset ja diagnoosin sekä hoidon. Olen myös hieman skeptinen muiden maiden koulutuksia kohtaan, mahtaako olla joka paikassa yhtä laadukasta (ja tiedän kyllä että jossain taas on laadukkaampaa).