Naapuri pyysi hoitamaan koiraa viikon ulkomaan matkan ajan kesäkuussa. Suostuin, mutta mikä veloitus?
Kyseessä ei ole ns. hyvä naapuri eli emme juuri olleet tekemisissä. Jotain siis otan korvauksena.
Mikä teistä on sopiva summa? Normaali koiranhoito eli 3-4 kertaa ulos päivässä ehkä n. 2 t yhteensä, ruokkiminen ja tietysti rapsuttelu:) Viimeistä en hinnoittele.
Vastaavassa tilanteessa olleilta ohjeistusta kaipaisin. Laitton nimittäin tekstarin, että mikä olisi sopiva summa ja yhtään en osaa sanoa enkä siis vielä ole vastannut.
Kommentit (32)
^sori luin huonosti etusivun, eli koira tulee luoksesi. Se satanen on viikosta (7vrk) ihan järkevä, ei ole ylihinnoiteltua. Muutenhan veisivät ammattilaiselle joka maksaa myös verot ym. siitä summasta.
t. 21
No pyytäisin kyllä ihan reilusti varuilta jos jotain sattuu 150€ vaivanpalkkaa ja siihen vielä ruuat ja jotain rahoja mahdollisista lääkärikäynneistä tai koiran tuhoamasta omaisuudestani.
Eli ehkä koira hoitoon jollekin tutummalle tai sitten ihan yritykselle.
Minua oudoksuttaa vastaukset, joissa hoidettaisiin ilmaiseksi, "koska tykkää koirista".
Pitäisikö päiväkodissakin tehdä töitä palkatta, jos sattuu lapsista pitämään?
Okei... ei ihan verrattavissa oleva tilanne, mutta periaate kuitenkin on, että työstä oltetaan palkka oli se kuinka mieluisaa hyvänsä. Eikä ap ole edes sanonut pitävänsä koirista. Tietysti tuo rapsutelu hymiöineen vähän siihen viittaa ja sekin, että tämä naapuriperhe on juuri häntä kysynyt. Tuskiin kysyisivät ihmiseltä, joka ei suhtaudu kivasti koiriin.
Asiaan:
Oma kantani on myös tämä satanen.
Pyydä munaa palkaksi. Sen verran iso töinen homma, että pikainen ei riitä. Sanoisin, että sopiva palkkio on 2 pikaista tai yksi kunnon pitkä jyystö
Itse oon kyllä hoitanut aikoinaan sukulaisten/kavereiden koiria ilmaiseksikin, siis niin että ovat tuoneet koiralle ruoat ja sitten tuliaisia reissusta. Mutta oikeesti oon aina rakastanut koiria eikä ollut ennen mahdollisuutta ottaa omaa. Nyt meillä on 2 koiraa ja viime talvena sukulaistyttö poikakaverinsa kanssa asuivat meillä 2 viikkoa hoitamassa koiria. Jätettiin jääkaappi ja pakastin täyteen ruokaa ja annettiin 100 euroa ja tuotiin vielä tuliaisia lentokentältä, tyttö sai itse valita haluamansa tuoksun, olisko 50 - 60 euroa maksanut ja täysi-ikäiselle pojalle giniä.
Olivat tyytyväisiä kun saivat olla keskenään, asuvat siis kotonaan molemmat, tyttö 17 ja poika 18-vuotias. Olivat saunoneet ja vietäneet pienet illanvietotkin kavereidensa kanssa, annettiin lupa koska tiedettiin että ovat rauhallisia ja luotettavia nuoria. Sovittiin että soittavat miehen äidille jos tulee jotain, että tarvii mennä eläinlääkäriin tms.
Harmi kun muuttavat nyt ilmeisesti toiselle paikkakunnalle kesätöiden/mahdollisten opiskelupaikkojen pariin, pitäisi löytää uusi luotettava hoitaja ensi talven matkaa varten.
Eli itse pyytäisin viikon hoidokkiajasta ehkä 50 euroa naapurilta, tosin nyt omien takia en enää voi ottaa vierasta hoitoon.
Kuka kysyy puolituntematonta naapuria koiravahdiksi? Ei voi olla kovin laaja tuttavapiiri. Tämä ei ole arvostelua vaan ihan aidosti ihmettelen.
Itse pyytäisin 10e/vrk mukavan koiran hoidosta (epämukavaa en ottaisikaan). Tykkään koirista ja hoito on mieleistä. Alhaisella taksalla naapuri ei etsisi toista hoitajaa seuraavalla kerralla. Minulla on myös kyky kieltäytyä jos koiraa yritetään lykkiä hoitoon silloin kun se ei itselleni sovi.
Koirahoitolan veloitus on 25,00€/vrk, pyytäisin sen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kysyy puolituntematonta naapuria koiravahdiksi? Ei voi olla kovin laaja tuttavapiiri. Tämä ei ole arvostelua vaan ihan aidosti ihmettelen.
Vähän itsekin ihmettelin.
Koira on aina ihan innokkaan iloisena nähdessään minut. En osaa sanoa, mistä johtuu. En anna mitään makupaloja.
Ehkä siitä ovat ajatelleet, että minä hyvä....
Lapsuudenkodissa on ollut koiria, mutta ei nyt heidän naapuruusaikanaan ole minulla ollut omaa. Sukulaiskoiria joskus kyllä hoidossa ja ovat sen nähnbeet.
Mutta kaikki siis hyvin ja asia sovittu tämän satasen osalta.
-ap
Koiran omistajan näkökulmasta voin kertoa, että itse antaisin koiran hoitoon mieluummin jollekin harrastelijalle. Oma koirani on nykyään edesmennyt ja olenkin itse harrastelijana tarjonnut hoitoa jollekin koiralle. Tuo koira sai silloin itseltäni ympärivuorokautisen palvelun. Aina oli ihminen läsnä ja ulkoiltiin paljon.
Oma koirani joutui joskus olemaan koirahoitolassa. Vaikka kuinka olivat ammattilaisia, niin siellä koirani oli häkissä pitkiä aikoja vuorokaudesta. Vuorollaan ehkä ulkoilutarhassa ja vielä ehkä pari lenkkiä päivään. Mutta sinne jäi ulvomaan, kun sen jätin. Vaikka oli superhyvä hoitola. Ja vaikka koirani osasi olla työpäiväni ajan itsekseen yksikseen kotosalla.
Minun luonani hoidossa oleva koira on ainoa yksilö. Voi liikkua kodissani huoneesta toiseen oman halunsa mukaan. Loikoilee sohvalla kanssani. Saa seurailla, kun teen kotiaskareita jne.
En halua viedä koirahoitoloiden leipää ja elantoa, he ovat siihen investoineet jne. Silti sanon, että pitäisi kehittää verkostoja, joilla harrastelijat ja koiran omistajat löytäisivät paremmin toisensa.
Kun olin koiranomistaja, ei minulla ollut tuttavaa, joka haluaisi satunnaisesti ottaa koiran loma-ajaksi hoitoon. Nyt kun minulla ei ole koiraa, en tunne ihmisiä, jotka haluaisivat antaa koiransa satunnaisesti hoitoon loman ajaksi. Kohtaanto-pulma.
Ihmisille on majoitukseen airbn-järjestelmä. Koiran omistajille pitäisi olla vastaava. :)
Entäs vastapalvelukset? Jos vaikka ajaisi sun nurmikot muutaman kerran?
15-20e per vuorokausi. Eli vähemmän kuin hoitolassa, varsinkin kun et osta ruokia. Asuuko koira luonasi vai menetkö aina lenkkeilyttämään ja syöttämään koiraa kotiinsa? Jos koira on kotonaan yöt ym. yksin, niin sitten vielä vähemmän, esim. 10e.
Jos vielä mietityttää, niin googlaa asuinpaikkasi koirahoitoloiden hinnastot ja ota puolet pois.