kuntoutustuki, onko kukaan ollut sillä ja palannut koko aikaiseksi töihin?
Olen itse nyt osa-kuntoutustuella. Tai siis osa-aikaeläke taitaa olla. Teen 50% työaikaa. Eli ma-ti 8.30-17.00 ja joka kolmas ke 8.30-17.00. Nuo työpäivät on raskaita kun on niin pitkiä mutta työnantaja ei muuhun suostunut. Nyt mietin miten jatko? Olen 1,5 v ollut tällä. Mietin että jos palaan töihin kokopäiväisesti niin jaksanko? Toisaalta saisi vähän enemmän rahaa. Onko kukaan palannut osa-aikaeläkkeelta töihin? Miten mennyt?
Kommentit (6)
Tiedän ihmisiä, jotka ovat palanneet. Mutta ne, joiden paluu on onnistunut, ovat yleensä eri työssä kuin ennen kuntoutustukea. Usein he ovat kouluttautuneet kuntoutustuen avulla vähän toisenlaiseen työnkuvaan, sellaiseen, missä on vähemmän niitä heidän sairautensa kannalta raskaita tehtäviä.
Onko kuntoutustuki ja osa-aikaeläke sama asia?
T:Ap joka ihan pihalla
Vierailija kirjoitti:
Onko kuntoutustuki ja osa-aikaeläke sama asia?
T:Ap joka ihan pihalla
Eivät ole. Eläke on ajateltu todennäköisemmin pysyväksi. Se voi olla kokopäiväinen tai osa-aikainen. Kuntoutustuki taas on määräaikainen, ja yleensä kokoaikainen. Yleensä ennen eläkettä ihmisellä on jonkun aikaa kuntoutustukea, jota jotkut pitävätkin "määräaikaisenä eläkkeenä" ja sen aikana ihmistä pyritään kuntouttamaan takaisin työelämään. Jos se ei onnistu, voi saada eläkkeen. Tuki jotkut palaavat silti työelämään eläkkeltäkin, varsinkin uudelleenkouluttautumisen jälkeen paremmin sopivalle alalle.
Minä palasin. Tein eka kuukauden 4h päivässä, toisen kuukauden 6h ja loput 4kk 8h. Siirryin myös samalla yövuoroista (16h) päivä vuoroihin.
Itse en vaan tiedä mihin alalle hakeutuisin, en osaa muuta. Olen hoitaja. Myös selkä on huono ja skolioosi. En vain jaksa noita pitkiä päiviä töissä. Loppupäivästä olen ihan loppu jo. Teen as-palvelu työtä. Olen vain hoitajalleni sanonut että töissä menee hyvin mutta en ole väsymyksestä ja jaksamis ongelmista kertonut. En varmaan jaksaisi edes opiskella toista alaa. Ainakaan töiden ohella. :(
Ap
Up