Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kirkollinen vihkiminen

Vierailija
16.05.2017 |

Kuinka paljon vihkipari pystyy vaikuttamaan toimituksen sisältöön?
Voiko vihkipari valita itse virret tilaisuuteen, voiko valita Raamatun kohdat, voiko esittää toivomuksen synnintunnustuksen sisällöstä (jos kyseessä siis morsiusmessu)?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi morsiusmessu? Eikö tavallinen kirkollinen vihkiminen riitä. Hyvä, että meet kirkossa. Itekin jos joskus menisin naimisiin menisin kirkossa (kuulun myös kirkkoon). Miehen kaa ollaan kyllä päätetty pysyä susiparina, menee paremmin näin. Kun ei lapsiakaan vissiin hommata.

mun käsityksen mukaan morsiusmessuun ei voi niin vaikuttaa kuin peruskirkkohäihin.

Maistraattihäät on niin perseestä

Vierailija
2/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ja kannatta keskustella papin kanssa. Tarkoitatko synnintunnustuksella Isä meidän -rukousta? Sitä ei kyllä voi muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi morsiusmessu? Eikö tavallinen kirkollinen vihkiminen riitä. Hyvä, että meet kirkossa. Itekin jos joskus menisin naimisiin menisin kirkossa (kuulun myös kirkkoon). Miehen kaa ollaan kyllä päätetty pysyä susiparina, menee paremmin näin. Kun ei lapsiakaan vissiin hommata.

mun käsityksen mukaan morsiusmessuun ei voi niin vaikuttaa kuin peruskirkkohäihin.

Ohis, mutta makuja on monia. Minulle ja miehelleni taas kahdenkeskinen maistraattivihkiminen oli juuri sitä, mitä halusimme, kun taas isot kirkkohäät olisi ollut se pahin painajainen. Win-win.

Vierailija
4/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, ja kannatta keskustella papin kanssa. Tarkoitatko synnintunnustuksella Isä meidän -rukousta? Sitä ei kyllä voi muuttaa.

En olisi Isä meidän-rukousta muuttamassakaan :D Tarkoitan siis sitä, että virsikirjassa on monia erilaisia synnintunnustuksia ja messuissa käytetään niitä vaihtelevasti niin mietin, että mitenköhän pappi suhtatuu jos haluaa sieltä virsikirjasta nimenomaan jonkun tietyn synnintunnustuskaavan.

Morsiusmessun haluan, koska olisi mukavaa viettää kirkossa enemmän aikaa ja sitten vielä se, että tulee mukaan enemmän sisältöä ja Jumalan palvelemista.

Raamatun kohtia mietin myös, että on monia kohtia, jotka sopisivat vihkitilaisuuteen, ettei aina luettaisi samoja kohtia mitä kaikkien muiden häissä. En myöskään haluaisi sisääntulon ajaksi häämarssia vaan virren.

Ovatko kanttorit kuinka myötämielisiä ehdotuksille? Voivatko torpata musiikin, jos kyseessä kuitenkin virret eikä ns maallisia lauluja? AP

Vierailija
5/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta makuja on monia. Minulle ja miehelleni taas kahdenkeskinen maistraattivihkiminen oli juuri sitä, mitä halusimme, kun taas isot kirkkohäät olisi ollut se pahin painajainen. Win-win.

Kirkkohäiden ei tartte olla isot :) AP

Vierailija
6/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et vaan halua maksaa kirkollisveroa. Meneehän se toki niinkin :)

Vierailija
7/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiusmessu on siis häät joihin on yhdistetty jumalanpalvelus ehtoolisineen jne.

Virret saa yleensä aika vapaasti valita. Raamatunkohdista ja synnintunnustuksesta voi keskustella papin kanssa.

Vihkiminen jumalanpalveluksen kanssa onnistuu yleensä hiljaisempana aikana tai ei niin suositussa vihkikirkossa. 

Kesällä suosituissa kirkoissa tuo ei onnistu.

Vierailija
8/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virsiä ei varmasti torppaa yksikään kanttori ja sitten kannattaa hankkia paikalle myös esilaulaja, joten niistä virsistä saa tyylikkään kuuloisia. 

Ota yhteyttä vihkimisen toimituksen hoitavaan pappiin, hän auttaa sinua varmasti mielellään näissä valinnoissa.

Vierailija
9/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi Isä meidän-rukousta muuttamassakaan :D Tarkoitan siis sitä, että virsikirjassa on monia erilaisia synnintunnustuksia ja messuissa käytetään niitä vaihtelevasti niin mietin, että mitenköhän pappi suhtatuu jos haluaa sieltä virsikirjasta nimenomaan jonkun tietyn synnintunnustuskaavan.

Morsiusmessun haluan, koska olisi mukavaa viettää kirkossa enemmän aikaa ja sitten vielä se, että tulee mukaan enemmän sisältöä ja Jumalan palvelemista.

Raamatun kohtia mietin myös, että on monia kohtia, jotka sopisivat vihkitilaisuuteen, ettei aina luettaisi samoja kohtia mitä kaikkien muiden häissä. En myöskään haluaisi sisääntulon ajaksi häämarssia vaan virren.

Ovatko kanttorit kuinka myötämielisiä ehdotuksille? Voivatko torpata musiikin, jos kyseessä kuitenkin virret eikä ns maallisia lauluja? AP

Kannattaa olla yhteydessä vihkipappiin. Yksi parhaimmista ystävistäni, jonka kaasona olin, sai miehensä kanssa valita virret, lukukappaleet ja tunnustuskaavan vapaasti omaan morsiusmessuunsa.

Vierailija
10/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille! :) AP

Vierailija
11/11 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mietit tuota kuinka paljon voi vaikuttaa morsiusmessun sisältöön, virsiin ja teksteihin. Satuin lukemaan ihan toista ketjua ja huomasin tämän. Työskentelen kanttorina ev.lut. seurakunnassa ja vastaan nyt siltä pohjalta.

Ensiksi kannattaa ottaa yhteyttä teidät vihkivään pappiin ja häissänne soittavaan kanttoriin ja esittää rohkeasti omat toiveet. Uskoisin, että ovat iloisia kun haluatte vaikuttaa morsiusmessussanne luettaviin raamatun teksteihin ja laulettaviin virsiin. Oletko löytänyt morsiusmessun kaavan jo verkosta? Löytyy vaikka googlettamalla "toimitusten käsikirja" tai "morsiusmessun kaava". Kaava sisältää paljon vaihtoehtoisia raamatunkohtia, joista voi valita. Jos sieltä ei löydy sopivaa niin miksei papille voisi ehdottaa jotain muuta kohtaa, varsinkin jos se olisi teille tärkeä. Samaa uskon myös tuon synnintunnustuksen kohdalla. Kaavassa on kirjoitettu synnintunnustus juuri vihkimistä ajatellen mutta se antaa mahdollisuuden käyttää myös vaihtoehtoisia synnintunnustuksia. Pappi osaa myös kertoa teille osat mitä ei voi jättää pois. 

Itse kanttorina olen aina vain iloinen jos hääpari itse ehdottaa heille tärkeitä virsiä laulettavaksi tilaisuudessa. Messun kaavassa lukee johdantomusiikin kohdalla: soitinmusiikki/ virsi. Tuskin kukaan kanttori virsiä lähtee torppaamaan :)

Nyt vain rohkeasti yhteyttä toimittaviin pappiin ja kanttoriin ja morsiusmessunne suunnittelu lähtee etenemään!

Onnea ja siunausta tulevaan hääjuhlaan!