Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oksennettiinko 70-luvulla seläläskeille ja man boobseille ja alleille?

Vierailija
15.05.2017 |

Oliko ihminen onnellisempi silloin kehonkuvansa kanssa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettakaa jotain retro-naturistikuvia vuosilta 1950-1970.

Ihmisillä rasvaa nolla, siihen aikaan ei vielä saanut sokeria ilmaiseksi joka ikinen päivä. Miehillä treenaamaton keho näyttää crossfit harrastjalta ja naisilla upeat lantiot.

Vierailija
22/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuuden ihannoinnin taisi aloittaa Twiggy 60-luvulla ja sen jälkeen se ei olekaan ollut poid muodista. Nykyäänhän naisille sallitaan iso takapuoli ja lihaksia jotka olivat kauhistuksen aihe aikaisemmin. Nykyäänhän kapea vyötärö löytyy vain urheiljoilta, kaikilla muilla naisilla on jonkinlainen pömppis jo parikymppisenä. Sellaista pidettiin läskimahana 40 vuotta sitten.

Ruokavalio oli 70-luvulla aika vähäsokerinen ja nuoret naiset tuskin mässäilivät iltaisin sipseillä, karkillla, jätskillä. Käveltiin ja pyöräiltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset olivat hyväkuntoisia ja hoikkia. Katsopa vanhoja elokuvia ja uutisätkiä. Silloin piti mennä jalkaisin ja pyörällä moneen paikkaan, yksityisautoilu ei ollut vielä iso juttu. Lapset esimerkiksi hiihtivät talvisin ja kävivät luistelemassa. Oli vähän eri meininki.

Vierailija
24/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko ihminen onnellisempi silloin kehonkuvansa kanssa?

Ihmiset tai ainakin nuoret ja nuoret aikuiset olivat silloin paljon hoikempia, liikuttiin enemmän ja herkuteltiin vähemmän! 

Vierailija
25/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oksentelusta mutta kyllä ainakin Alli itse häpesi allejaan. Saattoi se tietysti johtua siitäkin että ylipainoisuus selkäläskeineen ja makkaroineen oli huomattavasti harvinaisempaa ja lihavia oli enimmäkseen vain iäkkäiden joukossa. Sen aikaista photoshoppausta on muuten hilpeää katsella.

Vierailija
26/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin 70- luvulla nuoruuteni eläneenä. Silloin nuoret olivat todella laihoja. Itse en ollut laiha, mutta täysin normaalipainoinen. Silti tunsin olevani melkoinen läski, ja kommenttiakin sain. Laihuus piti aikaansaada syömättömyydellä, eikä liikunnalla. Kuntosaleilla kävi vain miespuoliset voimalajien harrastajat.

Varsinaisesti ylipainoisia oli vähän. Reippaasti ylipainoista ei ollut varmaan joka luokallakaan. Mutta kyllä he saivat kuulla olevansa läskejä vähän joka taholta, ihan lähimmiltäkin.

Eli sanoisin, että tämä aika on paljon suvaitsevaisempi erilaisuudelle.

Vierailija
27/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin teini 70-luvulla ja painoin 46-51 kiloa ja olen 170-senttinen. Vaatekoko 32/34. En edes ollut mitenkään "laiha".

Nyt mun oma teini käyttää kokoa 34 ja painaa 46 kiloa ja pituutta on 160 ja hän on minun silmissäni ihan järkyn laiha.

Vierailija
28/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat olivat välillä hoikka ja normaalipainon ylärajalla. Aikuiset tai vanhemmat naiset saattoivat olla tanakoitakin. Ei kuitenkaan ollut anorektikkoja eikä sairaalloisen lihavia runsaasti. Eikä lihaksikkaita naisia, vaan hoikatkin olivat sellaisia pehmeitä.

Ei ollut vielä käsitteitä selkäläski tms. Allit-sanan muistaisin kuulleeni ekaa kertaa joskus 1990-luvulla, mutta kai se oli olemassa, jos sanan äitä Alli Paasikiveä ajattelee.

En muista että olisi tuijotettu omaa kehoa hirveään tarkkaan tai vahdittu muita kuten nykyään. Oli rennompaa. Nuorten huolena oli enimmäkseen finnit. Muistan että 70-80-luvulla mainostettiin paljon deodorantteja, koska kaikki eivät vielä niitä käyttäneet -- "Aina on tilaa vielä yhdelle joka käyttää Rexonaa!"

Nykyään meidät on totutettu näkemään mediassa, elokuvissa ja tv:ssä niin fotoshopattuja naisia, että jos näemme tavallisia suomalaisia tv-sarjoja 1970- tai 80-luvulta niin varmaan ensi reaktio on että "kauhean rumia!" :)

Vierailija
29/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että selkäläskejä tai alleja olis ees ollut kuin joillain rikkailla rouvilla. Siis 1970-luvulla.

Oltiin kaikki laihoja. Lapsetkin oli hentoja ja hoikkia eikä tollaisia pullapyllyjä kuin nää nykypenskat.

Vierailija
30/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limsaa juotiin meidän perheessä 1-2 kertaa viikossa, saunailtoina. Se pullo oli pieni!

Karkkia ostettiin kiskalta kappaleina "10 merkkaria ja 5 salmiakkipommia" ja jopa 5 pennillä sai pienen purkkapallon ja 10 pennillä jo kunnon karkin. Maasta löytynyt kolikko toi suuren ilon. Kaupoissa ei myyty mitään jättikarkkisäkkejä!

Kotona oli ruoka-ajat ja niitä noudatettiin. Itse ei menty jääkaapille syömään. Lupa piti kysyä.

Grillillä käynti oli harvinainen herkku ja tapahtui ehkä kerran kesällä, jollain lomamatkalla.

Jos kahvin kanssa oli munkkia niin se oli 1 munkki per nenä.

Vierailija
31/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten bodausharrastus alkoi vasta 1980-luvulla. 1970-luvun hittikuntoilua (jos sellaista edes oli) oli hölkkä. Tupakointi oli muotia. Ihmiset oli laihoja mutta myös hinteliä. Ja olen ollut olemassa 1970-luvulla mutta sen verran nuori että tämä näkemys perustuu valokuviin.

Vierailija
32/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ei sitten tiedä mistä sana 'allit' on peräisin?

Totta kai tiedän. Oksenneltiinko alleille niin kuin tänään? Rohkenen epäillä.

-ap

Rohkenen epäillä, että tiedät ja ymmärrät.

Luuletko allit olevan kehu sanan?

Kerron: se on pilkkaa.

Mitä sössötät? -ap

Vierailija
33/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin noista kuvista näkyy, rintojen piti olla pienet. Isot rinnat olivat ällöttävät lehmämäiset. Mutta eipä niitä juuri nuorilla nähnytkään.

Vierailija
34/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oksentelusta mutta kyllä ainakin Alli itse häpesi allejaan. Saattoi se tietysti johtua siitäkin että ylipainoisuus selkäläskeineen ja makkaroineen oli huomattavasti harvinaisempaa ja lihavia oli enimmäkseen vain iäkkäiden joukossa. Sen aikaista photoshoppausta on muuten hilpeää katsella.

Harva nyt itselleen pilkkanimeä (omasta nimestä) kehittää. ;-)))

Vierailija
35/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin noista kuvista näkyy, rintojen piti olla pienet. Isot rinnat olivat ällöttävät lehmämäiset. Mutta eipä niitä juuri nuorilla nähnytkään.

E-pillerit tekee teinien rinnoista valtavat; tähän ylipaino, ja ollaan tosiaan utareosastolla.

Vierailija
36/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on elintaso"sairaus".

Vierailija
37/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokallani ala-asteella oli yksi lihava poika ja yksi lihava tyttö. Muut olivat hoikkia.

Lapsena liikuttiin paljon kävellen tai pyörällä paikasta toiseen. Ei isä- tai äitikulta vienyt harrastuksiin ovelta ovelle autolla.

Herkkuja sai todella harvoin.

Nykyisin hyvin nuoret ihmiset ovat hätkähdyttävän ylipainoisia. Tulevaisuudessa Suomi on täynnä polvivammaisia ja sydänsairauksista kärsiviä. Ikävä kyllä. 

Vierailija
38/54 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-l asti nainen laihtui synnytyksissä ja imetyksissä (ks. vanhat valokuvat); nyt ne lihoo 10-20 kg.

Vierailija
39/54 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Suomen euroviisuesitys 1976. Lihava mies laulaa.

Vierailija
40/54 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oksennettiin taksiin, jalkakäytäville, makuuhuoneen matolle, eli aivan kuten nykyäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä