Onko toimeentulotuen perusosa iso, pieni vai sopiva?
Yksinasuvalla perusosan suuruus on 487,89 euroa. Tuo summa jää siis käteen vuokran, veden, sähkön, lääkkeiden tai muiden terveydenhoitomenojen jälkeen. Kaikki pakolliset kulut siis maksetaan, joten toimeentulotuen saajalle jää maksettavaksi lähinnä ruoka, vaatteet, puheli ja netti.
Minulle tuo summa riittäisi hyvin ja säästöönkin jäisi. Tosin olen työssäkäyvä, joten en ehkä osaa täysin asettua tt-tukea saavan ihmisen asemaan, mutta ei minulla ruokaan mene kuin 150e kuussa ja vaatteita en osta läheskään joka kuukausi.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää kun ei tule yllättäviä menoja, muu sitten suistaa ojaan.
Siis juuri näin. Hyvin pärjäisi jos tietäisi että koskaan ei tule mitään isompaa menoerää, johon ei saa tt-tukea. Mutta kyllä sellaisia tulee, siksi ei uskalla käyttää koko summaa kuussa vaan nostan aina osan talteen. Hyvin nekin säästöt tulee käytettyä joskus.
Kyllä! Toimeentulotuella eläviltä pitää viedä kirjastonkäyttöoikeudet, elokuvissakäyntioikeudet, TV, radio, netti, päihteet ym. Vain ruoka elämiseen ja vaatteet ovat kelvollisia menoja.
Tai sit kaikki voi vaan miettiä omalla kohdallaan mitä elämää se olisi.
Sori, lipsahti väärään lainaukseen tää kommentti. Piti kommentoida tohon "viinaan ne rahat kuitenkin menee."
41
Ei jaksa enää edes vastata näin provoihin mutta pakko kai se on. Toimeentulotuella on siirtynyt pakon edessä yhä useampi, koska työmarkkinatuen pääsyä hankaloitetaan mielivaltaisille ehdoilla ja karenssiin iskemisellä ja tähän valtio pyrkiikin ( lue Sipilän visio tulevasta työelämästä pari päivää sitten Hesarissa). Toimeentulotukeen saaja on tilivelvollinen jokaisesta rahasta, joka tilillä näkyy, joten esim. lapsen tai on syntymäpäivälahjaksi tarkoitettu raha kannattaa ottaa aina vastaan käteisenä tai tavarana. Kenen mielenterveydelle on hyväksi tämä jatkuva köyhimpien syyllistäminen ja viimeistenkin roposten poisotto? Onko sadismi levinnyt poliitikoista muihinkin kansanosan? Haluammeko potkimaan ojassa makaavaa kerjäläistä? Haluammeko jenkkityyliin valtavat tuloerot ja matalapalkkatyöläisten armeijan? Minä en halua enkä äänestänyt nykyisiä hallituspuolueita enkä tule koskaan äänestämään! Minun katsannostani politiikka on maanpetoksellista, koska se on suunnattu omia kansalaisia vastaan! Esim.Ruotsissa olisi vaikea kuvitella tällaista politiikkaa oman maan kansalaisia vastaan. Lisätietoa työttömien kurituksesta esim.uuninpankkotimosen blogeista Apu-lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko perusosa muka noin paljon? Mä sain vain hiukan päälle 300 euroa toimeentulotukea.
Perusosa tarkoittaa summaa, joka ttt:ea myönnettäessä oletetaan, että ihmiselle pitää jäädä tiettyjen menojen maksamisen kuten vuokran (kohtuulliseen vuokraan asti, määrä vaihtelee kunnittain) jälkeen.
Riippuen omasta rahatilanteesta ttt voi olla vaikka vain 25 e, tai se voi olla vaikka 500 e. Ei siis mikään vakiosumma, vaan se lasketaan niin, että saajalla on yhteensä jokin tietty summa rahaa. Eli varmistetaan, että omat tulot + ttt muodostaa yhdessä oikean summan, joka on perusosa + tietyt pakollisiksi luetut menot (vuokra kohtuulliseen asti, sähkö, lääkkeet, mahdolliset uudet rillit). Jos omat rahat jo täyttää tuon summan, ttt:ea ei luonnollisesti saa, mutta sulta tuosta summasta on puuttunut 300 e. Siksi sait "vain" sen verran ttt:ea.
Huom. Perusosan määräähän voidaan alentaa 20 tai 40 prosenttia vähän kuin rangaistukseksi töiden hakemattomuudesta tms. Vai onko sama käytäntö vielä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pakollisiin kuluihin olisi hyvä laskea myös jonkinlainen paikallisliikenteen kulu, ei välttämättä koko bussikorttia mutta esim 30e kaikille kuittia vastaan. Samoin kohtuullinen laajakaistalasku pitäisi laskea pakolliseksi eikä perusosalla katettavaksi. Samoin pitäisi sallia n. 500-1000e säästöt.
Tiesittekö muuten, että jos joudut terveydenhoidon takia matkustamaan toiseen kaupunkiin (mahdollisesti siis satoja kilometrejä), ei matkoja korvata. Ainoastaan jos joutuu menemään kelataksilla niin sen saa toimeentulotuessa.
Tiesitkö, että terveydenhoidon matkakulut on korvattavia sinne toiseen kaupunkiinkin? Korvataan halvimman matkustustavan mukaan.
Mulle on aina riittänyt. Tai en edes ole hakenut täyttä määrää kuin joskus. Riippuu elintavoista paljolti. Opintolainaa maksoin vain 40 euroa kuussa työttömänä. Tietysti se lainanmaksu venyy vuosikausia mutta minkäs teet. Kodinkoneet ostin aina osamaksulla hobbarista tai anttilasta.
Putten Venäjällä elää 5 miljoonaa ihmistä 120 eurolla kuukaudessa. Repikää siitä.
Olen elänyt minimituilla vuosia enkä enempää kehtaisi pyytää, niin hyvin näillä elelee. Osaan kyllä käyttää hyvin rahaa enkä esim. käytä alkoholia tai tupakoi. Syön terveellistä ruokaa ja ostan laadukkaita tuotteita, mutta määrällisesti vähän. Töissä kävisin tai opiskelisin jos psyykkinen kunto sallisi.
Syrjäytyneenä elelyyn varmasti ihan riittävä. Paljonko muuta ihminen oikeastaan tarvitsee kuin ruokaa ja nettiyhteyden? Jos sen sijaan haluaa pysyä mukana yhteiskunnan menossa, harrastaa, nähdä ihmisiä muita kuin syrjäytyneitä niin sitten alkaa tehdä tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin liian pieni. Ei riitä mihinkään. Opintolainojen lyhennykset 300 e /kk, joita ei huomioida missään menoiksi. Kuitenkin on pakotettu lainalla opiskelemaan. Siihen lisäksi 2 x 500 e vuodessa opintolainan korkoja niin vuodeksi jää 100e kk puhelimeen, nettiin, bussilippuun jne.. Ai niin... Pitääkö ihmisen syödä? Menkkoihin menee 10e kk ja paskapaperiin 10e kk.
Miksi suostuit opiskelemaan? Kun voi elää sossulla ja käydä ylopistolla lukemassa tenttikirjoja ihan ilmaiseksi tai netissä oppia vaikka filosofiaa tai matemaatikoksi.
Tittelit on turhia, ainoastaan oikea tietäminen merkitsee jotain.
Pieni. Se riittää ruokaan, sähkölaskuihin, ja matkakorttiin yms, mutta harvoin parturiin, vaatteisiin yms. Huonekaluja tai kodinkoneita sillä ei ostella. Jos on esim. opintolainaa niin sen on pakko riittää siihenkin. Itse olen maksanut reilun satasen kuussa lyhennystä ja korkoja. Huonekalut ja kodinkoneet jäävät ostamatta.
itse elin muuten vuodet 03-08 150e/kk tuloilla. En suostunu menemään sossuun. Puolet meni asumiseen.
Ainakin tuli munakkat tutuiksi...
Puhelimeen meni 3e/6kk, netti oli 9e/kk, ruokaan just ja just 50e/kk. Ois voinu kutistaa entisestään syömällä munakkaita ilman juustoa,.. kuljin julkisilla pummilla enkä tuona aikana jääny kiinni ku kerran. Vaateita en ostanu, en tarvinnu mitään lääkketä ja punttisali oli joululahja. Kirjoihin meni loput. Rahaa jäi jopa yli..
Nykyään ei oikein onnistuisi, halvin netti on 12e/kk, puhelinta ei saa alle 4e/kk (kuukausivuokra sopimukselle) vaikkei mitään soittaisi tai tekstaisi. Saattaisin tietty lopettaa puhelimen pidon.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä ::D Mitenhän sen edellisen jeesustelijan kanssa kävi joka kuvitteli elävänsä ttt vastaavalla määrällä, muttei maksanut tästä peruaosamäärästänsä laskuja, matkoja eikä huvituksiansa? ;) Se raha ei ole vain ja ainoastaan ruokaan vaan se on aivan kaikkeen paitsi välttämättömiin menoihin. Tässä taloudessa on ainakin niitä ylinmääräisiä laskuja ja menoja n. 200€/kk, eli ruokarahaksi jää n. 280€. Tällä ostan myös hygieniatarvikkeet, viihteet yms.
Ehkä selittää jotain, jos tulee "ylimääräisiä laskuja" 200€/kk. Ei minulle tule euroakaan ylimääräisiä laskuja kuukaudessa, ja jos tuleekin niin minä en niitä koskaan maksa, koska ovat huijauksia. Kaikki laskuni ovat ihan tarkkaan tiedossa.
Käytännössä me elämme (omasta tahdostamme) kahden hengen taloudessa pienemmällä summalla kuin mitä yksi henkilö saisi ttt:a. Siis noiden pakollisten kulujen jälkeen (eli asuminen, sähkö, telepalvelut) jää alle 500€ muihin menoihin. Tämä siksi että kerrytämme sijoitusomaisuuttamme. Ei mitään vaikeutta elää tuolla 400-500 eurolla kuussa, ja emme edes mitenkään pihistele.
Vierailija kirjoitti:
Pieni. Se riittää ruokaan, sähkölaskuihin, ja matkakorttiin yms, mutta harvoin parturiin, vaatteisiin yms. Huonekaluja tai kodinkoneita sillä ei ostella. Jos on esim. opintolainaa niin sen on pakko riittää siihenkin. Itse olen maksanut reilun satasen kuussa lyhennystä ja korkoja. Huonekalut ja kodinkoneet jäävät ostamatta.
Huonekaluja saa roskiksista ja lahjoituksina. Pitää vaan olla vahva selkä ja jaksaa tarvittaessa raahata joku metri kertaa 3 kokoinen pöytä 15km...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää ja jää paikoitellen jopa säästöönkin. Velattomana varsinkin. Olen aina suhteuttanut menoni tuloihin joten eipä ole koskaan esim. pikavippeihin tarvinnut turvautua.
Tiedätkö ettei tttukea saava voi säästää? Saadakseen tukea pitää todistaa ettei rahaa ole, tiliotteet ja muut, pieni määrä voi olla.
Eli tässä kertoo tttuen olevan hyvä joku joka ei sitä ilmiselvästi ole joutunut hakemaan koska ei tällaista perusjuttua tiedä (toki nyt varmaan tulee selittelemään sukan varteen säästämisestä).
Mutta tärkeintä on pitää yllä käsitystä että toimeentulotuki on ylellinen koska pystyy säästämään. Onnea sulle joka valehtelet saadaksesi aikaan kadehdintaa köyhiä kohtaan. Rikkaat on kiitollisia panoksestasi köyhien halveksuntaa kohtaan, ei tarvitse muistaa verovälttelyä kun hui kamalaa toimeentulotuki on korkea!
Nosta käteisenä ja pidä sängyn alla pino kahisevaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmihenkinen perhe ja siirretään miehen kanssa molemmat 250e tilille, josta ostetaan sen kuun ruuat ja kaikki muut päivittäistavarat kuten siivous, hygienia, kauneus jne. Riittää meille kolmelle kuukaudeksi siis tuo summa. Ei yksi ihminen voi mitenkään saada kauppaan menemään melkein 500e!? Tai sitten syö paljon ulkona, pelaa veikkausta, katselee netflixiä, ostelee vaatteita, ajalee autolla jne.
Netflix maksaa 7,90€/kk. Ei oo iso raha. Joillain auto on välttämättömyys, voi asu esim. maaseudulla ja lähimpään kauppaan 30km. Kävelläkö pitäis? Tai ammatti on liikkuva ja autoa tarvitsee siihen, että olisi edes mahdollisuus saada niitä töitä. Itse työttömänä kun olin, työpaikkailmoituksista 80% luki "oman auton käyttö katsotaan eduksi". Kas kummaa kun autottomana ei näihin edes haastatteluun pyydetty.
Itse en maksaisi Netflixistä koska ihan tavistöllöstäkin tulee ohjelmaa vaikka kuinka eikä niitäkään ehdi katsoa. Vuodessa tuosta "ei pienestä rahasta" tuleekin miltei satku. Sen summan sijoitan mieluummin tuottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin samaa sanoa, kuin nro kaksi eli ruoka, vaatteet, puhelin, hygieniatarvikkeet, parturissa on käytävä (itse otan perusmallin, en edes väriä, ettei aivan linnunpelättimeltä näytä työhaastattelussa), siivoustarvikkeet, autoon menevät kulut, kodinkoneet, silmälasit ym ym. Että pikkuisen naiivi tuo sinun ajattelutyylisi, ap.
Minulle ei tule mitään lehtiä, en polta tupakkaa, juon n. 2x/v ja elän muutenkin fiksusti. Luottotietoni ovat puhtaat olleet aina. Sanoisin, että tuen määrä on nyt sopiva: tarpeeksi, ettei riudu epätoivossa tai näe nälkää, mutta sen verran vähän, etten malta odottaa pääseväni takaisin työelämään.
Auton hankkiminen ja sen ylläpito on vapaaehtoinen juttu.
Yksinasuva tt-tuki on kohtuullinen, mutta yhdessäasujien tuki on vain 414 euroa. Yksinasuvat saavat siis 73 e enemmän. Mihin se perustuu? Joo yhdessäasujat maksavat vähemmän esim. sähkölaskussa, mutta sähkölaskuakaan ei makseta perusosasta. Ruoallakaan sitä ei voi perustella.
Maksaako Kela vuokran kokonaan asumistuella vaikka vuokra olisi esim 800€?
Vierailija kirjoitti:
Maksaako Kela vuokran kokonaan asumistuella vaikka vuokra olisi esim 800€?
Ei. Käytännössä joo, jos saat kelasta työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa/toimeentulotukea ja asumistukea,
Kyllä! Toimeentulotuella eläviltä pitää viedä kirjastonkäyttöoikeudet, elokuvissakäyntioikeudet, TV, radio, netti, päihteet ym. Vain ruoka elämiseen ja vaatteet ovat kelvollisia menoja.
Tai sit kaikki voi vaan miettiä omalla kohdallaan mitä elämää se olisi.