Onko toimeentulotuen perusosa iso, pieni vai sopiva?
Yksinasuvalla perusosan suuruus on 487,89 euroa. Tuo summa jää siis käteen vuokran, veden, sähkön, lääkkeiden tai muiden terveydenhoitomenojen jälkeen. Kaikki pakolliset kulut siis maksetaan, joten toimeentulotuen saajalle jää maksettavaksi lähinnä ruoka, vaatteet, puheli ja netti.
Minulle tuo summa riittäisi hyvin ja säästöönkin jäisi. Tosin olen työssäkäyvä, joten en ehkä osaa täysin asettua tt-tukea saavan ihmisen asemaan, mutta ei minulla ruokaan mene kuin 150e kuussa ja vaatteita en osta läheskään joka kuukausi.
Kommentit (60)
En olisi ikinä saanut säästettyä käsirahaa omaan asuntoon, jos olisin käyttänyt 500e kuussa päivittäistavaraostoksiin. Mutta veikkaan, että monella toimeentulotuen asiakkaalla on rahanhallinan kanssa vaikeuksia eikä osata oikein budjetoida elämistä.
Näissä pohdinnoissa kukaan ei koskaan sairastu, ainakaan pitkäaikaisesti. Tai sitten naiivisti uskotaan että kunhan on sairas saa enemmän rahaa! Toimeentulotuella on terveet. No ei se näin mene. Ja sitten kun on kroonisesti sairas eikä mitenkään enää työterveyden piirissä... Jotain tukia on, mutta liian pieniä. Aina ei jaksa edes hakea kun sekin tehty vaikeaksi.
Välillä sitä miettii että miksi toisten puute ja kurjuus ilahduttaa muita. Itseäni ei ainakaan. Kun vielä näkee mitä pitkälliset rahahuolet tekee parisuhteelle ja lapsille... Kun kituttaminen vaikuttaa muihinkin kuin vain yhteen ihmiseen.
Taas näitä ::D Mitenhän sen edellisen jeesustelijan kanssa kävi joka kuvitteli elävänsä ttt vastaavalla määrällä, muttei maksanut tästä peruaosamäärästänsä laskuja, matkoja eikä huvituksiansa? ;) Se raha ei ole vain ja ainoastaan ruokaan vaan se on aivan kaikkeen paitsi välttämättömiin menoihin. Tässä taloudessa on ainakin niitä ylinmääräisiä laskuja ja menoja n. 200€/kk, eli ruokarahaksi jää n. 280€. Tällä ostan myös hygieniatarvikkeet, viihteet yms.
Pieni. Ei saa edes porschea tuolla hinnalla.
Kyllä menee menkkoihin puolet rahoista, ei riitä.
Silmälaseihin maksusitoumuksen myöntää kela ja se ei ole mikään 100 euron rahasumma. Sitä ei myönnetä millekään rahasummalle vaan silmälasiliikkeissä on paketteja joita maksusitoumuksella saa. Kun vain niistä kelpuuttaa rillit nii ei tartte itse maksaa. Terveisin viime kuussa maksusitoumuksen laseihin saanut
Itse kun opiskelijana sairastuin anoreksiaan ja jäin saikulle niin huomasin kuinka ruhtinaallinen tuo on aiempiin tuloihin verrattuna. Sairauspäiväraha siis oli pieni ja kun en voinut opiskella syntyi oikeus toimeentulotukeen ja sain sitä sen verran, että vuokran, sairaalahoidon!, sähkön! ym jälkeen jäi tuo. Todella hyvä on ottaen huomioon, miten paljon se kattaa käyttörahan lisäksi ja sen saa tekemättä mitään. Oli taas kurjuuteen hyppäämistä, kun siirryin tt-tuelta opintotuelle, mutta sainpahan edes hetken noin suurta tukea niin tiedän nyt, kuinka hyvä se on. Ehdottomasti olisin pärjännyt vähemmälläkin ja toki pärjäsinkin, kun siirryin opintotuelle.
Sittemmin toki siirryin työelämään, mutta kiitollisuudella muistelen sitä, miten valtavan paljon sain aikana, jolloin syömishäiriön takia en pystynyt itse huolehtimaan toimeentulostani. Vuoden olin tt-tuella ja minusta se on joko sopiva tai iso. Tai sanotaan sopivan iso eli todella hyvä, jos iso tarkoittaa että haluaisi leikkauksia siihen. En toivo leikkauksia eli vastaan, että sopivan iso ja todella todella kattava. Olen kiitollinen.
Hah, moni tuntuu korostavan kuinka tuon rahan pitää riittää myös huvituksiin. Niin, niihin se taitaa suurimmaksi osaksi mennä ;)
Perheellisten tuki on ainakin tosi pieni. Lapset kasvaa ja tarvii vaatetta, polkupyörää, huonekalua, rahaa koulun retkistä kaverin synttärilahjaan. On joulut ja harrastustoiveet. Tarvitaan koulureppua ja luistimia. Uimahallikin on nykyään tosi kallis.
On rankkaa kun lapsi kysyy miksei saa nähdä millaista on lapissa. Kun kaverit lähtee hiihtolomilla. Aika paljon ihan perus kokemuksia ja harrastuksia jää väliin tolla rahalla. Onneksi vvo on tarjonnut lintsiliput kerran vuodessa :) Jotain samaa kuin kavereilla. Mutta säästöön ei tt-tuesta kyllä jää. Autokin myytiin jotta saatiin pyykinpesukone.
Terv. Entinen tt-tukilainen 6v ajan.
Vähemmän tuo on ostovoima huomioon ottaen kuin muissa pohjoismaissa ja Saksassakin.
Eli voitaisiin korottaa satasella tai parillakin muiden vastaavien maiden tasolle. Toisaalta se taas heikentään halukkuutta työhön.
Vaikea juttu. Kenenkään ei kerjuulle pitäisi lähteä hyvinvointiyhteiskunnassa sen takia, että rahat eivät yksinkertaisesti riitä elämiseen.
Tottakai tuosta rahasta käytetään myös huvituksiin jos toimeentulotuella joutuu pitkään olemaan! Köyhäkin elää elämäänsä eikä vain leikkele kuponkitarjouksia.
Ja sillä ostetaan myös kaikki muu kodin tavara käsipyyhkeistä kyniin ja hiusharjoista moppiin. Siis ihan kaikki kulutustavara. Ja joka kuukausi pitää pihistää tuosta jotta saa toppatakin ja kesäkengät ostettua sitten kun sen aika on. Kyllähän minäkin voin karsia menoni parin kk ajaksi mutta entä kun tuolla joutuukin elämään jopa vuosia? Kohtuullinen summa mutta kaikkea muuta kuin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää kun ei tule yllättäviä menoja, muu sitten suistaa ojaan.
Siis juuri näin. Hyvin pärjäisi jos tietäisi että koskaan ei tule mitään isompaa menoerää, johon ei saa tt-tukea. Mutta kyllä sellaisia tulee, siksi ei uskalla käyttää koko summaa kuussa vaan nostan aina osan talteen. Hyvin nekin säästöt tulee käytettyä joskus.
200e menee kuussa jo viinaan ja tupakkaan, ja sit viel opintolainojen lyhennyksiin semmoset 200e/kk eikä jää ku muutama euro makaroniin ja paskapaperiin per kuukaus :(((
Ihan hyvin riittää yksin asuvalle. Julkisilla ja pyörällä pääsee. Ruuan kun suunnittelee hyvin niin eipä siihen kamalasti rahaa mene. Juuri uudistin vaatekaapin sisällön ja meikki varastot, koska lähden syksyllä opiskelemaan jolloin rahaa jää käteen vuokran jälkeen 80e(ilman lainaa siis) sillä koitan pärjätä ja hyvin olen ennen pärjännytkin.
Onko perusosa muka noin paljon? Mä sain vain hiukan päälle 300 euroa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Onko perusosa muka noin paljon? Mä sain vain hiukan päälle 300 euroa toimeentulotukea.
Niin et ilmeisesti ymmärrä, miten se lasketaan?
Liikaa. Näkeehän sen, että monilla on varaa vain juopotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää ja jää paikoitellen jopa säästöönkin. Velattomana varsinkin. Olen aina suhteuttanut menoni tuloihin joten eipä ole koskaan esim. pikavippeihin tarvinnut turvautua.
Tiedätkö ettei tttukea saava voi säästää? Saadakseen tukea pitää todistaa ettei rahaa ole, tiliotteet ja muut, pieni määrä voi olla.
Eli tässä kertoo tttuen olevan hyvä joku joka ei sitä ilmiselvästi ole joutunut hakemaan koska ei tällaista perusjuttua tiedä (toki nyt varmaan tulee selittelemään sukan varteen säästämisestä).
Mutta tärkeintä on pitää yllä käsitystä että toimeentulotuki on ylellinen koska pystyy säästämään. Onnea sulle joka valehtelet saadaksesi aikaan kadehdintaa köyhiä kohtaan. Rikkaat on kiitollisia panoksestasi köyhien halveksuntaa kohtaan, ei tarvitse muistaa verovälttelyä kun hui kamalaa toimeentulotuki on korkea!
Onhan se jo Kelastakin kerrottu, että saa säästää, ihan tilillekin jos pystyy.
Toki kun ensimmäistä kertaa tt-tukea hakee, ei voi olla tonneja tilillä, koska onhan se viimesijainen tuki.
Mielestäni pakollisiin kuluihin olisi hyvä laskea myös jonkinlainen paikallisliikenteen kulu, ei välttämättä koko bussikorttia mutta esim 30e kaikille kuittia vastaan. Samoin kohtuullinen laajakaistalasku pitäisi laskea pakolliseksi eikä perusosalla katettavaksi. Samoin pitäisi sallia n. 500-1000e säästöt.
Tiesittekö muuten, että jos joudut terveydenhoidon takia matkustamaan toiseen kaupunkiin (mahdollisesti siis satoja kilometrejä), ei matkoja korvata. Ainoastaan jos joutuu menemään kelataksilla niin sen saa toimeentulotuessa.
Kunnalta saa, jos saa. Itse en ole saanut. Ja maksusitoumus on yleensä n. 100, jos sitäkään. Tiedätkö, mitä lasit pokineen maksavat? Kyllä sen auton saattaa tarvitakin. Moni työpaikka vaatii oman auton käyttöä tai pitää sitä etuna. Lisäksi kaikkialla ei kulje joukkoliikenne siten kuin sinä tunnut kuvittelevan. Ehdotat varmaan, että "muuta sinne missä kulkee". Entäs ne kalliimmat asunnot? Entäs koko suku, ystävät, kaikki? Missä ihmeen auvon kuplassa oikein elät? Vai mitä oikein ajat tässä takaa? Sinustako ihmisten asemaa pitäisi entisestään kurjistaa? Minä olen ikäni tehnyt töitä ja maksanut mukisematta veroni. Nyt olen tilanteessa, jossa saan sen edun takaisin, jonka vuoksi veroja maksetaan mm. Kyllä sinäkin vielä saatat päästä nauttimaan tällaisesta elämästä. Et ole turvassa siltä, kuten ei kukaan muukaan. Toivottavasti olen itse silloin jo töissä.