Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksoistutkinto: Pa-ka ja ylioppilas samassa paketissa?

Vierailija
15.05.2017 |

Onko kaksoistutkinnossa tismalleen samat ylioppilaskokeet kuin pelkän lukion puolella?

Tämä pohdituttaa, että kuinka pätevä tuo kaksoistutkinnon lukio puoli on. Esim. mulla on kaksi sukulaislasta.
Siskon lapsi pääsi parturikampaajalle peruutuspaikalle. Yläasteen todistus oli surkea, 6.7. Sitten hän sai päähänsä, että lähtee tekemään kaksoistutkintoa kolme vuotisena. Järjestyi. Pääsee kursseista nippanappa läpi.

Sitten on veljeni lapsi meni huippulukioon vuotta aikaisemmin 10 keskiarvolla ja hän tekee nelivuotisena. Hyviä arvosanoja on tullut kursseista.

Epäilyttää todella paljon tuo kaksoistutkinto, miten se voi tuolla oppimäärällä vastata ammattikoulun JA lukion oppimääriä?
Oma muksu nyt kasilla ja on alkanut serkkunsa vanavedessä haaveilemaan kaksoistutkinnosta. Itse olen todella skeptinen kaksoistutkinnon mielekkyydestä näillä tiedoilla.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt saisin mennä aikakoneella taaksepäin yläasteaikoihini, niin tekisin mieluummin kaksoistutkinnon kuin pelkän lukion. Olisi hienoa olla 19-vuotiaana sekä ylioppilas että jonkun alan ammattilainen. Olisi voinut yliopistoaikana tehdä oman alan hommia keikkatyönä.

Itselläni kävi niin, että jouduin aikaan tekemään yliopistossa ollessani iltalukion puolella pitkän matikan kursseja, sillä olin ollut lyhyellä matikalla ja yliopistossa tarvitsin pitkää matikkaa sivuaineenani. Lisäksi lukion lyhyen matikan osaaminen oli ollut aika huonoa. Mutta ihan hyvin pysytyin motivaatiolla ja työllä kuromaan aukot kiinni vielä yliopiston aikana. Eli siten jos kaksoistutkinnosta jäisi jotain kursseja vajaiksi, niin jatko-opinnoissa pystyy taatusti kuromaan umpeen.

Vierailija
22/22 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä 16. jatkan vielä vastaustani, että meidän amiksesta mentiin ihan kunnon lukioon tekemään lukion kursseja, eikä mihinkään pilipali lukioon eikä aikuislukiopuolelle. Eli omalla kohdallani ei ollut lukion kurssien suhteen mitenkään huonompi taso, vaan ihan saman verran minulta vaadittiin kuin myös ihan tavallisilta lukiolaisiltakin.

Siihen se meidän poikakin aina amiksen jälkeen siirtyy, naapuriin ihan normaali lukioon. Tavoitteena olla joskus insinööri.

Insinööri vai DI. Eikö olisi kantsinut mennä lukioon ja ottaa pitkä matematiikka.fy kaikki kurssit Sun muuta ja keskittyä vaan lukioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi