Terolut + fibroadenooma
Kävin gynellä pari viikkoa sitten muutamassa kierrossa esiintyvien välivuotojen vuoksi. Gyne määräsi 3kk Terolut kuurin kiertoa tasoittamaan (pitkänpuoleinen kierto) koska ilmeisesti progesteronista on vajetta. En ole ikinä elämäni aikana minkäänlaisia hormoneja syönyt ja tuli vähän puskista koko lääkemääräys, en nimittäin kokenut mitään keinohormoneja tarvitsevanikaan. Hain kuitenkin apteekista nuo Terolutit ja viikon päästä pitäisi aloittaa (1 x päivässä 15. - 24. kiertopäivänä). En älynnyt/muistanut/huomannut vastaanotolla kuitenkaan mainita että rinnassani on pari vuotta sitten todettu fibroadenooma joka on hyvänlaatuinen sidekudoskasvain. Näitä vissiin esiintyy nuorilla naisilla yllättävän paljonkin (itse olen 24) eikä niitä edes poisteta elleivät enemmän aiheuta kiusaa. Nyt jälkeenpäin alkoi mietityttämään että voiko noilla Teroluteilla olla vaikutusta tuohon fibroadenoomaan, voivatko esim. alkaa kasvamaan tai kipeytymään yms. Ennen kuin lähden lääkärille uudestaan istumaan halusin kysellä että onko kenelläkään muulla rinnoissa sidekudoskasvaimia ja onko noiden Teroluttien syönti ok.
Kommentit (4)
No ei kyllä johdu terolutista. Sidekudoskasvaimet ovat yleisiä hyvänlaatuisia kasvaimia ja muodostuvat itsestään.
Moni joka ei koskaan syö teroluttia saa silti sidekudoskasvaimia. Itselläni on leikattu kaksi pois enkä ole koskaan syönyt terolutteja.
Joo siis en ole vielä edes kuuria aloittanut, sunnuntaina vasta pitäis ottaa ensimmäinen pilleri :) Ja siis kolmessa kierrossa pitäisi syödä ja sen jälkeen ei enää jos kierron saa tuolla 3kk kuurilla tarpeeksi tasaiseksi. Aloin vaan miettimään että sitten kun kuurin aloitan muutaman päivän päästä niin mahtaakohan tuo rinnassa oleva fibroadenooma "ärsyyntyä" keltarauhashormonista ja esim. ruveta kasvamaan isommaksi. Kun nuohan saattaa reagoida hormonimuutoksiin, itse olen ainakin huomannut että ennen kuukautisia tuo fibroadenooma saattaa vähän kasvaa ja aristaa ja kuukautisten jälkeen taas kutistuu pienemmäksi eikä enää arista-
Pitänee varmaan vain kokeilla ja katsoa. Tuoteselosteessa en noin äkkiseltään huomannut mainintaa mahdollisista vaikutuksista fibroadenoomiin.
ketään???