Lapsi ei päässyt luma-luokalle, muut vanhemmat oli harjoitelleet lapsensa kanssa
En tajunnut, että olisi pitänyt harjoitella jotenkin. Tuo on minusta epäreilua, että etukäteen prepataan eikä mennä omillaan kokeeseen.
Kommentit (27)
Meillä pääsi kaikki kolme lasta. Eikä kyllä kenenkään kanssa mitään treenattu kotona!
Onko sinusta epäreilua jos koulun normaaleihin kokeisiinkin luetaan etukäteen?
No näinhän se menee kaikessa. Ei älykkyys yksistään ratkaise mitään, vaan parhaiten menestyneillä on takanaan yleensä enemmän resursseja.
Vähän niinku yliopiston/amk pääsykokeisiin, jos ei todistusvalinnalla pääse niin käsiä heilutellen kattomaan mitä kokeessa kysytään, niinkö?
Pääsykokeen yksi tarkoitus on selvitää motivaatiota.
Meidän lapsi on huippuoppilas matematiikassa, muttei päässyt luma-luokalle, koska hänen koulussa palkat arvottiin.
Meillä on useampi lapsi ja kokemusta noista painotusopetuksien pääsykokeista. Omat lapsemme ovat olleet niin selkeästi harrastuneita, että ei ole käynyt mielessäkään treenata. Mutta lasten kavereiden kautta olen nähnyt sitäkin puolta, jopa ostettua valmennusta.
Sanoisin, että joissakin tilanteissa treenaaminen on ymmärrettävää. Esimerkiksi ala- ja yläkoulun taitteessa, jos painotusopetuksen paikat jaetaan uudelleen. On aika karua joutua eroon vanhasta kaveriporukasta kriittisessä iässä siksi, että kokeessa todetaan huonommaksi.
Mutta jos lapsi pyrkii ensimmäiselle painotusluokalleen, on treenaaminen monellakin tapaa turhaa. Siellä etsitään valmiuksia, ei niinkään osaamista. Ja myöhemmin voi taas se olla itsetunnolle tuhoisaa, jos kaiken oppiminen vaatii enemmän vaivaa kuin luokkakavereilla.
Näin se vaan on. Oma lapsi matikkaluokalla, ja kyllä se matikka on tavallaan perheen yhteinen harrastus. Ei tehdä tehtäviä säännöllisesti yhdessä, mutta harjoitellaan kimpassa kokeisiin ja jos koulussa tulee joku haastava tehtävä, niin porukalla ratkotaan sitä.
Useampi luokkakaveri on joko vaihtanut tai vaihtamassa painottamattomalle luokalle lapsen kertoman mukaan siksi, että ensisijaisesti vanhempi (ei suinkaan lapsi itse) on alunperin halunnut matikkapainotukseen ja motivaatio on loppunut nopeasti jos sitä koskaan on ollutkaan. Toinen syy on se, että haastaviin tehtäviin ei saansparrausta kotona tai että vanhemmat eivät ylipäätään ole pystyneet/osanneet auttaa tehtävissä. Opettajan aika ei riitä moneen kertaan kertaamiseen ja yksittäisten oppilaiden auttamiseen toistuvasti kun enemmistö etenee ripeästi ja osa tekee ylimääräisiä, haastavampia tehtäviä tunneillakin jo.
Mitä järkeä, jos joutuu treenaamaan. Parempi olisi ottaa oppilaat lahjakkuuden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on huippuoppilas matematiikassa, muttei päässyt luma-luokalle, koska hänen koulussa palkat arvottiin.
Mitä alapeukutettavaa tässä on? On minusta aika ikävää, että pelkkä sattuma ratkaisee ja seiskatasoisesti matematiikkaa osaavat pääsevät sisään, mutta kympin oppilas, joka on matematiikasta oikeasti kiinnostunut, ei pääse.
Kyllä olen iloinen, että asumme Helsingissä. Maluun ei ole pääsykokeita vaan sinne vain ilmoittaudutaan. Ei vaikuta luokkajakoon. Sama juttu taideaineissa. Vain liikuntapainoituksessa on pääsykoe ja liikkaluokka erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä, jos joutuu treenaamaan. Parempi olisi ottaa oppilaat lahjakkuuden perusteella.
Tällä palstalla lahjakkuus ja treenaaminen vaikuttavat jotenkin olevan ihmisten mielissä vastakkaisia ominaisuuksia. Tosielämässä ne kuitenkin esiintyvät samoissa yksilöissä niin limittäin, että niitä on vaikea erottaa toisistaan.
Matemaattisesti lahjakas lapsi usein treenaa läpi elämänsä. Kun matemaattisesti lahjakas päiväkoti-ikäinen vaikka jakaa sisaruksensa kanssa karkkeja tasan, hän alkaa miettiä että montako karkkia jokainen saisi jos paikalla olisi kolmaskin lapsi. Ja sitten lapsi innostuisi, kun häneltä kysyisi että entä jos paikalla olisi neljä lasta. Vitsit, sehän on niin kutkuttava tilanne että oikein naurattaa! Vanhemman ei oikeastaan tarvitse muuta kuin olla mukana ja vastata kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on huippuoppilas matematiikassa, muttei päässyt luma-luokalle, koska hänen koulussa palkat arvottiin.
Mitä alapeukutettavaa tässä on? On minusta aika ikävää, että pelkkä sattuma ratkaisee ja seiskatasoisesti matematiikkaa osaavat pääsevät sisään, mutta kympin oppilas, joka on matematiikasta oikeasti kiinnostunut, ei pääse.
Tuo on sitä sosiaalidemokratiaa. Vois jatkossa ottaa arvalla sisään myös lääkiksiin tai jumbojettien ohjaamoihin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä, jos joutuu treenaamaan. Parempi olisi ottaa oppilaat lahjakkuuden perusteella.
Myös motivaatio ja halu opiskella on tärkeää.
Meillä poika pääsi omillaan sisään. En edes tiennyt että niihin voi prepata etukäteen enkä olisi osannut auttaakaan kun matikka ei ole vahvuuteni.
Lumate-luokan jälkeen pääsi lukion luonnontiedepainotteiselle luokalle rimaa hipoen. Pelkäsin että opiskelusta tulee liian rankkaa, mutta hän itse tykkäsi ja näytti menevän aika löysin rantein. Nyt odotellaan tuloksia kirjoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on huippuoppilas matematiikassa, muttei päässyt luma-luokalle, koska hänen koulussa palkat arvottiin.
Mitä alapeukutettavaa tässä on? On minusta aika ikävää, että pelkkä sattuma ratkaisee ja seiskatasoisesti matematiikkaa osaavat pääsevät sisään, mutta kympin oppilas, joka on matematiikasta oikeasti kiinnostunut, ei pääse.
Ihan hullulta kuulostaa, ei mitään järkeä.
Kohta meilläkin on sama homma kuin Koreassa ja Japanissa, joissa lapsia prepataan pääsykokeisiin jo 2-vuotiaana, että pääsee parempaan päiväkotiin ja sieltä sitten hyvään kouluputkeen.
Ja se mukula kans.