Sinä joka et onnitellut äitiäsi, millainen äitisi on?
Minun äitini on vakavasti mielisairas mutta kieltäytyy kaikesta avusta, lääkkeistä ja hoidoista. Täydellisen myrkyllinen ympäristölleen vainoharhoinensa. Olen katkaissut välit kokonaan puhtaasti oman mielenterveyteni vuoksi.
Ja perustin tämän keskustelun siksi että tästä tabusta voisi puhua edes yhtenä päivänä vuodessa: kaikki äidit eivät ole lapsilleen parhaita mahdollisia äitejä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalasti koulutettu ja pienipalkkainen
Tämä on syy olla onnittelematta koska..?
Ärsytti lapsena aina kun koulukavereiden äidit olivat lääkäreitä tai opettajia ja mun ei ollut edes lukiota käynyt. Ei osannut edes auttaa yläasteen matikan tehtävissä
Huono vitsi
Miksei voi olla ihan hyvin tottakin?
Ilmeisesti äiti-ihminen ei voi olla lääkäri tai opettaja. Tai sitten äiti-ihminen ei voi olla osaamatta yläkoulumatikkaa. Vaikea sanoa kumpi on niin mahdotonta
Minun äitini hylkäsi minut teininä täysin kun aloin oireilemaan rikkinäistä lapsuuttani, nykyään olen nuori aikuinen ilman koulutusta saati työtä ja mielenterveyskuntoutuja, olisin tarvinnut äitiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on kuollut.
Sama.
Niin minunkin
Oman äidin hylkäämäksi jääminen on vammauttanut minut lopun elämäkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karua olla noin katkera sairaalle äidilleen.
On ihan normaalia pistää välit poikki ihmiseen joka on manipuloiva, kiristää, käyttää henkistä väkivaltaa. Sitä kutsutaan itsesuojeluksi.
Tämä! itsesuojeluvaisto! Kun äiti polkee lapsensa kohti maanrakoa ja tekee sen ymmärtäen tekonsa (narsisti), mutta ei toiselle koituvia seuraamuksia, ei muuta keinoa ole selvitä hengissä kuin laittaa välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti lapsena aina kun koulukavereiden äidit olivat lääkäreitä tai opettajia ja mun ei ollut edes lukiota käynyt. Ei osannut edes auttaa yläasteen matikan tehtävissä
Ei osaa auttaa matematiikassa = huono äiti?
Miksei isäsi/naapurisi/kaverisi/sisaruksesi auttanut? Kuinka moni yläasteikäinen ylipäätään tarvitsee apua läksyissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia pistää välit poikki ihmiseen joka on manipuloiva, kiristää, käyttää henkistä väkivaltaa. Sitä kutsutaan itsesuojeluksi.
Tämä! itsesuojeluvaisto! Kun äiti polkee lapsensa kohti maanrakoa ja tekee sen ymmärtäen tekonsa (narsisti), mutta ei toiselle koituvia seuraamuksia, ei muuta keinoa ole selvitä hengissä kuin laittaa välit poikki.
Vakavasti mielisairas ei tarkoita narsistia
Minusta on aika hullua, että lapsi onnittelee äitiään, että onnee vaan äiti, kun sait minut, olenhan loistoyksilö.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin viestiä, vaikka meillä on juuri ollut riitaa ja sanoin sen jälkeen äidin loukanneen minua sillä lailla, että jos ei kiinnosta olla yhtään pahoillaan, niin en halua olla tekemisissä. En halua olla tekemisissä, mutta voin onnitella, jos äiti muuten tuntisi olonsa arvottomaksi. En sitten tiedä oliko sillä mun viestillä mitään merkitystä, äiti ei ole vastannut mitään. Yleensä aina kiittää. Mutta äitini on itse opettanut tällaista toimintatapaa. Vaikka olisi juuri loukannut toista, (oletan siis, että äitini loukkaantui siitä, että kerroin hänen loukanneen minua, ja etten siksi halua olla hänen kanssaan tekemisissä, koska hän ei ole edes pahoillaan), niin siitä ei pidä olla kiinnostunut mitä toinen tuntee, vaan laitella vain hyvää äitienpäivää tai hyvää syntymäpäivää viestejä, ja jos toinen vastaa niihin että haista vittu niin pitää olla aivan pöyristynyt siitä, miten röyhkeä ja huonokäytöksinen toinen on.
Harmi, jos äiti ei viestiäni arvostanut, että lähetin sen, koska tein sen kyllä ihan tasan tarkkaan vain hänen takiaan, ei minulla itsellä ole äitienpäiväfiilistä yhtään. Vaikka äiti itsekin olen. Juuri tämän takia, että kaikki on ollut niin valheellista meillä, ja vain äitini tunteet merkanneet.
Täällä ihan sama tilanne,paitsi etten laita viestiä.
Vajavasti mielisairas taitaa olla ap. Projisoi harhaisen mielensä äitiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Oman äidin hylkäämäksi jääminen on vammauttanut minut lopun elämäkseni.
Hei kannattaa hakea apua! Esimerkiksi ilmaisia tukiryhmiä on olemassa suurimmissa kaupungeissa.
Vaikka äitisi on ollut huono vanhempi ei se tarkoita että koko loppuelämäsi olisi pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoitakaan. Mutta manipuloiva, kiristävä ja henkistä väkivaltaa käyttävä -ominaisuudet ovat narsistisen persoonallisuushäiriöllisen ominaisuuksia, loppuja luettelematta. Ilman niitä loppujakin lapsen ei tarvitse kestää mm. henkistä väkivaltaa äidilltään.
Tunnen fyysistä kipua kun ajattelen, että minun pitäisi tänään soittaa äidilleni, saati mennä hänen luokseen. Äitienpäivä on aina ollut meidän perheessä teatteria, lapset ovat aina olleet äidillemme pelkkä rasite ja taakka, eikä äiti koskaan vaivautunut peittelemään sitä. Olen vasta nelikymppisenä ymmärtänyt kuinka henkisesti sairaassa perheessä kasvoinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi hyvin olla myös narsistikin. Monilla on vakavan mielenterveysongelman lisäksi muita ongelmia, esimerkiksi persoonallisuushäiriö, päihdeongelma jne. Ei toki onneksi kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vajavasti mielisairas taitaa olla ap. Projisoi harhaisen mielensä äitiinsä.
No niin, nyt saatiin ensimmäinen ilman onnitteluita jäänyt katkera juoppoäiti keskusteluun. Popkornit esiin!
Ap taitaa olla piloille hemmoteltu kakara, joka on sössinyt elämänsä ja yrittää siirtää vihansa äitiinsä, joka on onnistunut paremmin. On näitä rinsessoja nähty jotka ei erota malkaa silmässään.
Äitini on tuhkana maassa. Olin 30v. ja äitini 52 vuotta kun kuoli.
Muistan vielä sen viimeisen puhelun äitini kanssa kun hän oli tullut töistä kotiin. Sanottiin että ollaan yhteyksissä myöhemmin, emme olleet äitini kuoli n. vartti sen puhelun jälkeen...
Seuraavana päivänä poliisit tulivat kertomaan äitini kuolleen ja naapurin löytäneen hänet eteisen lattialta. Asui maaseudulla ja ei ollut laittanut ovea lukkoon ja myöhemmin naapuri tuli sovitulle vierailulle. Näki auton pihassa ja keittiön valon olevan päällä niin koputti ja meni sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vitsi
Tää on kyllä aika huono aika vitsi, koska mäkään en ole käynyt lukiota ja silti osaan auttaa lapsia matikassa ja muissakin aineissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi hyvin olla myös narsistikin. Monilla on vakavan mielenterveysongelman lisäksi muita ongelmia, esimerkiksi persoonallisuushäiriö, päihdeongelma jne. Ei toki onneksi kaikilla.
Äidiltäni löytyy kaikki nuo. Mielisairas, narsistinen alkoholisti. Me lapset saimme kasvaa täysin oman onnemme nojassa kun äiti ryyppäsi sekoili ja sulki vielä silmänsä kotonaan tapahtuvalta seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Ulospäin hän jaksaa esittää niin lämmisydämistä ja avuliasta ihmistä. Äiti meni menojaan ja me lapset jäimme ilman ruokaa, turvaa ja huolenpitoa.
Tiedän että hän odottaa minun lähettävän hänelle äitienpäiväonnitelut ja hän kuulemma tulee huomenna kahville luokseni. En oikein voi kieltäytyä päästämättä häntä sisään kun sitten joudun kestämään kauheaa syyllistämistä ja tunnen huonoa omatuntoa jos äitini ratkeaa ryyppäämään "ikävän käytöksensä" takia. Välejä olen yrittänyt katkaista mutta silloin hän uhkaa itsemurhalla. En tiedä yhtään mitä tehdä ahdistaa ja itkettää. Vihaan äitiäni. N20