Uskotko alkoholismin olevan sairaus?
Minä en usko vaan tiedän. Kuten lääketiedekin tietää ja asiantuntijat.
Kysehän ei ole ns. mielipiteestä vaan faktasta, mutta kysytään nyt mielipidettänne.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Kommentit (68)
Kuten ap:kin sanoo, kyseessä ei ole mielipide- tai uskonasia. Alkoholismi on sairaus, johon liittyy mm. monimutkaisia aivokemiallisia prosesseja, iso kirjo psyykkisiä ja fyysisiä oireita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdeaddiktio on pystytty tieteellisesti todistamaan sairaudeksi jo 50-luvulla. Tieteen kannalta on ihan sama uskotko siihen vai et, se on silti faktaa.
Ha hah ? Syntyykö tämä sairaus ilman että terve henkilö sitä korkkia itse aukaisee?
Tai koskeeko tämä kaikkia huumeita?
Kyllä, alkoholi on sitä samaa huumetta kuin muute kannapikset yms.
Tällä logiikalla syöpäkään ei ole sairaus jos johtuu huonosta ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tahdon asia eikä sairaus. Mä voin laittaa vaikka itseni käsiraudoilla patteriin ja olla juomatta, mutta mä en voi sitoa itseäni kiinni ja päättää etten enää sairasta syöpää.
Voit varmasti sitten myös esim. masennukseen sairastuttuasi päättää, että enää en sairasta masennusta.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Kuten ap:kin sanoo, kyseessä ei ole mielipide- tai uskonasia. Alkoholismi on sairaus, johon liittyy mm. monimutkaisia aivokemiallisia prosesseja, iso kirjo psyykkisiä ja fyysisiä oireita yms.
Miksi esim saksalaisilla ei ole tällaista geeniä?
Riippuvuus, mikä suurella todennäköisyydellä aiheuttaa sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Ja sitten toisekseen, miksi suomalainen on niin erakoituva luonne?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mitä vitun geenejä? Kyllä Saksassa paihdeaddikteja on siinä missä Suomessakin. Addiktio on sairaus sen takia, että päihteet (myös alkoholi) muokkaavat aivoja ja jos käytät liian usein, liian pitkään, muutokset ovat pysyviä. Sairaus ei sinällänsä ikinä parane, mutta se on täysin pysäytettävissä jos juopottelun ja kaman käytön pystyy lopettamaan. Mutta parantumaan siitä ei pysty.
Mies77 kirjoitti:
Ei se mikään sairaus ole, riippuvuus se on. Ei tupakointikaan mikään sairaus ole, riippuvuus nikotiiniin, kuten alkoholismissakin, riippuvuus alkoholiin. Alkoholismin väittäminen sairaudeksi, poistaa vain sen tosiasian että itseppä pullon huulillesi aikanaan nostit ja koukkuun näin jäit. Sairaudella siinä ei ole mitään tekemistä. On vain mukavampaa syyttää sairautta, kuin ottaa itse vastuu tekemisistään.
Onhan se kansainvälisessä tautiluokituksessa sairaus.Enemmän luotan lääketieteilijöiden älyyn kuin sinun mutuusi.Miksi joku voi ottaa vuosikymmeniä lasillisen vaikka päivittäin ja toinen ei pysty lopettamaan yhden siemauksen jälkeen, se on se sairaus.Geneettinen.
Minäkin pystyn polttamaan spaddun silloin tällöin ja ottamaan paukun, jos siis haluan, mutta pystyin myös lopettamaan mm. polttamisen, kuin seinään heti kun oli riittävä syy.Ilman mitään vieroitusoireita.Kun ei ole sairautta nimeltä riippuvuus.
Tavallaan. Onhan juomareita ollut jeesuksen ajoista lähtien. Pidän kyllä sitä sairautena jota ei välttämättä tarvitse tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdeaddiktio on pystytty tieteellisesti todistamaan sairaudeksi jo 50-luvulla. Tieteen kannalta on ihan sama uskotko siihen vai et, se on silti faktaa.
Ha hah ? Syntyykö tämä sairaus ilman että terve henkilö sitä korkkia itse aukaisee?
Ja sun logiikallas alkoholi ja huume ei poikkea tosistaan.
( Äkä huoli, ei munkaan mielestä.) Ps riippuvuus on edelleen eri kuin sairaus.
Esim syöpä voi alkaa kenelle tahansa eri syistä. Myös terveelle. Sen sijaan alkoholismi ei synny terveelle joka korkkia ei aukaise. Riippuvuus syntyy tietenkin. Sairaus se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sun logiikallas alkoholi ja huume ei poikkea tosistaan.
Eihän ne poikkeakaan. Paitsi lakisääteisesti.
En pidä alkoholismia sairautena, vaan itseaiheutettuna riippuvuutena, huonojen elintapojen aiheuttamana. Taipumus riippuvuuteen on geeneissä, mutta kaikista juoppogeeniä kantavista ei tule juoppoja. Sairautta hoidetaan yleensä lääkkeellä, mutta millä lääkkeellä alkoholismia hoidetaan? Ja paraneeko potilas? Harvoin. Diabetes on sairaus ja taipumus siihenkin on olemassa. Omalla elintavalla voi jossakin määrin estää taudin puhkeaminen. Diabetesta voidaan kuitenkin hoitaa lääkkeillä.
Minullakin on perimässäni juoppogeeni, mutta koska tiedostin se jo varhain, en koskaan ryhtynyt pelehtimään alkoholin kanssa. Muutaman oluen ja viinilasillisen olen ruuan kanssa joskus nauttinut, mutta viimeiset 20 vuotta olen ollut absolutisti.
1. Alkoholismi eli alkoholiriippuvuus on eri asia kuin alkoholin liikakäyttö. Alkoholisti ei juo tullakseen humalaan tai siksi että tykkää juoda: Alkoholisti voi, ja usein ennenpitkää alkaakin, inhota alkoholia (sekä makua että vaikutuksia) mutta ei voi lopettaa koska kyseessä on hermostollinen ongelma.
2. Alkoholismista ei parannuta koskaan, eikä juomista todellakaan kannata kontrolloida "tahdonvoimalla"! Alkoholistin lopettaessa juomisen ko.tavalla vieroitusoireet voivat olla jopa tappavia (esim. sydän-hengitys- ja verenkiertohäiriöt), joten vieroitus tulisi aina hoitaa ammattiavun kautta.
3. Alkoholismiin voi sairastua pitkäaikaisen suurkulutuksen kautta, mutta myös perinnöllisistä tai sosiaalisista syistä, paitsi ihmisestä itsestään,myös ympäristötekijöistä johtuen. Harvemmin kukaan päätyy alkoholistiksi omasta päätöksestään. "mitäs aloitit juomaan"-asenne ei siis ehkäise kenenkään alkoholismin muodostumista, saati auta ketään vieroittumaan. Päinvastoin, se saattaa jopa pitkittää tai mahdollistaa ihmisen alkoholiriippuvuutta viestittämällä että hän on ihmisarvoltaan huonompi tai ettei hän ansaitse/tarvitse apua ongelmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mitä vitun geenejä? Kyllä Saksassa paihdeaddikteja on siinä missä Suomessakin. Addiktio on sairaus sen takia, että päihteet (myös alkoholi) muokkaavat aivoja ja jos käytät liian usein, liian pitkään, muutokset ovat pysyviä. Sairaus ei sinällänsä ikinä parane, mutta se on täysin pysäytettävissä jos juopottelun ja kaman käytön pystyy lopettamaan. Mutta parantumaan siitä ei pysty.
En minä vittu tiedä että mistä se johtuu. En usko että se ainakaan sillä poistuu että kalja-auton kyljessä ei lue enää koff.
"eihän se ny voi olla sairaus ku ei tarvitse ku pistää korkki".
Tällä argumentilla anoreksiakaan ei ole sairaus. Eihän niiden tarvitse kuin syödä.
Mies77 kirjoitti:
Ei se mikään sairaus ole, riippuvuus se on. Ei tupakointikaan mikään sairaus ole, riippuvuus nikotiiniin, kuten alkoholismissakin, riippuvuus alkoholiin. Alkoholismin väittäminen sairaudeksi, poistaa vain sen tosiasian että itseppä pullon huulillesi aikanaan nostit ja koukkuun näin jäit. Sairaudella siinä ei ole mitään tekemistä. On vain mukavampaa syyttää sairautta, kuin ottaa itse vastuu tekemisistään.
JUURI NÄIN.
On se nyt kumma, että esim. Huumeiden käyttö on riippuvuus ja viinan juonti sairaus. HALOO 😃
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, että esim. Huumeiden käyttö on riippuvuus ja viinan juonti sairaus. HALOO 😃
Molemmat ovat sairuksia. Ja kyse on itse asiassa tasan samasta sairaudesta, joka johtuu muutoksista aivoissa.
Sairauden kannalta on täysin merkityksetöntä miten sairaus alkaa. Sairaus se on joka tapauksessa.