Uskotko alkoholismin olevan sairaus?
Minä en usko vaan tiedän. Kuten lääketiedekin tietää ja asiantuntijat.
Kysehän ei ole ns. mielipiteestä vaan faktasta, mutta kysytään nyt mielipidettänne.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Kommentit (68)
Ei se mikään sairaus ole, riippuvuus se on. Ei tupakointikaan mikään sairaus ole, riippuvuus nikotiiniin, kuten alkoholismissakin, riippuvuus alkoholiin. Alkoholismin väittäminen sairaudeksi, poistaa vain sen tosiasian että itseppä pullon huulillesi aikanaan nostit ja koukkuun näin jäit. Sairaudella siinä ei ole mitään tekemistä. On vain mukavampaa syyttää sairautta, kuin ottaa itse vastuu tekemisistään.
Nämä on aina ihan järjettömiä kysymyksiä ja joku jaksaa aina loukkaantua näistä. Sairaus on pelkkä sana, jonka määrittely riippuu monesta asiasta, eikä kaikilla ole sille edes yhtenevää määritelmää. Se, että määritelläänkö joku asia sairaudeksi vai ei, on todellisuudessa täysin yhdentekevää. Huomioitava asia on kuitenkin psykologiselta näkökannalta ja toisaalta myös liittyen lääkekorvauksiin ja muihin vastaaviin asioihin.
Ja kyllä, mielestäni alkoholismia kannattaa kutsua sairaudeksi, koska se on hoidollisesti kannattavaa. Toisaalta tässä on aina sekin puoli, että joku ajattelee sairauden olevan oikeutus sille, että itse ei tarvitse tehdä mitään asian muuttamiseksi. Sama koskee myös masennusta.
Kyllä se on tahdon asia eikä sairaus. Mä voin laittaa vaikka itseni käsiraudoilla patteriin ja olla juomatta, mutta mä en voi sitoa itseäni kiinni ja päättää etten enää sairasta syöpää.
Tavallaan. Pidän sitä addiktioherkkyytenä ja uskon että alkoholisti voisi addiktoitua muuhunkin kuin alkoholiin. Toisaalta ajattelen että monet olisivat omilla valinnoillaan voineet välttää alkoholismin helpostikin, eli sinänsä pidän alkoholismin syntyä omana vikana tai omana valintanakin tapauksesta riippuen, mutta kun alkoholismi on kehittynyt näen sen lähemmin sairautena kuin valintana.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina ihan järjettömiä kysymyksiä ja joku jaksaa aina loukkaantua näistä. Sairaus on pelkkä sana, jonka määrittely riippuu monesta asiasta, eikä kaikilla ole sille edes yhtenevää määritelmää. Se, että määritelläänkö joku asia sairaudeksi vai ei, on todellisuudessa täysin yhdentekevää. Huomioitava asia on kuitenkin psykologiselta näkökannalta ja toisaalta myös liittyen lääkekorvauksiin ja muihin vastaaviin asioihin.
Ja kyllä, mielestäni alkoholismia kannattaa kutsua sairaudeksi, koska se on hoidollisesti kannattavaa. Toisaalta tässä on aina sekin puoli, että joku ajattelee sairauden olevan oikeutus sille, että itse ei tarvitse tehdä mitään asian muuttamiseksi. Sama koskee myös masennusta.
Sinun kirjoittamasi on ns. kehäpäättelyä. Jos alkoholismia kannattaa kutsua sairaudeksi, koska se on hoidollisesti kannattavaa. Samalla päättelyllä haavan tekeminen puukollakin on sairaus, sillä onhan sekin hoidollisesti kannattavaa! Sairaus on vaiva, jota ihminen ei ole itselleen pyytänyt. Alkoholismin jokainen on itse itselleen aiheuttanut! Jokaisesta tulee alkoholisti, kun riittävästi juo! Kenestäkään joka ei koskaan juo, ei tuli ikinä alkoholistia. Se siitä sairaudesta! Itse aiheutettu riippuvuus alkoholismi on, eikä mitään muuta!
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kirjoittamasi on ns. kehäpäättelyä. Jos alkoholismia kannattaa kutsua sairaudeksi, koska se on hoidollisesti kannattavaa. Samalla päättelyllä haavan tekeminen puukollakin on sairaus, sillä onhan sekin hoidollisesti kannattavaa! Sairaus on vaiva, jota ihminen ei ole itselleen pyytänyt. Alkoholismin jokainen on itse itselleen aiheuttanut! Jokaisesta tulee alkoholisti, kun riittävästi juo! Kenestäkään joka ei koskaan juo, ei tuli ikinä alkoholistia. Se siitä sairaudesta! Itse aiheutettu riippuvuus alkoholismi on, eikä mitään muuta!
Alkoholismista parantuakseen tarvitsee yleensä pitkän hoidon ja uudelleen sairastumisen riski on aina olemassa etenkin elämän kriisivaiheissa. Siten on hyvä asia, että alkoholismi merkitään potilastietoihin sairautena. Siinä olet oikeassa, että jos tarkoituksella tekee puukolla itselleen haavan, niin siihen saattaa liittyä mielialaoireilua ja itsetuhoisuutta, joka todellakin on tärkeää liittää potilastietoihin, koska siitä voi olla joskus myöhemmässä hoidossa hyötyä, kun osaa ottaa senkin huomioon, että tila on itseaiheutettu.
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan juonut alkoholia, mutta minäkin saatan olla alkoholisti. Mistä voin tietää, kun en ole koskaan kokeillutkaan? Siksi en edes kokeile.
Alkoholismi on ennen kaikkea itsekkyyttä. Jeppe juo, koska Jeppe haluaa juoda.
Riippuvuus se kyllä on, mutta ei se sairaus ole.
Siitä pääsee eroon tahdonvoimalla. Toki ei hetkessä, ei nyt puhuta päivistä, viikoista eikä kuukausista vaan vuosista.
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan juonut alkoholia, mutta minäkin saatan olla alkoholisti. Mistä voin tietää, kun en ole koskaan kokeillutkaan? Siksi en edes kokeile.
Jos lamppu kerran palaa noin himmeänä, niin voin sinulle kertoa, jollet juo alkoholia, sinä ET ole alkoholisti! Jotkut jäävät helpommin koukkuun kuin toiset, ja toisten elimistö sietää päihteitä paremmin kuin toisten. Ihmisten yksilölliset ominaisuudet eivät tee alkoholismista sairautta! Sellainen ihminen joka ei ikinä juo alkoholia, ei ole alkoholisti, ei edes tietämättään. Pitää olla harvinaisen suuri puute päättelykyvyssä, jos näin yksinkertaista mekanismia ei kykene tunnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on ennen kaikkea itsekkyyttä. Jeppe juo, koska Jeppe haluaa juoda.
Riippuvuus se kyllä on, mutta ei se sairaus ole.
Siitä pääsee eroon tahdonvoimalla. Toki ei hetkessä, ei nyt puhuta päivistä, viikoista eikä kuukausista vaan vuosista.
Ei kaikista riippuvuuksista pääse tahdonvoimalla eroon! Riippuu ihan henkilökohtaisista ominaisuuksista, päihteensietokyvystä, ja kyvystä sietää tuskaa/kipua. Jos kivun/tuskansietokyky on alhainen, siinä ei mikään määrä tahdonvoimaa auta! Olo on niin sietämätön, että ei pääse irti! Kyseessä on siltikin riippuvuus, ei sairaus!
Alkøhilismi on sairaus. Se on kuitenkin itse hankittu sairaus ja se on hoidettavissa. Kuten monen sairauen suhteen on, alkoholismiakin vi parhaansa mukaan hoitaa, jolloin sen kanssa voi elää normaalia elämää, tai sitten sitä voi omalla kåytöksellään pahentaa.
syntiä se on ja tietoinen valinta
ei kukaan vahingossa hae kaljaa kaupasta ja juo humalaan
samoin on homous
Hieman ihmeellinen asetelma - sairaus vai ei?
Eihän syövästäkään kysytä onko se mielestäsi sairaus. Kyllä se on - niin kuin alkoholismikin.
Toinen iänikuinnen väittelyn kohde on tämä masennus ja kuinka se on vain laiskuutta jne.
Masennuskin on sairaus.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Masennus
https://vastaamo.fi/masennus/
Uskon sen olevan riippuvuus ja monet riippuvuudet määritellään sairauksiksi.
Kuten myös huumeiden käyttäjät ovat narkkareita ja se on sairaus.
Yrittäkää nyt hyvät kanssasisaret ja -veljet uskoa edes lääketiedettä. Jos siellä sanotaan alkoholismin olevan sairaus niin varmasti se sitä on.
Vai onko teillä useinkin tapana väitellä esim. tohtorin kanssa ja inttää tietävänne paremmin kuin hän?
Suutari pysyköön lestissään ja kunnioittakaamme jokaisen ammattitaitoa, niin sinun kuin myös sen lääkärin(kin).
Alkoholismin syy on alkoholistin täydellinen itsekkyys ja oman edun tavoittelu. Alkoholistit ovat hyvin useasti, eivät tietenkään aina, sellaisia, että heillä on aina ensimmäisenä oma hyvinvointi ja oma etu ajatuksissa. Ovat siis todella itsekkäitä. Minun kokemukseni on tällainen. Varmaan jossain vaiheessa tulee sitten fyysinen riippuvuus ja kun alkoholisti on vain itseään ajatteleva, niin ei hän osaa irrottautua alkoholista. Näin jälkeen päin ajateltuna on todella erikoista ajatella, miten alkoholisti valehtelee ja selittelee täysin selviä asioita itselleen parhain päin. Esimerkiksi, jos hän on alkoholin vaikutuksen alaisena, niin hän sanoo kirkkain silmin, ettei käytä lainkaan alkoholia. Muihin ongelmiin selitys löytyy vaikka mistä muualta, kuin omasta itsestä. Alkoholiongelma on todella hirveä asia varsinkin läheisille. En kuitenkaan usko, että se on varsinaisesti sairaus. Sairaudella vain selitellään juomista. Toisaalta, ehkä se onkin sairaus, onhan vaikka pakko-oireisuuskin sairaus, joku vaikka pesee käsiään 1000 kertaa päivässä, eikä pysty lopettamaan. Enpä tiedä. Toisaalta, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, onko sairaus vai ei. Jos alkoholisti ei olisi itsekäs, hän lopettaisi juomisen, kun se häiritsee läheisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismin syy on alkoholistin täydellinen itsekkyys ja oman edun tavoittelu. Alkoholistit ovat hyvin useasti, eivät tietenkään aina, sellaisia, että heillä on aina ensimmäisenä oma hyvinvointi ja oma etu ajatuksissa. Ovat siis todella itsekkäitä. Minun kokemukseni on tällainen. Varmaan jossain vaiheessa tulee sitten fyysinen riippuvuus ja kun alkoholisti on vain itseään ajatteleva, niin ei hän osaa irrottautua alkoholista. Näin jälkeen päin ajateltuna on todella erikoista ajatella, miten alkoholisti valehtelee ja selittelee täysin selviä asioita itselleen parhain päin. Esimerkiksi, jos hän on alkoholin vaikutuksen alaisena, niin hän sanoo kirkkain silmin, ettei käytä lainkaan alkoholia. Muihin ongelmiin selitys löytyy vaikka mistä muualta, kuin omasta itsestä. Alkoholiongelma on todella hirveä asia varsinkin läheisille. En kuitenkaan usko, että se on varsinaisesti sairaus. Sairaudella vain selitellään juomista. Toisaalta, ehkä se onkin sairaus, onhan vaikka pakko-oireisuuskin sairaus, joku vaikka pesee käsiään 1000 kertaa päivässä, eikä pysty lopettamaan. Enpä tiedä. Toisaalta, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, onko sairaus vai ei. Jos alkoholisti ei olisi itsekäs, hän lopettaisi juomisen, kun se häiritsee läheisten elämää.
Edellinen kirjoitus on loistava esimerkki siitä rintaäänestä, joka kumpuaa täydellisestä tietämättömyydestä asiaa kohtaan! Vai on alkoholismin syy oman edun tavoittelu. Mitähän omaa etua alkoholisti tavoittelee juomiselllaan? En ole kuullu pitkään aikaan mitään noin tyhmää lausuntoa!
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen kirjoitus on loistava esimerkki siitä rintaäänestä, joka kumpuaa täydellisestä tietämättömyydestä asiaa kohtaan! Vai on alkoholismin syy oman edun tavoittelu. Mitähän omaa etua alkoholisti tavoittelee juomiselllaan? En ole kuullu pitkään aikaan mitään noin tyhmää lausuntoa!
Alkoholismi tekee kyllä ihmisestä itsekkään, mutta itsekyys ei ole juomisen alkuperäinen syy. Kirjoittajalla on täydellisesti syy/seuraus ketju hukassa.
se on riippuvuus lasketaanko se sairaudeksi
Olen monien huomannut vielä ajattelevan alkoholismista, että se olisi vain saamattamuutta tms itse hankittua.
Itse pidän sitä vaikeana sairautena.