Mistä voi nykyisin löytää ns normaalin, perinteisen avioliiton?
Jossa mies saa olla mies ja nainen saa olla nainen? Nainen saa hoitaa kotona lapsia ilman lusmuhuutoa, mies elättää perhettään (nainenkin silloin kun ei ole raskaana tai lapsivuodeaikana). Mies on perheen pää, tuki ja turva. Mies ei kitise eikä välttele miehistä vastuutaan, nainen arvostaa ja kunnioittaa miestään.
Ja jossa aviorikosta ei hyväksytä, sairaudet yms kestetään yhdessä, haluttomuusjaksot puolin ja toisin ymmärretään elämään kuuluviksi, ollaan kuolemaan asti yhdessä?
Kommentit (110)
Siis whaaat? Ap, noissa liitoissa nainen ei käy töissä. Mies elättää koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä miehen perheen päänä oleminen toimii? Minkälaista päätösvaltaa yli vaimon tämä positio antaa?
Ei mitään varsinaisesti.
Mies on perheen pää siinä mielessä että toimii perheen pääasiallisena suojelijana, niin henkisen kuin ruumiillisen puolen, sinä pidät huolta että lapsesi ja vaimosi ovat onnellisia, jos heitä joku satuttaa, sinä puolustat heitä. Sinä olet perheesi johtaja, eli sinä menet edellä ja johdatat oikealle tielle, olet esimerkkinä lapsillesi miten elämää eletään. Sinä olet myös opettaja muutenkin lapsillesi, opetat siinä kuin vaimosikin lapsille hyödyllisiä taitoja elämää varten. Sinä olet vaimollesi ja lapsillesi tuki ja turva kaikin puolin, katsot että autot ja talo on kunnossa, lasten polkupyörät huollettu, läksyt tehty ym.
Vierailija kirjoitti:
No lähtökohtaisesti miehet ovat varautuneet tasa-arvoisempaan suhteeseen.
Ehkä kannattaa hakea uskonnollisista piireistä jos haluaa perinteisesti nyrkin ja hellan väliin.
En usko että on vaikeaa löytää kumppania joka suostuu ehtoihin.
En minä ole minnekään nyrkin ja hellan väliin menossa. Vaan haluan miehen, joka arvostaa äitiyttä ja naiseutta. Ja joka huolehtii perheen psyykkisestä, fyysisestä, taloudellisesta, sosiaalisesta ja hengellisestä turvallisuudesta. Minä tietenkin naisena otan naisen paikan ja huolehdin kotipiiriin kuuluvista asioista miehen avustuksella. Minkäänlaista sukupuolineutraaliutta en omaan suhteeseen halua. Ei minun tarvitse olla miesmäinen, jotta voisin olla tasa-arvoinen. Ja kyllä on vaikeaa löytää mies, josta ihan oikeasti on perheen pääksi. Se kun ei ole väkivaltaa, sohvalla makoilua yms vaan oman perheen hyvinvoinnin laittamista oman itsensä edelle. Ei ole mitään "miehen rahoja" on vain perheen rahat, mies ei kitise ja vongu vaan esittää asiansa miehekkään jämäkästi. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä miehen perheen päänä oleminen toimii? Minkälaista päätösvaltaa yli vaimon tämä positio antaa?
Ei mitään varsinaisesti.
Mies on perheen pää siinä mielessä että toimii perheen pääasiallisena suojelijana, niin henkisen kuin ruumiillisen puolen, sinä pidät huolta että lapsesi ja vaimosi ovat onnellisia, jos heitä joku satuttaa, sinä puolustat heitä. Sinä olet perheesi johtaja, eli sinä menet edellä ja johdatat oikealle tielle, olet esimerkkinä lapsillesi miten elämää eletään. Sinä olet myös opettaja muutenkin lapsillesi, opetat siinä kuin vaimosikin lapsille hyödyllisiä taitoja elämää varten. Sinä olet vaimollesi ja lapsillesi tuki ja turva kaikin puolin, katsot että autot ja talo on kunnossa, lasten polkupyörät huollettu, läksyt tehty ym.
Loistavasti selitetty. Harvasta miehestä on tähän. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään varsinaisesti.
Siis mitä helvettiä... Sun mielestä äiti/vaimo sitten ei tee tätä kaikkea perheensä vuoksi?!?
Vierailija kirjoitti:
Jossa mies saa olla mies ja nainen saa olla nainen? Nainen saa hoitaa kotona lapsia ilman lusmuhuutoa, mies elättää perhettään (nainenkin silloin kun ei ole raskaana tai lapsivuodeaikana). Mies on perheen pää, tuki ja turva. Mies ei kitise eikä välttele miehistä vastuutaan, nainen arvostaa ja kunnioittaa miestään.
Ja jossa aviorikosta ei hyväksytä, sairaudet yms kestetään yhdessä, haluttomuusjaksot puolin ja toisin ymmärretään elämään kuuluviksi, ollaan kuolemaan asti yhdessä?
No, mun mielestä ei ole normaalia, että mies yksin on perheen pää ja että juuri miehen tulisi kokea ensisijaiseksi velvoitteekseen elättää perheensä. Musta hyvässä avioliitossa ja perheessä aikuisten kesken vallitsee keskusteleva ja tasa-arvoa kunnioittava demokratia ja molemmat osallistuvat perheen elättämiseen yhtä lailla, kuten ovat keskenään sopineet ja mikä molemmista oikealta ja tasapuoliselta tuntuu. Hyvässä perheessä kukaan ei ole jonkin ennakkoon sanellun roolin vanki vaan oma itsensä.
Sitoutuneisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja luottamusta ja työntekoa yhteisen hyvinvoinnin eteen minäkin arvostan. Noiden toteutuminen ei vain millään lailla edellytä sukupuolittuneesti normittunutta työnjakoa ja rooleja. Ei ole yhtä tapaa olla nainen tai yhtä tapaa olla mies. Jokaisella pitää voida olla oma tapansa. Ennen kaikkea muuta olemme ihmisiä.
Ap ei halua ottaa vastuutaan omasta elämästä vaan ulkoistaa sen miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jossa aviorikosta ei hyväksytä, sairaudet yms kestetään yhdessä, haluttomuusjaksot puolin ja toisin ymmärretään elämään kuuluviksi, ollaan kuolemaan asti yhdessä?"Haluttomuusjaksoissa" ei ole mitään perinteistä. Päinvastoin ennen tiedettin mikä on avioliittovelvollisuus.
Normaalia se silti on. Eihän se velvollisuusrakastelu ole mistään kotoisin eikä siitä pysty kumpikaan nauttimaan. AP
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä mies on perheen pää -ihmisiä haittaa yhtään, että annatte tyttärillenne mallin, että nainen on tyhmempi kuin mies? Teidän mielestänne se on vain niin?
Ei se sitä tarkoita. Mies on perheen pää, koska suojelee perhettä ja johtaa perhettä, ei sillä ole mitään tekemistä vaimon älykkyyden kanssa. Mies ja nainen ovat yleensä hyviä eri asioissa ja tekevät avioliitossaan ja perheensä eteen eri asioita, meillä mies tiskaa ja minä pesen pyykit, minä katson että lapset pesee hampaansa ja mies lukee niille iltasadun, minä herätän aamulla lapset kouluun mies tekee niille ruokaa kun minä olen vielä töissä. Mitä siitä tulee jos mies on löysä vässykkä joka on vaimolleen kuin yksi ylimääräinen lapsi huolehdittavana... Meillä Suomessa on vahvoja naisia, ja heillä pitää olla rinnallaan vahva mies.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei halua ottaa vastuutaan omasta elämästä vaan ulkoistaa sen miehelle.
Tai sitten vaan kökösti ilmaisee sen, että kaipaa sitä perinteistä miehistä miestä, joka koki vastuuta perheestään eikä keskittynyt omien mielitekojensa perässä harrastamaan/ sohvaperunoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jossa aviorikosta ei hyväksytä, sairaudet yms kestetään yhdessä, haluttomuusjaksot puolin ja toisin ymmärretään elämään kuuluviksi, ollaan kuolemaan asti yhdessä?No, mun mielestä ei ole normaalia, että mies yksin on perheen pää ja että juuri miehen tulisi kokea ensisijaiseksi velvoitteekseen elättää perheensä. Musta hyvässä avioliitossa ja perheessä aikuisten kesken vallitsee keskusteleva ja tasa-arvoa kunnioittava demokratia ja molemmat osallistuvat perheen elättämiseen yhtä lailla, kuten ovat keskenään sopineet ja mikä molemmista oikealta ja tasapuoliselta tuntuu. Hyvässä perheessä kukaan ei ole jonkin ennakkoon sanellun roolin vanki vaan oma itsensä.
Sitoutuneisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja luottamusta ja työntekoa yhteisen hyvinvoinnin eteen minäkin arvostan. Noiden toteutuminen ei vain millään lailla edellytä sukupuolittuneesti normittunutta työnjakoa ja rooleja. Ei ole yhtä tapaa olla nainen tai yhtä tapaa olla mies. Jokaisella pitää voida olla oma tapansa. Ennen kaikkea muuta olemme ihmisiä.
No minä olen oma itseni tälläisenä ja haluan, että mieskin olisi oma itsenä, nimenomaan perheen päänä! Eihän roolin vetäminen olekaan hyvä. Siksi en haluakaan miehen roolia toteuttaa vaan jätän sen miehelle. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luulisi olevan edes vaikeaa. Laitat deittipalstalle ilmoituksen:
"xx-vuotias nainen etsii loppuelämän elämänkumppania. Maksan puolet yhteisistä kuluista (paitsi kun olen vanhempainvapailla), hoidan kaikki kotityöt ja lapset, sinä saat päättää kaikesta. Olethan luotettava ja uskollinen. Kuva olisi kiva yllätys."
Ei se että mies on perheen pää tarkoita sitä että hän päättäisi kaikesta yksin, vaan että hän ottaa vastuuta perheestä, sen hyvinvoinnista niin henkisesti kuin muutenkin. Ja tottakai vaimo pitää huolta miehestään siinä kuin mies vaimostaan ja molemmat kunnioittaa toisiaan.
Eikö vaimo ota perheestään vastuuta niin henkisesti kuin muutenkin?!
Tottakai, mutta ehkä erilaisista asioista kuin mies, kukin tavallaan. Mies on voimakkaampi, isompi, joten hän on se joka vastaa että kukaan ei vahingoita hänen perhettään.
Perinteinen maskuliinisuus on Suomessa nykyisin aika harvinainen ominaisuus, mutta varmasti vielä jostain löydettävissä.
Mun mies on vähän tuonnepäin..
mulle tulee hänestä mieleen se professori "pikku naisia" -kirjasarjasta, se jonka kanssa Jo menee naimisiin ja perustaa sen koulun.
Mun mies on tosi lempeä ja hoivaava ihminen, mutta just sellasella maskuliinisella tavalla... vaikea selittää. Ihana mies on, ihan liikutun kun ajattelenkin.
Outoa, että etsit avioliittoa, etkä kumppania. Ei avioliittoja kuljeskele tuolla vapaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joka huolehtii perheen psyykkisestä, fyysisestä, taloudellisesta, sosiaalisesta ja hengellisestä turvallisuudesta.
En ikinä haluaisi asettaa rakastani tuollaiseen vastuuseen. Vähemmästäkin mies uupuu ja pimahtaa. Esim. yt:t on rankkoja muutenkin, saati jos on vastuussa perheen taloudellisesta turvallisuudesta. Ja kuka tahansa meistä voi esim. masentua, eikä silloin pysty vastaamaan perheen psyykkisestä turvallisuudesta, vaan on utse kannateltavana.
Perinteinen avioliittohan menee niin, että vanhemmat valitsevat lapselleen puolison tai puolisoita. Eikä puolisoa nähdä kuin vasta häissä. Monet ovat vasta lapsia.
Kannattaa ehkä vähän miettiä mitä perinteitä sitä oikein tarkoittaa.
Eikö teitä mies on perheen pää -ihmisiä haittaa yhtään, että annatte tyttärillenne mallin, että nainen on tyhmempi kuin mies? Teidän mielestänne se on vain niin?