Liivatelehtien käyttö ei koskaan onnistu
Teen kaiken ohjeiden mukaan, mutta jotain menee aina pieleen, ja koko kakku on pilalla, kun sen täyte on täynnä liivateklimppejä. Harmi, koska tykkään juustokakuista ja haluaisin onnistua niiden leipomisessa :(
Jostain syystä siis en vain saa liivatenesteestä paksua, tasaista ja nauhamaista, vaan joko se on liian paksua ja tahmeaa tai sitten litkua. Käytän ohjeissa mainittua nestemäärää, esim. 2 rkl/ 4 lehteä, ja neste on kiehuvaa. Liotan lehdet oikeaoppisesti. Missä vika?
Kommentit (20)
Minä olen tehnyt liivatteella jos jotakin noin 30 vuoden ajan. Olen tullut tulokseen että nuo suositellut nestemäärät / lehti on ihan liian vähän. Liuos jää liian paksuksi että sen saisi mitenkään sekoitettu täysin tasaisesti. Siksipä olen jo pitkään tehnyt niin, että olen nostanut nestemäärää. Neljälle lehdelle ainakin puoli desiä, jos ei enemmän. Kunnolla juokseva neste, niin jo onnistuu. Joskus olen nostanut jopa liivatteen määrää yli tarpeen, että lisäneste ei pilaa lopputuotteen rakennetta.
Vika on tekijässä. Nestemäärää on turha nostaa, onnistuu niillä hyvin. Harjoittele vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vika on tekijässä. Nestemäärää on turha nostaa, onnistuu niillä hyvin. Harjoittele vaan.
Siinäpä rakentava palaute.
Sekoitathan koko ajan sähkövatkaimella samalla kun lisäät liivate-nesteseosta? Sekoitatko kunnolla vielä sen jälkeenkin?
Osta sitä liivatejauhetta. Paljon helpompikäyttöistä.
Itse en käytä liivatelehtiä, vaan sitä samaa jauheena.
Jauhetta ei tarvitse liottaa.
Mikrossa yleensä lämmitän mehun ja lisään jauheen sitten.
Jos jäi liian kylmäksi, niin sitten lisää mikrotusta ja sekoitus välillä.
Paakut huomaa helposti lasiastiassa.
Kakut päällystin ennen Luculluksella (tärkkelysseos ja nopea jähmettymään), mutta sitä ei enää saa.
Tallinnasta saa eri merkkistä vastaavaa, mutta pienemmissä pusseissa.
Kaada hieman jäähtynyt liivateseos juustomassan joukkoon ohuena nauhana koko ajan vatkaten. Liivate hyytyy nopeasti, kun kuuma seos kohtaa kylmän juustokakkumassan. Siksi sitä kannattaa hetki jäähdyttää.
Kyllä mulla on aina onnistunut, mutta en ole tehnyt minkään ohjeen mukaan, vaan ihan silmämääräisesti sitä nestettä ja aika juoksevaa on, koska se yimääräinen neste ei sitä kakkua pilaa, vaan se seoksen paksuus.
Vatkaimella tehokas sekoitus.
Jauheesta en ole saanut kunnollista hyytelöä, joten käytän aina lehtiä.
Jaa, enpä ole koskaan onnistunut saamaan paakkuja liivatteesta. Kerrotko miten se on mahdollista?
Kai liotat ne ensin kylmässä vedessä pehmeäksi ?
Nesteen tulee olla kuumaa - kiehuvaa ja heti kunnon sekoitus ja hyydytettävän massan joukkoon. Nauhana vatkaten
Sekoitat liivatteen kuumaan veteen ja katsot että liukeni kunnolla
Jos tykkäät suklaisesta juustokakusta, niin suklaa riittää pitämään kasassa kakun. Et tarvi liivatetta. Samoin sitruuna-mascarponeseos hyytyy ilman liivatetta.
Liivate on monelle vaikea. Tärkeä liottaa kylmässä pehmeäksi, puristaa kuivaksi ja sulattaa kuumaan. Sitten ohuena nauhana kokoajan sekoittaen masaaan.
En suosittele jauhetta. Se ei välttämättö hyydytä yhtä tehokkaasti.
Liivatelientä pitää hiukan jäähdyttää ennen vaahtoon tms. lisäämistä.
Joskus myös paakkuuntunut kun on ollut jäisiä marjoja vaahdossa.
Juustokakkua leipoessa suosittu nestemäärä on noin puoli desiä lähes kiehuvana,siihen saa helposti lisättyä 4-5 hyvin liotettua liivatelehteä. Ja yhdistettäessä massaan käytä sähkövatkainta!
Älä lisää liivateseosta, jos se on paksua, lisää vettä ja kuumenna niin että on juoksevaa. Vatkaa kunnolla kakkuseoksen joukkoon.
Jauheella onnistuu ihan yhtä hyvin, ilman liotusta, minun mielestäni helpommin.
Nosta nestemäärää. Ota huomioon että kiehuessaan nestettä haihtuu. Muutenkin turha siinä on säästellä.
Oma systeemi:
liota liivatelehdet kylmässä vedessä 5-10 min ja siten että ne ovat erillään eikä yhdessä nipussa. Kiehauta vaikka desi tai pari nestettä/murskattuja marjoja tai mitä sitten kakkuusi laitatkin. Ei tarvitse keittää mutta siten että se kiehahtaa. Ota liivatelehdet kylmästä vedestä ja purista niistä voimakkaasti kädessä ylimääräinen vesi pois. Laita lehdet siihen kuumaan nesteeseen tjsp ja sekoita hyvin että sulavat sinne tasaisesti. Kuumenna varovasti neste + liivatteet kerran vielä siihen pisteeseen että se kiehuu tai ainakin liki kiehuu mutta älä missään tapauksessa anna kiehua kunnolla ja pidempään. Sekoittele samalla. Sitten voit antaa nesteen jäähtyä hieman muttei likikään kylmäksi asti. Jos sekoitat liivatteet esim. kermavaahtoon (ei kestä kuumaa) tai seokseen jossa on kermavaahtoa niin sekoita sitä kermavaahtoa voimakkaasti ja kaada liivateneste sekaan ihan ohuena norona (jäähtyy helposti kaadon aikana kun samalla sekoitetaan). Lopuksi laita kakku kylmään jäähtymään.
Jos olen tehnyt vaikka juustokakkuun päälliskiilteen vadelmista +mehusta, laitan liivatelehdet ensin isoon syvään lautaseen kylmään veteen yksi kerrallaan. Kuumennan mehun melkein kiehuvaksi. Puristan yksittäisestä liivatelehdestä vedet pois, nyrkkiin puristamalla, ja lisään sen kuumaan nesteeseen, samalla kun semmoisella käsivispilällä sekoitan. Sama loppujen kanssa. Annan mehun jäähtyä hieman, ennen kuin kaadan sen vuokaan juustokakun/vadelmien päälle, ja laitan vuuan jääkaapppiin. Nesteen pitää olla tarpeeksi kuumaa jotta liivatelehdet sulavat nätisti
Ei tarvi sähkövatkainta. Nesteen täytyy olla kiehuvaa, sekoitusta kokoajan ja sitten jäähdytät kiilteen ennen sen laittamista. Ei tuu klimppejä
Klimppejä tulee, jos liivatteen laittaa liian kylmään seokseen. Jos siinä on esim. jäisiä marjoja ja/tai jääkaappikylmiä aineksia, se jähmettyy todella nopeasti. Jäiset aineet voi lisätä viimeiseksi vasta liivatteen jälkeen ja antaa muiden aineiden lämmetä sen verran, että liivate sekoittuu kunnolla.
Toistan vielä muiden antamista vinkeistä olennaiset:
- nestettä enemmän, tai ei kannata puristaa liotusvettä kovin tarkkaan pois
- riittävän kuuma neste
- lisää HITAASTI ohuena nauhana koko ajan hyvin vatkaten.
Nostan