Anna ystävämme Netflixissä
Netflix original versiona kylläkin, nimellä "Anna, A lopussa (Anne with an E)"
Itse tykkäsin siitä alkuperäisestä ja aloitin nyt katsomaan tuota Netflixin versiota. Saa nähdä, kuinka paljon häiritsee eri näyttelijät ym.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok sarja, jäin odottamaan jatkoa. Tosin Matthewn itsariyritys oli aika paksua. Meneeköhän tämä vähän liian väritetyksi tulevalla kaudella.
Mua vähän hämäsi, kun Anna sanoi renkipoika Jerrylle tämän voivan olla halutessaan aikuisena vaikka lentäjä. Itse olen mielessäni sijoittanut sarjan 1800-l loppuun.
Sen pitäisi sijoittua 1800-luvun loppupuolelle, koska annan nuorin tytär Rilla syntyy noin 1900 (kasvaa teinistä aikuiseksi ensimmäisen maailmansodan aikana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok sarja, jäin odottamaan jatkoa. Tosin Matthewn itsariyritys oli aika paksua. Meneeköhän tämä vähän liian väritetyksi tulevalla kaudella.
Mua vähän hämäsi, kun Anna sanoi renkipoika Jerrylle tämän voivan olla halutessaan aikuisena vaikka lentäjä. Itse olen mielessäni sijoittanut sarjan 1800-l loppuun.
Sen pitäisi sijoittua 1800-luvun loppupuolelle, koska annan nuorin tytär Rilla syntyy noin 1900 (kasvaa teinistä aikuiseksi ensimmäisen maailmansodan aikana).
Ok, käsikirjottajien moka siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, käsikirjottajien moka siis.
Tai tietoinen päätös siirtää kirjaa ajassa eteenpäin vähän.
Mä en koskaan "päässyt sisälle" Anna -kirjoihin, vaikka koetin niitä joskus lukea, joten ne eivät ole minulle tuttuja. Anna ystävämme -televisiosarjaa taas rakastin ja sen olen katsonut nuorempana läpi ainakin kahdesti. Tämä Netflix -sarja on nyt mulla jonossa, mutta en ole uskaltanut sitä vielä aloittaa, kun pelkään pettyväni. Hyvä, että joku on pitänytkin siitä!
Toisaalta, 1870- tai 1880-luvuilla puhvihihat eivät olleet muodissa. Vasta 1890-luvulla...
Spoiler
Vikan jakso ihan lopussa, kun se roisto saapui Vihervaaraan ja Anna aukaisi oven, nähtävästi Anna ihastui siihen? Menee kyllä vähän creepyksi jos yhtään vihjaistaan että se aikuinen mies liehittelisi edes sen varjolla että ryöstävät paikan Annaa joka on, mitä, 13v?
Se Marillan näyttelijä on ihana. Välillä jotenkin liikuttavan kömpelö kun ei oikein osaa osoittaa hellyyttä Annalle. Se menkkajakso oli muuten hauska :D
Vierailija kirjoitti:
Spoiler
Vikan jakso ihan lopussa, kun se roisto saapui Vihervaaraan ja Anna aukaisi oven, nähtävästi Anna ihastui siihen? Menee kyllä vähän creepyksi jos yhtään vihjaistaan että se aikuinen mies liehittelisi edes sen varjolla että ryöstävät paikan Annaa joka on, mitä, 13v?
Mä en nähnyt mitään tällaista siinä, ei käynyt ollenkaan edes mielessä. Minusta Anna sai ennemminkin epäilyttäviä viboja siitä tyypistä, kun avasi oven.
Katsoin sarjan ja voin suositella. On aivan loistava. Ei vaan pidä verrata vanhaan sarjaan. Tässä on tummempia sävyjä mutta toisaalta ihan yhtä paljon huumoria ja lämpöä. Loistavat näyttelijät
Tämän ketjun innoittamana piti alkaa seuraamaan tätä sarjaa, ja voi että olen tykännyt! Luin jo ekaluokalla kaikki Annat ja Runotytöt ja myöhemmin aikuisenakin olen niihin palannut. Toki aiemman sarjankin jo lapsena olen katsonut. Tässä sarjassa jotenkin ihan mahtava se Annan näyttelijä; useaan otteeseen on tullut naurettua ääneenkin miten mainiosti hän tuollaista dramaattisen runollista hahmoa esittää. Jotenkin myös aika esteettinen ote kaikenkaikkiaan tässä sarjassa, todella kauniita kamera-ajoja ja tiloja. Jo alun teema on mielestäni runollisen kaunis. Ah, herkkua vanhojen tyttökirjojen faneille!
Olen vasta kauden puolivälissä, muta pakko kommentoida. Tykkään siitä, että uudessa sarjassa Anna, Marilla ja Rachel Lynde vastaavat ulkonäöllisesti sitä, mitä kirjoissakin on kerrottu, jopa paremmin kuin aikaisemmassa sarjassa, jossa laihaa Marillaa näytteli suht tanakka Colleen Dewhurst ja rouva Lynde taas ei ollut mainittavan lihava, vaikka kirjoissa kait annettiin näin ymmärtää.
Mutta muuten en ole ihastunut uuden sarjan keksityistä juonikuvioista: Annan palauttaminen takaisin orpokotiin, nimenä Shirley-Cuthbert, "törkeyspuheet" koulussa, valehtelu kouluunmenosta, pastorin nuhteluvierailu jne. Tosin en jaksa tämän perusteella enää hämmästyä noista täällä mainituista kohtauksista (itsemurhayritys ja murtovaras), joita en ole päässyt vielä näkemään.
Ihan hyvä, että tuovat esiin näkökulmaa Annan elämän karuudesta ennen Vihervaaraan tuloa, mutta sarja ei onnistu mielestäni kuitenkaan tavoittamaan kirjan henkeä samalla tavalla kuin aiempi. Tietynlainen kepeys ja lämpö ja "tyttökirjamaisuus" jää ainakin alkujaksojen perusteella puuttumaan. Sarja on toisinaan jopa ahdistavan raadollinen, ainakin herkkiksille, mutta mielenkiinnolla silti seuraan tämänkin tuotannon. On tässä ihan hyviä näyttelijäsuorituksia. Kiinnostava nähdä, jos sarja jatkuu, että millaisena aikuinen Anna siinä esiintyy vai päästäänkö jo ensimmäisellä tuottiksella sinne asti?
Käsikirjoittajalta ja ohjaajalta ovat tainneet mennä Anna ja Peppi Pitkätossu sekaisin...
Monin osin hyvä versio, mutta feministi-kapinallis-Anna ohittaa kyllä kirjasarjan.
Tykkäsin todella paljon tästä! Minun mielestä saa olla ihan uuttakin keksitty mukaan tähän, kun aiempi sarja oli kuitenkin hyvä. Tai siis ei olisi sinänsä mitään järkeä tehdä hyvästä uutta sarjaa, joka menee sitten ihan samalla tavalla.
Sarjassa oli selvästi tummempia sävyjä, joka oli mielestäni hyvä asia. Annan näyttelijä on aivan loistava. Noin nuori ja taitava.
2.kausi on nyt katsottavissa Netflixissä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin Annan nuoruusvuodet, Anna opettajana ja Annan jäähyväiset, ja kirosin kun en mistään löydä enää ihanaa tv-sarjaa. Eli kiitos vinkistä!
Pidin alkuperäisestä sarjasta mutta edetessään menu ihan kummalliseksi esim. Anna oli toimittaja ja jossain välissä osti Vihervaaran(?!) ja niin edespäin.Pitääpä googlata heti Amy Beth.
Lainasin kaikki dvd.t kirjastosta ja pidin Anna-viikonlopun kesäkuussa. Katopa löytyiskö kirjastosta.
Meinasin alkaa katsomaan sitä uutta tuotantokautta, mutta jaksokuvaukset kuulostivat niin kummallisilta etten sitten viitsinytkään.
Up.
Oliko tässä sarjassa Matthewin itsariyritys?!En muista sellaista tai menkkajaksoa.
Hyvin oli käsitelty tasa-arvoa, mustien ja homojen/lesbojen oikeuksia, oliko kirjoissakin näitä?
Eikös netflixissä ole vain 2 kautta.
Tykkäsin
Vierailija kirjoitti:
Up.
Oliko tässä sarjassa Matthewin itsariyritys?!En muista sellaista tai menkkajaksoa.
Hyvin oli käsitelty tasa-arvoa, mustien ja homojen/lesbojen oikeuksia, oliko kirjoissakin näitä?
Eikös netflixissä ole vain 2 kautta.Tykkäsin
Ensimmäisellä kaudella oli sekä Matthewn itsariyritys että menkkajakso, katsopa vaikka uudelleen jos olet unohtanut!