Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti mokasi taas ja ei myönnä vastuuta

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko niitä puhelimia on vilkuilla, jos haluaa työnsä saada tehtyä. Puhelin on työväline. Sillä mm.

- kirjataan omat työajat, eri toiminnoille on eri koodit

- kirjataan lasten hoitoajat ja poissaolot

- kuvataan ja dokumentoidaan toimintaa jq lasten valintoja sekä katsotaan ja arvioidaan tallenteita (kyllä, keskellä pihaa)

- luetaan ja lähetetään sähköpostia yhteistyöryhmille ja vanhemmille

- luetaan ja lähetetään tekstareita vanhemmille

- tarkistetaan säätilanne

yms. yms. yms.

Höpö höpö, minun lapset oli päiväkodissa paljon ennen kännykkäaikaa, ja juoruilu oli ulkona tätien tärkein tehtävä. Nukkua lasten piti, että tätit pääsi yhtäaikaa kahville. Silloin ltoilla oli vielä ns. suunnittelutunti, joka olisi pitänyt tehdä pklla töitä, kaikki livistivät kotiin, itse kertoivat, kun tuttuja sattuivat minulle olemaan.

Ltot ja ala-asteen opet, nuo lahjattomat ääliön, jotka jäävät aina kehityksessään jonnekin ameeban tasolle. Minulla on heistä pitkä kokemus, joten kyllä tiedän.

Vierailija
142/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kerrataanpa. Päiväkodissa ei siis saisi pitää palavereita, ei saisi keskustella pihalla työkavereiden kanssa, ei saisi katsoa puhelinta eikä sähköpostia, ei saisi tehdä mitään kirjallisia töitä.

Mutte kuitenkin pitäisi tietää mitä kukakin Marjatta ja Liisa on tehnyt ja mitä vanhemmat sanoi kun toivat lasta hoitoon. Kuitenkin pitää tietää nukkuuko joku päikkäreitä tunnin, ei yhtään vai koko päikkäreiden ajan, pitää tietää pitääkö lapselle laittaa ohuempi vai paksumpi pipo.

Aika yli-inhimmilliset vaatimukset on nyt. Eli päiväkodintyöntekijät eivät saisi kommunikoida keskenään lainkaan työpäivän aikana, koska se olisi lapsilta pois? Näinkö?

Että esimiehen tiedotus sitten, hänkään ei siis saa tiedottaa mistään asioista työntekijöilleen eikä työntekijät esimiehelleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kerrataanpa. Päiväkodissa ei siis saisi pitää palavereita, ei saisi keskustella pihalla työkavereiden kanssa, ei saisi katsoa puhelinta eikä sähköpostia, ei saisi tehdä mitään kirjallisia töitä.

Mutte kuitenkin pitäisi tietää mitä kukakin Marjatta ja Liisa on tehnyt ja mitä vanhemmat sanoi kun toivat lasta hoitoon. Kuitenkin pitää tietää nukkuuko joku päikkäreitä tunnin, ei yhtään vai koko päikkäreiden ajan, pitää tietää pitääkö lapselle laittaa ohuempi vai paksumpi pipo.

Aika yli-inhimmilliset vaatimukset on nyt. Eli päiväkodintyöntekijät eivät saisi kommunikoida keskenään lainkaan työpäivän aikana, koska se olisi lapsilta pois? Näinkö?

Että esimiehen tiedotus sitten, hänkään ei siis saa tiedottaa mistään asioista työntekijöilleen eikä työntekijät esimiehelleen?

Mä luulen, että näissä viesteissä on pohjimmiltaan tarkoitettu, että näillä hoitajamäärillä/lapsi ei voida valvoa lapsia riittävästi, hoitaa sitä kasvatuspuolta ja vielä siihen päälle tehdä kaikkea suunnittelua/raportointia/tiedottamista. Joku osa-alue kärsii väkisinkin. Se ei ole hoitajien vika ja tahdon uskoa, että suurin osa hoitajista tekee parhaansa.

Eli vaihtoehtoina olisi lisätä henkilökuntaa tai vähentää sitä suunnittelua/raportointia/tiedottamista jotta lapsia tulisi vahdittua ja vielä kasvatettuakin. Minä toivoisin ensisijaisesti lisää henkilökuntaa.

Vierailija
144/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa työpaikoissahan ei juoruilla koskaan, tehdään itse ainakin kolmen ihmisen työt ja luetaan työkavereiden ajatukset aina kristallipallon välityksellä... siksi ne ei tee virheitä siellä...

Vierailija
145/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko niitä puhelimia on vilkuilla, jos haluaa työnsä saada tehtyä. Puhelin on työväline. Sillä mm.

- kirjataan omat työajat, eri toiminnoille on eri koodit

- kirjataan lasten hoitoajat ja poissaolot

- kuvataan ja dokumentoidaan toimintaa jq lasten valintoja sekä katsotaan ja arvioidaan tallenteita (kyllä, keskellä pihaa)

- luetaan ja lähetetään sähköpostia yhteistyöryhmille ja vanhemmille

- luetaan ja lähetetään tekstareita vanhemmille

- tarkistetaan säätilanne

yms. yms. yms.

1. Työajat kirjataan päivän alussa ja lopussa, ei pitkin päivää

2. Lasten hoitoajat ja poissaolot kirjataan nekin aamulla ja ja iltapäivällä, ei pitkin päivää

3. Lapsia ei tarvitse kuvata pitkin päivää, se ei liity mitenkään hoitotyöhön, tallenteiden sijaan pitää katsoa lapsia IRL

4. sähköposteja vanhemmille ja yhteistyöryhmille ei tarvitse lukea pitkin päivää, iso osa vanhemmista on yhteydessä päiväkotiin netin kautta ehkä vain kerran kuukaudessa, ei 4 hoitajan tarvitse sitä varten puhelimia päivystää

5. sama tekstareiden kanssa, ei niitä koko ajan lähetellä

6. Säätilanne selviää yllättävän hyvin kun tulee pois sieltä katoksen alta ja menee lasten kanssa pihalle

1. Työpäivän sisällä voi ltolla olla ryhmän ulkopuolista aikaa. Kuten sanottu, eri toiminnoilla on eri koodit.

2. Kaikki lapset eivät tule ja lähde samaan aikaan. Hoitopäivä voi ihan hyvin alkaa vasta klo 11 tai tieto poissaolosta, sairastumisesta yms. tulla vasta silloin.

3. Tutustupa juuri voimaan tulleeseen, kaikkia varhaiskasvattajia velvoittavaan valtakunnalliseen vasuun. Lasten toimintaa dokumentoidaan nimenomaan päivän jokaisessa tilanteessa.

4. Kyllä tarvitsee. Sähköpostitse tehdään joskus äkillisiäkin muutoksia esim. hetken päästä suunnitelluksi alkavaan palaveriin, kun on tavoitettava kerralla vaikka vanhemmat, kelto, tulkki ja perhetyöntekijä. Ja mieluummin niin, että työntekijä lukee postit ulkona lapsia samalla valvoen kuin jättämällä ryhmän kokonaan ja poistumalla erilliseen toimistoon pöytäkoneen ääreen

5. Tarvitsee kun tarvitsee. Yllättyisit, kuinka paljon viestintää 24 lapsen ryhmän pyörittäminen vaatii

6. Jep, mutta jos on tarkoitus suunnitella iltapäivän retkeä tai ryhmien yhdistämistä esim. työntekijävajauksen vuoksi, jos jollakulla on kasvatuskeskustelu, koulutus, lyhkäri yms.

Huomaatko miten hyvin päiväkoti toimii jopa ilman lapsia! Ryhmän kaikilla kolmella hoitajalla on koko ajan kännykkä kädessä, koska lapsia tulee ja menee ja pitää dokumentoida jokainen hetki - laki muuten ei vaadi lasten kuvaamista ja vanhemmilla on oikeus kieltää lastensa kuvaaminen hoitopäivän aikana! Suurin osa lapsista ei tarvitse keltoa, tulkkia, perhetyöntekijää jne., joten miksi ryhmän kaikki 3 hoitajaa koko ajan kyttäävät puhelintaan, että tuleekohan peruutus?

Jos työntekijä kuvittelee, että hän voi lukea sähköposteja samalla lapsia vahtien, niin ollaan aika kaukana siitä vastuusta, jota laki edellyttää!

Parasta olisi, että hoitajilla ei ole kännykkää, lapsilla olisi kulunvalvonta kuten useilla aikuisilla töissä. Yhteydenpito päiväkotiin keskitetään yhdelle ja hoitajilta puhelimet pois ja katse lapsiin.

Helppo huudella sivusta kun ei velvoitteista ja realiteeteista mitään tiedä...

Helppo huudella, kun päiväkodissa ei edes esitetä, että lapsista huolehditaan. Kun sähköposti palaverista on tärkeämpi kuin lapset, niin lopputuloksena on lapsia, joilta on murtunut reisi tai joita kiusataan. Hoitajilla kun on kiire katsoa kännykästä, millainen sää on pihalla. Vaikka he itsekin siellä pihassa ovat!

Sä e nyt käsitä että päiväkodeissa VAADITAAN dokumentointia.

Ja ketä vanhemmat syyttää, kun lapselle kotona käy vastaavaa? Tuleeko siitä lehtijuttu? Siihen nähden kuinka paljon lapsia on päiväkodissa ja kuinka monta tuntia päivässä, niin näitä tapaturmia käy hyvin vähän.

Vierailija
146/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että näissä viesteissä on pohjimmiltaan tarkoitettu, että näillä hoitajamäärillä/lapsi ei voida valvoa lapsia riittävästi, hoitaa sitä kasvatuspuolta ja vielä siihen päälle tehdä kaikkea suunnittelua/raportointia/tiedottamista. Joku osa-alue kärsii väkisinkin. Se ei ole hoitajien vika ja tahdon uskoa, että suurin osa hoitajista tekee parhaansa.

Eli vaihtoehtoina olisi lisätä henkilökuntaa tai vähentää sitä suunnittelua/raportointia/tiedottamista jotta lapsia tulisi vahdittua ja vielä kasvatettuakin. Minä toivoisin ensisijaisesti lisää henkilökuntaa.

Kunpa ne toiveet esitettäisiin jonnekkin muualle kuin vauva-palstalle. Työntekijöitä ei päättäjät kuuntele, koska asenne on se, että työntekijät haluaa vaan laiskotella ja päästä helpolla.

Vierailija
147/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin tälläisiä sattuu päiväkodeissa ja varmasti monta läheltäpiti tilannetta. Mutta myös vanhempien valvonnassakin sattuu ja tapahtuu ja silloinkin kun lapset ovat keskenään ulkona.

Lapsia pääsee haahuilemaan päiväkodin pihalta vain senkin takia, kun vanhemmat eivät huolehdi portin asianmukaisesta lukituksesta.

AI harvoin? 170 onettomuutta päiväkodeissa johtaa terveyskeskus/tai sairaala käyntiin! plus karkaamiset jne.. olimme lasten kanssa pikkupapu konsertissa sellosalissa, pois lähtiessämme meidän ryhmään löyttäytyi joku tuntematon poika, huusin siellä ulos kävelessämme että kenen poika tämän on, vei takaisin siään ja sielläkin huusin että kenen on, oli ulkomaalaien joten ei tainut osata suomea, edes!! vahtimestari otti hänet ONNEKSI huomaansa, että me kerkesimme bussiin!

Vierailija
148/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5454 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tosi outoa, kuinka juuri nämä lapsia rakastavat ja lasten vuoksi päiväkoteihin hakeutuneet hoitajat/lastentarhanopettajat puolustavat kaikkein kiivaimmin palavereja/raportointia/meilejä/tekstareita/ym. kännykännäpräystä. Samalla myönnetään, että resursseja ei riitä edes välttämättömimpään, lasten turvallisuuteen.

Minun lasteni jokaisista unista, syömisistä ja vessakäynneistä ei tarvitse raportoida. En halua kivoja valokuvakansioita, en hienoja raportteja, en ylityötunneilla järjestettäviä äitienpäiväjuhlia. En halua kuravaatteiden huoltoa tai lasten hukkaamien sukkien setvimistä, se on oma hommani. Haluaisin sitä hyvää, laadukasta perushoitoa.

Ymmärrätkö, että tieto ei kulje ilman niitä palaverejä? Ja ymmärrätkö, että saamme valituksia jos emme vastaa puhelimeen/tekstareihin? Ja ymmärrätkö, että kännykkänäpräykseen meitä käsketään johtajan tahoolta, eikä todellakaan ole oma valintamme?

Ja vaikka itse et halua kuravaatteiden huoltoa ja lasten hukkaamien sukkien setvimisiä, niin aika moni muu vanhempi kuitenkin sitten haluaa. Siinä sitten etsitään lapsen pikkuautoa ympäri päiväkotia, kun se on ihan pakko saada mukaan kotiin just sinä päivänä tai lapsi ei nuku/syö/leiki tms.

Itse luopuisin palavereista oikein mielelläni, kuten myös mm. daisyn käytöstä ja vanhempien hoitoaikojen ilmoitteluista, erilaisista tapahtumista (mm. kevättapahtumat), vasukeskuskesteluista jne. mutta kun ei minulta kysytä ja sitten taas esim. ilman palavereita se homma ei vain pyörisi. Mulle passaisi hyvin, että työni olisi vain lasten vahtimista ja perushoitoa, ei mitään muuta, ihan vain pelkät minimiasiat, tällöin voisi olla vaikka 8 alle 3 vuotiasta/aikuinen ja päiväkoti voisi kulkea nimellä "lastensäilytyspaikka" tai "lapsivarasto".

Se kahvitauko kuuluu kuitenkin minullekkin, muistutan että meillä päiväkodissa ei ole edes ruokataukoja, toisin kuin monessa muussa työpaikassa on.

Miksi ihmeessä sinä ammattilaisena haluaisit kasvattaa ryhmäkokoja, kun minä vanhempana nimenomaan toivoisin niitä pienennettävän?

En tietenkään haluaisi, mutta niin tulisi väistämättä tapahtumaan, jos muut hommat jäisi hoitajilta pois. Luuletko ihan tosissasi että työmäärä pienenisi hoitoalalla?

Tässä just päästään siihen, mikä mua hoitoalan ihmisissä närästää. Sellainen tympeä fatalismi, että mennään nyt ihan sillä minimisuorituksella, ettei kukaan keksi vaatia enempää. Lapsethan siitä asenteesta eniten kärsivät.

Eiköhän se päiväkodi johtaja tai esimies( tai mikä lie johtaa) määrittele ryhmäkoot ja muut asiat, mitä siellä tehdään, yksittäisen työntekijän lienee vaikea poiketa määrätystä tai alkaa tekemään tavalla joka on järkevämpi, muttei päiväkodin käytäntö,ilman työpaikkansa menettämistä. Toki tämä on aihe, johon ihmiset suhtautuu tunteella, kyseessä omat lapset, mutta kun ne hoitajat on työntekijöitä ja työpaikalla tehdään niin kuin johto on päättänyt ja määrää tekemään.

Mutta kai minä anonyyminä vanhempana saan sanoa, mihin soisin voimavarat keskitettävän. Eivät ne asiat ainakaan puhumatta parane. Tämä on Suomen suosituin keskustelupalsta, joten varmasti täällä jokunen päiväkodin johtajakin on.

Vierailija
149/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa ne toiveet esitettäisiin jonnekkin muualle kuin vauva-palstalle. Työntekijöitä ei päättäjät kuuntele, koska asenne on se, että työntekijät haluaa vaan laiskotella ja päästä helpolla.

Se on joka alalla niin, että asiakkaat avautuu työntekijöille, kun ajattelevat että näin viesti saadaan perille. Mutta yleensä työnjohto kuuntelee paremmin maksavaa asiakasta, kun työntekijää, juuri tuosta syystä, oletetaa työntekijän vain laiskottelevan, kun asiakas voi lähteä rahoineen ja ostaa palvelunsa muualta, niin asiakasta kuunnellaan, jos hän vain asian suoraan johtoportaaseen asti kertoo.

Vierailija
150/151 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5454 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tosi outoa, kuinka juuri nämä lapsia rakastavat ja lasten vuoksi päiväkoteihin hakeutuneet hoitajat/lastentarhanopettajat puolustavat kaikkein kiivaimmin palavereja/raportointia/meilejä/tekstareita/ym. kännykännäpräystä. Samalla myönnetään, että resursseja ei riitä edes välttämättömimpään, lasten turvallisuuteen.

Minun lasteni jokaisista unista, syömisistä ja vessakäynneistä ei tarvitse raportoida. En halua kivoja valokuvakansioita, en hienoja raportteja, en ylityötunneilla järjestettäviä äitienpäiväjuhlia. En halua kuravaatteiden huoltoa tai lasten hukkaamien sukkien setvimistä, se on oma hommani. Haluaisin sitä hyvää, laadukasta perushoitoa.

Ymmärrätkö, että tieto ei kulje ilman niitä palaverejä? Ja ymmärrätkö, että saamme valituksia jos emme vastaa puhelimeen/tekstareihin? Ja ymmärrätkö, että kännykkänäpräykseen meitä käsketään johtajan tahoolta, eikä todellakaan ole oma valintamme?

Ja vaikka itse et halua kuravaatteiden huoltoa ja lasten hukkaamien sukkien setvimisiä, niin aika moni muu vanhempi kuitenkin sitten haluaa. Siinä sitten etsitään lapsen pikkuautoa ympäri päiväkotia, kun se on ihan pakko saada mukaan kotiin just sinä päivänä tai lapsi ei nuku/syö/leiki tms.

Itse luopuisin palavereista oikein mielelläni, kuten myös mm. daisyn käytöstä ja vanhempien hoitoaikojen ilmoitteluista, erilaisista tapahtumista (mm. kevättapahtumat), vasukeskuskesteluista jne. mutta kun ei minulta kysytä ja sitten taas esim. ilman palavereita se homma ei vain pyörisi. Mulle passaisi hyvin, että työni olisi vain lasten vahtimista ja perushoitoa, ei mitään muuta, ihan vain pelkät minimiasiat, tällöin voisi olla vaikka 8 alle 3 vuotiasta/aikuinen ja päiväkoti voisi kulkea nimellä "lastensäilytyspaikka" tai "lapsivarasto".

Se kahvitauko kuuluu kuitenkin minullekkin, muistutan että meillä päiväkodissa ei ole edes ruokataukoja, toisin kuin monessa muussa työpaikassa on.

Miksi ihmeessä sinä ammattilaisena haluaisit kasvattaa ryhmäkokoja, kun minä vanhempana nimenomaan toivoisin niitä pienennettävän?

En tietenkään haluaisi, mutta niin tulisi väistämättä tapahtumaan, jos muut hommat jäisi hoitajilta pois. Luuletko ihan tosissasi että työmäärä pienenisi hoitoalalla?

Tässä just päästään siihen, mikä mua hoitoalan ihmisissä närästää. Sellainen tympeä fatalismi, että mennään nyt ihan sillä minimisuorituksella, ettei kukaan keksi vaatia enempää. Lapsethan siitä asenteesta eniten kärsivät.

Eiköhän se päiväkodi johtaja tai esimies( tai mikä lie johtaa) määrittele ryhmäkoot ja muut asiat, mitä siellä tehdään, yksittäisen työntekijän lienee vaikea poiketa määrätystä tai alkaa tekemään tavalla joka on järkevämpi, muttei päiväkodin käytäntö,ilman työpaikkansa menettämistä. Toki tämä on aihe, johon ihmiset suhtautuu tunteella, kyseessä omat lapset, mutta kun ne hoitajat on työntekijöitä ja työpaikalla tehdään niin kuin johto on päättänyt ja määrää tekemään.

Mutta kai minä anonyyminä vanhempana saan sanoa, mihin soisin voimavarat keskitettävän. Eivät ne asiat ainakaan puhumatta parane. Tämä on Suomen suosituin keskustelupalsta, joten varmasti täällä jokunen päiväkodin johtajakin on.

Totta kai saat sanoa, ja suorastaan pitääkin sanoa. Mutta moni tuntui ajattelevan, että työntekijät voivat itse päättää mitä tekevät ja mitä ei. Näin minä tämän käsitin. Ja edelleen ajattelen, että lapset on aiheena tunnepitoinen, koska vanhemmat tahtovat parasta mahdollista hoitoa ja koulutusta lapsilleen, niin näkemykset eroavat toisistaan ja näistä pitääkin keskustella, sillä muuten tuskin muutosta tapahtuu.

Vierailija
151/151 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on aivan loistava päiväkoti ❤

Lapset saa tehdä ja touhuta. Kertaakaan en oo nähny hoitajia kännykkä kädessä, kun ovat hoitaneet lapsia ja olen monenlaisiin aikoihin käynyt päiväkodilla. Vältän itse soittelua, jos ei ole todella kiireellistä asiaa, laitan viestin, johon voi reakoida, kun ajankohta on sopiva. Lapsia ei pakkonukuteta, mutta koen kyllä, että rauhoittaa iltaa kotona, kun lapset on nukkuneet päiväkodissa...

Mä en kuitenkaan tarkalleen tiedä, mitä hoitajien päivään kuuluu, mutta ainakin kuulumisien vaihto vanhempien kanssa. Me aina jutellaan hetki, kun haen lapsia. Mutta on niitäkin vanhempia, jotka nappaa lapset äkkiä matkaan ja huutaa vaan olan yli joojoota, kun hoitajat kertois päivästä. Ite oon sanonu, että en edes kuvittele, että hoitajat vois varjella lapset kaikesta ja senkin oon sanonu, ettei jokaista naarmua ja kolhua tarvi raportoida.

Ja voisin hyvin kuvitella, että meidän 1v 8kk kiipeilis myös isompien kiipeilytelineessä, on oppinu kiipeilemään ennen kuin kävelemään. Mutta sitä mietin, miten pienen pitää pudota, että molemmat reisiluut menee poikki... oon nähny vaikka minkälaisia putoamisia, mutta kaikista on selvitty säikähdyksellä.. onko vanhemmat antaneet lapsen kiivetä ja olleet koko ajan vieressä ottamassa kiinni, ettei lapselle ole kehittynyt normaalia ymmärrystä siitä, että ei voi vaan päästää irti.

Kiipeilystä oli juttu geo-lehdessä muutama vuosi sitten ja siinä kerrottiin, että kun lapsi kiipeilee ja hakee itse rajojaan, tapaturmia sattuu vähemmän, taidot kehittyy nopeammin ja esim korkeanpaikankammoa on vähemmän. Mitä enemmän turvalaitteita (esim. patjoja tms), sitä enemmän vahinkoja. Turvalaitteet siis antaa virheellisen turvallisuuden tunteen ja tekee varomattomaksi.