Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti mokasi taas ja ei myönnä vastuuta

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko niitä puhelimia on vilkuilla, jos haluaa työnsä saada tehtyä. Puhelin on työväline. Sillä mm.

- kirjataan omat työajat, eri toiminnoille on eri koodit

- kirjataan lasten hoitoajat ja poissaolot

- kuvataan ja dokumentoidaan toimintaa jq lasten valintoja sekä katsotaan ja arvioidaan tallenteita (kyllä, keskellä pihaa)

- luetaan ja lähetetään sähköpostia yhteistyöryhmille ja vanhemmille

- luetaan ja lähetetään tekstareita vanhemmille

- tarkistetaan säätilanne

yms. yms. yms.

1. Työajat kirjataan päivän alussa ja lopussa, ei pitkin päivää

2. Lasten hoitoajat ja poissaolot kirjataan nekin aamulla ja ja iltapäivällä, ei pitkin päivää

3. Lapsia ei tarvitse kuvata pitkin päivää, se ei liity mitenkään hoitotyöhön, tallenteiden sijaan pitää katsoa lapsia IRL

4. sähköposteja vanhemmille ja yhteistyöryhmille ei tarvitse lukea pitkin päivää, iso osa vanhemmista on yhteydessä päiväkotiin netin kautta ehkä vain kerran kuukaudessa, ei 4 hoitajan tarvitse sitä varten puhelimia päivystää

5. sama tekstareiden kanssa, ei niitä koko ajan lähetellä

6. Säätilanne selviää yllättävän hyvin kun tulee pois sieltä katoksen alta ja menee lasten kanssa pihalle

Olen insinööritoimistossa. Työaikojen kirjaus, muutama minuutti, vaikka teen monen projektin töitä päivän aikana. Työkohteissa otetaan kuvia, mutta se on eri asia. Miksi lapsia pitäisi kuvata? Ei edes saa kuvata ilman vanhempien lupaa. Katson sähköpostini muutaman kerran päivässä. Harvalla on niin kiirellistä asiaa, että siihen pitäisi heti vastata. 6 kohdasta ihan samaa mieltä. Lisäksi päivän sään näkee kun sen katsoo kerran. Eikö sitä tätöset katso jo aamulla, että tietää mitä laittaa päälle? Ei tartte netistä tarkistaa, millainen sää nyt täällä ulkona on. Kuulostaa ihan tekosyiltä, samoja asioita tehdään muissakin työpaikoissa moninkertaisesti, eikä niiden takia jätetä tärkeintä työtehtävää tekemättä. Jos tosiaan pitää pihalla näitä tehdä, niin huh huh. Kukaan ei kuole, jos noita siirtää myöhemmäksi. Sen sijaan jos noita tekee sen sijaan, että vahtii lapsia, joku voi kuolla ja onhan päiväkodeista karannut lapsi joskus kuollutkin. 

En tiedä, missä kaupungissa sää pysyy koko ajan samanlaisena, että riittää, kun aamulla katsoo sään? Esim. meillä on tällä viikolla saattanut vartin sisään paistaa aurinko, sataa lunta ja rakeita. Aamulla voi olla pakkasta, iltapäivällä muutama aste plussaa ja joko auringonpaistetta, lumisadetta, pilvistä, tyyntä, tai todella tuulista. En minä ainakaan uskalla luottaa pelkkään ikkunasta ulos katsomiseen, kun mietitään, puetaanko lapsille villavaatteet ulkovaatteiden alle, tai laitetaanko lenkkarit vai kumisaappaat.

Vierailija
82/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa siis vanhemmat, että kun joskus lapsenne kanssa leikkipuistoon asti selviätte, ette vahingossakaan vilkaise puhelinta myöskään itse siinä hiekkalaatikon reunalla istuessanne! :p

Aina kun olen vahtinut vieraiden lapsia, olen tavallista tarkkaavaisempi. En haluaisi joutua tilanteeseen, jossa joudun vanhemmille selvittelemään mistä joku onnettomuus johtui. Ihmettelen päikyn hoitajien leväperäisyyttä.

Omien lasten vahtiminen on eri asia, vastuu on itsellä ja omien lasten metkut tietää aika hyvin. Ikinä ei ole neljälle lapselleni sattunut mitään isompaa onnettomuutta. Yhtään tikkiäkään ei ole laitettu, ei ole kipsattu. Ja ihan olen kaikki kotona hoitanut, ei päivääkään päiväkotia.

Eivät ne lapset päiväkodin työntekijöille ihan vieraita ole, kun niiden kanssa ollaan tekemisissä suurin osa lasten hereilläoloajasta arkisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskenään juttelu pihalla on ehkä ainoa hetki kun tietoa voi siirtää aamuvuorolaiselta iltavuorolaiselle. Tai keskustella kuinka jonkun lapsen kanssa seuraavaksi tehdään, kun äsken tapahtui niin ja näin.

Mitä ihmeen tietoa siellä oikein siirretään? Tämä on jäänyt minulle täydeksi mysteeriksi. Edes sairaalassa ei tehohoitoa vaativan potilaan asioista tarvitse viestitellä niin paljon kuin päiväkodissa jaetaan hoitajien kesken tietoja lapsista!

Ei kai, kun sairaalassa on raportit aina vuorojen vaihtuessa, päiväkodissa ei.

Vierailija
84/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sattua mitä vain, sillä tädit katselevat puhelimiaan ja samoin ovat kouluissa ns. vältunitvalvojat.

Näin lapset ovat minulle kertoneet.

Onpas mauton kommentti. Ja lapsethan on hyviä arvioimaan tekemisen frekvenssin. Itsellä lapset päikyssä ja koskaan ei ole kännyä räplätty. Joskus hoitaja puhuu puhelimeen, mutta sekin siihen työpaikan puhelimeen ja puhelut on lyhyitä. Hoitajia on paljon pihalla ja ei nyt musta riski ole, jos puhelimeen joutuu vastaamaan. Samallahan nuo katselee lapsia.

Itse olen opettaja alakoulussa ja en räplää puhelintä välitunnilla. Joskus olen vilkaissut tulleen viestin tai puhelun, mutten todellakan räplää muuten vaan. Valvonta nyt on sitä ja tätä koulussa, koska pihalla on 3 aikuista ja 400-500 lasta, niin oikeastiko joku uskoo, että siellä jokaista pystytään suojelemaan. Kunhan nyt pahimpia älyttömyyksiä yritetään saada pois.

Mun lapsen hoitaja on töissä nyppinyt kulmakarvojaan, kertoi lapsi.

Vierailija
85/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat vei pienet pihalle jossa oli isommille tarkoitettuja leikkivälineitä ja sit ne ri vahtineet niitä pieniä kunnolla

Vierailija
86/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimia tai ei, hoitajia on liian vähän lapsimäärään nähden. Se on se oikea ongelma, hoitajia on ihan turha syyllistää. Ja suurinosa päiväkodeista ei oikeasti sovellu pienille taaperoille, miksi vanhemmat eivät ymmärrä tätä? Yrittäkää kuvitella tilanteita siellä tai menkää mukaan edes päivän ajaksi jos mielikuvitus ei riitä. Ei mitenkään pystytä jokaista lasta seuraamaan ja isommat ovat sellaisia hulivilejä että pieni jää helposti huomiotta. Siis tarkoitan hetkittäin, jolloin sitten tällaista voi päästä tapahtumaan. 

Se, että hoitajia on liian vähän lapsimäärään nähden, on vakava asia. Ihan ensiksi täytyisi priorisoida: miettiä, kuinka saataisiin mahdollisimman vähän aikaa hukattua muuhun kuin siihen tärkeimpään eli lasten kanssa olemiseen. Jos kolme hoitajaa joutuu tekemään kännykkätöitä pihalla, ja lisäksi vielä paiskitaan hommia päivälepoajat, on systeemi täysin kohtuuton suhteessa resursseihin. Jostakin on vähennettävä, vaikka tuosta dokumentoinnista.

Omien lasteni päiväkodissa esimerkiksi kaikissa palavereissa, joissa olen ollut mukana, on kirjattu tiedot koneelle keskustelun lomassa. Päiväkodin kuudella aikuisella on yhteinen työkännykkä, enkä muita kännyköitä ole kenenkään kädessä koskaan nähnyt.

Tämä on saanut hetkessä 8 alapeukkua eikä yhtään kommenttia. Kertokaa nyt, mistä olette eri mieltä - onko teistä kännykkätöiden teko tärkeämpää kuin lasten kanssa olo?

Päivälepoajat hupenevat meillä seuraavasti: ma toisen tiimin tiimipalaverivalvonta eli heidän lastensa valvominen. Ti oma tiimipalaveri. Ke lastentarhanopettajien pedagoginen tiimi tai talon tiimi. Torstaina oppimisympäristön muokkaustq ja perjantaina joku lähtee aina työajan lyhennyksen vuoksi aikaisemmin. Päivälepoaikaan ei siis KOSKAAN ehdi tehdä juoksevia töitä.

Kännykällä olo ei omasta mielestäni ole ladten kanssa oloa tärkeämpää mutta se kuuluu työhön. Jos en tee työtehtäviäni, homma ei pyöri.

Meillä kirjataan koneelle jälkeenpäin juuri sitä syystä ettei omaa konetta ole ja se ainokainen ei edes sijaitse siinä kopperossa, jossa kasvatuskeskustelut käydään.

Puhelimia on ryhmässä yksi. Ikinä ei monta saman ryhmän hoitajaa käytä puhelinta yhtä aikaa. Neljä ryhmää ulkoilee kuitenkin samalla pihalla joten voi kyllä näyttää siltä että moni hoitaja näin tekisi. Kaikissa ryhmissä on kuitenkin omat velvollisuutensa ja lapsensa.

Sanotaan aina, että työuupumusta ei aiheuta rankka työ, vaan huono johtaminen ja kykenemättömyys vaikuttaa oman työn sisältöihin. Tuo kuulostaa juuri siltä.

Tulen yksityiseltä sektorilta, työskentelen aikuisten kanssa ja minusta tuo palaveeraamisen määrä on aivan sietämätön suhteessa siihen, mitkä ovat päivähoidon resurssit.

Mitä on oppimisympäristön muokkaus, joka vaatii joka viikko koko päiväuniajan? Entä lastentarhaopettajien palaveri, ei kai hoitajien siellä tarvitse olla? Voisiko tiimipalavereja tai niiden valvontoja yhdistää? Suunnitella palaverit niin hyvin, että saisi hoidettua kaksi palaveria samana päivänä? Siirtää tietokoneen palaveritilaan, ettei samaa työtä tarvitsisi tehdä kahdesti? Voisiko vasukeskusteluun tuoda kirjaamista varten oman läppärin, kun kerran käyttää työhommiin omaa kännykkääkin?

Sanokaa nyt, että en ymmärrä ja että nämä kaikki kännykkätyöt ovat lakisääteisiä. No en tosiaankaan ymmärrä, lakisääteinen on myös se aikuisten määrä suhteessa lapsiin. Miksi ihmeessä aikuisten palaverit ajavat lapsista huolehtimisen ohi? Koska joku on niin päättänyt?

Vierailija
87/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskenään juttelu pihalla on ehkä ainoa hetki kun tietoa voi siirtää aamuvuorolaiselta iltavuorolaiselle. Tai keskustella kuinka jonkun lapsen kanssa seuraavaksi tehdään, kun äsken tapahtui niin ja näin.

Mitä ihmeen tietoa siellä oikein siirretään? Tämä on jäänyt minulle täydeksi mysteeriksi. Edes sairaalassa ei tehohoitoa vaativan potilaan asioista tarvitse viestitellä niin paljon kuin päiväkodissa jaetaan hoitajien kesken tietoja lapsista!

Onko sinulla lapsia, joita olet ikinä hakenut päiväkodista? Muistuuko mieleen, onko joku työntekijä kenties kertonut sinulle jotain lapsesi päivästä? Kaikki työntekijät eivät ole paikalla kaikissa tilanteissa, ja jos aamulla on tapahtunut jotain toimintaa tai on muuten jotain tiedotettavaa, pitää aamuvuorolaisen tästä iltavuorolaista tiedottaa, jotta iltavuorolainen voi kertoa vanhemmille asioista. Esim Janin kinasta tai Lauran kiukuttelusta ruokapöydässä tai Annin onnistumisesta liikuntatuokiossa.

Toisaalta myös pihalla iltapäivällä työskentelevän on hyvä tietää myös asiat, jotka aamuvuorolaiselle on aamulla ilmoitettu, esimerkiksi poikkeavat lähtöajat tai hakijat.

Tässä pari esimerkkiä siirrettävästä tiedosta.

Vierailija
88/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tapaturma mutta kaikkea sattuu. Ihminen ei ole erehtymätön. Jokainen tekee virhearviointeja ja vahinkoja pääsee sattumaan. Itsellä ei lapsia mutta tuttavien muksuille sattuu kotioloissa aina tapaturmia. Tällaista elämä vaan on.

Vierailija
89/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla lapsia, joita olet ikinä hakenut päiväkodista? Muistuuko mieleen, onko joku työntekijä kenties kertonut sinulle jotain lapsesi päivästä? Kaikki työntekijät eivät ole paikalla kaikissa tilanteissa, ja jos aamulla on tapahtunut jotain toimintaa tai on muuten jotain tiedotettavaa, pitää aamuvuorolaisen tästä iltavuorolaista tiedottaa, jotta iltavuorolainen voi kertoa vanhemmille asioista. Esim Janin kinasta tai Lauran kiukuttelusta ruokapöydässä tai Annin onnistumisesta liikuntatuokiossa.

Toisaalta myös pihalla iltapäivällä työskentelevän on hyvä tietää myös asiat, jotka aamuvuorolaiselle on aamulla ilmoitettu, esimerkiksi poikkeavat lähtöajat tai hakijat.

Tässä pari esimerkkiä siirrettävästä tiedosta.

No ilmankos tässä ketjussa on kerrottu parinkin tädin näpräävän pihalla vierekkäin kännyä. Toinen tekstaa, että "Maija ei nukahtanut päiväunille" ja toinen kuittaa että "ok".

Ihan oikeasti mä olen se, jonka lasten päiväkodissa eivät aikuiset näprää kännyä, vaan ovat ihan aidosti läsnä. Eikä myöskään viimeisellä aikuisella yleensä ole tarkkaa tietoa juuri mun lasteni syömisestä tai nukkumisesta. Eikä haittaa minua. Olen kevyen byrokratian kannattaja - niin kauan kun ei konflikteja tapahdu, ei mulle tarvii joka risausta raportoida. Ja jos tapahtuu, juttelen mieluiten sen paikalla olleen aikuisen kanssa.

Vierailija
90/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimia tai ei, hoitajia on liian vähän lapsimäärään nähden. Se on se oikea ongelma, hoitajia on ihan turha syyllistää. Ja suurinosa päiväkodeista ei oikeasti sovellu pienille taaperoille, miksi vanhemmat eivät ymmärrä tätä? Yrittäkää kuvitella tilanteita siellä tai menkää mukaan edes päivän ajaksi jos mielikuvitus ei riitä. Ei mitenkään pystytä jokaista lasta seuraamaan ja isommat ovat sellaisia hulivilejä että pieni jää helposti huomiotta. Siis tarkoitan hetkittäin, jolloin sitten tällaista voi päästä tapahtumaan. 

Se, että hoitajia on liian vähän lapsimäärään nähden, on vakava asia. Ihan ensiksi täytyisi priorisoida: miettiä, kuinka saataisiin mahdollisimman vähän aikaa hukattua muuhun kuin siihen tärkeimpään eli lasten kanssa olemiseen. Jos kolme hoitajaa joutuu tekemään kännykkätöitä pihalla, ja lisäksi vielä paiskitaan hommia päivälepoajat, on systeemi täysin kohtuuton suhteessa resursseihin. Jostakin on vähennettävä, vaikka tuosta dokumentoinnista.

Omien lasteni päiväkodissa esimerkiksi kaikissa palavereissa, joissa olen ollut mukana, on kirjattu tiedot koneelle keskustelun lomassa. Päiväkodin kuudella aikuisella on yhteinen työkännykkä, enkä muita kännyköitä ole kenenkään kädessä koskaan nähnyt.

Tämä on saanut hetkessä 8 alapeukkua eikä yhtään kommenttia. Kertokaa nyt, mistä olette eri mieltä - onko teistä kännykkätöiden teko tärkeämpää kuin lasten kanssa olo?

Päivälepoajat hupenevat meillä seuraavasti: ma toisen tiimin tiimipalaverivalvonta eli heidän lastensa valvominen. Ti oma tiimipalaveri. Ke lastentarhanopettajien pedagoginen tiimi tai talon tiimi. Torstaina oppimisympäristön muokkaustq ja perjantaina joku lähtee aina työajan lyhennyksen vuoksi aikaisemmin. Päivälepoaikaan ei siis KOSKAAN ehdi tehdä juoksevia töitä.

Kännykällä olo ei omasta mielestäni ole ladten kanssa oloa tärkeämpää mutta se kuuluu työhön. Jos en tee työtehtäviäni, homma ei pyöri.

Meillä kirjataan koneelle jälkeenpäin juuri sitä syystä ettei omaa konetta ole ja se ainokainen ei edes sijaitse siinä kopperossa, jossa kasvatuskeskustelut käydään.

Puhelimia on ryhmässä yksi. Ikinä ei monta saman ryhmän hoitajaa käytä puhelinta yhtä aikaa. Neljä ryhmää ulkoilee kuitenkin samalla pihalla joten voi kyllä näyttää siltä että moni hoitaja näin tekisi. Kaikissa ryhmissä on kuitenkin omat velvollisuutensa ja lapsensa.

Sanotaan aina, että työuupumusta ei aiheuta rankka työ, vaan huono johtaminen ja kykenemättömyys vaikuttaa oman työn sisältöihin. Tuo kuulostaa juuri siltä.

Tulen yksityiseltä sektorilta, työskentelen aikuisten kanssa ja minusta tuo palaveeraamisen määrä on aivan sietämätön suhteessa siihen, mitkä ovat päivähoidon resurssit.

Mitä on oppimisympäristön muokkaus, joka vaatii joka viikko koko päiväuniajan? Entä lastentarhaopettajien palaveri, ei kai hoitajien siellä tarvitse olla? Voisiko tiimipalavereja tai niiden valvontoja yhdistää? Suunnitella palaverit niin hyvin, että saisi hoidettua kaksi palaveria samana päivänä? Siirtää tietokoneen palaveritilaan, ettei samaa työtä tarvitsisi tehdä kahdesti? Voisiko vasukeskusteluun tuoda kirjaamista varten oman läppärin, kun kerran käyttää työhommiin omaa kännykkääkin?

Sanokaa nyt, että en ymmärrä ja että nämä kaikki kännykkätyöt ovat lakisääteisiä. No en tosiaankaan ymmärrä, lakisääteinen on myös se aikuisten määrä suhteessa lapsiin. Miksi ihmeessä aikuisten palaverit ajavat lapsista huolehtimisen ohi? Koska joku on niin päättänyt?

Palaverit ovat välttämättömiä. Aikuisten on esim. sovittava tarkasti, mitä kukakin tekee ja milloin. Muutoin päivä on aamusta iltaan kaaosta ja asioista lasten päiden yli sopimista. On puhuttava pedagogiikasta, toiminnasta, hankinnoista sekä kaiken maailman muutoksista kuten nyt siirtymisestä hoitoaikojen sähköiseen ilmoittamiseen. Joka viikko on erilainen eikä aikaa yhteiselle keskustelulle ja reflektiolle ole siltikään tarpeeksi.

Kun lto on palaverissa, mitä luulet hoitajien tekevän? Toinen vahtii nukkarissa nukkuvia ja auttaa lapset vessaan sitä mukaa kun heräävät. Ja toinen vahtii niitä hereillä olevia, jotka ehkä vain lepäsivät sen 30 min sadun ajan.

Mitä työtiloihin ja välineisiin tulee - kuntien resurssit ovat mitä ovat. Meillä ei muuten ole edes sitä henkilökunnan kahvihuonetta saati toimistoa vaan palaverit pidetään nukkarissa.

Vierailija
91/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhheijaa miten monta eksperttiä löytyy taas tästäkin ketjusta! Miten monta erinomaista kasvastusalan ammattilaista on tämä meidän Suomen maa menettänytkään näissä alati valittavissa mammoissa?! Joten ei muuta kuin tervetuloa vaan sankoin joukoin päivähoitoalalle työskentelemään! Hihat ylös ja iloisesti hommiin vaan! Olen päiväkodissa töissä lastentarhanopettajana. Teen sijaisuuksia, koska en edes jaksa ajatella työskenteleväni vakituisena. Päiväkodissa meno on ollut jo usean vuoden ajan sellaista "selviytymistä päivästä toiseen". Mistään lapsilähtöisestä, yksilöllisyyttä korostavasta kasvatuksesta ei voi puhuakaan - paitsi tietysti noissa ylevissä, korulausein koristelluissa juhlapuheissa ja virallisissa tavoitelauselmissa. Mutta onneksi meillä on nämä kaikkitietävät, viisaat ja neuvojaan säästelemättä jakelevat mammat! Suomen tulevaisuus on heidän ansiostaan turvattu. Kunhan nyt ensin tulevat vain töihin.....

Vierailija
92/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa siis vanhemmat, että kun joskus lapsenne kanssa leikkipuistoon asti selviätte, ette vahingossakaan vilkaise puhelinta myöskään itse siinä hiekkalaatikon reunalla istuessanne! :p

Miksi vilkuilisin? Ei ole tarvetta kirjata minuutilleen, koska oltiin puistossa, koska poistuttiin, mitä tehtiin. Ei ole tarvetta kytätä, alkaako seuraava palaveri vai ei tai tuleeko lapsen kavereitten vanhemmilta viestejä.Minulla on erittäin hyvää aikaa vain istua ja katsoa, mitä lapseni tekee, välillä antaa keinussa vauhtia tai auttaa kipuamaan liukumäkeen.

Entä, jos sulla olisi yhden lapsen sijaan neljä tai kahdeksan samanikäistä? Miten katsoisit kaikkia yhtä aikaa, kun annat yhdelle vauhtia?

Vierailija
93/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vilkuilisin? Ei ole tarvetta kirjata minuutilleen, koska oltiin puistossa, koska poistuttiin, mitä tehtiin. Ei ole tarvetta kytätä, alkaako seuraava palaveri vai ei tai tuleeko lapsen kavereitten vanhemmilta viestejä.Minulla on erittäin hyvää aikaa vain istua ja katsoa, mitä lapseni tekee, välillä antaa keinussa vauhtia tai auttaa kipuamaan liukumäkeen.

Entä, jos sulla olisi yhden lapsen sijaan neljä tai kahdeksan samanikäistä? Miten katsoisit kaikkia yhtä aikaa, kun annat yhdelle vauhtia?

Silloin olisin tietenkin kuin päiväkodin hoitajat eli tarkkana puhelin kädessä katsomassa, tuleeko tärkeitä viestejä. Sitähän se päiväkodin arki on eli lapsia ei tarvitse seurata, kunhan seuraa sähköpostiliikennettä.

Tosin minulla on 4½v kaksoset ja 1v ikäinen kuopus. Hyvin onnistuu leikkipuistossa oleminen, koska kotihoidetut lapset pystyvät luottamaan vanhempaansa ja tämän käskyihin/ohjeisiin. Kertaakaan eivät ole putoilleet, törmäilleet tai satuttaneet itseään,koska pyrmme ulkoilemaan silloin, kun lapsiryhmät eivät leikkipuistossa ole. Kun sinne tulee päiväkotiryhmä, tietää se heti ongelmia ja minulle lisää seurattavaa. Jostain syystä äiti ja "vauva" ovat yhtälö, joka ärsyttää päiväkotilapsia. Vauvalle eli juuri kävelemään oppineelle taaperolle yritetään tehdä kaikki mahdolliset jäynät ja saada tämä itkemään.

Vierailija
94/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tiimipalavereja tai niiden valvontoja yhdistää? Suunnitella palaverit niin hyvin, että saisi hoidettua kaksi palaveria samana päivänä?

^^^^^^^^

Rautalangasta: jos tiimin A henkilökunta pitää palaverin esim. lasten ulkoillessa, tiimin B henkilökunta valvoo siis sekä omia 24 lastaan että tiimin A 24 lasta. Kolmella työntekijällä siis tilapäisesti 48 lasta. Houkuttelevaa?

Jos tiimipalaveri on taas nukkariaikaan, tiimin B toinen lh valvoo oman ryhmänsä lapsia nukkarissa ja toinen lh hereillä olevia ja lto siirtyy esim. lukemaan satua tiimin A lapsille. Nukkariaikaan on huomattavasti helpompi yhdistää kahden ryhmän valvonta, kun he ovat edes osan aikaa samassa tilassa ja paikallaan. Apukäsinä voi olla esim. työkokeilija tai opiskelija, mutta kasvatusvastuu on hetkellisesti vain sillä yhdellä lto:lla.

Tiimipalaveri kestää useimmiten tunnin. Puhuttavaa asiaa on paljon ja jos tarkoitus on valmistautua vasuihin, täytellä neuvolaan vietäviä lappuja yms. voit laskea, kuinka monta minuuttia kustakin lapsesta yhden ainokaisen tunnin aikana ehditään puhua.

Sinunko lapsesesi kasvatuksesta saamme siis keskustella vain yhden lauseen, jotta voimme tehostaa toimintaamme ja pitää kaksi tiimipalaveria yhden päivälevon aikana?

Vierailija
95/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaverit ovat välttämättömiä. Aikuisten on esim. sovittava tarkasti, mitä kukakin tekee ja milloin. Muutoin päivä on aamusta iltaan kaaosta ja asioista lasten päiden yli sopimista. On puhuttava pedagogiikasta, toiminnasta, hankinnoista sekä kaiken maailman muutoksista kuten nyt siirtymisestä hoitoaikojen sähköiseen ilmoittamiseen. Joka viikko on erilainen eikä aikaa yhteiselle keskustelulle ja reflektiolle ole siltikään tarpeeksi.

Kun lto on palaverissa, mitä luulet hoitajien tekevän? Toinen vahtii nukkarissa nukkuvia ja auttaa lapset vessaan sitä mukaa kun heräävät. Ja toinen vahtii niitä hereillä olevia, jotka ehkä vain lepäsivät sen 30 min sadun ajan.

Mitä työtiloihin ja välineisiin tulee - kuntien resurssit ovat mitä ovat. Meillä ei muuten ole edes sitä henkilökunnan kahvihuonetta saati toimistoa vaan palaverit pidetään nukkarissa.

Jos tuolla palaverimäärällä vieläkin tuntuu, ettei aikaa reflektiolle ja keskustelulle ole, on jo jossakin jotakin pahasti vialla. Lapsista voi toki puhua loputtomiin - tiedän kolmea kotona hoitaneena - mutta se on kuitenkin aina pois muusta.

Anteeksi jos loukkaan ajatuksellani, mutta voisiko olla, että keskustelu ja reflektio onkin (ainakin joillekin) pakopaikka arjesta? Jos ryhmät ovat ylisuuria, osa aikuisista sairastelee työkyvyttömyyden rajoille saakka, erityislapsilla ei ole kunnon kuntoutusta, koko ajan eletään turvallisuuden suhteen veitsenterällä jne. voisin ainakin itse kuvitella, että tarvitsisin pakoa ryhmästä. Haluaisin sen vasukeskustelun jälkeen vielä istua rauhassa yksin alas ja kirjata asiat, jotka olisin voinut kirjata keskustellessanikin. Haluaisin, että työni olisi hetkittäin muuta kuin sitä selviytymistä.

Saako tällaisia ajatuksia edes lausua ääneen?

Vierailija
96/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunko lapsesesi kasvatuksesta saamme siis keskustella vain yhden lauseen, jotta voimme tehostaa toimintaamme ja pitää kaksi tiimipalaveria yhden päivälevon aikana?

Kun nyt olemme yhtä mieltä siitä, että päiväkodeissa mennään minimiresursseilla eikä kaikkea tarpeellista ja lakisääteitä ehditä tehdä, niin kyllä, ehdottomasti toivon mieluummin, että hoivaatte ja kasvatatte lastani ennemmin kuin puhutte keskenänne hänen kasvatuksestaan.

Vierailija
97/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tiimipalavereja tai niiden valvontoja yhdistää? Suunnitella palaverit niin hyvin, että saisi hoidettua kaksi palaveria samana päivänä?

^^^^^^^^

Rautalangasta: jos tiimin A henkilökunta pitää palaverin esim. lasten ulkoillessa, tiimin B henkilökunta valvoo siis sekä omia 24 lastaan että tiimin A 24 lasta. Kolmella työntekijällä siis tilapäisesti 48 lasta. Houkuttelevaa?

Jos tiimipalaveri on taas nukkariaikaan, tiimin B toinen lh valvoo oman ryhmänsä lapsia nukkarissa ja toinen lh hereillä olevia ja lto siirtyy esim. lukemaan satua tiimin A lapsille. Nukkariaikaan on huomattavasti helpompi yhdistää kahden ryhmän valvonta, kun he ovat edes osan aikaa samassa tilassa ja paikallaan. Apukäsinä voi olla esim. työkokeilija tai opiskelija, mutta kasvatusvastuu on hetkellisesti vain sillä yhdellä lto:lla.

Tiimipalaveri kestää useimmiten tunnin. Puhuttavaa asiaa on paljon ja jos tarkoitus on valmistautua vasuihin, täytellä neuvolaan vietäviä lappuja yms. voit laskea, kuinka monta minuuttia kustakin lapsesta yhden ainokaisen tunnin aikana ehditään puhua.

Päiväkodin ongelmana on se, että lasten sijaan halutaan keskittyä papereihin! Halutaan aikuisten yhteistä aikaa eli palavereja, joissa käydään läpi täysin turhia asioita sen lapsen arjen kannalta.

Täytyy valmistautua vasuihin - niihin on olemassa hyvin selkeät ohjeet, ei mitään erityistä valmistautumista tarvita! Vastaavalla tavalla toimiva vientiyritys jouduttaisiin sulkemaan pariksi viikoksi aina ennen neuvotteluja potentiaalisen kauppakumppanin kanssa!

Neuvolaan vietäviä lappuja ei lapsiryhmässä ole joka viikko tehtävänä eikä edes jokaisesta lapsesta. Miten niitä siis pitää joka viikko tuntitolkulla pohtia?

Pitää pohtia hankintoja - vaikka hankinnat tekee joku muu instanssi ja vaikka päiväkodissa varsin hyvin tiedetään, että hankintoja tehdään kerran vuodessa.

Kasvatusvastuu nukkuvista lapsista on LTO:lle varmasti hyvin raskasta, mutta näiden kirjoitusten perusteella päiväkodin väki ei edes pystysi toimimaan muualla työelämässä, koska työtä ei haluta tehdä, halutaan vain jakaa tietoa ja keskustella. Paitsi vanhempien kanssa, heille kerrotaan aina vain se, että päivä meni ihan kivasti.

Vierailija
98/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt olemme yhtä mieltä siitä, että päiväkodeissa mennään minimiresursseilla eikä kaikkea tarpeellista ja lakisääteitä ehditä tehdä, niin kyllä, ehdottomasti toivon mieluummin, että hoivaatte ja kasvatatte lastani ennemmin kuin puhutte keskenänne hänen kasvatuksestaan.

Sopii siis, ettei kasvatus ole lainkaan johdonmukaista? Lapsesi kiukuttelee, koska hän on nähnyt yöllä painajaisia ja nukkunut huonosti, mistä olet kertonut aamuvuorolaiselle. Koska aamuvuorolainen ei ole voinut kertoa tätä eteenpäin, en ole tietoinen asiasta ja oletan lapsesi vain uhmaavan > olen tiukka ja vaativa, en myötätuntoinen. No näinpä tehdään. Aikuisten välinen keskustelu on turhaa.

Vierailija
99/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^^^^^^^^

Päiväkodin ongelmana on se, että lasten sijaan halutaan keskittyä papereihin! Halutaan aikuisten yhteistä aikaa eli palavereja, joissa käydään läpi täysin turhia asioita sen lapsen arjen kannalta.

Täytyy valmistautua vasuihin - niihin on olemassa hyvin selkeät ohjeet, ei mitään erityistä valmistautumista tarvita! Vastaavalla tavalla toimiva vientiyritys jouduttaisiin sulkemaan pariksi viikoksi aina ennen neuvotteluja potentiaalisen kauppakumppanin kanssa!

Neuvolaan vietäviä lappuja ei lapsiryhmässä ole joka viikko tehtävänä eikä edes jokaisesta lapsesta. Miten niitä siis pitää joka viikko tuntitolkulla pohtia?

Pitää pohtia hankintoja - vaikka hankinnat tekee joku muu instanssi ja vaikka päiväkodissa varsin hyvin tiedetään, että hankintoja tehdään kerran vuodessa.

Kasvatusvastuu nukkuvista lapsista on LTO:lle varmasti hyvin raskasta, mutta näiden kirjoitusten perusteella päiväkodin väki ei edes pystysi toimimaan muualla työelämässä, koska työtä ei haluta tehdä, halutaan vain jakaa tietoa ja keskustella. Paitsi vanhempien kanssa, heille kerrotaan aina vain se, että päivä meni ihan kivasti.

Tämän kommentoija on aivan pihalla. Paikkaansa pitämättömiä yleistyksiä...

Vierailija
100/151 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikyn tädit on hyviä selittelemään miksi tekevät duunit huolimattomasti