Päiväkoti mokasi taas ja ei myönnä vastuuta
Kommentit (151)
Kaverin muksulla oli pää veressä pipon alta kun pääsivät kotiin, soitti välittömästi raivoissaan päiväkotiin että mitä helvettiä?! puhelimessa ollut ihminen sanoi, että hän ei tiedä kuin ei ollut ulkona lasten kanssa sinä päivänä..
Ja päiväkoti koetti vielä kääntää asian niin että ehkä lapsi kaatui kotimatkalla! ( autossa?")
Oli mokattu, eikä voitu myöntää. Kunnallisessa päiväkodissa 90-luvun lopussa...
Minun lapsi jos olisi, niin hoitajat löytyisivät jo teho-osastolta.
Miten yksi vuotias on onnistunut kiipeämään isojen lasten telineeseen? Onko kyseinen teline lapsille turvallinen?
Minusta kiipeilytelineet on hyviä päiväkodeissa ja pihalla. Parempi kuin kiipeillä puissa. Lasta ei vaan saa nostaa telineeseen liian nuorena vaan vasta kun lapsi osaa sinne itse kiivetä. Tuntuu että telineessä on jotain vikaa jos alimmat osat niin matalalla että yksivuotias kiipeää sinne omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan paljon tässä kommentoimassa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä päiväkotielämästä hölkäsen pöläystä = \
Miksi toisissa päiväkodeissa onnistuu mm lepohetkien lyhentäminen 30min mutta toisissa ei?
Miksi toisissa päiväkodeissa valvonta pelaa ja toisissa ei?Olen lastenhoitaja ja olen nähnyt mitä päiväkotiarki on. On niitä työntekijöitä jotka haluavat hoitaa työnsä hyvin ja olla lasten kanssa. Sitten on näitä työntekijöitä jotka tekemällä tekevät niitä paperitöitä tietokoneella. On työntekijöitä jotka uskovat lapsen tarvitsen pakosti unta ja lepoa päivällä koska on melua ja hälinää. Silloin lapsi makaa 1,5h. Sitten on työntekijöitä jotka uskovat että lapsi ei pakosti tarvitse päiväunia ja järjestävät heille muuta tekemistä.
Lakisääteinen tauko kestää 12min. Mistä lähtien 3x12min on 2h??? Niillä tauoillahan perustellaan lasten pakkomakuutus....Joten kerro siitä sinun päiväkoti arjesta
Kerropa nimeltä päiväkoteja, joissa pakkomakuutetaan lapsia 2h päivittäin? Meillä ei edes pienten ryhmässä nukuta noin pitkään, kun lepohuoneeseen päästään klo 12 ja klo 14 mennessä on täytynyt herätellä kaikki välipalalle. Käytännössä viimeinen nukahtaa 12.30 ja ensimmäinen lapsi pitää herättää klo 13. Siinä ei kukaan istu kahvilla kahta tuntia.
En kehtaa sanoa nimeä mutta Keravalla on muutamakin päiväkoti. Oma lapseni saattaa makaa 1,5h ennen kuin nukahtaa, joten en nyt sanoisi että on ollut rättiväsynyt....
He ovat sanoneet että heillä ei ole tiloja eikä resursseja ottaa hereillä olijoita, en tiedä sitten onko minun lapseni ainoa siinä päiväkodissa joka ei nuku....
Meillä mennään klo 12 sänkyyn ja klo 12.30 jälkeen pääsee leikkimään. Niin vanhemmat kuin lapsetkin pitävät siitä systeemistä.
Paperihommia tehdään klo 14 eteenpäin siihen että vuoroloppuu( aamuvuoro ).
Tässä kyseisessä tilanteessa ei ollut liian vähän aikuisia valvomassa. Lain mukaan yhtä aikuista kohden saa olla 4 lasta. Uutisen mukaan pihalla oli 2 aikuista ja Ennin lisäksi 5 lasta. Ennemminkin on tullut kohtalokas arviointivirhe siinä, että 1-vuotias on jätetty yksin kiipeilytelineeseen. Ja tämä uutisessa myönnettiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyseisessä tilanteessa ei ollut liian vähän aikuisia valvomassa. Lain mukaan yhtä aikuista kohden saa olla 4 lasta. Uutisen mukaan pihalla oli 2 aikuista ja Ennin lisäksi 5 lasta. Ennemminkin on tullut kohtalokas arviointivirhe siinä, että 1-vuotias on jätetty yksin kiipeilytelineeseen. Ja tämä uutisessa myönnettiin.
Korjaus edelliseen: 4 alle 3-vuotiasta. Yli 3-vuotiaita saa olla 7 (joissain kunnissa lakimuutoksen jälkeen nykyään jopa 8).
Vierailija kirjoitti:
Yksivuotias kiipeili? Putosi? Eiväthän kaikki yksivuotiaat vielä edes kävele, mikä Tarzan se tuommoinen on.
Onkos lapsi tasan 1 vuotias? Esim 1 v 11 kk ikäinen on myö 1 vuotias. Lapset kehittyvät eri tahtiin, jotkut jo ennen 1 vuotis päiväänsä kovia menijöitä toiset vasta ensiaskeleitaan ottavat vaikka 1 v 4 kk iässä. Meidän 1 v 10 kk ikäinen tyttömme on hyvinkin ketterä ja kerkiiväinen, innokas kiipeilijä ja touhuuja. Toinen saman ikäinen voipi olla paljonkin hillitympi. Molemmat kuitenkin 1 vuotiaita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksivuotias kiipeili? Putosi? Eiväthän kaikki yksivuotiaat vielä edes kävele, mikä Tarzan se tuommoinen on.
Onkos lapsi tasan 1 vuotias? Esim 1 v 11 kk ikäinen on myö 1 vuotias. Lapset kehittyvät eri tahtiin, jotkut jo ennen 1 vuotis päiväänsä kovia menijöitä toiset vasta ensiaskeleitaan ottavat vaikka 1 v 4 kk iässä. Meidän 1 v 10 kk ikäinen tyttömme on hyvinkin ketterä ja kerkiiväinen, innokas kiipeilijä ja touhuuja. Toinen saman ikäinen voipi olla paljonkin hillitympi. Molemmat kuitenkin 1 vuotiaita!
Meillä 1v 6kk kiipeili kuin apina joka paikkaan ja saimme olla silmä kovana, ettei esim. kirjahyllyyn yrittänyt ! Leikkipuistossakin meni 8v siskon perässä vaikka sitten isompien lasten kiipeilytelineeseen..
Vierailija kirjoitti:
Myönsiväthän ne tehneensä virhearvion. Mä olen kyllä sitä mieltä että lapsille sattuu ja tapahtuu. Päiväkodeissa kielletään todella paljon asioita, joita lapset kyllä kotona saavat tehdä. Ihan vaan jotta riskit saadaan minimoitua.
Pitäisi varmaan laittaa ne lapset pehmustettuun tynnyriin ettei koskaan satu mitään.Mutta ihan oikeasti, miten se lasten koordinaatio ja motoriikka kehittyy elleivät lapset saa juosta, hyppiä ja kiipeillä?
Mä muistan, miten tykkäsin kiipeillä puissa lapsena. Meilläkin ala-asteen pihalla oli puita joissa oli ihana kiipeillä välituntisin. Eikä kukaan kieltänyt tai puuttunut asiaan. Se oli ihan normaalia pikkulapsen toimintaa.
Nykyisin jos noin tekisi, niin tulisi kauheat sanktiot ja valitukset. Jos johonkin kuralätäkköönkin menee välitunnilla, niin kauheat valitukset "teidän lapsi meni useista kielloista huolimatta kuralammikkoon eikä tullut sieltä pois pyydettäessä. Keskustelkaa asiasta kotona!". 😳
Missä nykyaikana NORMAALI LAPSUUS???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan paljon tässä kommentoimassa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä päiväkotielämästä hölkäsen pöläystä = \
Miksi toisissa päiväkodeissa onnistuu mm lepohetkien lyhentäminen 30min mutta toisissa ei?
Miksi toisissa päiväkodeissa valvonta pelaa ja toisissa ei?Olen lastenhoitaja ja olen nähnyt mitä päiväkotiarki on. On niitä työntekijöitä jotka haluavat hoitaa työnsä hyvin ja olla lasten kanssa. Sitten on näitä työntekijöitä jotka tekemällä tekevät niitä paperitöitä tietokoneella. On työntekijöitä jotka uskovat lapsen tarvitsen pakosti unta ja lepoa päivällä koska on melua ja hälinää. Silloin lapsi makaa 1,5h. Sitten on työntekijöitä jotka uskovat että lapsi ei pakosti tarvitse päiväunia ja järjestävät heille muuta tekemistä.
Lakisääteinen tauko kestää 12min. Mistä lähtien 3x12min on 2h??? Niillä tauoillahan perustellaan lasten pakkomakuutus....Joten kerro siitä sinun päiväkoti arjesta
Kerropa nimeltä päiväkoteja, joissa pakkomakuutetaan lapsia 2h päivittäin? Meillä ei edes pienten ryhmässä nukuta noin pitkään, kun lepohuoneeseen päästään klo 12 ja klo 14 mennessä on täytynyt herätellä kaikki välipalalle. Käytännössä viimeinen nukahtaa 12.30 ja ensimmäinen lapsi pitää herättää klo 13. Siinä ei kukaan istu kahvilla kahta tuntia.
En kehtaa sanoa nimeä mutta Keravalla on muutamakin päiväkoti. Oma lapseni saattaa makaa 1,5h ennen kuin nukahtaa, joten en nyt sanoisi että on ollut rättiväsynyt....
He ovat sanoneet että heillä ei ole tiloja eikä resursseja ottaa hereillä olijoita, en tiedä sitten onko minun lapseni ainoa siinä päiväkodissa joka ei nuku....
Meillä mennään klo 12 sänkyyn ja klo 12.30 jälkeen pääsee leikkimään. Niin vanhemmat kuin lapsetkin pitävät siitä systeemistä.
Paperihommia tehdään klo 14 eteenpäin siihen että vuoroloppuu( aamuvuoro ).
Se on kiva jos tuo onnistuu vaan kun meillä aamuvuoron työaika loppuu lähes poikkeuksetta jo ennen klo 14 niin teepä siinä sitten.. Käytännössä se menee siis niin että iltavuoro istuu koneella ja välivuoro koittaa selvitä välipalasta yksin.
Tästä tapahtumasta on puoli vuotta jo aikaa.. lopettakaa jauhaminen. Se joka ei elämässään ole kertaakaan tehnyt arviointivirhettä, nostakoon käden ylös.
Nimim. Entinen lto, joka siirtyi muihin tehtäviin, kun ei kestänyt painetta, että joku päivä joutuu tällaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi sattua mitä vain, sillä tädit katselevat puhelimiaan ja samoin ovat kouluissa ns. vältunitvalvojat.
Näin lapset ovat minulle kertoneet.
Onpas mauton kommentti. Ja lapsethan on hyviä arvioimaan tekemisen frekvenssin. Itsellä lapset päikyssä ja koskaan ei ole kännyä räplätty. Joskus hoitaja puhuu puhelimeen, mutta sekin siihen työpaikan puhelimeen ja puhelut on lyhyitä. Hoitajia on paljon pihalla ja ei nyt musta riski ole, jos puhelimeen joutuu vastaamaan. Samallahan nuo katselee lapsia.
Itse olen opettaja alakoulussa ja en räplää puhelintä välitunnilla. Joskus olen vilkaissut tulleen viestin tai puhelun, mutten todellakan räplää muuten vaan. Valvonta nyt on sitä ja tätä koulussa, koska pihalla on 3 aikuista ja 400-500 lasta, niin oikeastiko joku uskoo, että siellä jokaista pystytään suojelemaan. Kunhan nyt pahimpia älyttömyyksiä yritetään saada pois.
Muistakaa siis vanhemmat, että kun joskus lapsenne kanssa leikkipuistoon asti selviätte, ette vahingossakaan vilkaise puhelinta myöskään itse siinä hiekkalaatikon reunalla istuessanne! :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko niitä puhelimia on vilkuilla, jos haluaa työnsä saada tehtyä. Puhelin on työväline. Sillä mm.
- kirjataan omat työajat, eri toiminnoille on eri koodit
- kirjataan lasten hoitoajat ja poissaolot
- kuvataan ja dokumentoidaan toimintaa jq lasten valintoja sekä katsotaan ja arvioidaan tallenteita (kyllä, keskellä pihaa)
- luetaan ja lähetetään sähköpostia yhteistyöryhmille ja vanhemmille
- luetaan ja lähetetään tekstareita vanhemmille
- tarkistetaan säätilanne
yms. yms. yms.1. Työajat kirjataan päivän alussa ja lopussa, ei pitkin päivää
2. Lasten hoitoajat ja poissaolot kirjataan nekin aamulla ja ja iltapäivällä, ei pitkin päivää
3. Lapsia ei tarvitse kuvata pitkin päivää, se ei liity mitenkään hoitotyöhön, tallenteiden sijaan pitää katsoa lapsia IRL
4. sähköposteja vanhemmille ja yhteistyöryhmille ei tarvitse lukea pitkin päivää, iso osa vanhemmista on yhteydessä päiväkotiin netin kautta ehkä vain kerran kuukaudessa, ei 4 hoitajan tarvitse sitä varten puhelimia päivystää
5. sama tekstareiden kanssa, ei niitä koko ajan lähetellä
6. Säätilanne selviää yllättävän hyvin kun tulee pois sieltä katoksen alta ja menee lasten kanssa pihalle
Olen insinööritoimistossa. Työaikojen kirjaus, muutama minuutti, vaikka teen monen projektin töitä päivän aikana. Työkohteissa otetaan kuvia, mutta se on eri asia. Miksi lapsia pitäisi kuvata? Ei edes saa kuvata ilman vanhempien lupaa. Katson sähköpostini muutaman kerran päivässä. Harvalla on niin kiirellistä asiaa, että siihen pitäisi heti vastata. 6 kohdasta ihan samaa mieltä. Lisäksi päivän sään näkee kun sen katsoo kerran. Eikö sitä tätöset katso jo aamulla, että tietää mitä laittaa päälle? Ei tartte netistä tarkistaa, millainen sää nyt täällä ulkona on. Kuulostaa ihan tekosyiltä, samoja asioita tehdään muissakin työpaikoissa moninkertaisesti, eikä niiden takia jätetä tärkeintä työtehtävää tekemättä. Jos tosiaan pitää pihalla näitä tehdä, niin huh huh. Kukaan ei kuole, jos noita siirtää myöhemmäksi. Sen sijaan jos noita tekee sen sijaan, että vahtii lapsia, joku voi kuolla ja onhan päiväkodeista karannut lapsi joskus kuollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa penikkanne itse. t. kyllästynyt tarhatäti
Lähde pois jos duuni ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa siis vanhemmat, että kun joskus lapsenne kanssa leikkipuistoon asti selviätte, ette vahingossakaan vilkaise puhelinta myöskään itse siinä hiekkalaatikon reunalla istuessanne! :p
Aina kun olen vahtinut vieraiden lapsia, olen tavallista tarkkaavaisempi. En haluaisi joutua tilanteeseen, jossa joudun vanhemmille selvittelemään mistä joku onnettomuus johtui. Ihmettelen päikyn hoitajien leväperäisyyttä.
Omien lasten vahtiminen on eri asia, vastuu on itsellä ja omien lasten metkut tietää aika hyvin. Ikinä ei ole neljälle lapselleni sattunut mitään isompaa onnettomuutta. Yhtään tikkiäkään ei ole laitettu, ei ole kipsattu. Ja ihan olen kaikki kotona hoitanut, ei päivääkään päiväkotia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vilkuilisin? Ei ole tarvetta kirjata minuutilleen, koska oltiin puistossa, koska poistuttiin, mitä tehtiin. Ei ole tarvetta kytätä, alkaako seuraava palaveri vai ei tai tuleeko lapsen kavereitten vanhemmilta viestejä.Minulla on erittäin hyvää aikaa vain istua ja katsoa, mitä lapseni tekee, välillä antaa keinussa vauhtia tai auttaa kipuamaan liukumäkeen.
Täällä nämä vastuuhoitajat alapeukuttaa :D
Kertokaapas nyt, miksette kieltäneet pikkuista kiipeämästä telineeseen? Kuitenkin tätä ketjua täällä luette niin selityksiä kehiin...
Vierailija kirjoitti:
Keskenään juttelu pihalla on ehkä ainoa hetki kun tietoa voi siirtää aamuvuorolaiselta iltavuorolaiselle. Tai keskustella kuinka jonkun lapsen kanssa seuraavaksi tehdään, kun äsken tapahtui niin ja näin.
Mitä ihmeen tietoa siellä oikein siirretään? Tämä on jäänyt minulle täydeksi mysteeriksi. Edes sairaalassa ei tehohoitoa vaativan potilaan asioista tarvitse viestitellä niin paljon kuin päiväkodissa jaetaan hoitajien kesken tietoja lapsista!
MILLAINEN AIKUINEN, ETENKÄÄN PÄIVÄKODIN TYÖNTEKIJÄ, EI PUUTU SIIHEN ETTÄ 1V KIIPEILEE ISOJEN LASTEN TELINEESSÄ?!
Ennemmin ne keinuvat lapset olisivat pärjänneet hetken yksin, kuin pieni Enni joka ei ymmärtänyt päätyneensä vaaralliseen paikkaan,,,