olen hyttisiivoojana laivalla ja netto 2600€.
Teen töitä 2 viikkoa ja sitten 2 viikkoa vapailla. Noita teidän palkkoja kun lukee niin ei tässä oikein voi itse valittaa.
Lisäksi ostan tupakat 8€ kartonki ja viinat ja viinit slabihintaan.
Ruoka laivan päällä on verotettava etu mutta se on hyvää ja monipuolista. Kuntosali miehistölle ja Mepa tuo kirjat luettavaksi.
Siivoan miehistön hyttejä ha puuhastelen jotain itsekseni. Ei voi sanoa että työt rasittais koskaan.
Ja vapailla ei tarvi töitä ajatella ollenkaan.
Turvallisuus tehtävät pitää osata ja siihen oltava koulutus. Kielitaito on etu ja ilman ruotsin osaamista en olisi paikkaa saanut.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mies on ollut laivalla pari vuotta töissä (ei kyllä siivoojana vaan ihan oman alansa hommissa) ja voin sanoa, että se laivalta saatava kohtuullisen hyvä palkka ei todellakaan korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Itse olen 8-16 työssä, ja kyllä minulla on enemmän aikaa perheelle ja harrastuksille. Myös nuo muut ap:n luettelemat työsuhde edut kuten kuntosali, lääkäri, lomat yms. On ihan perusjuttuja kaikilla muillakin aloilla.
Perheelliselle ei ehkä ole paras mahdollinen ratkaisu, kun niillä vapaaviikoilla puoliso on kuitenkin ihan normaalisti töissä. Sinkulle taas ihan unelma! Ei ihan heti tule mieleen muuta työtä josta vähällä koulutuksella saisi kahden viikon työstä tuollaisen palkan ja noin paljon vapaata! Ja tietysti tax free edut on plussaa!
Vierailija kirjoitti:
No jos molemmat lapsettomasta pariskunnasta ovat samalla laivalla töissä, niin sehän on sitten melkein sama kun himassaan olisi - kyllä kai siitä hytistäänkin ihan kotoisan saa, kun vähän laittaa...
Tää se vasta olis täydellistä!
Aina kun se siivousporukka valuu terminaalista laivaan, lähes kaikki ovat pakistanilaisen, intialaisen, tai kiinalaisen näköisiä. Jokunen afrikkalainenkin joukossa mukana. En ihmettele jos palkkaus tuosta työstä tuolla tasolla että halutaan tulla Suomeen töihin. Itse en saanut edes kutsua haastatteluun hakiessani laivasiivoojaksi. Olin tuolloin 23-vuotias urheilullinen ja kielitaitoinen nainen.
Hmm, pitäisiköhän tänä vuonna ottaa uusi harrastus ja mennä ruotsin kurssille, on päässyt kielitaito ruostumaan. Mulle sopisi tuollainen työ vaikka perhettä onkin. Olisipahan työviikot lomaa perheestä ja vapaaviikoilla jaksaisi taas olla äiti. Palkkakin olisi huomattavasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun se siivousporukka valuu terminaalista laivaan, lähes kaikki ovat pakistanilaisen, intialaisen, tai kiinalaisen näköisiä. Jokunen afrikkalainenkin joukossa mukana. En ihmettele jos palkkaus tuosta työstä tuolla tasolla että halutaan tulla Suomeen töihin. Itse en saanut edes kutsua haastatteluun hakiessani laivasiivoojaksi. Olin tuolloin 23-vuotias urheilullinen ja kielitaitoinen nainen.
Ei ne SOL:in työntekijät tuollaista palkkaa saa, aan laivan omat siivoojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta korvauksesi ei ole kummoinen siihen nähden, että menetät elämästäsi puolet jumittamalla työpaikalla. Viinan ja tupakan oston kannattavuuteen en osaa ottaa kantaa.
Miten sen nyt ottaa. Lomapäiviä kertyy kuitenkin se 2,5 kuukaudessa ja lomaa voi ottaa aina kun niitä päiviä on kertynyt. Sairaslomiakin kertyy jonkun verran flunssakautena ja vanhoista kulumista.
Ei siinä puolta elämää menetä vaikka miten laskisi.
Koulutusta ei ole kuin yksi vanhentunut tutkinto. En missään muualla voisi yltää samoihin ansioihin.Myös muilla työtä tekevillä on vuosi- ja sairaslomaa? Meillä sairaslomaa on käytettävissä täydellä palkalla 2 kk ja laskuri nollaantuu joka vuodenvaihteessa. Oma lomakertymä on myös 2,5 pv/kk. En tienaa noin paljoa, mutta en kyllä suostuisi paremmallamaan palkalla viettämään puolta kuukaudesta duunipaikalla :D mikä kenellekin sopii.
Kuulostaa ihan siltä kuin laskisit sairausloman joksikin ilman muuta käytettäväksi lomaksi. Taidat olla näitä jotka on jatkuvasti saikulla jollain verrukkeella? Varmaan vielä vuoden loppua kohden lasket onko ”pitämättömiä saikkuja” ettei vaan jää käyttämättä? Meillä on pari tuollaista töissä. Eipä oo kovin arvostettuja työkavereita... voisi sunkin korvat punottaa kun kuulisit mitä susta työkaverit puhuu...
Vierailija kirjoitti:
Yritäppä ylläpitää parisuhdetta laivatyössä.. Sanonpahan vaan. Tuo on life on hold.
Miksi pitäisi? Ei kaikki ole läheisriipuvaisia.
Jep itsekin olin merillä töissä, eikä mitään pahaa sanottavaa. Toki ei sovi kaikille ja pitää paikkansa, että puolisoita petetään paljon. Hemmetisti helpompaa työtä, kun maissa. Nyt maissa työskentelen ja burn out on jatkuvasti oven takana, yhtä hel%$ttiä työskennellä maissa sanon minä.
Merillä työskennellessä ei ollut ihmeellistä, että pankkitilillä oli useita tuhansia euroja, kun laivalla ei rahaa juurikaan kulu. Nyt pankkitilin saldo on 0,90e ja torista saanut 55e käteisenä myymällä tavaraa. Koronan takia kiikutan ne tänään talletusautomaattiin ja elän niillä kaksi päivää kunnes kahden viikon palkka 980e tulee tilille perjantaina. Pointtina siis se, että kaikkien laskujen maksaminen pitää etukäteen suunnitella, kun ennen maksoit ne pahemmin miettimättä heti kun ne laskut tulivat vilkaisematta edes pankkitilin saldoa.
Tuo on yli 4000 € brutto. Siivousala on niin kilpailutettu ja ulkoistettu ulkomaisille työntekijöille, että vaikea uskoa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yli 4000 € brutto. Siivousala on niin kilpailutettu ja ulkoistettu ulkomaisille työntekijöille, että vaikea uskoa 🙄
Ota huomioon kevyempi verotus merityöstä.
Minä olen maissa laivayhtiössä ja saan reilu viisi donaa palkkaa. Sina illat vapaata ja saikkua ja lomaa riittää. Slabiedut on mutta en tarvitse tupakkaa
Sinullahan on hyvä palkka! Kaikki kunnia siivoojille, mutta tarvitsen itse työtä jossa saa vähän enemmän haastetta. Työpaikalla pitää olla niin iso osa elämästä että sen pitää tietyssä määrin olla haastavaa ja toki mielekästä itselleni. Toki näin ei kaikilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta korvauksesi ei ole kummoinen siihen nähden, että menetät elämästäsi puolet jumittamalla työpaikalla. Viinan ja tupakan oston kannattavuuteen en osaa ottaa kantaa.
Miten sen nyt ottaa. Lomapäiviä kertyy kuitenkin se 2,5 kuukaudessa ja lomaa voi ottaa aina kun niitä päiviä on kertynyt. Sairaslomiakin kertyy jonkun verran flunssakautena ja vanhoista kulumista.
Ei siinä puolta elämää menetä vaikka miten laskisi.
Koulutusta ei ole kuin yksi vanhentunut tutkinto. En missään muualla voisi yltää samoihin ansioihin.Myös muilla työtä tekevillä on vuosi- ja sairaslomaa? Meillä sairaslomaa on käytettävissä täydellä palkalla 2 kk ja laskuri nollaantuu joka vuodenvaihteessa. Oma lomakertymä on myös 2,5 pv/kk. En tienaa noin paljoa, mutta en kyllä suostuisi paremmallamaan palkalla viettämään puolta kuukaudesta duunipaikalla :D mikä kenellekin sopii.
Kuulostaa ihan siltä kuin laskisit sairausloman joksikin ilman muuta käytettäväksi lomaksi. Taidat olla näitä jotka on jatkuvasti saikulla jollain verrukkeella? Varmaan vielä vuoden loppua kohden lasket onko ”pitämättömiä saikkuja” ettei vaan jää käyttämättä? Meillä on pari tuollaista töissä. Eipä oo kovin arvostettuja työkavereita... voisi sunkin korvat punottaa kun kuulisit mitä susta työkaverit puhuu...
Haha, löysinpä vanhan ketjun. Mulle on ihan sama mitä työkaverit puhuu, en ole siellä sosialisoimassa vaan töissä. Irtisanoin itseni tuosta edellisen viestin duunista keväällä ja sovin uuden työnantajan kanssa, ettei vaivaa minua kesäkuukausina. Töissä joutaa olla syys-toukokuussa, muu on omaa aikaa. Työvoimapula-ala ja julkkarin etuja. Kiltit lapset eivät pyydä mitään, kiltit lapset eivät saa mitään.
Millaisen hytin laivatyöntekijät saa asumuksekseen? Pitääkö jakaa jonkun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Millaisen hytin laivatyöntekijät saa asumuksekseen? Pitääkö jakaa jonkun kanssa?
Isoimmilla risteilyaluksilla miehistö jakaa yleensä hytin toisen kanssa, päällystöllä lienee omat(?), rahtialuksilla aina oma hytti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu laivasta. Meillä on kaikilla omat hytit.
T. Laivaduunari
Montako kartonkia saat ostaa kuukaudessa tuolla 8e hinnalla?
Noillahana tekis tosi hyvän tilin kylkeen trokaamalla
Vierailija kirjoitti:
Montako kartonkia saat ostaa kuukaudessa tuolla 8e hinnalla?
Noillahana tekis tosi hyvän tilin kylkeen trokaamalla
No aloitus on muutaman vuoden takaa, eli hinnatkin ovat tuosta hieman nousseet. Mutta neljä niitä yleensä saa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoimmilla risteilyaluksilla miehistö jakaa yleensä hytin toisen kanssa, päällystöllä lienee omat(?), rahtialuksilla aina oma hytti.
Jatkan vielä, että mitä korkeammassa asemassa olet, sen parempi hytti. Joissakin rahtilaivoilla on alimman miehistönkin hytit ihan mukavan tilavia. Joskus taas sellanen pieni koppi jossa on sänky, vessa, pieni pöytä ja vaatekappi. Neliöitä varmaan just ja just 5 tai 6.
No laske mitä tekee jos netto/kk on 2600€.