olen hyttisiivoojana laivalla ja netto 2600€.
Teen töitä 2 viikkoa ja sitten 2 viikkoa vapailla. Noita teidän palkkoja kun lukee niin ei tässä oikein voi itse valittaa.
Lisäksi ostan tupakat 8€ kartonki ja viinat ja viinit slabihintaan.
Ruoka laivan päällä on verotettava etu mutta se on hyvää ja monipuolista. Kuntosali miehistölle ja Mepa tuo kirjat luettavaksi.
Siivoan miehistön hyttejä ha puuhastelen jotain itsekseni. Ei voi sanoa että työt rasittais koskaan.
Ja vapailla ei tarvi töitä ajatella ollenkaan.
Turvallisuus tehtävät pitää osata ja siihen oltava koulutus. Kielitaito on etu ja ilman ruotsin osaamista en olisi paikkaa saanut.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä turvallisuuskoulutus on? Sekö on pakollinen? Mikä kurssi ja missä tehdään? Siivoojatkin käy sen?
No kyllähän kaikki, jotka on laivassa töissä (siis sen kulkiessa) joutuu käymään pelastautumiskoulutukset ja harjoitukset.
Mies on ollut laivalla pari vuotta töissä (ei kyllä siivoojana vaan ihan oman alansa hommissa) ja voin sanoa, että se laivalta saatava kohtuullisen hyvä palkka ei todellakaan korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Itse olen 8-16 työssä, ja kyllä minulla on enemmän aikaa perheelle ja harrastuksille. Myös nuo muut ap:n luettelemat työsuhde edut kuten kuntosali, lääkäri, lomat yms. On ihan perusjuttuja kaikilla muillakin aloilla.
Siellä laivoilla kuulemma monet työntekijät paneskelevat ristiin ja rastiin. Näin kertoi ex-miesystäväni, hänhän ei tietenkään kuulunut omasta mielestään tähän joukkoon(oli kaiken lisäksi seksiriippuvainen).
Kuka sun työnantaja on? Oon työtön ja osaan ruotsia, alkoi kiinnostamaan!
En vaihtaisi osaani kuitenkaan aloittajan kanssa. Minä olen ollut kotona vuodesta 1989, jolloin vanhin lapsistamme syntyi. Kaikkihan nuo ovat jo aikuisia ja olen edelleen kotona. Saan aikani kulumaan loistavasti, vaikken ansiotyössä käykään. Luen, teen käsitöitä,sisustan, käyn ostoksilla, hoidan viherkasvejani, sekä kesäisin myös puutarhaa. Jos on kaunis kesä, vietän päiväni aurinkotuolissa radiota kuunnellen ja ristisanoja täytellen, välillä pulahdan uimaan.Koti on aina siivottuna, pyykit pestyinä, lakanat vaihdettuina ja ruoka valmiina, kun mies tulee kotiin. Viikonloput meillä on mahdollisuus viettää yhteistä aikaa, koska kaikki kotityöt hoidan tietenkin arkena. Mieheni ei tarvitse osallistua kotitöihin koskaan, käyhän hän ansiotyössä. Olen ehdottanut joskus miehelle, että menisin töihin, hän ei ole tykännyt ajatuksesta. Yhteinen aikamme vähenisi ja esim. kesälomamatkailut olisi hankalampi toteuttaa, jos minäkin olisin töissä, kun ei sitä lomaa saisi välttämättä aina samaan aikaan. Olen perinyt vanhempani ja niillä rahoilla on laina maksettu pois. Tulemme taloudellisesti hyvin toimeen, vaikka vain toinen käy töissä, koska velattomasta talosta ei suuria kuluja tule.
Perintörahoja on vielä säästössä ja miehen palkasta jää myös menojemme jälkeen kuukausittain rahaa talletettavaksi.
Kerään itselleni eläkettä maksamalla eläkesäästövakuutusta, joten en putoa kansaneläkkeelle, kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta korvauksesi ei ole kummoinen siihen nähden, että menetät elämästäsi puolet jumittamalla työpaikalla. Viinan ja tupakan oston kannattavuuteen en osaa ottaa kantaa.
Sama kai se missä käy työpäivien välissä nukkumassa. Ainakin mun mielestä noi kahden viikon vapaat korvaa tuon kahden viikon jumittamisen ruhtinaallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä turvallisuuskoulutus on? Sekö on pakollinen? Mikä kurssi ja missä tehdään? Siivoojatkin käy sen?
No kyllä on pakollinen kaikille! Jos onnettomuus sattuu, pitää koko miehistön osata omat alueensa ja tehtävänsä. Olen ollut mukana parissa tulipalossa sekä yhdessä törmäyksessä ja yhdessä kivelle ajossa. Kyllä oli ihan kädet täynnä hommia matkustajista huolehtiessa, vaikka vaan cafe-apulainen olinkin.
Kurssi kestää muistaakseni 4 päivää, viimeksi kun katsoin koulutuskeskuksen sivuilta, niin hinta oli 1000 euroa, plus majoitus ja ruokailu jos pitää asua kurssikeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sun työnantaja on? Oon työtön ja osaan ruotsia, alkoi kiinnostamaan!
Nythän niitä kesäsijaisia parhaillaan palkataan. Lomat alkaa pyörimään vakituisilla ja lisäksi pitää palkata runsaasti lisähenkilökuntaa kun huippusesonkin alkaa.
Katteleppa kaikki varustamot, mitkä tänne Suomen satamiin ajaa ja hae töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta korvauksesi ei ole kummoinen siihen nähden, että menetät elämästäsi puolet jumittamalla työpaikalla. Viinan ja tupakan oston kannattavuuteen en osaa ottaa kantaa.
Sama kai se missä käy työpäivien välissä nukkumassa. Ainakin mun mielestä noi kahden viikon vapaat korvaa tuon kahden viikon jumittamisen ruhtinaallisesti.
No mulla ei ihan niin pitkä työpäivät ole, täydelläkin työajalla 38,75 h/vko ja päivä pysyy max 8 tunnissa. Viime vuodet olen tehnyt vajaata viikkoa, koska vapaa-aika.
No jos molemmat lapsettomasta pariskunnasta ovat samalla laivalla töissä, niin sehän on sitten melkein sama kun himassaan olisi - kyllä kai siitä hytistäänkin ihan kotoisan saa, kun vähän laittaa...
Perheelliselle tuo työ on kamala. Tunsin kerran miehen, joka oki laivalla töissä. Hänen vaimonsa aina sanoi, että liitto kukoistaa, kun toinen on välillä pois. Kuitenkin erosivat pian häiden jälkeen. Miehen äiti sanoi syyksi sen, että vaimo ei lopulta kestänyt olla aina 2 vk yksin (lapsikin niillä oli). Vaimo oli siinä ottanut miehen sitten, joka oli koko ajan maissa.
Tuolta tyypiltä kuulin, että niillä laivan väellä on siellä "puoliso" oikean puolison lisäksi. Ei hänellä hänen sanojensa mukaan.
Lapsen asioiden hoito on hankalaa tuollaisella aikataululla, että on 2 vk pois. Entä, jos jää yh:ksi. Olin samalla kielikurssilla noin 16-vuotiaan tytön kanssa. Sanoi jo kauan olleensa yksin sen pari viikkoa, kun äitinsä on laivalla.
Kaikki on hankalampaa.
Merimies on erimies. Kaikki ei suinkaan ole mitenkään hankalampaa!
Se nyt ei ollut ap'n kirjoittama pointti alun perinkään, vaan se palkka.
2600 euroa netti kun käy vain puolet kuusta töissä on erinomaisen hyvin.
Kun ajatellaan että tuohon tuloon pääsee vähäisellä koulutuksella niin hyvähän se on. Ei voi muuta väittää.
Kaikkimuu on järjestelykysymys. Joka kuukausi mahdollisuus tehdä joku matka tai viihtyä kesämökillään. Kyllä ihan hyvä diili.
Miten tonne pääsee töihin? Miten haetaan paikkoja? Missä ne on auki?
Vierailija kirjoitti:
Miten tonne pääsee töihin? Miten haetaan paikkoja? Missä ne on auki?
Suhteilla. Pitää tuntea joku joka suosittelee. Sitten palkataan kokeilemaan ja jos pärjää niin saa jatkoja. Jos on äidinkieli ruotsi niin paikka on varma. Viikksrille pääset tax-freehen heti huomenna jos olet Kemiöstä kotoisin...
Minusta tuo on aika hyvä liksa 2 viikon työstä. Saman verran ja vähemmänkin saa painamalla sen 4 viikkoa kuukaudessa.
Sopis mullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen nyt ottaa. Lomapäiviä kertyy kuitenkin se 2,5 kuukaudessa ja lomaa voi ottaa aina kun niitä päiviä on kertynyt. Sairaslomiakin kertyy jonkun verran flunssakautena ja vanhoista kulumista.
Ei siinä puolta elämää menetä vaikka miten laskisi.
Koulutusta ei ole kuin yksi vanhentunut tutkinto. En missään muualla voisi yltää samoihin ansioihin.
Niin, ja tuohan on kuin olisi kahden viikon välein kahden kuukauden loma! Kyllä mulle sopisi jos ei olisi perhettä! Varmasti siellä laivallakin viihtyy kun tutustuu työkavereihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on aika hyvä liksa 2 viikon työstä. Saman verran ja vähemmänkin saa painamalla sen 4 viikkoa kuukaudessa.
Sopis mullekin.
Ihan hyvä munkin mielestä! Tienaan saman sairaanhoitajana. Päivätyö, mutta tietenkin 4 viikkoa töitä. Ihanaa olisi kyllä kahden viikon loma joka kuukausi, ja siihen vielä vuosilomat päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen nyt ottaa. Lomapäiviä kertyy kuitenkin se 2,5 kuukaudessa ja lomaa voi ottaa aina kun niitä päiviä on kertynyt. Sairaslomiakin kertyy jonkun verran flunssakautena ja vanhoista kulumista.
Ei siinä puolta elämää menetä vaikka miten laskisi.
Koulutusta ei ole kuin yksi vanhentunut tutkinto. En missään muualla voisi yltää samoihin ansioihin.Niin, ja tuohan on kuin olisi kahden viikon välein kahden kuukauden loma! Kyllä mulle sopisi jos ei olisi perhettä! Varmasti siellä laivallakin viihtyy kun tutustuu työkavereihin.
Ei ku siis kahden VIIKON, tietty tarkoitin. Mutta luksusta tosiaan!