Mitä vääriä/omituisia päätöksiä olette saaneet Kelalta?
Vähän alkaa taas ihmetyttää tuo niiden touhu. Ensin virheellisesti olettivat, että saan palkan kerran kuussa, vaikka olen laittanut sinne työsopparin, jossa selvästi ilmoitetaan, että palkka maksetaan kahden viikon välein ja nyt sieltä tuli viesti, jossa luki, että "Aiemmin lähettämäsi palkkalaskelman mukaan et ole oikeutettu asumistukeen" ja mä en ole siis vielä edes ehtinyt sinne mitään palkkalaskelmaa laittaakaan, että kenenköhän palkkatietoja ne oikein on katselleet...
Kommentit (65)
Lukivat 3 vuotta vanhaa lääkärinlausuntoa ja perustivat päätöksensä siihen. On siinä Kelalla asiantuntijat, kun eivät edes moista huomaa!
Ollessani itse teholla Kela ilmoitti miehelleni ettei hän ole oikeutettu pitämään sairauslomaa hoitaakseen 4:n päivän ikäistä vauvaa vaan vauva pitää viedä päiväkotiin ja miehen mennä töihin
Sain 2.aseen koulussa liian ison opintotuen kun oli jostain syystä katsonut että äitini on yksinhuoltaja, jos en olisi itse huomannut asiaa, olisin varmaan joutunut aikanaan maksamaan kaiken takaisin..
Kaveri valmistui lukiosta, teki kevään/kesän töitä, pääsi 3. asteen koulutukseen, ja joutui maksamaan lähes kaikki (3.asteen) syksyn tuet "ison palkkansa" takia takaisin, jännä että abikevään ja kesän palkat vaikuttavat MAHDOLLISEN syksyn opintotuen määrään, kaikki eivät kuitenkaan sa opiskelupaikkaa....
Hain varmuuden vuoksi työttömyyskorvaukset lukion loputtua, kun sillä hetkellä ei tuntunut siltä, että pääsisin haluamaani kouluun. Sain postitse kaksi päätöstä eri kuorissa, joista toinen oli hyväksyvä ja toinen hylkäävä. En jaksanut alkaa muutaman satasen vuoksi vääntää asiasta vaan annoin olla. Mieltä lämmitti tarpeeksi, että pääsin kuin pääsinkin haluamaani oikikseen sisään vastoin omia odotuksiani. Vähän jäi kyllä hämmentämään, että mitä kelan tädeillä liikkui päässä, ovatko heittäneet ensin postiin virheellisesti hyväksyvän päätöksen ja sitten kiireesti korjanneet asian lähettämällä perään uuden :D
Sivuhuomautuksena - kerroin opintopaikan vastaanottamisesta virkailijalle, jonka kanssa teimme työllistymissuunnitelmaakin jo, ja hän sanoi, että asia on sillä ok ja lopetetaan työnhaku. Minulle alkoi silti tulla sähköpostia kaiken maailman työtarjouksista (nimenomaan täysipäiväisistä), ja jouduin lopulta estämään koko s-postin.
Mulle maksettiin liikaa tukea, joten tuli takaisinperintäpäätös. Ei siinä mitään oma moka (unohin ilmoittaa työtuloja, palkka tuli vasta valmistumisen jälkeen) ja maksoin kerralla tuet takaisin (ei ollu kovin iso summa), mutta vuosi tämän jälkeen soittaa poliisi, koska Kela nostanut syytteen. Menin sitten poliisille itkemään papereitten kanssa, että kaikki on jo maksettu takas. Poliisilla ihmettelivät toimintaa ja soittivat Kelalle, joka veti syytteet takas. Ilmeisesti siellä ei ollu joku huomannu, että tuki olikin maksettu takaisin. Kummaa toimintaa.
Ei nyt varsinaisesti väärä mutta mielestäni epäinhimillinen. Opiskelin ensimmäistä vuotta korkeakoulussa ulkomailla. Opintopisteitähän pitää lukuvuoden aikana tulla 5/tukikuukausi heinäkuun loppuun mennessä, ja itse olin muutaman opintopistettä vailla, koska olin erään kurssin tentin päättänyt suorittaa vasta kesän lopulla uusintatentissä. Hyvissä ajoin pyysin koulultani todistuksen ilmoittautumisestani kyseiseen uusintatenttiin ja kurssin mitä todennäköisemmin tulisin pääsemään läpi, koska kurssin aikana olin hyväksytysti tehnyt jo muut osasuoritukset. Kurssi oli siis vain tätä tenttia vaille plakkarissa. Tästä laitoin Kelalle todistusta, kertoen että kurssisuorituksen saisin siis vasta loppukesästä/alkusyksystä heinäkuun sijaan.
Yllätyksekseni Kelalta tulikin päätös, että opintotukeni on lakkautettu siihen asti, että tämän suoritusmerkinnän saan. En ollut siis tämän päätöksen myötä oikeutettu opintolainaan, koska en saanut opintotukea. Opintolainalla oli tarkoitus kattaa lukuvuosimaksuni. Eli opintolaina oli elinehto, jotta pystyin jatkamaan opintojani. Lukukausimaksu piti maksaa jo pian joten ainoaksi vaihtoehdoksi tuli yhden tukikuukauden palauttaminen, jotta 5op/kk täyttyi. Vanhemmat sitten lainasivat yhden tukikuukauden verran rahaa, jotta sen sain Kelalle palautettua. Vielä kun kyseessä on Kelan mukaan vapaaehtoinen takaisinmaksu niin summaa ei ole oikeutettu saamaan takaisin. Eli menetin yhden tukikuukauden verran rahaa. Kurssimerkinnän koulustani sain lopulta muutamien viikkojen päästä, joten mielestäni "vapaaehtoinen takaisinmaksu" oli todella törkeää. Opin ainakin sen, että Kela kyllä pistotarkastuksilla kyselee opintopisteiden perään. Missään nimessä ei kannata itse etukäteen ottaa yhteyttä.
Minulla oli hankala tilanne, rahat olivat lopussa ja työttömyyskassan päivärahan tuloon oli vielä arviolta viikkoja aikaa. Soitin Kelaan ja kysyin, voisinko saada toimeentulotukea, jonka sitten maksaisin niistä työttömyyspäivärahoista takaisin - arvelin, että tt-tuki tulisi paljon nopeammin kuin ne työttömyyspäivärahat. Virkailija sanoi, että se onnistuu kyllä ja kannattaa hakea. Tein netissä hakemuksen ja kirjoitin hyvin selvästi lisätietoihin, että kyseessä olisi tavallaan "laina" ja maksaisin tuen takaisin, kunhan saisin rahaa. No, sain sitten kielteisen päätöksen. Perusteluna oli, että tulen saamaan siinä kuussa niin paljon työttömyyspäivärahaa, ettei minulla ole oikeutta tt-tukeen. Ei mitään mainintaa siitä, että olin tosiaan anonut lainaa enkä lisärahaa.
Vuonna 2004 hain Kelan tukemaa psykoterapiaa. Se evättiin, koska Kelan lääkärin mukaan olin täysin menetetty tapaus, eikä minua kannattaisi edes yrittää kuntouttaa. Tuolloin olin sairaalahoidossa.
Aloitin kuitenkin terapian toisen tahon rahoittamana. Kahden vuoden kuluttua olin työelämässä ja aivan normaali veronmaksaja. Ja olen edelleen.
Minulla oli ollut monta vuotta vaikea masennus. Olin ollut myös kahdesti suljetulla osastolla hoitojaksolla. Sitten yritin kaksi kertaa itsemurhaa puolen vuoden sisällä. Lääkärin kanssa yritettiin saada minulle kuntoutustukea eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Kela teki hylkäävän päätöksen. Syy: Olet nuori ja työkykyinen, Kela katsoo etteivät ongelmasi ole niin huomattavia että olisit tuen tarpeessa jne.
Oli siinä ja siinä etten vetänyt samantien yliannostusta kun tuon päätöksen luin. Oli niin tylyä tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani itse teholla Kela ilmoitti miehelleni ettei hän ole oikeutettu pitämään sairauslomaa hoitaakseen 4:n päivän ikäistä vauvaa vaan vauva pitää viedä päiväkotiin ja miehen mennä töihin
Ehkä oli ilmaistu vähän epäselvästi, mutta sairasloma voidaan tosiaan myöntää vain sairaalle, ei terveelle miehelle, vaikka vauva olikin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Kelalla ei ole mitään tekemistä sairaslomaoikeuden kanssa. Sairaspäivärahaoikeudesta säädetään laissa. Sitä voi saada sairauden vuoksi omaan työhönsä työkyvytön henkilö. Sairaspäiväraha ei ole kotihoidon tukea. Vaikka oletkin ollut teholla, ei sen perusteella voi puolisosi saada lainvastaisia korvauksia. Ei Kela käske viemään vauvoja yhtään mihinkään. Saikku ei ole aina se mitä voi "ottaa", kun on saatava töistä vapaata. Töistä saa vapaata, jos pyytää sitä työnantajalta. Työnantaja antaa vapaata mielellään, jos sitä pyytää työntekijä, joka ei ole ollut aiemmin perusteettomasti saikulla.
No ei päätös, mutta pikkuveljeni kysyi Kelalta voiko hän saada opintorahan asumislisää jos muutamme samaan vuokra-asuntoon. Ei kuulema, koska meidät lasketaan avopariksi ja työssä käyvänä olisin ollut elatusvelvollinen! :D
Avopari, oman veljen kanssa... Hyrr.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa ei tosiaan ole oikeutta varsinkaan sairaslomaan eikä myöskään palkalliseen hoitovapaaseen (tässä tapauksessa työnantaja voi oman harkintansa mukaan myöntää myös palkallisena), vaan palkattomaan hoitovapaaseen.
stubido kirjoitti:
Sain 2.aseen koulussa liian ison opintotuen kun oli jostain syystä katsonut että äitini on yksinhuoltaja, jos en olisi itse huomannut asiaa, olisin varmaan joutunut aikanaan maksamaan kaiken takaisin..
Kaveri valmistui lukiosta, teki kevään/kesän töitä, pääsi 3. asteen koulutukseen, ja joutui maksamaan lähes kaikki (3.asteen) syksyn tuet "ison palkkansa" takia takaisin, jännä että abikevään ja kesän palkat vaikuttavat MAHDOLLISEN syksyn opintotuen määrään, kaikki eivät kuitenkaan sa opiskelupaikkaa....
Ennen opintojen alkua ja valmistumisen jälkeen saatujen tulojen ei pitäisi vaikuttaa opintotukeen. Tai ei ainakaan ennen vaikuttanut. Tästä tosin voi tulla väärä päätös, koska kela saa verotiedot koko vuodelta ja joudut erikseen selvittämään, koska olet työskennellyt ja koska aloittanut/lopettanut opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa ei tosiaan ole oikeutta varsinkaan sairaslomaan eikä myöskään palkalliseen hoitovapaaseen (tässä tapauksessa työnantaja voi oman harkintansa mukaan myöntää myös palkallisena), vaan palkattomaan hoitovapaaseen.
Asioista mitään tietävänä heittäisin kehiin isyysvapaan, jonka pito oikeus alkaa vauvan synnyttyä.
Ei erityisrahaa diabeetikkolapselle, koska se ei ole äkillinen sairaus.. (lääkärikäynnistä lanssilla osastolle)
Kaksi valitusta piti tehdä.
Sairastuin vakavaan masennukseen joitain vuosia sitten. Olin sairaslomalla sallitut sairauspäiväraha-päivät. Sitten haettiin vuodeksi kuntoutustukea psykologin kehotuksesta. Olisin ollut yhden vuoden vielä saikulla, jotta olisin ihan rauhassa saanut parantua. Kelassa katsottiin kuitenkin, että voin itse vaikuttaa tilanteeseeni olemalla positiivinen!:D Se oli nyrkki vatsaan. No, ei tullut kuntoutustukea, joten oli pakko ilmoittautua työkkäriin todella vajaakuntoisena. Onneksi oma työntekijäni oli nähnyt vastaavia tapauksia ja piti minut "pimennossa" noin vuoden ajan. Sain olla suht rauhassa ja parantua. Mutta oli semmoinen jatkuva pelko, että jos kutsuvatkin töihin, kun en vielä jaksanut.
Nyt elämä on ihanaa, on koulupaikka yms, mutta tuolloin ei olisi jaksanut.
90- luvulla vanhempani saivat päätöksen että en ole oikeutettu lapsilisään. Muutamaa vuotta vanhempi sisarukseni sai lapsilisää. Olin alle kymmenen vuotias. Korjasivat asian myöhemmin.
Minulla oli kolme tai neljä lääkärinlausuntoa siitä, että en astman vuoksi voinut jatkaa silloisessa työssäni. Yksi lausunnon kirjoittaneista oli keuhkotautien erikoislääkäri. Kelan lääkäri tyrmäsi välittömästi ja karenssia napsahti. Muistaakseni piti tehdä kaksi valitusta sekä odottaa vuoden, mutta lopulta voitin ja Kela maksoi työmarkkinatuen takaisin.
Jokin aika sitten tuli kelan automaattisesti lähetetty kirje opintolainahyvityksen hylkäämisestä. En siis ollut hakenut sellaista, vaan se ilmeisesti lähetettiin kaikille opintolainaa nostaneille. No siinä oli opiskeluvuodet ilmoitettu täysin päin honkia, ja paljon pitemmälle ajalle kuin mitä olin opiskellut kun nostin lainaa. En vaivautunut korjaamaan asiaa koska ajattelin että se ei vaikuta mihinkään.