Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vääriä/omituisia päätöksiä olette saaneet Kelalta?

Vierailija
11.05.2017 |

Vähän alkaa taas ihmetyttää tuo niiden touhu. Ensin virheellisesti olettivat, että saan palkan kerran kuussa, vaikka olen laittanut sinne työsopparin, jossa selvästi ilmoitetaan, että palkka maksetaan kahden viikon välein ja nyt sieltä tuli viesti, jossa luki, että "Aiemmin lähettämäsi palkkalaskelman mukaan et ole oikeutettu asumistukeen" ja mä en ole siis vielä edes ehtinyt sinne mitään palkkalaskelmaa laittaakaan, että kenenköhän palkkatietoja ne oikein on katselleet...

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen epäily avosuhteesta kämppiksen kanssa. Tosin kaksi vuotta sen jälkeen, kun olin muualle muuttanut.

Vierailija
2/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan perivät opintorahan takaisin. Ei siinä muuten mitään, mutta ku en edes saanut kyseistä tukea ja se oli maksettu kokonaan väärälle tilille.(selvisi myöhemmin) Kela ei suostunut myöntämään virhettä ja jouduin maksamaan koko summan takaisin.

Näin Kelassa 10 vuotta sitten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vakavasti masentunut hirveän elämäntilanteen takia ja jouduin olemaan sairaslomalla töistä, joissa kyllä muuten viihdyin. Poissaolo venähti, kun keskusteluavun saaminen ja lääkityksen aloitus kesti kauan julkisella puolella. Hain Kelalta parista viikosta tukea ja sain vastauksen, että eihän nyt tuollainen itsetuhoinen masennus ole este työnteolle, joten et saa meiltä mitään! Lääkäreiden lausunnoilla ei ollut mitään väliä, kun Kelan oma lääkäri tiesi asian minua tapaamatta tai kuulematta paremmin. Oli siinä miettimistä, miten yksinasuvana pärjään.

Vierailija
4/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ilmeisesti tuurilla vetäneet kaikki oikein.

Vierailija
5/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain aikoinaan asumistukea, ilmoitin vaadittavat tiedot normaalisti ja sain myönteisen tukipäätöksen.  Vuoden päästä tuli kirjettä, jossa perittiin melkein tonni "perusteetta" maksettuja asumistukia takaisin. Olin yhteydessä Kelaan ja myönsivät, että olin ilmoittanut kaikki tiedot oikein, siellä oli myönteisen päätöksen tehnyt virkailija laskenut tuen väärin ja olin saanut liikaa asumistukea vuoden ajan. Ensimmäisessä takaisinperintäkirjeessä koko summaa vaadittiin maksettavaksi kerralla, mikä oli työttömälle tietenkin aivan älytön isku päin naamaa. Sen verran sain kirjaimellisesti Kelan tiskillä itkemisen jälkeen armoa, että sain maksaa rahat valitsemani suuruisisssa osissa takaisin. Tämäkin vain siitä hyvästä, että en itse voinut mitenkään vaikuttaa virheen syntyyn tahi tapahtumiseen enkä ollut tietoisesti "kavaltanut" liian suurta asumistukea.

Vierailija
6/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritettiin periä kaikki helmikuun tuet takaisin syynä mieheni uusi työ. Ainoa ongelma vaan oli se, että palkkapäivä oli helmikuun viimeinen päivä, eli Kelan mielestä meidän olisi sillä palkalla pitänyt elää koko kuukausi etukäteen. Palkkapäivä oli tarkasti ilmoitettu jo aiemmin Kelalle. No oikaisivat kuitenkin päätöksensä kun valitettiin, mutta kyllä hieman stressasi vastausta odotellessa että miten tästä ilman rahaa muka selvitään.

Vierailija
7/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Ilmeisesti tuurilla vetäneet kaikki oikein.

Miksi vastasit, jos sinulla ei ollut aiheeseen yhtään mitään sanottavaa? Yllättävän moni täällä tekee tätä.

Vierailija
8/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin sairauden hoitoon reseptillä määräämien ja aiemmin kelan/sossun korvaamien lääkkeiden muuttuminen yhtäkkiä asiakkaan itsensä maksettavaksi toimeentulotukea laskettaessa tänä keväänä. Vaati "hieman" työtä, useita puhelinsoittoja ja lopuksi korjasivat ilman että ehdimme tehdä asiasta virallista valitusta. Onneksi saimme tietää tilanteesta noin 2 kk etukäteen niin että osasimme aloittaa taistelun ajoissa.

Peruspäivärahan kirjaaminen täysin väärin tt-laskelmaan, vaikka sekin on Kelan itsensä maksama. 

50 euron suojaosa tuloista jätetty huomioitta tt-laskelmassa. Alle 50 euron tulo kuukaudessa huomioitu tuloina ja vähennetty täysimääräisenä tuesta. Onhan noita eli kannattaa käydä päätökset hyvin tarkasti lävitse.

Kelalta tulee nykyisellään toimeentulotukiohjeista uusi painos kerran viikossa. Melkoista säätämistä enkä oikein tiedä minkä version mukaan pitäisi valitukset vääristä päätöksistä tehdä. Anomuksen jättämisestä päätökseen on saattanut tulla kaksi uutta versiota ohjeista...

Vierailija
9/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut "avoliitossa" asumistukea hakiesssa kun edellisen asukkaan muuttotiedot eivät ole päivittyneet ja uusi osoitteeni on lukenut edelleen myös hänen osoitteenaan. Pari kuukautta meni ennen kuin tiedot päivittyivät, entisen asukkaan posti tuli myös mulle. Ilmeisesti kyseinen mies ei ollut muuttoilmoitusta tehnyt ja postikin oli lähinnä eri perintätoimistoista...

Vierailija
10/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ne uhkasi katkaista opintotuet ja halusivat selvitystä miksi opintoja ei ole kertynyt. Valitettavasti olin valmistunut jo puoli vuotta aiemmin. Mietin, että jos olisin tehnyt selvityksen, olisinko alkanut saada opintotukea?

Vierailija
11/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vielä päätös, mutta kummallinen kysely asumistuen tarkistuksesta kun aloitin työt. Pitäisi työn aloittamisesta kahden viikon päästä lähettää ensimmäinen palkkatodistus, vaikka palkka maksetaan vasta viimeinen päivä. Luulisi heidän ymmärtävän, ettei uudesta työpaikasta saa palkkaa alle kahden viikon sisällä työn aloittamisesta. Laitoin siitä jo kysymyksen, että mitä oikein voin sen lähettää määräajassa, ettei asumistuki katkea.

Vierailija
12/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselleni kela-kortin väärällä nimellä. Oli toki papin kirjoitusvirheestä kyse, mutta silti, lapsellani on siis jo yksi nimen muutos takana, ja todistepaperi maistraatista että mikä on oikea nimi :)

Vierailija
13/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin olemaan vaikean masennuksen ja ahdistushäiriön takia poissa koulusta, haettiin lääkärin ohjeistamana sairaslomaa. Lääkärintodistuksessa oli pitkä kuvaus kaikista vaikeuksistani ja oireistani, ja sitten yhdessä sivulauseessa mainittiin, että vaadin itseltäni paljon, mikä lisäsi ahdistusta (olin siis perus "kiltti kympin tyttö"). Kelan mukaan minulla ei ollut sairausta, vaan hankala persoona, ja sairauspäiväraha hylättiin. :D

Vierailija
14/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan perivät opintorahan takaisin. Ei siinä muuten mitään, mutta ku en edes saanut kyseistä tukea ja se oli maksettu kokonaan väärälle tilille.(selvisi myöhemmin) Kela ei suostunut myöntämään virhettä ja jouduin maksamaan koko summan takaisin.

Näin Kelassa 10 vuotta sitten

No herranjumala kai sä oisit pankista saanut tilitietosi, joista oisit voinut todistaa, ettei sulle ikinä ole sellaisia rahoja tullut? Mä en kyllä todellakaan olisi maksanut takaisin, jotain Kelan omaa virhettä. Itselleni ne nimittäin maksoi liikaa soviteltua työmarkkinatukea ja meinasivat periä sen takaisin, mutta kun se oli ihan heidän oma virheensä ja mä olin toimittanut kaikki tarvittavat liitteet ja lappuset ajallaan ja näin asian heillekin perustelin niin vetivät takaisinmaksupäätöksen pois.

Vierailija
15/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain työttömyysetuutta jäädessäni työttömäksi yrityksestä, jonka koko 100-henkinen henkilöstö sai irtisanomislapun käteensä. Mieheni on yrittäjä ja Kelassa oltiin sitä mieltä, että en ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska mieheni pitäisi työllistää minut. Mieheni on sähkömies ja minähän vientikaupan töitä tehneenä olisinkin ollut todella pätevä työntekijä niihin sähköhommiin.

Vierailija
17/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava anoreksia (bmi 13), vaikea masennus ja lukionkäynti ei ensimmäisellä hakukerralla riittänyt nuoren kuntoutusrahan perusteiksi. Ei kuulemma haitannut elämää. Toisella kerralla meni läpi ja nyt valmistun L:n papruin.

Vierailija
18/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös lapsilisästä:

"Teille ei myönnetä lapsilisää, koska lapsi syntyi kuolleena."

Vierailija
19/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätös lapsilisästä:

Ja oliko teidän lapsi siis ihan elossa?

Vierailija
20/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös lapsilisästä:

Ja oliko teidän lapsi siis ihan elossa?

No ei ollut. Mutta eikö sinusta ole vähän turha päätös?

Hakemus lapsilisästä siis jätetään jo raskausaikana yhdessä äitiysavustus- ja päivärahahakemusten kanssa.