Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vääriä/omituisia päätöksiä olette saaneet Kelalta?

Vierailija
11.05.2017 |

Vähän alkaa taas ihmetyttää tuo niiden touhu. Ensin virheellisesti olettivat, että saan palkan kerran kuussa, vaikka olen laittanut sinne työsopparin, jossa selvästi ilmoitetaan, että palkka maksetaan kahden viikon välein ja nyt sieltä tuli viesti, jossa luki, että "Aiemmin lähettämäsi palkkalaskelman mukaan et ole oikeutettu asumistukeen" ja mä en ole siis vielä edes ehtinyt sinne mitään palkkalaskelmaa laittaakaan, että kenenköhän palkkatietoja ne oikein on katselleet...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös lapsilisästä:

"Teille ei myönnetä lapsilisää, koska lapsi syntyi kuolleena."

Ja oliko teidän lapsi siis ihan elossa?

No ei ollut. Mutta eikö sinusta ole vähän turha päätös?

Hakemus lapsilisästä siis jätetään jo raskausaikana yhdessä äitiysavustus- ja päivärahahakemusten kanssa.

No turha päätös joo, mutta pakkohan niiden kuitenkin on ilmoittaa siitä, onko päätös hyväksytty vaiko ei.

Vierailija
22/65 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin keväällä ja sain heti töitä. Opiskeluaikana (tukikuukausina) ei tulorajat ylittyneet, lähellekään. Vuoden päästä tuli kirje että minun tulisi maksaa tuon kevään opintotuet takaisin sillä tulorajani olivat ylittyneet. No juu minäpä elän tammi-toukokuun kesä-joulukuussa saadulla palkalla, toki!

Ok, selvityksen tehtyäni mitään ei tarvinnut maksaa takaisin (ihme), mutta on se nyt kumma että jos kela saa verotietoni, niin miksei myös tietoa siitä koska tulot on vuoden mittaan tienattu. Tuo sama kirje on lähtenyt jokaiselle tuntemalleni valmistuneelle opiskelijalle joka on ollut töissä, miettikää paljonko tuonkin turhan byrokratian pyörittäminen maksaa. Tarvitaan virkailijoita lähettämään perintäkirje ja käsittelemään päätökset, huhhuh. Toivottavasti tähän on tullut muutos, tapaus sattui 2000-luvun alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain soviteltua työttömyyspäivärahaa, heti kun sain kuukauden palkkalaskelmat, vein ne, ilmoitin tekemäni työtunnit ja hain asumistuen tarkistusta. Seuraavan kuun lopussa sama juttu, kyselin myös onko asumistuki asiaani käsitelty, (pari viikkoa myöhemmin kävin kyselemässä asumistuki asiassa, enhän halua tukea jonka joudun kuitenkin maksamaan takaisin), kolmas kuukausi, sama juttu. Myös virkailija ihmetteli, missä päätökset viipyvät, koska olen ne ajallaan toimittanut. Sitten tulee kirje, jossa todetaan, että minulle on väärin perustein maksettu asumistukea. Kelalle asiaa selvittämään. Selvisi, että asumistuen käsittelijä oli sillointällöin vilkaissut papereitani, mutta ei ollut tehnyt päätöstä asumistuki asiassa, koska oli odottanut työkkäristä päätöstä siitä, voidaanko minulle maksaa soviteltua työttömyyspäivärahaa. Sekä jotain muuta täysin asumistukeen liittymätöntä asiaa käsittelijä myös oli odotellut, en jaksa muistaa mitä. Tuloni olivat sellaiset, että sov.työttömyyspäivärahaa ei minulle olisi maksettu olipa työkkärin päätös myönteinen tai kielteinen. Eikä siis maksettukaan. Minun olisi pitänyt tämä "väärin perustein" saamani asumistuki maksaa kerralla takaisin. Pitkällisen väännön jälkeen kela suostui myöntämään, että vika ei ole yksin minussa. (Ei kyllä ollut minun syyni ollenkaan, olinhan vaadittavat ja tarvittavat paperit toimitanut sinne sitä mukaa kun ne sain, tai jokin hakemus/ilmoitus oli maahdollista tehdä) Lopulta siis takaisinmaksua ja aikataulua kohtuulistettiin.

Vierailija
24/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin keväällä ja sain heti töitä. Opiskeluaikana (tukikuukausina) ei tulorajat ylittyneet, lähellekään. Vuoden päästä tuli kirje että minun tulisi maksaa tuon kevään opintotuet takaisin sillä tulorajani olivat ylittyneet. No juu minäpä elän tammi-toukokuun kesä-joulukuussa saadulla palkalla, toki!

Ok, selvityksen tehtyäni mitään ei tarvinnut maksaa takaisin (ihme), mutta on se nyt kumma että jos kela saa verotietoni, niin miksei myös tietoa siitä koska tulot on vuoden mittaan tienattu. Tuo sama kirje on lähtenyt jokaiselle tuntemalleni valmistuneelle opiskelijalle joka on ollut töissä, miettikää paljonko tuonkin turhan byrokratian pyörittäminen maksaa. Tarvitaan virkailijoita lähettämään perintäkirje ja käsittelemään päätökset, huhhuh. Toivottavasti tähän on tullut muutos, tapaus sattui 2000-luvun alussa.

Kai ymmärrät että kela saa verottajalta vain koko vuoden tulot. Ei heillä ole eriteltynä koska ne on tienattu. Samaten ei verottajalla ole tietoa koska olet palkan saanut. He tietävät vain sinun vuosiansiot (ei kuukausi). Joten tämä kyllä yleensä selvitetään jo ensimmäisenä opiskeluvuotena, että muistakaa heti ilmoittaa kelalle koska valmistutte, ja säästäkää palkkakuitit jotta voitte todistaa että palkka on tienattu valmistumisen jälkeen. Nämä on kerrottu ainakin niissä oppilaitoksissa jossa itse olen opiskellut.

Vierailija
25/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut, vaikka todistin etten ollut saanut ja silloin muutkin soittivat kelalle kyseistä asiasta. Kela ei myöntänyt mitään

Vierailija
26/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukeni määrä muuttui, kun maksoin asuntoni rahoitusosuuden pois. Maksamani korot siis muuttuivat, joten asumistuki piti laskea uudelleen. Meni 4 kk tähän, vaikka kaikki liitteet oli ensimmäiseen hakemukseen jo laitettu ja selvennettu, että ainoastaan korko muuttuu, mikään muu ei. Yksitellen pyysivät jokaista liitettä uudelleen... Viimein meni hermo ja kirjoitin tiukkasävyisen viestin korkojen muuttumisesta. Tosi paljon vei kaikkien aikaa ja vaivaa.

(Älkääkä valittako asumistuen nostamisesta omaan asuntoon, kela säästää tällä 1800 e vuodessa verrattuna vuokralla asumiseen :) )

Vierailija
27/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan perivät opintorahan takaisin. Ei siinä muuten mitään, mutta ku en edes saanut kyseistä tukea ja se oli maksettu kokonaan väärälle tilille.(selvisi myöhemmin) Kela ei suostunut myöntämään virhettä ja jouduin maksamaan koko summan takaisin.

Näin Kelassa 10 vuotta sitten

Öö sinulle tuli randomisti maksumääräys rahasta jota et ollut ikinä saanutkaan ja sinä kiltisti maksoit?? Kuinka lapanen voi ihminen olla?

Vierailija
28/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavassa työtoiminnassa enkä ollut opiskelukykyinen. Minulla oli lääkärinlausunto jättää hakematta yhteishaussa mutta sain kolmesti hylätyn työmarkkinatuen kunnes eräs ihana kelan konttorin työntekijä oikaisi asian. En saanut 3 kk rahaa mutta onneksi sain takautuvasti kaiken takaisin.

Vierailija
29/65 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuton jälkeen tuli heti postissa lappu että en ole enää yksinhuoltaja joten lapsilisän korotus loppuu samantien. Päätöksessä oli myös "puolisoni" nimi, kas kun ei henkilötunnusta. Tuo "puoliso" oli sitten edellinen asukas.

Kumma juttu että tällaiset viestit kulkevat Kelasta heti, muu ei sitten menekään ajallaan.

Väärä päätös onneksi oikaistiin nikottelematta.

Vierailija
30/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettivät postissa hylkäävän päätöksen sairauspäivärahahakemukseen, joka oli osoitettu minulle. Hassua sinänsä, koska en ole hakenut sitä Kelasta koskaan.

Vierailija
31/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pari vuotta sitten jouduin maksamaan takaisin 1400€ opintotukia. Olin töissä ennen kuin aloitin koulun, ja heidän mielestään minun ei olisi pitänyt nostaa ajalta elokuu-joulukuu opintotukia ollenkaan koska olin ollut töissä ennen opintojen alkua.

Vierailija
32/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli aikoinaan kirje kun olin työttömänä, että pitää tehdä selvitys suhteestani Matti Meikäläisen kanssa (nimi muutettu), sillä heidän tietojen mukaan semmoinen henkilö asui samassa asunnossa. Kuulemma Matin tulot vaikuttais minun tukeen. No, kiva vaan että en ole edes koskaan nähnyt kyseistä Mattia, ilmeisesti joku edellinen asukas.

Tämä nauratti aikoinaan. Ihan hauska, että olin tietämättäni suhteessa jonku tyypin kanssa. Oli kyllä varsinainen salarakas, kun en sitä itekään ollut nähnyt.

Oiskohan pitäny laittaa tälle Matille viestiä, että joudut nyt maksamaan mulle elatusta, kun en sun tulojen takia ole oikeutettu enää Kelan tukeen. Että sori siitä, Matti.

Vierailija
33/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki oli laskettu väärin.Tein valituksen ja päätös tuli korjattuna takaisin nopeasti. 70 euroa on työttömälle iso raha. Tekevätkö he näitä tahallaan vai onko syynä ammattitaidon puute vai kiire?

Vierailija
34/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muka ollut oikeutta peruspäivärahaan.Joutuivat sitten maksamaan mulle takautuvasti vuoden pp-rahat.

Vierailija
35/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isyyspäivärahani määrä oli laskettu monen vuoden takaisten verotietojen mukaan. Käytetyt verotiedot olivat vuodelta, jolloin olin vielä opiskelija ja isyyspäivärahan määrä sen mukainen. Monikaan ei olisi varmaan edes huomannut, kun kyse oli vain viikon isyyslomasta, mutta minä olen tarkka. Epäilen edelleen, että kyseessä oli täysin tarkoituksellinen kusetusyritys. Valitin tietenkin, ja päätös korjattiin vastaamaan oikeita tulojani. Mitään selitystä en koskaan saanut.

Vierailija
36/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuttuani sain aivan yllärinä monisivuisen kirjeen, jossa kerrottiin Kelan päättäneen, ettei minulla ole oikeutta vähentää opintolainaani verotuksessa. Perustelut ja pykälät oli monisivuiset.

Olin kummissani, sillä minulla ei ollut opintolainaa, en ollut saanut opintotukea, enkä ollut hakenut mitään päätöstä.

Kysyin asiasta, sain vastauksen, että kyllä tuollainen opintolainan vähennyspäätös pitää tehdä kaikille valmistuneille opiskelijoille.

Vierailija
37/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin täyttä vuokraa 3 kuukautta kun asumistukipäätös vaan venyi ja venyi. Soittelin vähän väliä ja aina luvattiin että laitetaan laitetaan merkintä? Että on kiireellinen.

Kun päätös sitten viimein tuli niin tuli samalla ilmoitus että sosiaalitoimisto on perinyt rahan minulta kun se on jo huomioitu toimeentulotuessa!!

Olin aivan raivona ja kysyin että mihin ihmeen tilille sosiaalitoimisto on sitä tukea maksanut ja miksi kun en ole koskaan sieltä hakenut euroakaan! Seuraavana päivänä oli raha tilillä mutta ihmettelin miksi sossussa oli minun tietoni kun tosiaan en ole ikinä siellä käynyt.

Vierailija
38/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan perivät opintorahan takaisin. Ei siinä muuten mitään, mutta ku en edes saanut kyseistä tukea ja se oli maksettu kokonaan väärälle tilille.(selvisi myöhemmin) Kela ei suostunut myöntämään virhettä ja jouduin maksamaan koko summan takaisin.

Näin Kelassa 10 vuotta sitten

Mulla kiehahtaa aina kun kuulen näitä kelan sotkuja. Mulle maksettiin opintotukea, jonka asiallisesti lakkautin. Jonkin ajan päästä saan takaisinperintäilmoituksen. Lähdin kelaan selvittämään asiaa, niin olivat koko konttorin voimin sitä mieltä, että olen tuen saanut ja yritän valehdella tai ainakin olen syyllinen sen mystiseen katoamiseen. Kyllä ne keksi kaiken laiset verukkeet millä olisivat saaneet syyn mun niskoille. Loppujen lopuksi selvisi, että virkailijalla oli ollut yhtä aikaa mun ja jonkun toisen tiedot auki ja virkailija oli muuttanut mun tuen maksuosoitteen epähuomioissa. Oli sitten laittanut toisen ihmisen tilille ne mun rahat tuen lakkauttamisen sijaan. Kyllä sai jumankauta taistella pitkään asian korjaamiseksi. Mun olis kuulemma pitänyt itse pyytää siltä tyypiltä niitä rahoja tai käydä pankissa kyselemässä niitä takaisin. Mut ei ne siis tietenkään voinut kertoa kelle ne rahat oli maksettu. Tapahtui jo 98, mutta saa otsasuonet pullottamaan edeelleen.

Vierailija
39/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki oli laskettu väärin.Tein valituksen ja päätös tuli korjattuna takaisin nopeasti. 70 euroa on työttömälle iso raha. Tekevätkö he näitä tahallaan vai onko syynä ammattitaidon puute vai kiire?

Samoin kävi juuri itselleni. Hain elämäni ensimmäistä kertaa asumistukea ja päätös oli täysin väärin laskettu, vaikka toimitin kaikki liitteet ja enemmänkin. Maalaisjärjelläkin asian olisi voinut selvittää. En usko, että tätä voidaan enää liittää kiireen piikkiin. Ehkä kela ajattelee, että näin toimien, aina joku tietämätön saadaan hyväksymään pienemmät tuet. He luottavat siihen, että ihmiset ovat tarpeeksi tyhmiä, etteivät ymmärrä päätösten sisältöä. Tai eivät vaivaudu lukemaan päätöksiä kunnolla. Lukekaa ne päätökset kunnolla, niissä on uskomattomia virheitä. Juuri

tänään tein valituksen asumistuesta kelaan, itselläni oli jätetty huomioimatta asuntolainan korot kokonaan sekä yhtiövastike remonttilainoineen. Jäin työttömäksi yt-neuvotteluiden johdosta.

Vierailija
40/65 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan, kun ei ollut vielä sähköistä asiointia, paperille tekemäni hakemuksen käsitellyt virkailija oli päätellyt, että minä ja aviomieheni elämme avoliitossa, koska olin pitänyt tyttönimeni. Rastin olin kuitenkin itse laittanut "avioliitossa"- kohtaan.