Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin
Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.
Kommentit (201)
On aika säälittävää juhlia jotain niin mitätöntä kuin ylioppilasta :(
Vierailija kirjoitti:
Tuet liian pieniä? Buahahhahah...=D =D =D
Tuet pitäisi poistaa kokonaan vammaistukia ja eläkkeensaajien tukia lukuunottamatta.
Eli sinäkin olet halukas maksamaan enemmän veroja kun kaikki verovähennykset (jotka on tukea) poistetaan? Et ole vailla lapsilisiä, et lomakorvauksia, et työterveyshuoltoa jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan kiinnostaisi tosiaan tietää teidän tupakki- ja kaljalaskun määrä kuukaudessa? Jos ei ruusuunkaan varaa....
Niinpä. Kahden työttömän tupakkamenot 30*5,5*2=330€/kk.
"ihan vaan saunakaljat" = 150€/kk.
Eli pikkupaikkakunnalla lähes sama kuin pienen kaksion vuokra.
Paljos ne on sitten työssäkäyvällä?
Jos olisi mun yo-juhlat niin voisit tulla ilman muuta vaikka ei ole lahjaa. Ja mieluiten reilusti ilman lahjaa kuin että toisit jonkun maljakon tai runokirjan.
Ei kai kukaan ole vielä ketään kutsunut kun tuloksiakaan ei ole tullut.
Selvä provo.
Vierailija kirjoitti:
Kuule Ap. Eikö sinusta olisi hieman sopimatonta, että menisit lakkiaisiin ilman sitä n 4e maksanutta ruusua?? Söisit siellä miehesi kanssa vatsat täyteen kakkua ja suolapalaa? En ole sitä mieltä, että lahjalla pitäisi jotenkin "kattaa" vieraiden ruokakulut. Mutta kyseessä on nuoren suuri juhla ja jos sinne ollaan menossa, niin sitten kyllä on syytä viedä hyvien tapojen mukaisesti jokin muistaminen, eikä vain ilmestyä tyhjäkätisinä paikalle.
Tässä sinulle Ap vinkkejä:
-Katso onko kaapissasi jotain koriste-esineitä, maljakkoja yms, joista voisit ehkä antaa jonkun lahjaksi.
-Tee sama kuin yllä, mutta myy joku kippo yms Tori.fi-sivulla ja osta sillä joku lahja
-Lainaa 5e joltain ja saat ruusun
-Onko sinulla joku kirja, jonka voisit antaa lahjaksi=esim runokirja, aforismikirja yms. Esim. kirppareilta löydät 1-2e helposti jonkun kivan kirjan lahjaksi
-Laita Facebookin myyntipalstalle/Roskalavasivulle yms pyyntö, että olisiko jollain jotain ylimääräistä kirjaa/kippoa yms, josta voisit saada lahjan.
-Kerää pulloja jostain, 4-5e edestä löydät helposti
-Lakkiaisiin on vielä n 3 vkoa aikaa. En mitenkään jaksa uskoa, ettet nyt n 1,6e/vko voisi miehesi kanssa säästää/laittaa syrjään, että saisit edes sen ruusun.
En ole itsekään ollut aina kovin "varoissani", mutta aina olen jonkun lahjan löytänyt Yo-juhliin ja rahaa sen hankkimiseen. Ei tulisi mieleenkään mennä ilman lahjaa ja vielä "julistaa" rahattomuutta noin nolosti.
Siis eikö juhlia enää pidetäkään sen takia että haluttaisiin juhlia nuoren tutkintoa/häitä ym. sukulaisten ja ystävien kanssa. Pidetäänkö niitä vain siksi että saadaan lahjoja ja että voidaan kattaa juhlakulut näillä lahjoilla? Tää on mulle aivan uutta. Aikanaan minun yo-juhliini sai tulla ihan kaikki, eikä tarvinnut tuoda lahjaa. Lahja on lisä, bonus, ei mikään itsestäänselvyys ja vaatimuksenkohde. Tuollainen lahjojen perään kuolaaminen on ahneutta.
Tuon ap:n ystävän toiminta on miljoona kertaa epäkohteliaampaa kuin ap:n. Jos rahaa ei ole niin sitä ei ole. Todellinen ystävä ei ole lahjojen perään, eikä tälle ole mitään merkitystä sillä jos taloudellisissa ongelmissa oleva ystävä ei tuo lahjaa ylioppilaalle. Todellinen ystävä sanoo, että tottakai tulet ja juhlit. Et ajattelekaan mitään lahjaa. Juhlat on juhlat, lahjat siitä erillinen asia. Kuten sanoin, lahja on bonus, ei se tärkein asia.
Alkaa oksettaa tää nykyajan materialismi ja itsekkyys. Ystävänkin pitäis pistää viimeiset ruokarahansa ystävän lapsen ylioppilaslahjaan. Jos omat rahat ei juhlien järkkäämiseen riitä, niin jättäkää ne pitämättä. Ei ole nimittäin kohteliasta maksattaa juhliaan vierailla. Ei todellakaan. Ainakin minulle on tärkeintä että läheiset ihmiset tulevat juhliin, en mä niiden kippojen tai kuppien saati ruusujen perään ole. Ihan oikeesti, pitäis kerjätä jostain roskalavalta joku kippo että voi mennä ystävän lapsen yo-juhliin. Noinko paljon teille ystävät merkitsevät?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi mun yo-juhlat niin voisit tulla ilman muuta vaikka ei ole lahjaa. Ja mieluiten reilusti ilman lahjaa kuin että toisit jonkun maljakon tai runokirjan.
Samaa mieltä, ystävä olis tervetullut juhliin eikä tarvis vähiä rahojaan lahjaan laittaa.
Lapsi on käynyt lukiota n 3 v, äiti on ystäväsi . Et yhtään osannut ennakoida ?
Kannattaa hommaa kalenteri ja kirjoittaa tärkeitä päiviä ylös.
Esim jouluaatto 24.12. Tänä vuonna a ensi vuonnakin on sama päivä.
Ystäväni kun meni naimisiin, kerroin budjetti on todella pieni. Teen paljon käsitöitä ja morsian antoi heidän ruokapöydän mitat. Meillä oli yli 5 m pitkä valkoinen pöytäliina ja vanhoista pitseistä tein todella kauniit käännökset ja painoin keskiosan täyteen lehden muotoja . Liina on aina ollut heillä esillä kun olen käynyt kylässä ja lisäksi sitä on vieraat kehunut tietämättä se on minun tekemäni.
Käytin siihen paljon aikaa mutta kustannut oli minimaalinen.
Käy koti läpi, onko mitään mikä kävisi. Jos ei, tee fb vaihtoryhmään kansio, ota kuva n 50 tarpeettomasta tavarasta ja kysy vaihtaako joku jotain näistä yo-lahjaan tai sitten myy.
Valintoja, valintoja.
Meidän lapsi sai myös käsityön, kodin tarvikkeen. Rahat on aikoja sitten käytetty, siis juuri ne rahat. Mutta käsityö säilyy ja kovassa käytössä sekä mieluinen. Toki lapsen mieltymyksiä kysyttiin myös. Lahjan antaja oli vähävarainen, mutta hyvä käsityöihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?
Ei ole varaa. Makarooniakin joudutaan säästelemään kun tuet ovat liian pieniä. Ei vaan voida ostaa edes sitä ruusua :(
Ap
Valehtelet. Saatte siellä koko porukka päovän ruuat. Sillä säästöllä ostat jonkun hopeakorun vaikka (tulee monta kertaa halvemmaksi kuin teidän osalta maksettu ruoka).
Minun köyhä isoäitini toi aina kesän juhliin luonnonkukkakimpun. Lahjaksi voi antaa myös laulun, runon tai taulun. Ainoa huono puoli on, että menit sanomaan, ettet tuo mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?
Miksi aina tyrkytetään ruusuja lahjaksi? Eikö ihmiset ymmärrä, että jos vieraita tulee useita kymmeniä, niin kukat ovat enemmän riesa kuin riemu. Kymmeniä erinäköisiä ruusuja ja kimppuja joka paikassa, osa mahtuu maljakoihin, osa erinäisiin astioihin ja loput suoraan roskiin.
Kympillä saisi jotain järkevämpääkin ylioppilaalle.
Totta, itse en veisi enkä ole koskaan vienyt tai halunnut saada kukkia. Esim. Hopeakorvikset saa halvemmalla kuin ruusun.
Herranjesta. Pitääkö nykyään tosiaan kolme vuotta ressaten valmistua siihen, että ystävän lapselle on varmasti ylioppilaslahja? Ei ihme, että on burnuttia ja masennusta tässä maassa!
Siihen aikaan, kun itse ylioppilaaksi pääsin, vain kaikkein läheisimmät toi jonkun lahjan. Oli selvää, että esim. naapurit, jotka kiersivät koko kulman kakaroiden juhlat, eivät tietenkään mitään tuoneet. Oli kiva, että kävivät sen skumppalasin/kahvikupin juomassa. Mitään kutsuja ei myös lähetelty, sillä siihen aikaan oli tapana, että koska kaikki tietävät, milloin juhla on ja kuka on päässyt, käydään tervehtimässä ja onnittelemassa, jos halutaan. Tarjoilut oli ne suomalaiset, kakut ja suolapalat ja salaatit, ja niitä varattiin niin, että varmasti riittää. Mutta toki nämä, jotka vain piipahtivat onnittelukäynnillä, varmaan ottivat vain sen lasillisen tai kupillisen, en muista. Yksi naapurin setä innostui jäämään juhliin yötä myöten. Ei aavistustakaan, toiko lahjaa!
Ja siis nimenomaan oli arvokasta juuri se, että käytiin. Ilahduin aina, kun ovi kävi: ai nuokin viitsivät ja tahtoivat tulla meillekin onnittelemaan! Lahjat käynyt pienessä mielessäkään.
Maalla pikkupaikkakunnalla oli hyvä systeemi, mutta ei toimine kaupungeissa. Oli listat, mihin kukin sai laittaa mitä laittoi. Sillä listalla ihmiset tavallaan jo ilmoittivat etukäteen, että ollaan sitten tulossa. Osa tuli muutenkin ja toi kukan. Ne pirkkaruusut muuten ovat paljon kestävämpiä kuin kukkakauppojen! Meille pari toi sellaisen ja pisimpään kestivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina tyrkytetään ruusuja lahjaksi? Eikö ihmiset ymmärrä, että jos vieraita tulee useita kymmeniä, niin kukat ovat enemmän riesa kuin riemu. Kymmeniä erinäköisiä ruusuja ja kimppuja joka paikassa, osa mahtuu maljakoihin, osa erinäisiin astioihin ja loput suoraan roskiin.
Kympillä saisi jotain järkevämpääkin ylioppilaalle.Totta, itse en veisi enkä ole koskaan vienyt tai halunnut saada kukkia. Esim. Hopeakorvikset saa halvemmalla kuin ruusun.
Ei helvetti. Siis ihmisillä saattaa olla useita ylioppilaita, joita haluavat käydä tervehtimässä. Niin pitääkö jokaiseen paikkaan tosiaan mennä hopeakorvikset kourassa? Ja tietysti ottaa selvää etukäteen lumihiutaleen hopeakorvismausta, ettei vaan tuo mitään semmoista, mistä meidän eemelianneli ei yhtään tykännyt.
Tai ai niin joo tietysti, eihän tuona päivänä ole mitään syytä juhlia ketään muuta kuin meidän eemeliannelia, joten sikäli, jos haluaa laukata muuallakin kuin meillä niin pysyköön sitten kokonaan poissa nih, tää ylioppilaspäivä on MEIDÄN päivä!
Itselleni jäi opiskelijana vuokran jälkeen tuista satanen kouraan ja silti sain ostettua sukulaislapselle kympin synttärilahjan saadessani kutsun juhliin. Pakko olla provo.
Tee itse taidetta.
Halpaa tehdä, mutta taidehan on aina arvokasta. Jos et osaa piirtää tai maalata, ei se haittaa. Sano, että se nykytaidetta. Jos ei oo välineitä, voit vaikka sutata kuulakärkikynällä johonkin kelanlappuun. Aina parempi, jos löydät itseltäsi kehykset, joista voit luopua, sillä kehystämättömillä töillä on jännä taipumus päätyä johonkin kaappiin piiloon.
Sitten juhlapaikalla pyytelet anteeksi, kun moukkamaisesti aioit tulla ilman lahjaa ja sitten ylpeänä esittelet tuotoksesi. Ja ala mallailla sitä olohuoneen näkyvimmälle paikalle. "Eiks tää ois tässä just hyvä? Kivasti toistaa tuon tv:n muotoa ja tuo jännää kontrastia harmoniselle kotielämälle!"
Aina parempi, jos oot ottanut vasaran ja taulukoukunkin mukaan, ja tarjoat asennuspalvelut lisälahjana.
Vaikka tässä postauksessa apn kaveri hamuaisikin lahjaa, mutta kyseessä on kuitenkin nuoren Yo juhlat, lahja ei ole tärkeä mutta nuoresta varmasti kia saada lahja, itse olen sitä mieltä että juhliin ei mennä ilman lahjaa, se voi olla vaikka itse tehty lahjakortti, tai sitten vaikka ruusu, mutta jollain tavalla pitää muistaa päivän sankaria. Tuo on epäkohteliasta että julistat heti alkuun ettei ole rahaa, joo ymmärrän että on rahasta monilla pulaa, mutta se ettet edes viitsi nhädä vaivaa puistattaa minua, kuitenkin kaverisi äiti tekee varmasti paljon juhlien eteen hommaa ja haluaisi kuitenkin että kutsutut vieraat nauttisivat juhlasta.
Ei helevata, kyllä on kaupalliseksi sekin juhla mennyt. Mulle oli aikoinaan tärkeintä päästä ehtoolla Rosendahliin ryyppäämään. Ei tullut mieleenkään että YO-juhlat olis joku pesämunankeräysseremonia. Ei tommosen materialistisen törpön kanssa kannatakaan olla kaveria.
Olen itse opiskelija enkä käy töissä. Silti sain ostettua vieläpä kalliimman ruusun valmistuneelle ystävälle. Ellei ole muutaman euron ruusun varaa niin kannattaisi tarkastella sitä omaa rahankäyttöä.