Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin

Vierailija
10.05.2017 |

Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.

Kommentit (201)

Vierailija
121/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?

Ei ole varaa. Makarooniakin joudutaan säästelemään kun tuet ovat liian pieniä. Ei vaan voida ostaa edes sitä ruusua :(

Ap

Kehtaatkin valittaa liian pienistä tuista, kun minä

maksan puolet tuloistani sinun elätykseesi!

Kehtaatkin leuhkia liian isoilla tuloillasi!!!  Ja ahneudellasi !!

Vierailija
122/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun elopaino on? Lihava jos oot niin jätä makupalat pois ja osta edes kukka.

Aika harva köyhä on lihava

Valitettavasti tilanne on niin, että köyhät ovat lihavia ja hyvin toimeentulevat hoikempia.

Minä kyllä luulen, että aloitus oli provo. Lidlissä makaroonipussi maksaa 10c; kukaan ei Suomessa ole niin köyhä, että joutuisi makaroonia säännöstelemään, niin kuin ap väitti.

On muuten 12c ja kyllä voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo- juhlia viettäneenä, voin sanoa, että juhlien järjestämisessä on iso työ. Kyllä se on vähintäänkin kohtuullista, että muistat ylioppilasta, vaikka 20euron setelillä, pelkkä ruusu on tylsä. Ilman lahjaa on turha mennä toisen juhliin, suorastaan aika noloa. ja Suomessa ei kukaan ole noin köyhä, menee siivojan töihin, niitä löytyy aina, jos lisätienest8iä kaipaat. Itsekin olen aikoinani useampaa työtä tehnyt.

Vierailija
124/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yo-juhlia kantsi ottaa ihan kuolemanvakavasti: jokainen tuo ja antaa kykyjensä mukaan, jo osanottaminen ja onnitteleminenkin on kannanotto ja muistamista! RELAX!

Vierailija
125/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähän tässä on kyse, että ei nykyään mikään ruusu tai itse väkerretty kortti mikään lahja ole, kyllä sen pitää olla pentikin sitä ja aaltotätä tai vähintään satanen kuoressa, ennen kuin lahjasta voidaan puhua. En oikeasti tajua, miten voi olla niin, että vähävaraisen pitäisi kierrellä pulloja noukkimassa tai ähertää (osaamattomana ehkä) jonkun askartelun parissa ylioppilasjuhlien vuoksi. Ihan törkeää. Kyllä ennen se, että ilmaantui paikalle, nosti maljan oppilaan kanssa ja joi kupin kahvia, riitti. Parhaimmat vielä jonkun puheentyngän pitivät, muistelivat nuoren tietä tähän kohtaan ja toivottivat onnea jatkoon. Uteliammat kyselivät jatkosuunnitelmat. Ja siinä se vieraan osuus.

Niinpä, nää lahjojen vaatijat selittää, että kyllä sille ystävälle tai sen lapselle on pakko antaa lahja. Pitää sitä ystävää sen verran ajatella. Mutta kenellekään ei tule mieleen, että voisi se juhlien järjestäjäkin hetken miettiä sitä ystävää, sitä jolla se raha on tiukassa. Sitäpaitsi yleensä yo-juhlat on vanhempien järkkäämiä ja maksamia, lahjat taas menee nuorelle. Joten periaatteessa niissä juhlissa ei edes toimi tämä marttojen lanseeraama "vieraat maksaa lahjalla syömisensä" ajatus. Ei mulle ole mikään ongelma kustantaa ystäväni syömiä tarjoiluja, jos kerran kustannan ne muidenkin syötävät. Enkä todellakaan kehtais sanoa ystävälleni, että et tule juhliin ilman lahjaa. Saati että ketään käännyttäisin ovelta. Jos joku varakas kaveri tulis ilman lahjaa niin myönnän että selän takana asiaa ihmettelisin, mutta silloinkin itse juhlissa kohtelisin kuten muitakin. Jos joku tuskailis rahapulaansa eikä olis sen takia tulossa, niin suorastaan vaatisin tulemaan. Kyllä mulle ystävät merkkaa enemmän kuin joku kuppanen kippo tai ruusu. Niitä tulee yleensä ihan tarpeeksi ja harvemmin niillä oikeesti on edes käyttöä. Parempi vaan kun kaikki ei niitä juhliin raahaa. Jos ihan rehellisiä ollaan.

Vierailija
126/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.

Lahjatko ne muka tärkeimpiä on? No ilmeisesti tuolle ystävälle. Minusta ainoa törkeä on tuo ap:n ystävä.

Ajatella, jopa meidän häihin tuli kaverini jolla ei yksinkertaisesti ollut raaa minkään sortin lahjaan ja hän pahoitteli sitä etukäteen. Ei väliä, pääasia että pääsi juhlimaan meidän kanssa.

Jep, mulla neni viime kesänä joku köyhänä opiskelijana joku 250€ matkoihin ja majoitukseen ystäväni häihin. Olin niin masentunut koko kesän, että lahjan muistin vasta junassa matkalla häihin. Eipä käännetty ovelta, sillä parille oli vieraat lahjoja tärkeämpi asia.

Mistä on muuten tullut tämä ajatus, että vieraiden tulee maksaa juhlat lahjoilla?

Kysymykseesi: en tiedä, samaa ihmettelen itsekin. Tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävä asenne eikä todellakaan sivistynyttä.

Ei vieraiden tule maksaa juhlia, mutta yleisenä linjana pidetään että häissä maksettaisi oma ruokailu. Toki jokainen oman varallisuutensa mukaan, mutta itse käytän aina vähintään 70-80€ lahjaan koska sen verta omat ruokailut suurinpiirtein maksaa. Sitten on tietenkin lahjalistat, jotka yleensä laaditaan niin että sieltä voi ostaa pienempää ja isompaa riippuen omasta varallisuudesta. On se vähän noloa pihistellä jos rahaa on, 5 hengen perhe syö ja juo ja sitten annetaan 30€ lahja. Sitten taas serkkuni (opiskelija) toi kauniin kortin ja jollainen kurssilla itsetehdyn kynttilän ja tämä oli ihana lahja. Kyllä ne juhlakalut yleensä ymmärtää että rahatilanteita on erilaisia, juntti on sellainen joka kehtaa lahjaa arvostella antajalle!

Jostain on tullut tämä "yleinen linja" mutta todellakin: tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävää ja etiketin vastaista.

Vierailija
127/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo- juhlia viettäneenä, voin sanoa, että juhlien järjestämisessä on iso työ. Kyllä se on vähintäänkin kohtuullista, että muistat ylioppilasta, vaikka 20euron setelillä, pelkkä ruusu on tylsä. Ilman lahjaa on turha mennä toisen juhliin, suorastaan aika noloa. ja Suomessa ei kukaan ole noin köyhä, menee siivojan töihin, niitä löytyy aina, jos lisätienest8iä kaipaat. Itsekin olen aikoinani useampaa työtä tehnyt.

Siinä ei kaveruus / ystävyys paljon paina jos lahja on pääasia. Eikä kenellekkään kelpaa 20e seteli tai ainakin kuulee perästä puheita, miten vähän se ja se antoi.

Taisit muuten viettää omat juhlasi vanhempiesi rahoilla samalla kun muutenkin elit heidän rahoillaan ja lahjarahat olivat mukava bonus. Siivoojan hommia et ole tehnyt päivääkään etkä niistä mitään tiedä. Niitä kyllä on mutta ei niihinkään "vaan mennä". Siellä halutaan osaamista, kuten muuallakin.

On muuten erikoinen kuvio tuo yo-juhla. Ollaan saavutettu suuria ja lahjojen on oltava sen mukaisia. Samoin kaikki kaukaisetkin tutut kutsutaan lahjojen toivossa paikalle vaikka muutoin ei olla missään tekemisissä. Ja jos valmistuu ammattikoulusta, ei sitä tarvitse huomioida mitenkään koska amis nyt vaan on oletuksena paska ja sinne mennään koska oltiin liian tyhmiä lukioon.

Vierailija
128/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.

Lahjatko ne muka tärkeimpiä on? No ilmeisesti tuolle ystävälle. Minusta ainoa törkeä on tuo ap:n ystävä.

Ajatella, jopa meidän häihin tuli kaverini jolla ei yksinkertaisesti ollut raaa minkään sortin lahjaan ja hän pahoitteli sitä etukäteen. Ei väliä, pääasia että pääsi juhlimaan meidän kanssa.

Jep, mulla neni viime kesänä joku köyhänä opiskelijana joku 250€ matkoihin ja majoitukseen ystäväni häihin. Olin niin masentunut koko kesän, että lahjan muistin vasta junassa matkalla häihin. Eipä käännetty ovelta, sillä parille oli vieraat lahjoja tärkeämpi asia.

Mistä on muuten tullut tämä ajatus, että vieraiden tulee maksaa juhlat lahjoilla?

Kysymykseesi: en tiedä, samaa ihmettelen itsekin. Tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävä asenne eikä todellakaan sivistynyttä.

Ei vieraiden tule maksaa juhlia, mutta yleisenä linjana pidetään että häissä maksettaisi oma ruokailu. Toki jokainen oman varallisuutensa mukaan, mutta itse käytän aina vähintään 70-80€ lahjaan koska sen verta omat ruokailut suurinpiirtein maksaa. Sitten on tietenkin lahjalistat, jotka yleensä laaditaan niin että sieltä voi ostaa pienempää ja isompaa riippuen omasta varallisuudesta. On se vähän noloa pihistellä jos rahaa on, 5 hengen perhe syö ja juo ja sitten annetaan 30€ lahja. Sitten taas serkkuni (opiskelija) toi kauniin kortin ja jollainen kurssilla itsetehdyn kynttilän ja tämä oli ihana lahja. Kyllä ne juhlakalut yleensä ymmärtää että rahatilanteita on erilaisia, juntti on sellainen joka kehtaa lahjaa arvostella antajalle!

Millainen on ruokailu joka maksaa 70-80€/hlö?

Vierailija
129/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on ruokailu joka maksaa 70-80€/hlö?

Ravintolan lankkupihviä tässä ajetaan pyssyn piipuun..

Vierailija
130/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n "ystävä" vaikuttaa pahemman luokan kusipäältä. Toki lahjat on kivoja, mutta ei ne ole se pääasia. Kyllä ainakin silloin kun mä jokunen vuosi sitten sain lakin päähän, niin kyllä sitä osasi olla iloinen kaikista niistä ihmisistä, jotka halusivat muistaa minua tulemalla paikalle ja juhlimalla kanssani. Vaikka sitten ilman lahjaakin.

Vierailija
131/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helevata, kyllä on kaupalliseksi sekin juhla mennyt. Mulle oli aikoinaan tärkeintä päästä ehtoolla Rosendahliin ryyppäämään. Ei tullut mieleenkään että YO-juhlat olis joku pesämunankeräysseremonia. Ei tommosen materialistisen törpön kanssa kannatakaan olla kaveria.

Pesämunankeräysseremonia :DDD

Vierailija
132/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyödyttää ketään taloudellisesti jos vanhemmat maksavat vieraiden ruoista 70-80€ (tai 20-40€) ja vieraat hyvittääksen sen tuovat ruusun/20€/hopeakorut/jne?

Toki on fiksua ja huomaavaista jotenkin huomioida valmistunutta mutta älytön ajatus tuo että vieraat maksavat oman osuutensa ruoasta.

Vierailija
133/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien on pidetty yleisenä linjana maksaa omat ruokansa? Siis ei minkäänlaista vieraanvaraisuutta?  Entäs jos tuo omat eväät? Voiko sitten tuoda halvemman lahjan?

Täytyy olla aika tuore ilmiö, koska 10 vuotta sitten omissa  ja muidenkaan häissä tai muissa juhlissa tähän ajatteluun ei törmännyt.

Vierailija
134/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi köyhien järjestää juhlia, kun jää rahanmeno noin närästämään.

Vierailija
135/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kiinnostaisi tosiaan tietää teidän tupakki- ja kaljalaskun määrä kuukaudessa? Jos ei ruusuunkaan varaa....

Niinpä. Kahden työttömän tupakkamenot 30*5,5*2=330€/kk.

"ihan vaan saunakaljat" = 150€/kk.

Eli pikkupaikkakunnalla lähes sama kuin pienen kaksion vuokra.

Sattuuko päähän vai mistä tuollainen paska asenne syntyy? Jokainen työtön tupakoi automaattisesti? Ja entä pienituloiset joilla ei ole rahaa kaikkiin juhliin viedä kalliita muistamisia? Tupakoivat ja siitä syy? Millä tulotasolla tupakointi muuttuu sallituksi? Alatko itse polttamaan jos / kun jäät työttömäksi?

Olen ollut teini, opiskelija, jatko-opiskelia, työtön, töissä oleva, sairaslomallakin joskus, miehenä valtio halusi palveluksia nuorempana... Mikään näistä ei aiheuttanut tupakan polttoa. Otan kuitenkin mielelläni vastaan tuon "säästä tupakasta" reilun 150e kuukaudessa. Samoin kaljaa en juo joten otan nekin rahat muuhun käyttöön. Eli kerro, mistä saan helposti sen 200-300e kuussa kun ainainen ruikutus "lopeta tupakointi" ei toimi?

Tähän on kyllä pakko lisätä se, että emme tupakoi, emmekä juo. Ei ole varaa siihenkään.

Ap

Mutta työttöminä teillä on aikaa. Menet kirjastoon ja etsit jonkun tee se itse kirjan, jossa kerrotaan miten tehdä jotain esineitä ihan luonnon materiaaleista tai kierrätystuotteista. Vappuna olisit voinut kerätä pulloja muutenkin, jos teillä on noin tiukkaa. Laitat lapun jonnekin kerrostalon seinälle, että muutamasta eurosta ulkoilutat koiria tunnin tai puolituntia. Eiköhän aika äkkiä se 4 euroa ole kasassa siihen ruusuun.

Vierailija
136/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien on pidetty yleisenä linjana maksaa omat ruokansa? Siis ei minkäänlaista vieraanvaraisuutta?  Entäs jos tuo omat eväät? Voiko sitten tuoda halvemman lahjan?

Täytyy olla aika tuore ilmiö, koska 10 vuotta sitten omissa  ja muidenkaan häissä tai muissa juhlissa tähän ajatteluun ei törmännyt.

Tulee ulkomailta. Tuo on ollut ihan vakioajattelua ainakin etelä-euroopassa vuosikymmeniä. Itse olin kerran siellä 20 vuotta sitten häissä. Vein iittalan lasituotteita. Muut antoivat vähintään n. 50 euron edestä. Lähisukulaiset 2-4 kertaa enemmän. Ruuan hinta ja jotain lisää siihen oli heistä oikea lahjan hinta. "Kevyet" tarjoilut pienempi lahja. Suuret häät, kalliimpi lahja.

Vierailija
137/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää huomata miten ihmiset vain haukkuvat ja provoa huutelevat. Minä taloudellisesti tiukoilla ja jos vain olisi ylimääräistä niin mielelläni jotain tietenkin ylioppilaalle hommaisin.

Ap

Vierailija
138/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti valtaosa näistä/meistä pakkolahjan kauhistelijoista on myös itsekin viettänyt yo-juhlia ja tietää kyllä minkälaista vaivaa se voi aiheuttaa.

Vierailija
139/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävää huomata miten ihmiset vain haukkuvat ja provoa huutelevat. Minä taloudellisesti tiukoilla ja jos vain olisi ylimääräistä niin mielelläni jotain tietenkin ylioppilaalle hommaisin.

Ap

Just joo. JOs teet näitä provoja työksesi niin oletko ylpeä ammatistasi, jos taas lääkkeenä tylsistymiseen niin lenkki räntäsateessakin olisi piristävämpää.

Vierailija
140/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vietin omat ja miehen yo-juhlat sairaalassa synnytyksen käynnistyksessä. Paras "lahja" mikä jäi siltä päivältä mieleen oli kun äitin ystävä, joka on minulle puolituttu, tuli käymään sairaalassa ja toi meille kortin ja vauvaa varten pienen lahjan. Kukaan muu ei edes soittanut ja onnitellut vaan olivat minun vanhempien luona juhlimassa. Sairaalassa olin ollut jo kaksi viikkoa, eli kaikilla oli tiedossa että mies ja minä emme tule olemaan paikalla. Ei sillä lahjalla pitäisi olla merkitystä, tai sitten on elämänarvot vinksallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan